Zo'n klein waterje en zo'n grote vis!

Started by Beertje, October 23, 2013, 17:23:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

MarcelN

Gadver brrr >:(
wat een lullo die gast, maar dat is al eens voorbij gekomen ergens, ondergrondse gangen stelsel ofzo.
Ik blijf er slecht tegen kunnen dat knuppelen, zal wel aan mij liggen.... :'(
Mooi buigend stokkie, dat dan weer wel.

Rena

#2
Dit filmpje is inderdaad geschoten in Noorwegen, naar ik meen Oslo´s Nordmarka.
Het watertje is overigens een redelijk groot meertje, dat deels overgroeid is, dit heet "myr" in het Noors.
Meestal is het moeras "land" zonder echt water er onder, dit is echt wel een bijzondere visstek :)
Daar waar je moeraskanten hebt aan een water, wat wel veel voorkomt, zijn het vaak ware hotspots voor allerlei soorten vissen.

Niet alleen de rivieren in Noorwegen (en Zweden) bieden spannende visserij!
Zelf mag ik graag droog en buzzervissen in boswaterjes, vaak indianen gang langs het water of met de BB.

TL, Peter

sjoerd

Quote from: Cornico on October 23, 2013, 19:13:34
Toen Nederland nog zo dunbevolkt was als de omgeving waar hij viste deed men hier niks anders met wat men aan vis ving.

Als ik foto's voorbij zie komen op sommige zeevisfora, dan is er nog kennelijk niks veranderd! Het lijkt wel of zeevissers alle gevangen vis denken te moeten meenemen. Terugzetten komt niet in hun vocabulaire voor. :(

Sjoerd

MarcelN

Quote from: sjoerd on October 23, 2013, 19:50:37
Als ik foto's voorbij zie komen op sommige zeevisfora, dan is er nog kennelijk niks veranderd! Het lijkt wel of zeevissers alle gevangen vis denken te moeten meenemen. Terugzetten komt niet in hun vocabulaire voor. :(

Sjoerd
Dat is idd helemaal tuig die zogenaamde broodvissers....
In het geval van die Noor ala, maar dan nog denk ik dat arme visje dat de hele dag op die ene vlieg wacht..... :'(
Ze willen hier de waterweg gaan aanpassen voor de zeeforel, ik hou mijn hart vast voor die eikels die er op af komen straks.
Als ik wel eens stond te finten, waren er altijd lui met kunstaas incl. vuilniszak, daaag zeebaars.

MarcelN

Oooh onder 'sportvisser' versta ik iemand die met de dunste lijn afgestemd op de kracht van de hengel een vis kan verleiden en drillen op het randje om vervolgens hem/haar nagenoeg ongeschonden terug te zetten en er later nogmaals van te kunnen genieten of de nakomelingen ervan.
Die 'sportvissers' van jou praten niet over aantallen, maar over 'kisten' vis, doe maar eens een rondje maasvlakte en pik ze eruit!
Bij deze gooi ik alle cornuco's in de container ::)

Heintje Davids

Fijn, daar gaan we weer  :'(. Altijd goed om het fanatisme te zien wanneer men zijn of haar gelijk wil hebben. Eigenlijk verschillen veel sportvissers niet zoveel met leden van de dierenbescherming; die staan ook altijd zo open voor andere meningen en hebben ook altijd gelijk. Hoewel ik die opmerking over cornuco's wel kan waarderen (het is overigens Cor-Nico, maar dat terzijde :))
En toch ook een vraagje van een eenvoudige visjesvanger: waarom de dunste lijn en drillen op het randje? Hopelijk toch niet omdat dit sportief zou zijn of zo?

Nootjez

wat doe je dan met al die powerbait-vijvertjes...

Is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken. Ofwel vis je voor de pan of niet.
Ik neem zelf nooit een vis mee, tenzij hij zo uitgeput/beschadigd is dat ik meen dat hij onvoldoende overlevingskansen heeft...

In dit filmpje wordt de vis wel direct onmiddellijk gedood na de vangst. Ga eens bij forellenvijvers kijken welke taferelen je daar ziet.
onthaker tot ver in de maag en dit terwijl de vis nog leeft....

MarcelN

Quote from: Heintje Davids on October 23, 2013, 21:18:46
En toch ook een vraagje van een eenvoudige visjesvanger: waarom de dunste lijn en drillen op het randje? Hopelijk toch niet omdat dit sportief zou zijn of zo?
Nee, omdat hoe dunner de tippet de meer vis. Mensen onderschatten de kracht van hun lijn icm de hengel mits goed afgestemd, zo vis ik het liefst met iets 'flex' in de tippet, ik zie genoeg jongens met heel dunne lijnen met zogenaamde kilo's trekkracht die de vlieg eraf slaan.
Sla je vlieg eens in een paal en trek je hengel in 90graden afhankelijk van tip of mid/full flex natuurlijk, daarna moet de slip het overnemen.
Met een lijn/tippet van b.v 2 kilo krijg jij never nooit niet 2 kilo van de grond afgetrokken hoor ;)

"Ga eens bij forellenvijvers kijken welke taferelen je daar ziet.
onthaker tot ver in de maag en dit terwijl de vis nog leeft...."
Ja dat weet ik, daarom kom ik er liever niet, ik snap er de lol niet van, ga dan naar de visboer....

En met GL heb ik niets, doe mij maar extreem andersom, maar die beesten behandel je met respekt!



MarcelN

Hehe stond een smiley achter he, als ik iemand nog een beetje serieus neem ben jij het wel, of moet ik U zeggen?
Cornuco, ik vond hem leuk, je moet de humor wel meelezen he.
Ik bedoel met 'tuig' gasten die een vis onnodig traag in de zak laten sterven, dus rustig een half uur laten spartelen, wist niet dat ze zo'n lange adem hadden die beesten.
Die zou ik het liefst een zetje geven, jammer dat ze niet alleen staan daar....ik kreeg eens een vis aangeboden daar, ja hoor geef maar...en hop de zee in ;D je had die kop moeten zien :o

Team

He Marcel ben jij die zelfde aardige jongen die ik zaterdag in de Ruigenhoek tegen kwam????

Niet zo agressief joh  ;D ;D  laat anders je zoontje van 9 jaar aan het woord, die heeft meer verstand van vissen ;D ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM

MarcelN

 ::proost::

ja Team, that's me ::sst:: ik zal niet meer zeiken, komt ook eigenlijk omdat een paar weken terug ze de vissen op de kant lieten springen achter zich, niet hard genoeg getikt en ja dat waren forellen.
Mijn zoontje zag dat allemaal en durfde laatst eigenlijk niet meer mee om zoiets, gelukkig niets gezien ::klappen::

Beertje

#12
Wat een rare wending krijgt mijn posting. het was alleen bedoeld zo als ik het gepost heb.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Koen


Team

Quote from: Beertje on October 24, 2013, 10:40:23
Wat een rara wending krijgt mijn posting. het was alleen bedoeld zo als ik het gepost heb.

Je hebt helemaal gelijk, we zullen het niet meer doen ;) ;)
NUNC  AUT  NUNQUAM

Team

Prachtig Koen, je ziet jezelf al staan, mooi water en geweldige vis
NUNC  AUT  NUNQUAM

MarcelN

Gaaf Koen, jullie zouden eigenlijk eens mee moeten gaan naar Slovenië, ik weet een heel leuk huisje aan de Soca, Lesly erbij en de lol kan beginnen!
Gezellig cluppie van het forum.
Wél bijtijds boeken!
Ooh sorry Beertje, gaan we weer ::) onee  ;)

Koen

dat lijkt me wel wat marcel! volgend jaar misschien :)

Team

NUNC  AUT  NUNQUAM

Plantje

Dat is inderdaad een grote vis voor zo'n klein watertje! Zit dat onder de grond verbonden met groter water of zo? Of heeft deze vis pech gehad mocht het helemaal droog komen staan? (Hij heeft nu sowieso pech gehad, maar goed...)

Over het afmaken van de vis.... tja...Hij maakt in ieder geval de vis direct af en gaat er daarna pas verder mee aan de slag. Daarnaast heeft hij er een speciaal knuppeltje voor. Las laatst op het roofvisforum een stukje over hoe je een aasvis af moet maken. Je zou toch denken dat dat soort mannen ook gewoon een knuppeltje bij zich hebben? Maar nee hoor... daar lees je dan ook de vreemdste manieren om zo'n beest af te maken.

Rena

Quote from: Plantje on October 25, 2013, 12:04:46
Dat is inderdaad een grote vis voor zo'n klein watertje! Zit dat onder de grond verbonden met groter water of zo? Of heeft deze vis pech gehad mocht het helemaal droog komen staan? (Hij heeft nu sowieso pech gehad, maar goed...)


Re: Zo'n klein waterje en zo'n grote vis!   8)

Plantje

Ja, dat had ik inderdaad gelezen. Maar hoe komt die vis er dan? Op momenten dat het wel helemaal onder staat? Of is dit specifieke voorbeeld wellicht een geval waar het water wel onder het moeras doorloopt?

Rena

#22
De begroeiing drijft, dus is er gewoon water onder.. (wat een zin :o)
In veel gevallen is het een gedeeltelijke begroeiing in de kanten, maar in dit geval dus (vrijwel) geheel dekkend.
Vissen kunnen dus vrij bewegen en opduiken in zo een gat.

Het is zelden dat er (veel) water onderstaat, het is meestal begroeing in ondiepere poelen die zijn dichtgegroeid.

Plantje

Bijzonder...zelfs dusdanig veel begroeiing dat je er op kunt lopen. Vet!

sjoerd

. Las laatst op het roofvisforum een stukje over hoe je een aasvis af moet maken. Je zou toch denken dat dat soort mannen ook gewoon een knuppeltje bij zich hebben? Maar nee hoor... daar lees je dan ook de vreemdste manieren om zo'n beest af te maken.
[/quote]

In Elburg deed zo'n doodaasvisser het zo. Je pakt een levende aasvis uit je emmertje en smijt die in het bijzijn van enkele omstanders(toeristen etc) met een smak tegen de grond.Nog niet dood? dan nog maar eens ...... Uitstekende (anti)reclame voor de sportvisserij!!!

Sjoerd