VERSLAG 6 dagen vissen met vier man in Oostenrijk

Started by Gert, December 21, 2010, 00:07:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Geplaatst op het vorige forum: Di sep 14, 2010 23:52 
---------------------------------------------------------------------

Hierbij dan het beloofde verslag van onze week vissen in Oostenrijk - je weet wel, van die prijsvraag hoeveel vissen in 6 dagen met vier man.

Op zondag, de aankomstdag na ca. 1000 km rijden in 10,5 uur, tijdens het diner even geïnformeerd bij een paar Nederlanders die er al de hele week hadden gevist, voor zover mogelijk..... Zij vertelden namelijk dat er in het dorp, dat op bijna 800m hoogte ligt, op donderdag nog een centimeter of 20 sneeuw lag (en je kunt dan wel raden hoe dat er op de hoger gelegen rivieren en meren uit moet hebben gezien). Normaal ligt de sneeuwgrens volgens mij ver boven de 2000 meter in deze tijd van het jaar, en zo hoog kom je niet of nauwelijks met je hengel.

En de weersverwachting voor "onze"week was ook niet om over naar huis te schrijven: maandag nog droog, maar daarna een aantal dagen met regen, en aan het eind van de week weer kans op wat beters.

Om gelijk maar even bij het weer te blijven: dat viel achteraf reuze mee, ik heb maar een paar uur m'n regenjas aan gehad, op donderdag. Verder heeft het alleen 's nachts een paar keer flink doorgeregend, met hoog op de bergtoppen verse sneeuw. En op woensdag, de eerste keer dat we naar de Krimmler Ache wilden, was dat niet mogelijk omdat het daar stormde, en dan moet je er niet zijn.

Maar met name de vele neerslag van de week ervoor zorgde voor een te hoge waterstand om lekker te kunnen vissen in de Salzach, en daar hadden we juist op gehoopt.

Maandag toch maar begonnen in de Salzach, maar dat leverde weinig op, slechts enkele visjes.



M'n eerste visje voor dit jaar.

Daarna naar de Hollersbach, die totaal gerenoveerd is bij de inloop naar de stausee. En in de stausee zelf is niet meer te vissen omdat de kanten steil naar beneden lopen, dicht begroeid zijn en het nu heel diep is. Vroeger kon je er mooi waden, maar dat gaat dus niet meer. Maar vlak voor de inloop is de rivier goed te bevissen en we hadden er al een paar mooie regenbogen gevangen  toen het water ineens bruin werd omdat men boven ons nog steeds met graafmachines aan de gang was – toen was het dus al snel over.
De dag volgemaakt met een paar uurtjes Hintersee, waar de vangsten niet meer zijn wat het ooit geweest is: vroeger ving je er met gemak 20 vissen in een halve dag per persoon, maar nu slechts enkele (wel over het algemeen mooie) vissen.

Dinsdag nog even de Salzach geprobeerd, maar zijn al snel doorgereden naar de Finkausee. Daar vangen we nooit heel veel, en was dus gewoon volgens verwachting, maar ik vind het altijd heel leuk om met kleine droge vliegjes de stijgende forellen en vlagzalmen aan te werpen.

Woensdag konden we dus niet naar de Krimml, (en de dagen daarvoor ook niet, omdat er al het maximum aantal vissers naar toe ging) en hebben we wederom op de Hollersbach en de Hintersee gevist, met het inmiddels bekende resultaat van slechts enkele vissen de man.
Wel oppassen trouwens op de Hollersbach:



We hebben hem er uiteindelijk met z'n drieen uit moeten trekken.

Donderdag wel naar de Krimml, de enige dag dat ik wel m'n regenjas nodig heb gehad.


Blijft toch mooi daar.....

We hoorden de andere vissers die er maandag en dinsdag waren geweest over "een paar visjes over de hele dag" dus wij hadden het met ca. 15-25 vissen de man niet slecht. Maar eentje kon helaas niet mee, omdat hij die dag telefonisch bereikbaar moest zijn en dat was boven op de Krimml niet mogelijk.

En vervolgens heb ik (iets verkeerds gegeten waarschijnlijk) de hele nacht op en boven de pot doorgebracht, en vrijdag zowat de hele dag op bed gelegen. De anderen gingen naar de Hintersee, hebben daar de hele dag gevist (pas laat begonnen overigens) en de laatste 2 uurtjes heb ik me er ook nog even bijgevoegd. Maar ik was nog steeds rillerig en vond het maar niks bij dat koude water, laat staan erin. Eentje had er toch nog 12 weten te vangen, alles met droog, maar voor de rest was het matigjes.

Ik had zelf ingeschat dat we rond de 350 vissen zouden vangen in 6 dagen, en gehoopt op meer dan 400. Dit alles gebaseerd op de resultaten van de voorgaande jaren.
Toen Bas dan ook de eerste gok neerzette met 362 dacht ik meteen: die kon wel eens gaan winnen.
Maar op vrijdagavond stonden we nog maar op een totaal van 130 stuks na 5 dagen vissen.... En dat viel wel heel erg zwaar tegen natuurlijk. Op dat moment stonden brian.logisse met 151 en Evert met 192 er het beste voor, met nog 1 dag te gaan, als we er nog 10 of 15 de man bij zouden vangen....

Maar toen werd het zaterdag, ik voelde me weer kiplekker, en het werd een perfecte dag voor de Krimmler Ache.



Het water stond heel laag, was kraakhelder, weinig wind, lekker zonnetje. Zo'n dag waarvan ik van te voren al had aangegeven: als alles meezit kun je er 40 de man vangen. Dat werden er gemiddeld 35, met een totaal van 141 stuks. En verreweg de meesten zijn gevangen met de droge vlieg, vooral een Goddard sedge.



Je vangt de laatste jaren vooral bronforel, en het is wel duidelijk waarom die zo'n goeie overlevingskans hebben: je ziet ze nauwelijks, en hebben een enorme bek om goed van zich af te bijten en alles om zich heen weg te vreten.


En zo kwamen we toch nog op een totaal van 271 vissen.

Het gaat ons niet zozeer om het aantal, je moet vooral leuk staan te vissen. Het liefst met droge vlieg, en we vissen nooit met meer dan 1 vlieg of nimf. Als je dat wel zou doen kun je ongetwijfeld veel meer vangen, maar zoals gezegd, daar gaat het ons niet alleen om.

En zondag weer een perfecte terugreis gehad, om 8:00 uur vertrokken en om 19:00 uur thuis.

Met allemaal een gevoel van: de laatste visdag was echt perfect, maar misschien moeten we na 15 jaar Braurup toch maar eens op zoek naar iets anders.

Maar tegelijkertijd kan ik het iedereen aanbevelen, want het blijft toch wel heel erg mooi daar. We waren nu 700 Euro de man kwijt , en dat is dan voor het hotel (7 overnachtingen op basis van halfpension, dus inclusief ontbijt en diner), visvergunning voor 6 dagen voor heeeeel veel viswater, wat drankjes bij het eten en de heen- en terugreis.

Groet,
Gert