Pollak mania 2016

Started by Fluelaks, July 06, 2016, 11:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fluelaks

Onlangs met een paar vismaatjes in Noorwegen wezen vissen. Erik maakte er dit filmpje van:

https://vimeo.com/172630985

Skitt fiske,
Hans

Menno_siemensma

Op zich aardig filmpje maar de wijze waarop de vis geland wordt is gewoon amateuristisch, vis op betonnen ondergrond laten liggen enzovoorts is gewoon niet ok als die vis niet mee gaat en je die ook gewoon met de nekgreep prima kan pakken. Tevens is op het einde het doorsnijden volledig overbodig om in een dergelijk filmpje te laten zien. Rare keuze om dat niet even te editten.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Menno_siemensma

Quote from: maurice on July 06, 2016, 13:02:39
PFFFFFFF, gaan we weer.
je had deze mening al gegeven
Wellicht had het jullie gesierd dan een aangepaste versie hier wederom te posten, aangezien dit filmpje ook al een keer gepost is?  ::)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

#3
Mee eens! Ik had het ook al eerder gepost maar doe t ook nog een keer omdat ik er echt misselijk van word en hoop dat mensen niet denken dat alle vissers zo met de vis omgaan.
Met name het stukje op 09:40, ff levend die vis zn kieuwen doorsnijden om m vervolgens op t beton, spartelend dood te laten bloeden. Waar is dat in hemelsnaam voor nodig ?
Dit soort gedrag is hier in NL reden genoeg voor t direct innemen van de vispas.
Verder kan je ook in t filmpje zien dat enig respect voor de vis totaal ontbreekt.
Erg jammer dat mensen zo met gevangen vis omgaan en ik snap ook echt niet waarom.. >:(
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Quote from: Mike on July 06, 2016, 13:44:26
Mee eens! Ik had het ook al eerder gepost maar doe t ook nog een keer omdat ik er echt misselijk van word en hoop dat mensen niet denken dat alle vissers zo met de vis omgaan.
Met name het stukje op 09:40, ff levend die vis zn kieuwen doorsnijden om m vervolgens op t beton, spartelend dood te laten bloeden. Waar is dat in hemelsnaam voor nodig ?
Dit soort gedrag is hier in NL reden genoeg voor t direct innemen van de vispas.
Verder kan je ook in t filmpje zien dat enig respect voor de vis totaal ontbreekt.
Erg jammer dat mensen zo met gevangen vis omgaan en ik snap ook echt niet waarom.. >:(
De wijze is niet echt het probleem, die vis bloed vrij snel dood bij die techniek, juist de vis eerst doden en dan pas snijden helpt niet veel daarvoor, de vis wordt wel gewoon opgegeten later. Het voegt echter niks toe aan een vis filmpje dat dit zodanig te zien is.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Ik vind eerlijk gezegd dat je een vis die je mee wilt nemen gewoon direct de kop in moet slaan.
Daarna pas onthaken en opensnijden.
Deze manier is gewoon onnodig leed veroorzaken.
Dat neerflikkeren op t beton is ook gewoon respectloos.
Deze man beheerd ook nog eens een druk bezocht forum en geeft m.i. een heel verkeerd voorbeeld met dit respectloze gedrag.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Ja, de vis bloedt snel dood, maar het kan gewoon sneller: tik op de kop en klaar.

En net wat Menno zegt, het voegt niets toe; ik snap ook niet waarom degene die dat filmpje inelkaar heeft gezet (waar toch echt veel tijd in is gestoken zo te zien) blijkbaar dacht: "O ja, ik moet ook nog ff dat stukkie er in zetten dat die vis de strot wordt doorgehaald en dan op het beton spartelt, zonder dat fragment is het filmpje minder leuk."  :-X

edit: precies wat Mike ook zegt dus.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Plantje

Wanneer hetzelfde filmpje gepost wordt is het natuurlijk niet vreemd, dat dezelfde reacties komen.
Dit topic is opgevallen en zal in de gaten gehouden worden; hou het netjes!

p.forel

Zie niet meer of minder dan op halal wijze slachten van een vis
Het op het beton knikkeren van de vis zit ik meer mee

Bone F

Waarschijnlijk allemaal mooie (dure) visgerei en een behoorlijk schepnet kon er kennelijk niet meer af.

Raymond

#10
Ik ben het er mee eens dat je vis gewoon weidelijk moet behandelen en ze direct moet doden als je ze meeneemt. Ik veroordeel de handelingen in het filmpje dan ook heel sterk!

Maar wat ik nog veel zorgwekkender vind: de Partij voor de Dieren, de Vissenbescherming, enz..., zitten ons sportvissers echt kort op de hielen en grijpen werkelijk alles aan wat maar kan om uiteindelijk onze hobby verboden te krijgen. Om een bepaald gevoel te creëren bij zoveel mogelijk gewone niet vissende burgers zodat die ons gaan zien als dierenbeulen. En dan gaat een sportvisser via een filmpje laten zien hoe "wij" sportvissers blijkbaar met de gevangen vissen omgaan. HOE DOM KUN JE ZIJN???!!!  ::muur:: ::muur:: ::muur::
::wtf::

henkverhaar

Quote from: Scaramouche on July 06, 2016, 16:10:05
Ja, de vis bloedt snel dood, maar het kan gewoon sneller: tik op de kop en klaar.

Dat klopt niet. De tik op de kop (feitelijk een cervicale dislocatie - nekstrekken) verdooft de vis, maar doodt hem niet (althans niet direct). Het is wel de meest gebruikelijke manier - tik met de priest en dan in de creel. Maar de beste manier om de vis 'humaan' te doden en ook nog eens optimaal te houden voor consumptie is eerst die tik, direct daarna de kieuwen doorsnijden en laten verbloeden, en vervolgens ingewanden verwijderen).

Wader

Raymond heeft een punt!!
Ik heb niks tegen het doden van een vis voor consumptie, ook al zou ik het ook anders doen. (wél eerst tikken en dan steken)
Maar het eind van dit filmpje is idd koren op de molen van de PvdD.
T.b.c. denk ik .....

Scaramouche

Quote from: henkverhaar on July 06, 2016, 22:57:49
Dat klopt niet. De tik op de kop (feitelijk een cervicale dislocatie - nekstrekken) verdooft de vis, maar doodt hem niet (althans niet direct). Het is wel de meest gebruikelijke manier - tik met de priest en dan in de creel. Maar de beste manier om de vis 'humaan' te doden en ook nog eens optimaal te houden voor consumptie is eerst die tik, direct daarna de kieuwen doorsnijden en laten verbloeden, en vervolgens ingewanden verwijderen).

Hangt dat niet af van hoe hard de tik is? En je moet natuurlijk wel de goeie plek weten (direct achter de ogen en niet op de nek zoals je inderdaad vaak ziet gebeuren).
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Wilco

Quote from: Scaramouche on July 07, 2016, 09:38:53
Hangt dat niet af van hoe hard de tik is? En je moet natuurlijk wel de goeie plek weten (direct achter de ogen en niet op de nek zoals je inderdaad vaak ziet gebeuren).

En niet op je vingers anders duurt het nog langer  :o :o

Floor

Op je vingers is nog één ding maar, laat hem daarna alstublieft niet van schrik op het beton stuiteren!
Het blijft mooie visserij in een prachtige omgeving.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Scaramouche

De visserij is inderdaad geweldig daar. Vanaf zo'n kade vis ik dan wel het liefst met een spinhengeltje een shadje of een streamer aan een dropshotmontage. Een vlieghengel heeft voor mij dan weinig toegevoegde waarde.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Team

Ik vind het geen reclame voor de vliegvissers
NUNC  AUT  NUNQUAM

JB

Geen reclame voor sportvissers  :-[
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Bone F

Filmpje maar zoveel mogelijk verwijderen, het doet de vliegvisserij geen goed denk ik. Jammer Fluelaks maar dit alles had je kunnen verwachten.

Twan

Ik heb deze visserij ook gedaan 2 jaar geleden in hetzelfde land. Zeer leuk, maar dit is idd geen reclame.  :-[

henkverhaar

Quote from: Scaramouche on July 07, 2016, 09:38:53
Hangt dat niet af van hoe hard de tik is? En je moet natuurlijk wel de goeie plek weten (direct achter de ogen en niet op de nek zoals je inderdaad vaak ziet gebeuren).

Nee. Tenzij je natuurlijk een voorhamer gebruikt en de kop plet... Maar de functie van de priest is in principe altijd het verdoven van de vis - dat is overigens wel redelijk permanent, van en goed uitgevoerde cervicale dislocatie knapt een vis nooit meer op. Je kunt er vervolgens voor kiezen hoe je de vis feitelijk laat overlijden, door zuurstofgebrek of laten verbloeden - maar in beide gevallen merkt die vis daar niks meer van.

Plantje

Er zijn nu diverse argumenten over en weer gegaan. Het is gelukkig nog netjes gebleven. Toch twijfel ik over het wel of niet laten staan van het filmpje.

Er zijn tegenwoordig mensen die ver van de natuur staan. En net dat zijn de mensen die tegen vissen als hobby zijn. Ze zijn er tegen dat mensen voor hun plezier een vis vangen. Ze zijn er al helemaal tegen dat mensen een vis doden om deze op te eten. Nu moet je je voorstellen dat zo iemand dat filmpje ziet....en dan moet je je afvragen of je zoiets op een forum wil hebben waar mensen over het algemeen gezonde discussies voert over hoe je weidelijk met een vis kunt omgaan. En dan gaat het nog niet eens om het hele filmpje; slechts enkele onderdelen

Gert

Ik zie geen enkele reden om dat filmpje weg te halen. Zijn ook zat mensen die bijvoorbeeld tegen vliegtuigen, auto's en motoren zijn, om maar wat te noemen. Vanwege de veiligheid en milieu. Moet je eens kijken wat daar voor filmpjes over te vinden zijn.

goswit

Ik zou de film laten staan !..    De reactie`s over deze film zijn negatief , over het behandelen van de vis .  Persoonlijk vindt ik dit helemaal niets , zo ga je niet met je hobby om.

Maak een nieuwe kop teks met "Zo hoort het dus niet
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff