afwijking naar links

Started by catchem, August 21, 2011, 18:28:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

catchem

Als ik met mijn 9ft hengel vis heb ik een afwijking naar links, de lijn komt met een bocht naar links op het water terecht. Als ik met de 7,5ft hengel vis heb ik hier geen last van (alletwee #4). Heeft er iemand tips waar ik op kan letten om dit te voorkomen??

A{b}r{a}xa{s}

De hengel verticaler houden.
Waarschijnlijk werp je met de hengel (rechts) van je en maakt de hengel in de voorwaartse beweging een bocht, die doorgegeven wordt aan de lijn.
Hou je de hengel verticaler tijdens de worp dan moet de bocht kleiner worden/verdwijnen.

marc

#2
.
grt kleine belg

catchem

Ik denk dat ik mezelf maar eens ga filmen en kijken of ik de hengel niet goed horizontaal hou.

A{b}r{a}xa{s}

Of laat een medevisser eens kijken naar de bewegingen die je tijdens het werpen maakt.

sebastiaan

de lijn volgt je hengeltop, dus die beweegt ergens naar links

Wat je eens zou kunnen proberen is je andere voet voorzetten als oefening (dus je rechter voet ipv linker voet als je rechts bent)
Hiermee gooi je je heup op slot en komt daat de 'afwijking' al niet meer vandaag.

Verder zie ik nog wel eens mensen hun hengel te ver van hun lichaan houden, vaak te hoog. Ook dan is de (af)worp kwa richting veel moeilijker te controleren.

Bas

sebas-vh

Ik heb ooit ergens gelezen dat dit kan gebeuren als de ogen verkeert op de hengel zijn gemonteert.
Hiermee bedoel ik dat de geleidings ogen niet precies aan de zachte kant van je hengel zitten. Hierdoor kan je hengel soms een afwijking naar rechts of naar links hebben.
Weet niet of het bij jou het geval is hoor, maar ik las dat je het bij je 9ft hengel wel hebt en bij de andere niet..
Dus als het niet aan je werptechniek ligt komt het mss hierdoor. Als ik iets fout zeg moeten jullie het zeggen hoor ::)
Gr Sebas

sjo

Niks fout Sebas, klopt precies.
Alle gegeven tips zijn waardevol. Een onderdeel komt niet terug, dat is het verschil in lengte van de hengels waarbij het fenomeen zich bij de langere hengel wel voordoet en bij de kortere niet. Mijn vrije fantasie hierover is dat je voor de beweging van de langere meer kracht gebruikt dan voor de kortere en dat  je daarin het verschil moet zoeken.
Just my two cents.
Sjo
Let the fly be with you....

Rossie69

heb ook is iets gehoord :)
zelfs mijn hengels waar ik nieuwe ogen heb op laten plaatsen,daar waren ze dus ook niet juist gemonteerd.
meende de heer Gol jawel.

die heeft nieuw leven in deze hengels geblazen toen,en kan je ook zeggen werpt beter en fijner,en zelfs verder.

kijk ander of mail Karel gol is.
die kan je vast ook verder helpen.
zeker weer offtopic

catchem

bedankt voor de tip, maar het ligt aan mijn werptechniek, moet gewoon veel oefenen (en de spinhengel wat vaker laten staan)