snoekvissen in Nederland

Started by Christoph, January 31, 2012, 23:03:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Christoph

Hoi,

ik wil, naardat ik al een paar leuke forellen heb gevangen, ook op snoek vissen. Kunnen jullie mij vertellen wat ik daar nodig heb ? Voral welke lijnklasse. Is een #8 de juiste hengel ? En kan ik daarmee misschien ook op grote forellen in het Veerse meer / Oostvornse meer vissen ? Misschien weet je ook een hengel, die niet te duur is (200-300 € wil ik niet verteren). Wat heb ik daar nog nodig, en waar in Nederland kan ik met de vliegvishengel "snoeken"??

groetjes en bedankt voor jullie antwoorden,

Christoph

haasie

Wat voor hengel heb je nou? Met een #6 kan je eventueel ook gewoon snoeken.

waar? Overal waar snoek zwemt

jur606

#2
snoekvissen, kan al vanaf een 6 (in iedergeval vertellen ze me :P)
maar snoek is een sprint vis, en zal na een aantal korte runs voor lam lendig naar het kantje komen :) (om dan meestal nog 1 of 2 keer uit zijn dak te gaan :P)
niet te vergelijken met een forel of karper.

waar: Overal waar geen ijs licht :)


Plantje

Ja joh... vanaf een #6 is prima!

In welke regio woon je? Er is vast wel iemand die je op sleeptouw wil nemen!

Denk je er wel aan even een degelijke onderlijn te gebruiken?

vliegvisserdorian

ik heb een # 5/6 en daarmee gaat het prima (als ik geen 20cm+ streamers probeer weg te zetten)  en maar ik vind niet zo veel aan snoek vissen, tijdens de dril neemt hij 2 of 3 runs en dan is het over... neej doe mij maar forel of karper aan de vlieg

Gerrit72

#5
Christoph, zit net op het forum en was oudere artikelen aan het doorlezen. Het kleine aantal reacties, ook nog niet de meest enthousiaste over vriend snoek, verbaast mij. Zelf ben ik net begonnen met een 7/8# hengel, waarmee ik een redelijke streamer kan wegzetten en die ook nog eens lekker buigt onder een niet te grote snoek. Bij de fanatieke snoekers (bv uit de bladen) lees ik vaak dat ze een zwaardere hengel gebruiken, zelfs tot 11#.
Ik zou niet lager gaan dan 6# (maar hoger is weer aan de zware kant voor Oostvoorne denk ik, maar daarover kunnen de Oostvoorne gangers meer zeggen). Leuke (complete) hengels komen regelmatig voorbij op Marktplaats. Mocht je wat zien, even de gegevens van de hengel, posten en vragen wat de forumleden, die echt veel weten, ervan zeggen.
En het negatieve over luie snoek, snap ik niet. Oke, het is geen karper, maar wel een vis die heftig op de streamer klapt en daarna ook leuke kunsten laat zien. Zelf vind ik streameren een leuke manier om werpen te leren (subtiel je vlieg laten landen is nog niet noodzakelijk), waarbij je een goede kans maakt snoek te vangen (wat de moed er inhoudt).
Waar? Het kan echt overal, maar het makkelijkst is niet al te brede afwateringskanaaltjes. Je kan mooi oefenen met het plaatsen v/d vlieg (streamer) en er is grote kans dat je tegen snoek aanloopt.
Mogelijk heb je inmiddels al wat gekocht, maar mogelijk gezien de weinig bemoedigende verhalen ook niet. En dat is echt niet nodig, het is echt een super (spannende) visserij. Succes!

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Quote from: Plantje on February 01, 2012, 09:18:38
Ja joh... vanaf een #6 is prima!

In welke regio woon je? Er is vast wel iemand die je op sleeptouw wil nemen!

Denk je er wel aan even een degelijke onderlijn te gebruiken?

En hang er niet gelijk en halve kip aan. Haak in de buurt van 3.0 is goed
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Op zich snap ik het probleem met snoeken ook niet helemaal. Vooral wanneer je de aanbeet ziet is het echt super cool!
Snoeken hoeven wat mij betreft ook niet extreem groot te zijn. 50-70cm zijn leuke vissen om te vangen!
Wel even goed de kieuwgreep leren en niet bang zijn voor de tandjes!