Goeie hengel voor karper

Started by Bekeerling, November 07, 2012, 17:43:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bekeerling

Komend jaar wil ik graag op karper gaan vissen met de vlieg.
Wat voor hengel is hier nou goed voor? En wat voor reel? Budget zal zijn tussen de 80 en de 150 euro voor de hengel en iets van 80 euro voor een reel. Voor het vissen in sloten en vijvers heb ik al een shimano biocraft aftma 5 hengel en ik heb het idee dat die genoeg body heeft voor het karperen in obstakel vrij water.
Het gaat me nu dus vooral om een hengel/reel combinatie voor groot water waar dikke bakken te vangen zijn.
De a&m hengels en reels hebben een mooie prijs moet ik zeggen dus wellicht is dat wat? Iemand nog goeie ervaringen met andere merken wellicht?

Bedankt alvast!  :)

Henkie

Heb hier in de Flevopolder op een Shimano Nexave #8 al aardig wat kapers gevangen. En niet de kleinste. Grootste was 78 cm. Was in aardig begroeid water en het ging prima. Met een normale karperstok heb je mogelijk wat betere mogelijkheden in het sturen van de vis, maar als je met de vliegenhengel met beleid te werk gaat komt het wel goed.

Maxxy

Ik zit/zat zelf met dezelfde vraag een beetje.

Ik ben van plan eerst te beginnen met mijn huidige #6 combo.
Heb zitten denken aan een #5, ondanks dat je hier meer als genoeg aan hebt om de vliegen aan te bieden, ben ik bang dat je gewoon te weinig hengel hebt als het echt loos gaat.
Voor mijn pen/free-line visserij maak ik gebruik van een 1-1,5lb hengeltje, waarvan de blank eigenlijk bedoelt was voor een licht #6 hengel.
Als je ruimte hebt is het super, maar als je vis echt moet sturen, dan heb je gewoon net niet genoeg ruggengraat over.

Maar als ik naar de meningen kijk van andere (vlieg)vissers, welke (veel) meer ervaring hebben met het vliegen op karper, gaan zij toch snel voor een #7-8. Dit omdat je hiermee gewoon meer te vertellen hebt.

Ik zeg; #5 voor maximaal gieren  ;D, en #7 voor wat meer controle.

Maar waar ik in ieder geval zeker rekening mee zou houden; een reel met een goede/duurzame slip.

omfgimpro

Ik zit met dezelfde vraag qua reel zou een Okuma SLV 89 voldoen ? kan 150 meter backing op. en wat raden jullie voor tippetdikte aan ?

maurice

die SLV 8-9 voldoet zeker.

wat betreft hengel tja wat jij wilt maar een #5 of hoger zou ik zekers nemen.
maar ja op een #4 is het ook leuk hoor
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hilco

ik heb op een Martinrod #8 een paar dikke karpers gevangen en die hadden helemaal niks te vertellen.

iets lichter moet dus wel kunnen ........... :D

jelle

ik heb een karper op een 6 gevangen maar wanneer je gezond overwicht wil hebben tijdens de dril raad ik een #8 aan
een minder afgematte karper hersteld gemakkelijker toch
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Jasper

Ik heb bij tweedehands spullen een gloednieuwe Scierra HM+ 10ft #7 te koop. Werpt prachtig op alle afstanden, heeft body onderin. No flash finish. Schitterende hengel voor karper.
Ik vis op karper met een 10ft #7 vanaf de kant of met een 9ft #8 vanuit de b-boot.
Qua reel is die slv van je prima

Gert

En ik heb altijd nog een mooie reel te koop die uitermate geschikt is voor karper, maar ook voor andere visserij uiteraard.
Greys Platinum XI reel, voor #7 of 8 lijn

Groet,
Gert

Henkie

En ik heb nog wel een rolletje 24/00 nylon voor je te koop. Ben je helemaal klaar en kun je meteen achter de karpers aan.  ;D

Gekheid, maar ik knip een dikke fabrieks leader ergens in het midden af en knoop er een anderhalve meter 24/00 nylon aan. Vangt als een zonnetje.

jur606

Ik vis ook met een 7 op karper/snoek (vind het niet te zwaar maar ook zeker niet te licht :))
gewoon 24/00 direct aan de vliegenlijn 1.5 tot 2 meter :)

Bekeerling

Leuk om de reacties te lezen! Bedankt voor de tips! Ik ben binnenkort actiever hier als ik weer internet op de pc heb. Smartpho e is leuk maar niet ideaal. Heb erg veel zin om volgend jaar achter de bakken aan te gaan  :)

Jasper

Quote from: jur606 on November 13, 2012, 07:29:46
Ik vis ook met een 7 op karper/snoek (vind het niet te zwaar maar ook zeker niet te licht :))
gewoon 24/00 direct aan de vliegenlijn 1.5 tot 2 meter :)

1,5 tot 2 meter vind ik echt superkort. Alleen bij vissen over plompebladeren of bij karpers die ALLES pakken (in je tuinvijver?) een optie voor mij.

jur606

jasper, ik vis op sloten van 5-6 meter breed over het algemeen :)
dus de lijn zien ze meestal niet (en hoe korter de nylon hoe makkelijker de aanbieding :P (maar te kort schrik voor de lijn :P)

hoe groter het water hoe groter de voorslag zeg maar :)

Enne nu met een #7 kan je ook goed snoeken hoor :) (hoe je niet te wachten op warm weer :P)

Jasper

ok, als het werkt voor jou, dan prima. Ik gebruik in vergelijkbare omstandigheden 3,5-4m leader. Is misschien ook omdat ik eraan gewend ben.

Bekeerling

#15
http://www.amfishingtackle.nl/vliegvishengels/inspire-gw-9--7
Dit lijkt me wel een mooie stok alleen weet ik niet of hij zwaar genoeg gaat zijn voor de 30 en 40 ponders die ik wil gaan vangen ;)
Heb de heren een mail gestuurd zondag over wat een goede set zou zijn, zij adviseerden me bovenstaande hengel als ik wat zwaarder wil gaan en anders de http://www.amfishingtackle.nl/vliegvishengels/am--9-tsfr-6 met de http://www.amfishingtackle.nl/vliegvisreels/am-r7--5/6-gunsmoke-/red
Ze hebben echt prachtige hengels en reels bij a&m moet ik zeggen, en de vliegen zijn ook mooi geprijsd.

Wat is trouwens jullie mening over de te gebruiken aassoort? Ik zag bijvoorbeeld nep hondenbrokken bij flysupply en nep pellets.
Aan de ene kant lijkt dat me leuk/handig om te gebruiken ook ivm voeren van hondenbrokken. Tegelijkertijd zou ik dan net zo goed met een karperhengel kunnen vissen. Lijkt me uitdagender om het echt met een vlieg te proberem.

Jasper

#16
Ik gebruik meestal een zalmeitje/carpbol, een rommelige.
In wit of oranje. Wit doet het vooral goed in stadswater, omdat daar nog wel eens de eendjes worden gevoerd...
Ook goed is schapenwol of een lichtgekleurde gesopte palmer.

Ik ga komende voorjaar op de kale bodem van de Randmeren experimenteren met damsels en rivierkreeftjes, heb al een paar dondersmooie geknupt (zie nu wel dat ik even het puntje mag slijpen)...


Gerrit72

Quote from: Bekeerling on November 14, 2012, 16:42:03
Dit lijkt me wel een mooie stok alleen weet ik niet of hij zwaar genoeg gaat zijn voor de 30 en 40 ponders die ik wil gaan vangen ;)

Een goede tip is denk ik ook, om op wat drukker bezet knollen water te beginnen (voor het opdoen van ervaring). Gericht op grotere vis, is niet echt makkelijk. Zelf zit ik in mn eerste vliegvisjaar en heb een paar pogingen gedaan. Ik heb beste bakken twijfelend onder mn vlieg zien hangen, er bijna tegenaan zoenend, om vervolgens langzaam weer weg te zakken richting diepte. Daarbij zit je je dan met het hart in de keel af te vragen wat er aan mankeerde. Als je er de uitdaging in ziet, is het een geweldige visserij. Als je snel spectaculaire vangsten verwacht, kon het wel eens een teleurstelling worden.

Ik zou een hengel uitkiezen, waar je ook goed mee kan snoeken (rond 7 of 8#), dan heb je altijd wat aan de hengel. SUCCES! ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

rena

Niet alleen is de hengel van belang, je hebt ook een reel nodig met voldoende backing en een goede slip.
Als een grote karper er vandoor gaat heb je wel een paar meter nodig en liefst wat extra.


Jasper

True. Zorg voor voldoende backing en vis (aanzienlijk) dikker bij obstakels en veel planten

Bekeerling

Bedankt voor de tips jongens  ::duim::
Ik heb inderdaad besloten komend jaar vooral in Ede te gaan karperen met de vlieg en dan gewoon met die shimano biocraft #5. Lijkt me goed om mee te oefenen en ik schaf me ipv een 7 of 8 hengel eerst een 3tje aan zodat ik als de karper het niet doet in ieder geval de voorntjes kan belagen. Oefenen oefenen oefenen dat is waar het voorlopig nog om gaat.

@Gerrit72,bedankt voor je advies, ik heb hiervoor heeeel lang op karper gevist dus ik maak me geen illusies  ;)

@Jasper heel gaaf kreeftje! Mooi gemaakt!  ::goodjob::

@Rena/Peter? Ik heb een dam flytech reel, soepele slip zit erop en ook flink wat backing dus advise taken  ;)

Gerrit72

Quote from: Bekeerling on December 12, 2012, 15:04:05
Ik heb inderdaad besloten komend jaar vooral in Ede te gaan karperen met de vlieg en dan gewoon met die shimano biocraft #5. Lijkt me goed om mee te oefenen en ik schaf me ipv een 7 of 8 hengel eerst een 3tje aan zodat ik als de karper het niet doet in ieder geval de voorntjes kan belagen. Oefenen oefenen oefenen dat is waar het voorlopig nog om gaat.

Een wijs besluit Bekeerling! Zelf ben ik ook begonnen met voorns en daarna overgegaan op streameren op snoek. Karper heb ik een enkele keer geprobeerd. Het is idd oefenen, oefenen en oefenen. Als je dat op karper wil doen, kon het wel eens een teleurstelling worden en dat zou jammer zijn.
Zelf was ik totaal verslaafd aan karperen met de pen, met klassiek materiaal. Sinds ik vliegvis, heb ik de penstok nog maar 1 kwartier gebruikt. Na een poosje vergeefs met de vlieg op karper, toch even een deegje gevoerd en binnen een kwartier een karper. Desondanks blijf ik vliegvissen leuker vinden en kan ik me eindeloos met een vliegstok vermaken, terwijl ik weet dat ik met mn penstokken makkelijk meer zou vangen. De beleving van het vliegvissen heeft me helemaal te pakken.



Hardy Clarissa
Hardy 5#
Hardy 7/8# Richard Walker Reservoir Lite

Had er een topic aan gewijd; 'de penhengel won vandaag', (maar de rest van het jaar won de vlieghengel ;D)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bekeerling

Mooie vis en foto! Gaaf ook dat die penhengel naar het oude Engelse karperrecord is genoemd  8)
Heb je ondertussen wel eens een karper op de vlieg gevangen of niet echt meer geprobeerd?

rena

Een tip van een vliegviskarpervisser die ik ken is een fluffige vlieg van yarn gesopt in geweekte kattebrokken.
De vlieg kan evt naar behoefte worden verzwaard met looddraad.
Heb het zelf niet geprobeerd, maar het zal wel werken.

Zelf heb ik veel succes gehad met een bloedworm en buzzers, op de Wrange.
Op een warme dag subtiel werpen in de groep en laten liggen...

Gerrit72

Quote from: Bekeerling on December 12, 2012, 16:50:19
Heb je ondertussen wel eens een karper op de vlieg gevangen of niet echt meer geprobeerd?

Wel een paar pogingkjes gedaan, maar nog niet gelukt.
Maar wat een spanning als je een karper je vlieg ziet inspecteren :o
Geeft niks, je moet iets te dromen houden ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.