Mijn 1e Brasem op de vlieg

Started by Gerrit72, April 15, 2013, 17:12:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Na die topics over de 1e witvisvangsten kriebelde het bij mij behoorlijk. Ik wilde zsm met mn 4-tje op pad. Toen ik vorig jaar mijn eerste ruisers ving vond ik dat geweldig. Dit wou ik graag eens over doen.

Vandaag tijdens het schoonheidsslaapje van mijn dochter had ik een uurtje om op pad te gaan. Snel mn nimfjes gepakt, die ik de laatste dagen in elkaar geknoeid had, ik kon niet wachten deze te water te laten.

De eerste worp met mijn dubbeltapse 4 was wel even weer wennen na een winter met snoekstreamers smijten. Na een van mijn eerste worpen schoot mijn indicator de diepte in. Een mooi gezicht, ik stond ervan te genieten zonder een strike te maken, waarna hij weer bovenkwam. Ik verwachte dat de volgende aanbeet wel snel zou volgen. Helaas bleef het daarna zo'n 10 minuten stil, ondanks dat de nimf op de wind, langs naar 'visruikende' stekjes drifte.

De eerstvolgende aanbeet was ook een mooie heftige en leverde tot mijn verbazing een brasem op.





Ik was er helemaal blij mee. Elke keer vind ik het geweldig om te zien dat een vis een zelf in elkaar geknoeide vlieg pakt, het blijft toch een klein wonder.

De resterende tijd waren de aanbeten heel voorzichtig en ving ik kleine ruisvoorntjes, vlak onder het oppervlakte, op een bloedwormpje die ik op maat 16 had gemaakt, ook genieten.



Daarna weer snel richting huis, de kop is eraf, de eerste witvissen van 2013 zijn binnen  :)

Vanavond misschien even binden, heb na 2 fazanten en een kwartel, ook een skinn gemaakt van een putter
(maar nog geen idee wat ik ermee moet binden  :-[. Ideeën zijn welkom.



The only difference between men and boys is the price of their toys.

Willem

Mooie vissen!  ::goodjob::

Ook mooi die Putter, kan je vast wel wat leuke vliegjes uit halen!

BV

Hey man,
Die brasem heb je mooi gefopt!

Rene V.

Mooie vangst Gerrit.Kijk uit met putters,mijn oom heeft eens een hoop gelazer gehad met NL zangvogels die hij kweekte om toe te voegen aan het toen magere wilde bestand in Rotterdam.

Groet Rene V.

BV

Enkele verentips:   
Omdat onze "Classic winged Wets"-Jan in Denemarken vertoeft   zal ik maar :  met die gele veren kan je classic winged wetfly's maken... yellow sally..

Of met de individuele fibers van die veren wat buzzers of buzzer-cheeck.
Zitten er misschien biots  op de grote veren dan kan daar ook leuke lijfjes maken.

En aan de bovenkan op het dikste en voorste scharnierpunt van de vleugsels zitten de beste veertjes  voor spiders  of om als pootjes onder een dekschildje uit te laten steken.

have fun

Arie de Vries

 ::goodjob:: zie dat ik ook voor witvis bij jou in de leer kan Gerrit ;D
Van harte
Arie
Groet, Arie

Gerrit72


Arie, dan moet ik je teleurstellen, ben een (enthousiaste) amateur  ::). Moet zelf nog veel leren. Maar er over kletsen kunnen we altijd  8)

Bedankt voor de reacties! BV top jouw uitleg, daar kan ik wat mee! Ik zal eens gaan zoeken over wat ik er meer over kan vinden.
Alle tips van harte welkom.

Rene, de Putter en Kwartel komen van een vogelliefhebber die vogels houdt. Van hem krijg ik de overleden vogels.
Voor de zekerheid bewaar ik de ringen, mocht ik ooit eens controle krijgen (liever geen gedonder  :) ).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Gerrit de kleine veertjes op de schouder van de vleugel kun je misschien gebruiken om kleine spiders mee te binden.Haakje 18-20 of nog kleiner.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

hedzer

Mooie vissen Gerrit  ::goodjob::

hendri

Goed bezig Gerrit! En wat die vogel betrefd, gewoon een dikke snoekhaak doorheen prikken! Mooie streamer!;-)

wouter veuger

mooi gerrit die brasem!,gaf vast nog wel wat sport op de #4 :D

Gerrit72




@ Beertje, bedankt dat ga ik eens proberen, al vind ik #16 al erg klein (missch toch eens langs Hans Anders  :-[).
@ Hedzer, thanks.
@ Hendri  ;D da's zonde, ga er echt mee binden, Yellow Sally lijkt me een uitdaging.
@ Wouter, dril was leuk, maar sport.. :-\..een 2 of 3# voor dit werk staat bovenaan mijn verlanglijstje.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

bij

Ik vraag mij af in hoeverre je de jas van de putter uit mag doen. Volgens is mij si dit een beschermde soort.

Koen

dus? weggooien dan maar? ook een beetje zonde niet?

Gerrit72



Dat geloof ik graag, maar als je hem levend als vogelhouder (geringd) mag houden,
dan lijkt het velletje (met registratie ring erbij), mij geen probleem.
Het is een in gevangenschap gekweekt beestje, lijkt me dat ik dat door de ring aan
kan tonen indien dat nodig zou zijn.

En misschien is het wettelijk wel niet waterdicht (maar we houden ons ook niet allemaal aan de snelheid toch...).
E e n risico per dag moet kunnen  ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

R.S.N Flyfisher

Leuk werk is dat ook he, mooie brasem Gerrit  ::duim::

Putter zitten best wat goeie veren in, om mooie creaties te maken

Gerrit72


Dank je RSN! Ik ga mn creativiteit uitleven met die veren van de putter  :)

Vandaag de hele dag werken, balen met dat mooie weer.
Ik had me dan ook verheugd op even vissen in de avond.
Maar ja, eerst moesten mn kinderen naar bed en dat zat allemaal
lekker tegen  :(. Het werd al wat donker helaas, toch kon ik nog een
half uur vissen.

Ondanks dat ik best wat activiteit zag, viel het allemaal niet mee.
Toch wist ik wat kleintjes te haken.



Jammer dat de wedstrijd; 'wie heeft de kleinste' er niet meer is  ;D



Onvoorstelbaar dat zo'n ukkie toch zo'n nimfje naar binnen krijgt.



Ook het bloedwormpje leverde vis op.

Ondanks de beperkte tijd, toch weer heerlijk even aan de waterkant staan knoeien.
Vrijdag hopelijk even een nieuwe poging doen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Ron

Mooie vangst Gerrit ::duim::

Frank_Assen

Hoe staat het nu met de brasems Gerrit?

En, heb je al een vlieg gemaakt van de veren van die putter??

Gerrit72


Frank, na deze had ik nog 1 en daarna heb ik alleen nog met droge vlieg gevist (vind ik toch het mooiste wat er is)  ;D

Binden heb ik de laatste weken niet meer gedaan, komt wel weer in de winter...
alhoewel, streameren op de snoek is ook al zo'n verslaving  ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.