Vliegbindhaken, down eye or straight eye

Started by Gerrit59, February 01, 2016, 17:03:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Ik heb nog vliegbindhaken tmc 101 in haakmaat 12. Dus met een recht haakoog.
Kun je daarop dezelfde vliegen binden  als de haakmaat met down eye?
Graag hoor ik jullie mening.

Gerrit

Beertje

Mmmm, lijkt mij wel geschikt om spiders op te binden.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Troutbuster

Gerrit,

TMC 101 is een dry fly straight eye, 1x wf wide gape

Oftewel een dundradige droge vliegenhaak

Niet echt geschikt voor spiders al kan het wel natuurlijk! (ik zou het alleen nooit doen)

Haak is zoals het al zegt, meer geschikt voor droge vliegen

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Gerrit59

Ik was ook van plan er droge vliegen op te binden.
Ik vroeg me alleen af of je er dezelfde droge vliegen op kunt binden als op de haak met de down eye.
Of laat ik het anders formuleren: voor welke  droge vliegen kun je ze beter niet gebruiken.

Gerrit

Gert

Volgens mij maakt het voor elke droge vlieg die je stil op het water laat liggen (of dead drift) niks uit of die een down-, straight of up eye heeft.
Bij binnenstrippen, vooral bij nimfen, maakt het wel uit omdat de vlieg dan al dan niet op z'n kop gaat hangen.

Am I right? Of heeft het ook nog invloed op het aanslaan?

Groet,
Gert

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gerrit59

Dank je Jo!
Had ook wel 'gegoogled', maar niet genoeg zoektermen ingevoerd denk ik...

Gerrit

Raymond

#7
De klassieke haak die oorspronkelijk gebruikt werd voor spiders had een recht oog. Ik heb ooit eens gelezen dat het rechte oog er voor zorgt dat de vlieg op een bepaalde manier in het water hangt tijdens de swing aan het einde van de drift (of het waar is...?). Een recht oog is sowieso ook voor streamers erg geschikt, hier zou je hem in de grotere maten ook voor kunnen gebruiken. Voor spiders vind ik de steel te lang maar de oorspronkelijke toepassing lijkt mij in dit specifieke geval toch sowieso voor droge vliegen.

Maar goed, wie bepaalt wat? Ik zou zeggen, gebruik ze gewoon...?
::wtf::

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit