Het kieuwgreep topic.

Started by Joost S., February 10, 2014, 19:54:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joost S.

Hallo,

Ik ga zeer binnenkort beginnen met snoekvliegen. En ipv een net ga ik nu ook de kieuwgreep uit proberen. Nu zie ik links en rechts ook posts van andere leden, met vragen hier over. En wat tips.

Ik dacht, misschien is het handig om aan dit onderwerp een topic te spenderen.

In dit topic kunnen we dus vragen stellen mbt de kieuwgreep, en hopelijk wat tips krijgen. Fotos, filmpjes, handschoenen, noem maar op.

Kan een nuttige aanvulling zijn voor het forum. Want een goede kieuwgreep is veiliger voor zowel vis als visser.



-


Nu mijn 1ste eigen vraag. Ik ben rechts. Maar met welke hand doe je dan de greep? Met links of met rechts?

Met rechts ben ik handiger, dus zou je zeggen met rechts. Maar ik moet ook nog onthaken, en dan zie ik mezelf heel klungelig doen met mijn linkerhand.

(Ivm aanschaf handschoen, ik zal er in de praktijk denk ik zelf snel achter komen wat handig is)

-


Ik denk wel dat ik in het begin toch nog een net mee neem. Dat als het niet lukt, ik toch even snel die snoek kan landen en releasen. Maar uiteindelijk wil ik zonder net op stap.



jan114

Je land met je linker hand dat komt omdat je de hengel in d rechterhand hebt.
Plus het onthaken gaat makkelijker met rechts.

Joost S.

Ok. Dat is duidelijk, dankjewel.

W3stland

http://youtu.be/lOO3pSzz8sk
Ik vond dit filmpje erg handig van de "vraag het aan Ed serie"
Ik adviseer wel zeker gewoon een tang en net mee te nemen want het lukt niet altijd de eerste keer, zeker niet als je de tandjes ziet.
Een handschoen tussen die kieuwen lijkt me geen goed idee.. Denk dat je de vis beschadigt....
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Joost S.

#4
Mooi filmpje, thanks.

Ja, die handschoen is dan alleen voor de hele grote jongens. In een ander topic had ik dat gevraagd, en moest kunnen. Bij de kleintjes in de nek pakken, kan zonder handschoen natuurlijk. En bij de grote vrouwen kan die handschoen geen kwaad als je voorzichtig doet.

Maar er mag hierover gediscussierd worden, daar is dit topic ook voor. ;-)


En die handschoen komt er sowieso, want voor zeebaars, zeker als je die nog nooit in je handen hebt gehad, kan het wel handig zijn. Dat zijn linke jongens heb ik gelezen.

Kruijff

Zeer goed topic! Ik worstel nl zelf ook al heel lang met deze vraag! Helaas vang ik slechts snoekjes vsn rond de 40 cm en die pakmik uiteraard "in de nek"..

Ben benieuwd naar de tips en trucs!
Gr Ed

Wittie

Neem in het begin je net mee en land de snoek daarmee. Wanneer de snoek op het droge ligt probeer dan de kieuwgreep. Beter voor je handen, beter voor de snoek en je maakt het aanleren makkelijker.
Probeer ook zowel links- als rechtshandig de kieuwgreep. Zodat je altijd de kant kan pakken waar de haak niet zit.
Wees niet bang om flink te knijpen. Als de snoek gaat slaan moet je 'm ook vast houden en niet laten vallen.
Boven de 70cm de snoek met tweede hand ondersteunen.
Alle begin is lastig maar je voelt vanzelf wanneer je goed bezig bent.
Succes!!

Gr. Richard

Mike

Ik heb even wat momentjes opgezocht vanmijzelf en de kieuwgreep.
Misschien heb je er wat aan.



https://www.youtube.com/watch?v=aLvAN1xc4kw&feature=youtube_gdata_player

https://www.youtube.com/watch?v=3dwK_p8h8h8&feature=youtube_gdata_player

https://www.youtube.com/watch?v=wIUafrDW48k&feature=youtube_gdata_player

https://www.youtube.com/watch?v=DhA0o9f5QRA&feature=youtube_gdata_player

Als je volgende keer een snoek vangt, kijk dan even goed in zn snuitje, dan zie je waar die tandjes allemaal zitten.
Pas ook op voor de kieuwbogen, ook daar zitten tandjes op.

Vandaag was helaas de accu van mn camera leeg, anders had ik nog wat nieuwe filmpjes kunnen plaatsen.

In elk geval veel succes, en neem wat pleisters mee ;D
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

wouter veuger

#8
Handschoen zie ik ook het nut niet van,juist ook niet bij grote snoek want hoe groter de bek,hoe meer ruimte en hoe makkelijker de kieuwgreep.

Ik doe de kieuwgreep meestal met links in de linkerkant,omdat ik de hengel rechts heb,maar als ik met landen zie dat de haak daar zit waar m'n hand komt,dan pak ik de hengel even over in m'n linkerhand,en doe ik de kieuwgreep met rechts in de rechterzijde.

Als je dat goed onthoud,dus linkerhand in de linkerzijde ,en rechterhand ik de rechterzijde,komt het helemaal goed,op de bovenste (overigens mooie plaat hoor) foto van Mike zie je dat hij feitelijk in de verkeerde kieuw zit,en bij spartelen dus ook loskomt.
De filmpjes zijn verder wel erg duidelijk,en spectaculair,zou bijna direct m'n hengel pakken ::agree::

Ik heb het vaak fout zien gaan als mensen met de rechterhand ik de linkerkieuw of andersom gaan.
Dan heb je namelijk geen grip en als de vis dan een paar klappen geeft,kun je hem niet houden,en dat levert krassen  op aan je hand en kan ook schade aan de vis opleveren,en dat willen we beperken.


Dus onthouden,dat met welke hand je ook pakt,vingertoppen dienen naar de buitenzijde van de kop te wijzen,goed je vingers op de muis van je hand knijpen,dan gaat de bek vanzelf open en heb je de haak er zo uit.

Uiteraard gaat er in de praktijk altijd wel eens iets anders,en ontkom je niet aan een paar sneeën,maar geloof me die tanden zijn zo scherp dat je het niet eens voelt als je erlangs gaat.

Die krasjes moet je zien als jachttrofeeen ;D

Rossie69

wil niet anders meer.

ben blij dat h3 het erin heeft gestamt.
tot ik die grote van laatst ving,toen moest ik het ook wel doen.
hahaha is wat anders als 1 van 43 cm.

maar moet zeggen prettig ervaren.
zal ook niet ontkomen van die krassen en sneetjes in de hand.
maar neem ik voor lief.

netzo als er wordt gezegt,jachttroffee.

Kruijff

Gr Ed

Gerrit59

Inderdaad goed topic en al duidelijke en nuttige tips.
Wat het gebruik van een net betreft moeten we ons realiseren dat je soms aan het gebruik daarvan niet ontkomt. Ik zie bijvoorbeeld op de foto's van Mike dat het zonder net goed kan. Ik vis echter vaak op plekken waar de waterspiegel enkele decimeters of meer lager ligt dan de wal. Zeker in dit jaargetijde (natte walkant) wil ik niet het risico lopen om de plomp in te glijden. In dat soort situaties is het gebruik van een net een must.

wouter veuger

Absoluut waar Gerrit,als je er niet bij kan moet je ook niet gaan lopen rotzooien,dan ontkom je niet aan een net idd.


Rossie69

net gaat standaard mee.
voor als we ons bedenken om naar hoger wal te gaan.


Gerrit59

En als we het dan over een net hebben...
Ik heb met het volgende echt goede ervaringen: Ik leg de snoek in het net in het gras, maak de kop vrij en die iets opbeurend pas ik de kieuwgreep toe en onthaak de snoek. Ik heb eigenlijk in deze situatie zelden te maken met een spartelende of tegenstribbelende snoek.

hendri

Perfect uitgelegd door Wouter, ik wil er alleen nog aan toevoegen dat je moet opletten waar je je duim laat.dus zodra je met je vingers inde kieuw zit maak je zeg maar met je hand een vuist en klem dan je duim tegen je wijsvinger. (Die dus in de kieuw zit) zo heb je de snoek stevig vast en als de snoek wil spartelen kan je duim niet in de bek komen. Scheelt ook weer een boel sneeën (trofeeën) in je duim.

Henk geen dank voor  het stampen. ;-)

Joost S.

Goed bezig iedereen, thanks. ;-)

--

Ok, ik ga met net op stap, vis landen, en dan proberen de kieuwgreep te proberen vanaf de onthaakmat.

Laat ik die handschoen ff zitten nog.

Rossie69

ja heb je toch nog gestampt.

stampertje ;)

onthaakmat wordt me te veel.
klote schepnet is al een drama.

dan kun je net zo goed met dood aas gaan vissen.

Mike

Quote from: wouter veuger on February 10, 2014, 20:59:55

Als je dat goed onthoud,dus linkerhand in de linkerzijde ,en rechterhand ik de rechterzijde,komt het helemaal goed,op de bovenste (overigens mooie plaat hoor) foto van Mike zie je dat hij feitelijk in de verkeerde kieuw zit,en bij spartelen dus ook loskomt.
De filmpjes zijn verder wel erg duidelijk,en spectaculair,zou bijna direct m'n hengel pakken ::agree::


Hoi Wouter,  op de foto lijkt misschien alsof ze los kwam maar dat was niet zo hoor  ;)

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gerrit59

Ik heb nog een aspect wat ik aan de orde zou willen stellen en dat is het onthaken in het water.
Vooropgesteld: ik heb daarbij een idee wat me daarvan weerhoudt en spreek niet uit eigen ervaring. Ik heb het idee dat, als je in het water onthaakt,  je een hand nodig hebt voor bijvoorbeeld de kieuwgreep en de andere hand voor het onthaken. Loop je dan niet het risico dat de snoek, zeker als het bijvoorbeeld een grote is die met de staart gaat slaan, je moeite hebt met onthaken? Ik heb een tijd geleden een vismaat geholpen met het onthaken op de kant van een meter+ snoek die nogal tegenstribbelde.  Die vismaat, beslist geen kleine jongen en een ervaren snoekvisser, had echt moeite met het in toom houden van de snoek met de ene hand de kieuwgreep en de andere hand die de snoek ondersteunde. Naar mijn idee zou zo'n snoek in het water niet te houden zijn.
Graag laat ik me overtuigen door mensen die hier ervaring mee hebben

Joost S.

Quote from: Rossie69 on February 10, 2014, 22:07:50


onthaakmat wordt me te veel.
klote schepnet is al een drama.


Van dat net wil ik ook af. Maar die onthaakmat lijkt me, zeker als ik het nog moet leren en onzeker ben, geen overbodige luxe.

Zal nu net een meter chagrein aan mijn lijn krijgen.....

Ik wil gewoon veilig voor de vis zorgen, teveel meesjouwen is belangrijk maar komt toch pas op de 2de plaats bij mij.

Ik denk dat als je heel handig bent met de kieuwgreep, dat je inderdaad geen mat meer nodig meer hebt. Maar ja.... Eerst wat ervaring op doen.

Gerrit59

Als je dit seizoen nog ervaring wil opdoen, is enige haast wel geboden. Het snoekseizoen is al zo weer voorbij....
En als je veilig voor de vis wil zorgen is het meenemen van een paar dingen toch wel belangrijk.
En wat is er nu mooier dan het gelijk haken en vangen van een grote snoek. Daar doen we het toch voor!

Joost S.

Klopt, wordt kort dag. Maar dat is niet erg, moet toch nog leren gooien ook. En in de gesloten tijd ga ik op karper.

wouter veuger

Quote from: Mike on February 10, 2014, 22:08:41
Hoi Wouter,  op de foto lijkt misschien alsof ze los kwam maar dat was niet zo hoor  ;)




kijk,mooi hoor! :) ::goodjob::

merijn1982

Mijn ervaring is dat als je het eenmaal doet je niet anders wilt!! Lijkt allemaal heel wat. Maar geloof me het valt erg mee! In jet watwr onthaken vind ik dubbel... je haalt de snoek niet uit het water. Wat erg goed is natuurlijk! Maar ik vind het toch altijd wel fijn de vis even op 'adem' te laten komen bij terugzetten. Dus even ondersteunen en op krachten laten komen. Als je de vis in het water laat en alleen de haak eruit haalt en de vis zinkt vervolgens richting bodem o.i.d. het zal in 90% van de gevallen niet gebeuren hoor. Maar ik ga voor zekerheid en wacht tot de vis met een staartslag weer wegzwemt:-)
Tight lines!!