middagje vliegvissen

Started by oebele, August 04, 2013, 20:28:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oebele

zo weer thuis van een middag begin van de avond vliegvissen, 1 klein blankvoorntje gevangen en zeker genoten van de prachtige natuur. 1x een eikelboom aan de haak en 1x alles goed in de knup veel geleerd veel moois gezien dus weer een geslaagde dag @Maurice bedankt hiervoor.
en laat ik eerlijk zeggen moet nog wat uurtjes erbij trainen op een grasveldje en werpen, werpen en werpen oefenen  ;) :D :P

jelle

dat oefenen op het werpen kun je beter aan de waterkant doen.
dan kun je gelijk wat vis vangen ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Rena

Quote from: jelle on August 04, 2013, 22:52:29
dat oefenen op het werpen kun je beter aan de waterkant doen.
dan kun je gelijk wat vis vangen ;)

Dit is al vaker gezegd, maar dit werkt niet in mijn ogen.
Je bent dan zo gefocuseerd op de vis dat de techniek vergeten wordt, zeker als er vissen stijgen of bijten.
Uiteraard geen probleem om die dan te vangen, dat is het doel, maar je techniek wordt er niet beter van.

Mijn twee øre...

oebele

ben ik met je eens rena je concentratie word verlegd omdat dan de vis belangrijker word

Rena

Wat een goede methode is om te oefenen om mooie loops en afstand te halen, is te werpen zonder dat de hengel geluid maakt.
Dus niet proberen om de hengel, lijn en vlieg vooruit te rammen, maar de hengel laten werken zonder kracht.
Als je je concentreerd op rustig werpen zonder "zwoeshhh" en de hengel laat werken zul je zien dat je afstand haalt met mooie loops en gestrekte leader, ook in moeilijke wind condities.
Het is dan ook makkelijker om subtiele worpen te maken met effect, (bochten, lucht menden enz.)


maurice

laat hem eerst maar eens de hengel en lijn leren aanvoelen en rust in het werpen krijgen.
de Z moet uit de lijn als ik het zo mag zeggen.
de rest hebben we al besproken, rust in het werpen en het aanvoelen is nu het belangrijkste.
en dat kan hij het beste doen op een grasveldje, zit geen vis dus kan hij lekker zijn gedachte houden bij het werpen. ;)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rena

#6
Ben het met je eens Cornico dat je ook "natte" factoren moet meenemen, maar daar ligt vaak niet het probleem bij vissen met een vliegenhengel.
Het probleem bevind zich bijna altijd in de lucht; foutief accelereren, niet of foutief stoppen, bewegen in meer dan 2 dimensies en zo zijn er nog een paar....
... als die zijn opgelost of in ieder geval onder controle zijn, dan zijn er de "andere" factoren die zwaarder gaan wegen.
Oppikken van een lijn is nog wel het minste probleem bij een (beginnende) vliegvisser.
De lijn komt altijd wel uit en ook in het water, alleen helaas vaak foutief of niet op de bedoelde plek, en dus met gereduceerde vangkansen.

Fout in de lucht is problemen op en rond het natte :)

Nu al 6 øre, duur rondje  ;) 8) ;D

Rena

#7
Alle (goede) (Noorse) vliegvissers die ik ken (en dat zijn er een hoop) oefenen tevens op een veldje, in de sporthal enzovoorts.
Als zij dit niet hadden gedaan waren het nooit zulke goede vliegvissers geweest...
Door het oefenen zijn zij (speciale) presentatie worpen meester die vis in het net brengen.
Hadden ze dat aan de waterkant moeten leren, dan hadden zij nooit zulke goede vliegvissers geweest.

Ik ben ook een vliegvisser die (heel) veel vist en (heel) veel traint om mijn werp en presentatie technieken te verbeteren, en daardoor mijn kansen  te vergroten om die moeilijke vis te vangen...
Werpen doe ik om vis te kunnen vangen, maar dan moet je wel kunnen werpen!

Hier laat ik het verder bij, een ieder kan met onze reacties zijn voordeel doen...

TL, Peter

Heintje Davids

Quote from: Cornico on August 05, 2013, 16:01:25
Het zou ook maar zo kunnen dat de beste methode ergens in het midden ligt.
Even ( een paar keer) oefenen op het droge en daarna op/in het water.
Een lijn in de lucht houden is iets heel anders dan een lijn netjes op het water leggen en wat dacht je van het opnemen van de lijn?

Helemaal eens, denk ook dat de beste methode een beetje van beiden is. Oefenen op een veldje... prima, maar zeker ook veel en vaak gaan vissen. Mannen als Marten (en ikzelf ook) stammen nog uit de tijd dat je het allemaal zelf een beetje moest uitvinden met soms een beetje hulp van iemand die al een paar jaar met de vlieg viste. Tegenwoordig kun je tegen betaling les krijgen of lid worden van een vliegvisclub waar ze je ook het een en ander bij kunnen brengen. Het enige dat ik altijd een beetje jammer vind is dat het tegenwoordig zo gebracht wordt alsof vliegvissen zo'n toer is dat het bijna onmogelijk is om het te leren zonder hulp en dat je techniek zo goed en perfect moet zijn wil je ooit een visje kunnen haken. In mijn ogen je reinste flauwekul. Ik ben er van overtuigd, en heb het in mijn lange vliegvisleven al vaak meegemaakt, dat je vrijwel iedereen die een klein beetje normale motoriek heeft, in een paar uurtjes een goede basis aan kunt leren waar ze prima mee uit de voeten kunnen en zelf op verder kunnen borduren.

En om nog even op de opmerking van Peter terug te komen: ik ken heel veel mensen die fantastisch kunnen werpen maar geen kl.te begrijpen van vliegvissen en daar zitten mannen tussen met prachtige werpcertifcaten. Je hebt vliegwerpers en vliegvissers en soms lijkt het er een beetje op dat die 1e categorie de boventoon beginnen te voeren.

Kruijff

En heintje heeft het weer helemaal juist....
Gr Ed

Plantje

Ik ben ook begonnen op een grasveldje en daar is op zich niets mis mee. Ik heb inderdaad het idee dat je dan toch echt meer focust op het werpen en de techniek zelf.

Het kan ook bijzonder leuk zijn om op een grasveldje je techniek uit te breiden. Zolang je docent het maar in de juiste context plaatst! Die van mij deed dat: hij legde me bij ieder truukje dat hij me leerde uit hoe me dat in welke situatie zou kunnen helpen om de vis wél te vangen in plaats van er niet bij te kunnen. Dan zie je ook direct het nut van wat je aan het doen bent!

Wel moet ik mezelf af en toe tot kalmte manen als ik vis zie stijgen, zwemmen enz. Of als ik net een mooie vis gemist heb. Dát zijn de momenten dat ik nog steeds de boel in de knoop gooi. Windknopen? Ja, dat is een mooi excuus voor slechte techniek op zo'n moment :)

Bekeerling

Inderdaad, windknopen bestaan niet volgens de instructeur waar ik onlangs les van had   ;)

oebele

precies  @plantje
das ook mijn probleem, ik moet mijzelf aanleren dat de lat het werk doet en niet mijn kracht.
ik gooi soms nog zo uit alsof ik mijn karperstok aan het uitgooien ben, en das nou net niet goed.
morgen avond een tijdje oefenen nabij een dressuur vijver kan ik na het oefenen ook nog ff kijken of het in de praktijk ook wil.
ik ben het ook met iedereen eens dat de praktijk net ff anders is, levende vis(jes) die te vangen zijn. bomen die in de weg staan, voorbijgangers enz enz enz.
maar 1ding is zeker oefening baard kunst en die kunst lijd tot het vangen van vis neem ik aan.
het mooie aan deze topic vind ik dat er zoveel verschillende meningen hierover zijn.

heel vroeger toen ik nog klein was een jaartje of 6 kwam ik met een bamboe stokje aan het water een dobber eraan kon je een haai mee vangen maar wat was ik trots op mijn stokkie.
visje eraan bam alles weg tot tranen aan toe Maarrrr er zaten grote kerels langs de waterkant te vissen die me weer hielpen met een lijntje een dobbertje wat loodjes en haakie en wat je zoal nodig had ze leerden me alles aan de waterkant, thuis kon ik niks leren niemand had iets met vissen.
maar als klein jochie kreeg je wat dobbertjes enz. enz. die vissers leerden me alles wat ik moest weten om alleen te kunnen vissen Belangeloos wel te verstaan.
en ik heb het zelfde gedaan en zou het nog steeds doen als dit nodig is. ik ben dan ook die sportieve hobbyisten dankbaar dat zij belangeloos hun kennis overdragen zodat anderen kunnen genieten van deze prachtige hobby en ook bij tijd en wijle hun kennis over kunnen dragen in het belang van de hobby "vliegvissen"


Plantje

Mijn ervaring is, dat ook met vliegvissen veel ervaren vliegvissers bereid zijn om belangeloos mensen op sleeptouw te nemen.

Hoewel ik het zelf nog steeds moet doen kan ik je van harte aanraden om je ook aan te sluiten bij een vliegvisvereniging. Alleen al het feit dat je zo af en toe met gelijkgestemden bij elkaar kunt komen maakt het de moeite waard.

Vergeet vooral niet, dat je lijn het werpgewicht is en dat je "lijnhand" veel meer invloed heeft of je ver kunt werpen dan je "hengelhand"!

oebele

van middag fijn vliegvissen wie nog meer omgeving twente?

weerwolf

Quote from: Plantje on August 07, 2013, 09:04:15
Mijn ervaring is, dat ook met vliegvissen veel ervaren vliegvissers bereid zijn om belangeloos mensen op sleeptouw te nemen.

Hoewel ik het zelf nog steeds moet doen kan ik je van harte aanraden om je ook aan te sluiten bij een vliegvisvereniging. Alleen al het feit dat je zo af en toe met gelijkgestemden bij elkaar kunt komen maakt het de moeite waard.

Vergeet vooral niet, dat je lijn het werpgewicht is en dat je "lijnhand" veel meer invloed heeft of je ver kunt werpen dan je "hengelhand"!


tsja Rudi, dan moet je nu maar met je kl****ten voor het blok. Zal ik je het incasso formulier van the Kingfisher dan maar mailen?  ;D ;D

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Plantje

Haha! Moest er een keer van komen Roelof! Ik adviseer inderdaad nogal snel om bij een vereniging te gaan terwijl ik zelf geen lid ben. ;)
Evert heeft me dat jaren geleden ook al geadviseerd. Ik ga het toch eens serieus overwegen, want vliegvissen is voor mij nu veel te incidenteel en als ik "even tijd over heb". En dat komt helaas veel te weinig voor!

weerwolf

the kingfisher is voor jou geografisch gezien de logische stap. We hebben zaterdag 26 oktober ons 20 jarig jubileum kan je gelijk mee hahahha


laat ik nou net penningmeester zijn.........kom maar eens een clubavond langs. binnenkort hebben we ook een productavond van A&M .




Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

oebele

#18
bedankt voor de uitnodiging heb 'm in iedergeval genoteerd

gr oebele