De Ourthe nabij Houffalize

Started by Troutbuster, March 05, 2012, 17:07:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sexyloops

elk jaar heeft ardenne wel met laag water te maken  en wormvissers niet mijn stukje taart

Satch

Quote from: gerben on June 24, 2014, 22:02:25
Ben afgelopen week wezen vliegvissen bij Houffalize van 16 t/m 20 juni, in de Ourthe stond weinig water en het was erg hard werken voor een paar forellen. Toch nog een paar mooie gevangen en zelfs 1 grote vlagzalm gevangen aan de droge vlieg.
Ook nog in de Martin Moulin gevist dit was beter alleen de forel is daar wel kleiner van formaat en het is een beetje indianen visserij maar wel erg mooi en de moeite waard.
Als je een vergunning wil halen bij de camping kun je beter even een mail sturen ik had namelijk de laatste vergunning en ze wisten niet wanneer deze weer aangevuld zouden worden.
Voor de mensen die nog gaan alvast heel veel succes.

Bedankt voor het delen van je ervaringen en de tip mbt vergunning Gerben!

@Gijsie20: ik zie zojuist op weeronline dat het er vanaf morgen een paar dagen regent. Of dat genoeg is merk ik (of misschien we) volgende week. Begreep van mijn vader dat je ouwe laatst een mooie 36-er ving! Die hoop ik wederom te overtreffen net als vorig jaar net voor de brug met een 38-er ;D
Is het recept nog steeds dezelfde? Woolly Bugger achtige in zwart, wit en olijf kleur. Met zilver, goud of fluor gele kopfen? ;)

Grt Johannes L.

gijsie20

Ha Neef!

Welkom hier! Ik ben zelf al even niet meer geweest ivm ons nieuwe huis. Pa ving laatste keer wel wat moois idd.
Laatste keer dat ik nu ben geweest is denk ik eind April/begin Mei, toen goed gevangen ongeveer 30 stuks op 2 dagen + een mooie grote kopvoorn. Streamers doen het nog steeds goed idd, ving ook wel op droog.

Broeders had laatste keer ook leuk gevangen, maar met name op de Martin Moulin ivm vliegvis kampioenschappen op de No Kil..

Greets

Satch

#228
Quote from: gijsie20 on July 07, 2014, 15:44:47
Ha Neef!

Welkom hier! Ik ben zelf al even niet meer geweest ivm ons nieuwe huis. Pa ving laatste keer wel wat moois idd.
Laatste keer dat ik nu ben geweest is denk ik eind April/begin Mei, toen goed gevangen ongeveer 30 stuks op 2 dagen + een mooie grote kopvoorn. Streamers doen het nog steeds goed idd, ving ook wel op droog.

Broeders had laatste keer ook leuk gevangen, maar met name op de Martin Moulin ivm vliegvis kampioenschappen op de No Kil..

Greets

Hi Gijs,
Een mooie kopvoorn had ik vorig jaar ook bij die beverdam voor de brug :)



Zie verder dat het water eindelijk wat gaat stijgen deze week! http://aqualim.environnement.wallonie.be/Station.do?method=selectStation&station=L5930
Vis je er ook wel eens met de nimf? Zoals pheasant tail of hare's ear?

gijsie20

Das een kopvoorntje he  :P
Ik had deze van het voorjaar op een zwarte streamer
Zal zo'n 60 cm geweest zijn.

Ik vis het meeste droog, of met streamer..weinig met nimf moet ik zeggen.

Satch

Quote from: gijsie20 on July 09, 2014, 00:07:51
Das een kopvoorntje he  :P

Ik vis het meeste droog, of met streamer..weinig met nimf moet ik zeggen.

Ja je hebt altijd baas boven baas.. Ik vond mijn exemplaar van +/- 30cm groot genoeg om te landen, en ik heb hele grote handen ;)
Stuurde je btw een pb, maar die is niet aangekomen? zie [My Meassages].

Ik ben te Sauerland erg gecharmeerd geraakt van een mooie meivlieg-phaesant tail nimf combo. Vooral omdat de beekforellen aldaar graag toehapten. Ben benieuwd of dat voor de Ourthe ook geldt. En ook aan de Diemel gingen de forellen gretig naar de droge CDC "F" fly en simpele versie van de "Irresistible" met hertenhaar body.  Misschien is het net als in de dierentuin dat je ze af en toe nieuw speelgoed moet toewerpen om enthousiast te blijven, al heb ik altijd geleerd om niet met eten te spelen  :D

Wouter573

Hey Satch,

Ik heb al redelijk wat op de Ourthe gevist bij La Roche en Ardenne in de buurt (Maboge), super mooi stuk! De F fly doet het inderdaad goed, met de irresistible heb ik niet gevist, maar zal het ongetwijfeld goed doen.

De vlieg waarmee ik het meeste succes heb is deze: CDC Blue Dun

Bijna iedere keer als je deze mooi presenteert op een spot waar mogelijk forellen huizen, is het raak. Aangezien ik droog toch het mooist vindt, heb ik er veel plezier mee gehad!!

In ieder geval succes als je mocht gaan!

Satch

#232
Quote from: Wouter573 on July 09, 2014, 12:55:03
Hey Satch,

Ik heb al redelijk wat op de Ourthe gevist bij La Roche en Ardenne in de buurt (Maboge), super mooi stuk! De F fly doet het inderdaad goed, met de irresistible heb ik niet gevist, maar zal het ongetwijfeld goed doen.

De vlieg waarmee ik het meeste succes heb is deze: CDC Blue Dun

Bijna iedere keer als je deze mooi presenteert op een spot waar mogelijk forellen huizen, is het raak. Aangezien ik droog toch het mooist vindt, heb ik er veel plezier mee gehad!!

In ieder geval succes als je mocht gaan!

Hoi Wouter,

bedankt voor je tips.  Van de Blue Dun heb ik inderdaad meer succesverhalen gehoord. Ik heb redelijk wat kleuren eendendons in de collectie, alleen (nog) geen blue dun. Wel wat dubbing maar het gaat hem natuurlijk om de CDC die het verleidelijk maakt. Wat 'nadelig' blijft is het drijfvermogen tijdens het vissen, zeker na 1 of meer aanbeten of na het daadwerkelijk landen. Je moet ze continu blijven wisselen... Maar goed deze moeite levert wel vaak leuke vissen op.

De zwarte Marabu vlieg/streamer die mij vorig jaar op de Ourthe (No Kill stuk tussen de camping en "de Baron") in korte tijd veel mooie vissen schonk was:



Met als klapper op de vuurpijl deze knaap van 38cm




Ik ga volgende week van 17-20 juli daar de wateren onveilig maken. Een verslag hiervan volgt!

Wouter573

Inderdaad lastig dat je de blue dun vaak moet wisselen! Ik ga de jouw vlieg zeker proberen als ik er weer ben!!

Satch

Quote from: gerben on June 24, 2014, 22:02:25
Als je een vergunning wil halen bij de camping kun je beter even een mail sturen ik had namelijk de laatste vergunning en ze wisten niet wanneer deze weer aangevuld zouden worden.

Camping Chasse et Peche mailde mij afgelopen weekend het volgende antwoord terug:
"Goedemiddag Johannes,
Wij verkopen gewoon de visvergunningen voor de Ourthe.

Met vriendelijke groet,
Marleen van Geenhuizen."

Welke andere camping zat er een maandje geleden nog zonder Gerben?

Raymond

Je kunt de vergunning op veel plaatsen kopen, alleen al in het centrum van Houffalize op vier plaatsen als ik goed tel en dan nog een keer op drie campings die allemaal op de weg langs de Ourthe liggen. Chasse et Pêche is het gemakkelijkste omdat deze uitgebaat wordt door Nederlanders maar bij die anderen is het ook geen probleem als je vier woorden Frans spreekt:

AU BASTOGNARD : Grand Rue à Wibrin (café).
CAFE DES SPORTS : Place de l'Eglise à Houffalize (café).
CAMPING DU VIADUC : Route de La Roche à Houffalize (café, camping).
CHASSE ET PÊCHE : Route de La Roche à Houffalize (café, camping).
Ets PIRONT Eudore : Foy, 27 à 6600 Bastogne (articles de pêche, petit élevage, ...).
LA TAVERNE DES 3 PASSERELLES : Place du Crucifix à Houffalize (café).
PARADISIA PÊCHE : Rue Val St Lambert, 217 à 4100 Seraing (articles de pêche).
PASAU André : Route de Wiltz, 78 à 6600 Bastogne (articles de pêche).
RECTO VERSO : Place Roi Albert, 10 à Houffalize (librairie).
CHEZ THIERRY : Pêche Sportive à Place du marché 12 LA ROCHE
Centre de Vacances  Ol Fosse d'Outh rue Ol Fosse d'Outh, 1 6660 Houffalize
Camping de Rensiwez

Succes!
::wtf::

Satch

#236
Zo eindelijk tijd voor een verslagje van mijn vistrip te Engreux-Houffalize. Ik (we) heb uiteindelijk 7 sessies verspreid over 4 dagen kunnen vissen.
Ik had vooraf gehoopt dat de overvloedige regenval van een week eerder het waterpeil wat omhoog had gekrikt, maar de waterstand had zich in rap tempo hersteld tot een laag niveau. En zou zienderogen meer verdampen. Dat betekende wat meer meters maken voor acceptabele vis stekken. En met de zomerse temperaturen van 30+ graden was dat extra uitdagend. Als rookie in deze hobby voor mij een hoop nieuwe lessen in het verschiet  :D
Een waadpak was eigenlijk niet nodig, maar bood wel uitkomst voor hoog staande brandnetels en ander prikkend gewas. Dan de visvangst zelf. Deze was voor 2 v/d 4 personen met 20 stuks oké te noemen. De anderen scoorden er 5 (incl mijzelf).
Overdag (incl ochtend) maar ook 's avonds was niet al te veel insectenleven te bespeuren op het water. Normaal zijn de streamers (wit/zwart/olijf) dan in het voordeel, maar ik heb welgeteld 1 forelletje gehaakt aan een zwarte woolybugger. Toegegeven, in de kunst van het nimfen heb ik nog een hele wereld te winnen. Maar het zegt best wat als mijn vader (die al 30 jaar op de Ourthe komt) in totaal krap aan 20 vissen aan de haak slaat. Voorheen, en misschien wel vroegâh, was 20 stuks op één dag geen uitzondering. Nog maar niet te spreken over vlagzalm, die zich maar moeilijk lijkt te herstellen.

De vissen waren over het algemeen ook erg kieskeurig. Als er al geaasd werd konden we niet ontdekken welke minuscule insecten daar aanleiding toe gaven. Misschien mieren? Spinnen? Kevers? Ook de zeer zonnige omstandigheden noopten ons tot maximale stealth modus. Als je dat voor elkaar kreeg zorgde een te korte/lange worp er alleen vaak alsnog voor dat de vis weer in zijn hok dook  ::)
De overgebleven poelen van A-Z uitkammen bleek uiteindelijk de meest succesvolle strategie te zijn. Waarbij een simpele droge vlieg met kort hertenhaar body + grizzly/hen hackle 95% van alle aanbeten voor zich opeiste.



Qua ander droog materiaal deden CDC F flies + meivliegen de rest. Zoals eerder aangegeven zou de score er met nimfen (en natte vliegen) wellicht anders uit kunnen zien. Omdat ik zelf ook altijd graag naar vis poses kijk bij andere topics hierbij een aantal kiekjes











Die laatste was overigens de highscore met 35cm. Daarnaast ving ik zelf nog een 25+ forel met mijn blote handen! Hij dreef meer dood dan levend door het water, met een hap eruit... Iemand enig idee welk dier hiervoor verantwoordelijk kan zijn??

Al met al was het een zeer leuke trip! Mooie omgeving binnen 3 uur autorijden, rustig water want weinig tot geen concullega's, lekker bier en toch wel een extra bevredigend gevoel als er daadwerkelijk vis werd geland.
Tot slot kwam ik online nog deze "Hatch kaart" tegen die, volgens de maker, ook voor de Ardennen groot en deels van toepassing is.

http://www.webklik.nl/user_files/2011_11/331252/Hatch%20kaart.pdf

Wouter573

Ziet er goed uit! Toch nog redelijk formaat! Jammer dat het weer een klein beetje roet in het eten gooide! Maar je bent toch weer lekker weggeweest!

Gert

Leuk verslag Satch! Heb het met plezier gelezen. Is ook wat waard toch, ondanks de wat tegenvallende vangsten.

Groet,
Gert

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Scaramouche

Even dit topic een schopje. Ik ga in oktober misschien de kant van Houffalize op voor een mountainbike weekend. Maar als ik er dan toch ben zou ik ook wel de Ourthe will proberen. Zijn er nog recente ervaringen met deze rivier?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

gijsie20

#241
Ja, van de week nog geweest. Laag water momenteel. Vangsten waren dus ook niet top, nog wat bevers en marters gespot. Maar had liever wat meer forellen gezien 😁
Let wel, 3e weekend september sluit het traject van la truite zo uit mijn hoofd.