Trekkracht vlieglijn en tips

Started by Para, August 05, 2017, 17:53:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Para

Wat is zoal de trekkracht van een vlieglijnen en tips ?
Je vind op de site van de fabrikanten wel altijd het aantal grains en de lengte etc ; maar de trekkracht vind je er niet op terug.
Bv een 7 lijn ; wat van kg of lbs kan die aan?
Bij de backing en leaders enz staat het wel aangegeven waarom bij de lijn zelf niet?
Bestaat er een soort tabel waar je het kunt terug vinden?
Hangt dit af van fabrikant ?
Vind op deze vraag maar weinig antwoorden op het web.

Mvg Bart




wh82

Ik denk dat het net is als vragen naar het aantal pk van een Rolls Royce. Het antwoord is "sufficient".
Wat ik kan vinden is dat het waarschijnlijk van een 7 lijn ongeveer 9 kg is en van een 8 lijn ongeveer 12 kg. Nu is dat heel ruwe informatie en niet heel veel waard.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je dikkere tippet gaat gebruiken op een 7 lijn. 0X is +/- 28/100mm = +/- 6kg. 28/100 vind ik vrij dik aan een 7 hengel. Natuurlijk is het de vlieg en de vis die de tipdikte bepalen maar het lijken me uitzonderingssituaties.

Als je bijvoorbeeld 40/100 tippet gebruikt om het doorschuren van de tippet door zeebaars te voorkomen zou je toch een ander minder sterke component aan je leader moeten toevoegen want om nou je lijn op te offeren is een beetje zonde.

HappyFisherman

Volgens mij is de vraag irrelevant, omdat de vliegenlijn niet de zwakste schakel zal zijn in je opzet. Dat is sowieso niet het deel dat jij zou willen dat knapt tijdens de drill, dus waarom zou een fabrikant daarvoor een breeksterkte voor moeten geven...

Vraag me wel af wh82 wet welke pook jij dan op zeebaars vist als je 28/00 aan een #7 al vrij dik vindt en met 40/00 op zeebaars vist..?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

p.forel

De ligtere lijnen zijn volgens mij allemaal 20 lbs
En de zwaardere lijnen  30 lbs

Maar is dit relevant nee hang eens 5 kg aan je hengel en lift dit eens op kijken of het je lukt

Para

Dus als ik bv een stuk 40/100 zou gebruiken als tippet tegen het schuren dan kan ik een leader gebruiken van 24 /100 ofzo en dan slaat de streamer nog mooi over ?
En als ik dan ergens aan vast komt te hangen met snoeken bv , en ik wil met m'n hand de boel lostrekken en het zou breken dan breekt de leader van 24/100 door als ik het goed begrijp?

p.forel

#5
Je begrijpt het goed.
Ik ben veel voorzichtiger met kg's aan nylontrekkracht
Het kost je makelijker vliegenlijn als je denkt  ze kunnen de trekkracht wel hebben maar je krijgt scheurtjes in de mantel  en dan is het ook eigenlijk einde vliegenlijn   

Maar om eens te zien wat je hengel en lijn kan.
Vul 1,5 literfles en legt die in het gras en verplaats die eens door net te doen of je aan het drillen ben.

JB

Quote from: p.forel on August 06, 2017, 08:45:45

Maar om eens te zien wat je hengel en lijn kan.
Vul 1,5 literfles en legt die in het gras en verplaats die eens door net te doen of je aan het drillen ben.
En knokt die fles dan een beetje terug?
😎
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Para

 :D  voelt als een grote dikke snoekbaars die nog niet eens door heeft dat ie gehaakt is !

JB

Quote from: Para on August 06, 2017, 12:34:41
:D  voelt als een grote dikke snoekbaars die nog niet eens door heeft dat ie gehaakt is !
😂😂😂😂. 👍🏻
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

p.forel

Nee als een rots blok wat je gehaakt heb
Probeer het eens zou ik zeggen
Misschien begrijp je dan dat een vliegenstok eigenlijk weinig power heeft

Para


paul de bruijn

Trekkracht vliegenlijn is totaal onbelangrijk.Leader in combinatie met tip bepaalt je trekkracht.Ik vis zelf eigenlijk nooit dikker dan 30/00,op open water 26/00 fluorcarbon met 8kg trekkracht.Meer dan genoeg.
Uiteraard de boel wel afstemmen,je gaat geen 30/00 op een #4 lijn zetten,of 12/00 op een #9

Para

En als je nu op snoek vist met een goeie staaldraad en je komt vast te hangen dan moet je eigenlijk toch een vrij lichte leader gebruiken wil je je vliegenlijn niet stuk trekken ?

paul de bruijn

Precies,26/00 trek je gewoon stuk zonder dat je je vliegenlijn beschadigd.Het zwakste punt is dan je verbinding tussen staaldraad en leader.En op snoek vissend kun je ook rechtstreeks van vliegenlijn naar tip,dus geen leader gebruiken.Gewoon een stuk nylon of fluorcarbon en daar een titanium of stalen onderlijntje aanknopen.Het is nou ook weer niet zo dat je de streamer zeer delicaat moet aanbieden :)

wh82

Quote from: HappyFisherman on August 05, 2017, 22:15:29
Vraag me wel af wh82 wet welke pook jij dan op zeebaars vist als je 28/00 aan een #7 al vrij dik vindt en met 40/00 op zeebaars vist..?

Lol, niet dus. Ik bedoelde de 40/100 als een uitzondering waar je dat zou kunnen doen tegen doorschuren op scherpe rotsen. 28/100 vind ik inderdaad vrij dik.. Op zee of op karper zou ik dat wellicht gebruiken.

p.forel

#15
Quote from: Para on August 06, 2017, 13:08:51
En dan....... knak  :o ;D

Als je genoeg lef heb misschien  knak maar de helft van de vissers zal de fles niet verplaatsen
En wat betekent breeksterkte nylon dan als je de hengel al nie kan of wil belasten tot enkele kg

Para

ok heren, ben weer een stuk wijzer geworden.... waarvoor dank

paul de bruijn

Het ligt uiteraard voor de hand zou je denken,maar op het moment dat je vast zit en je de lijn wilt breken omdat je echt vast zit,NOOIT je hengel als hefboom gebruiken!Ik zie nog wel eens wat anders namelijk,geldt voor alle visserij.In het verlengde van de lijn de boel afbreken,anders gaat echt je hengel aan puin.En met de hand,ook niet slip dicht en trekken met de hengel.
Bij nylon of gevlochten lijnen bestaat het dan het risico dat je de windingen in elkaar trekt met alle gevolgen van dien.

wh82


p.forel

#19
7 pounds en dan een  Terrible angle

13 pounds verder komt hij niet met de hand zo'n boomstam is het dus niet

wh82

Lol.
23 pounds =+/- 10.5kg met die heftruck is aardig maar dat is al minder dan de breeksterkte van een #8 lijn en dit is een #10 hengel. Illustreert dat een hengel en lijn gewoon niet bedoeld zijn om zoveel kracht op te zetten. De tippet had al lang moeten breken.