Naam vlieg en bindpatroon

Started by Jos, January 27, 2017, 09:17:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jos

Weet iemand hoe deze vlieg heet en waar ik het bindpatroon kan vinden:


Vast bedankt!

Jos

BV



Marco B

Hawthorne fly, Meidoornvlieg, Bibio. Even googelen en je komt ik weet niet hoeveel bindpatronen tegen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

HappyFisherman

Maar daar weet Marco B zich dan weer geen raad mee... :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Menno_siemensma

dat lichaampje is vrij simpel te maken, je neemt iets van dun rond foam of iets anders soepel is en drijft, draait de twee uiteinden tegen elkaar in rond, dus links van je af en rechts naar je toe. Dan draait die vanzelf zo in elkaar en zet je het vast op de juiste lengte. De rest is simpel genoeg om zelf te bedenken :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Wel een "zooitje" vlieg hoor d'r zijn veel mooiere, realistiser patroonjes die niet echte veel moeilijker te binden zijn.

MarcelN

En wat vindt jij realistisch Frans, als die nog 'vliegt'?
Ten eerste kan die helemaal niet vliegen zoals het moet en stort hij vrijwel direct neer in het water vanuit de struik,
ten tweede ziet deze creatie er in de praktijk, het half verzopen beest dus van onderaf gezien, er helemaal niet zo gek uit en werkt het dus echt wel!
Helaas zijn deze vliegen inmiddels bijna net zo sporadisch voorkomend als die mooie regenbogen op de ondieptes van het OVM :'(

Menno_siemensma

Quote from: MarcelN on January 28, 2017, 00:17:10
En wat vindt jij realistisch Frans, als die nog 'vliegt'?
Ten eerste kan die helemaal niet vliegen zoals het moet en stort hij vrijwel direct neer in het water vanuit de struik,
ten tweede ziet deze creatie er in de praktijk, het half verzopen beest dus van onderaf gezien, er helemaal niet zo gek uit en werkt het dus echt wel!
Helaas zijn deze vliegen inmiddels bijna net zo sporadisch voorkomend als die mooie regenbogen op de ondieptes van het OVM :'(
zijn paar punten wat die vlieg moet doen, lichaampje goed zichtbaar, poten op een of andere manier zichtbaar en goed drijven. De kleur is meestal zwart met eventueel wat rood/oranje op de thorax de rest is aan de binder zelf om wat leuks mee te doen of niet. Ik bind ze zelf met extended foam lichaampje en paar pauwenfiber poten, evt wat vleugels van doorzichtig zacht schuim en een zwarte hackle.

Zoals gewoonlijk heeft Davy een goede video ervan.
https://www.youtube.com/watch?v=yId1OulZtMw
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Marco B

Quote from: HappyFisherman on January 27, 2017, 16:22:04
Maar daar weet Marco B zich dan weer geen raad mee... :D

Haha, ik zou bijna mee gaan doen met de volgende swap om te bewijzen dat ik na bijna 40 jaar best een vliegje kan binden.....maar wel bijna hè Bram :)

Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Bone F

Ik vind dat die van Davie er een stuk beter uit ziet. Je hebt gelijk Marcel da ze de wind nodig hebben om zich te verplaatsen. Ik heb ze vol goede moet altijd bij me maar nog maar weinig in gezet. En dan die eegenbogen ja sweet dreams...  :'(
Nu de temperatuur weer in de dubbele cijfers komt ga ik weer  ens die kant op.

Marco B

Ik vraag me af of ze daar nog wel zo sporadisch voorkomen Marcel.
De periode dat ze uitvliegen is maar heel kort dus je moet toevallig op de juiste plek op het juiste moment zijn en dan moet de wind ook nog uit de goede hoek komen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

MarcelN

Ik weet het Marco, ik heb het meegemaakt en dat is 1 groot feest, zeker als je de eerste bent die er vroeg staat.
Maar die vlieg van Davy is té mooi voor het OVM, dat ding moet helemaal niet drijven daar, wat ze dan gaan doen is ertegenaan zwemmen om hem alsnog te laten zinken, en jij maar misslaan ;D die beesten zijn slim :P
Nee het moet een verzopen bibio worden, dus 'in' de oppervlakte hangen nog nét zichtbaar voor jezelf.....die worden wél gretig gegrepen!

Laten die vissen eerst maar weer eens op die 'flats' komen, dan wordt het daar weer leuk voor velen ::agree::

HappyFisherman

Had ik toch bijna, ja lees bijna..., een nutteloze swap begonnen!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bone F

Hey jongens ik wil niet zeuren natuurlijk maar het is toch echt Dav ie  :D

henkverhaar

Het is een bibio-imitatie, met een getwiste extended body.  De bindwijze is geen palomino; die maak je met 'afgesmolten' micro-chenille.

BV

De Sealsfur leek me zo dik tov de haakdikte dat ik het inschatte als een haakje 18..
En das geen Bibio-formaat.

Ik dacht ook niet dat het achterlijf foam was , maar eerder opgedraaid draad.

Maar bij nader inzien lijkt het eerder een slordige Bibio dan een verfomfaaide PM

Menno_siemensma

Quote from: BV on January 28, 2017, 20:58:05
De Sealsfur leek me zo dik tov de haakdikte dat ik het inschatte als een haakje 18..
En das geen Bibio-formaat.

Ik dacht ook niet dat het achterlijf foam was , maar eerder opgedraaid draad.

Maar bij nader inzien lijkt het eerder een slordige Bibio dan een verfomfaaide PM
kleine versie kan ook prima als midge imitatie doorgaan natuurlijk.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Jos

Allemaal bedankt voor de suggesties en antwoorden! Kennelijk is het een soort bastaard kruising  :)