hoe moet je een leaderloop op je vliegenlijn zetten

Started by Caslambalk, September 22, 2015, 17:23:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo,

Na vorige week ik met het vissen opeens me hele zooitje er af heb geworpen( inclusief leaderloop ) leek het me maar verstandig om advies aan jullie te vragen.
Ik heb de leaderloop wel aan de waterkant op de lijn gezet( dus er zat geen geen lijm op ).
De leaderloops die ik heb hebben een silecone buisje wat je uiteindelijk over de lijn die in de loop zit schuift.
Maar moet daar dan ook lijm bij?

Dus mijn vraag is, hoe zet je een leaderloop op je vliegenlijn?
als ze me missen ben ik vissen ;)

Guatrau

Ik probeer sowieso een zo strak mogelijke leaderloop te kopen. Een leaderloop voor een #2 kan bijvoorbeeld prima strak passen op een #4.

Op de plek waar het siliconen buisje komt smeer ik dan wat watervaste superlijm en schuif het buisje er dan overheen. 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plantje

En zie ook het filmpje in het topic "Is er nog gevist vandaag?"

henkverhaar

Quote from: Guatrau on September 22, 2015, 20:29:47Op de plek waar het siliconen buisje komt smeer ik dan wat watervaste superlijm en schuif het buisje er dan overheen. 

Het nadeel van CA-lijmen (superlijm, zijn overigens allemaal watervast) is dat ze hard worden (tenzij je speciaal geformuleerde flexibele superlijm neemt - die bestaat, maar is volgens mij niet in consumentenuitvoering te verkrijgen), en dus na veel buigbelasting (werpen) uiteindelijk tot breuken leiden. Nou is dat niet meteen een heel groot probleem, maar mijn ervaring is dat de verbinding, als je al een 'chinese finger' leader loop braid gebruikt, een PVC-lijm beter werkt.

Raymond

Een tip van mijn kant: knip van het 'buisje' van de loop die over de vliegenlijn gaat een stukje af (hoeft namelijk niet zo lang te zijn), schuif hem vervolgens over de vliegenlijn en bind het deel dat over de vliegenlijn zit strak af met een winding van dyneema. Vervolgens een druppel secondenlijn over de winding en de loop gaat er echt nooit meer van af.

Nog een tip: ik knoop tegenwoordig de leader gewoon vast aan dit lusje, ik gebruik dus geen lus-in-lus-verbinding.

Werkt allemaal prima, succes ermee!
::wtf::

Hans-oet-remunj

-smeltlijm kreeg ik daar vroeger bij, dat is dat spul van een smeltlijmpistool. Blijft wat taai en niet te hard (Xenos verkoopt zoiets wel eens)
-krimpkous werkt ook redelijk (elektro spul, krimpt bij verwarming), maar is idd wel wat hard.

suggessie van Henk klinkt wel goed over die zachtere pvc lijm, etv icm met vastbinden

vliegvisgek

gewoon goede leader loops kopen van rio of airflo kosten paar euro maar heb je ook hele goede gaan nooit los ij mij

wh82

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van een leaderloop vastsmelten/lijmen boven zelf een leaderloop maken uit een stevig stukje nylon of gevlochten draad die je vastmaakt met een naaldknoop? Is t "gemakkelijker"? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dat aan de waterkant gaat staan doen (niet nodig, doe je maar 1 keer)? Zonder verdere info lijkt t me een enorm overbodig product dat veel extra risico introduceert.

HappyFisherman

Nou wh82, je kunt de woorden 'enorm' en 'veel extra' ook wel weglaten ;)

Vis er al jaren mee en ik heb nog nooit gehad dat het hele zaakje er af vloog, maar dat kan ook aan mij liggen :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

wh82

Opgelost :D

Ik heb ook (vroegah) nooit een leader verloren en nu heb ik aan aangelaste loop af-fabriek dus niet echt een issue voor mijzelf. Ik vroeg me alleen af waarom dit product ipv een relatief eenvoudige knoop.


henkverhaar

Quote from: wh82 on September 24, 2015, 10:30:16
Opgelost :D

Ik heb ook (vroegah) nooit een leader verloren en nu heb ik aan aangelaste loop af-fabriek dus niet echt een issue voor mijzelf. Ik vroeg me alleen af waarom dit product ipv een relatief eenvoudige knoop.

Let op: veel mensen vinden een naaldknoop, en zeker een splice of andere verbinding waarbij een stuk lijn door een andere lijn heen gehaald moet worden, niet zo eenvoudig. Het aanbrengen van een 'chinese finger' braid is dat wel, ook aan de waterkant (hoewel het idd aan de waterkant niet nodig zou moeten zijn om een nieuwe lus aan een vliegenlijn te creƫren), en je weet hoe dat gaat met 'slimmigheidjes' die iemand uitvindt (in dit geval het gebruik van braided backing van harde nylon om lussen aan vliegenlijnen te maken) en die vervolgens door marketingmachines worden opgepikt (lees: een Orvis, of een Roman Moser).

rosingkamp

Ik gebruik als "lijm" de blanke nagellak van mijn vrouw. Niet aan mijn vrouw vertellen a.u.b.
Henk


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

sjoerd

In principe maak ik mijn braided loops zelf. In Canada wordt dat spul gewoon per meter of langer verkocht en kost dan bijna niks.!!!(Waarom kan dat in Nederland niet en moet je van die dure braided loops kopen???)
Zelf even een lusje erin trekken met een lijntrekker of naald en dan deze met een wikkeling van binddraad vastmaken. Dan de loop over de lijn schuiven en ook dat deel met een wikkeling van binddraad bevestigen. Beide wikkelingen met een drupje secondenlijm bewerken en je hebt een verbinding die nooit loslaat. En ze zijn uitgetest op oa Koningszalmen in BC!
Ik zou zelf NOOIT vertrouwen op zo'n sliconenslangetje die de boel vast moet houden.Brrrr.
En ik begrijp werkelijk niet waarom je zoiets aan de waterkant in elkaar zou moeten  prutsen. Je gaat toch met een kant en klare lijn/leadercombinatie op pad? En bij onverhoopte breuk( vorige week nog een breuk van mijn zinkende lijngedeelte door iets scherps onder water) kun je als noodoplossing ook je leader aan de lijn knopen.

Gert

Ik heb er ook ooit een heel zooitje zelf gemaakt Sjoerd. Op een reel die ik 2e hands had gekocht zat die braided line als backing. Je komt het wel tegen op Internet, maar dan kom je inderdaad al gauw weer in de VS of China terecht.
Ik gebruik overigens wel een "slangetje" (Scoobidoo) die ik dan weer met secondelijm vastzet. Nadeel is een klein niet flexibel stukje in de lijn.

gijsie20

Quote from: sjoerd on February 15, 2016, 21:03:22
In principe maak ik mijn braided loops zelf. In Canada wordt dat spul gewoon per meter of langer verkocht en kost dan bijna niks.!!!(Waarom kan dat in Nederland niet en moet je van die dure braided loops kopen???)
Zelf even een lusje erin trekken met een lijntrekker of naald en dan deze met een wikkeling van binddraad vastmaken. Dan de loop over de lijn schuiven en ook dat deel met een wikkeling van binddraad bevestigen. Beide wikkelingen met een drupje secondenlijm bewerken en je hebt een verbinding die nooit loslaat. En ze zijn uitgetest op oa Koningszalmen in BC!
Ik zou zelf NOOIT vertrouwen op zo'n sliconenslangetje die de boel vast moet houden.Brrrr.
En ik begrijp werkelijk niet waarom je zoiets aan de waterkant in elkaar zou moeten  prutsen. Je gaat toch met een kant en klare lijn/leadercombinatie op pad? En bij onverhoopte breuk( vorige week nog een breuk van mijn zinkende lijngedeelte door iets scherps onder water) kun je als noodoplossing ook je leader aan de lijn knopen.

Zo doe ik het ook, maar dan wel met een kant en klare braided loop, silicone slangetje erover schuiven, knoopje binddraad en drupje secondenlijm. Komt echt niet los  :)

JB

Quote from: sjoerd on February 15, 2016, 21:03:22
In principe maak ik mijn braided loops zelf. In Canada wordt dat spul gewoon per meter of langer verkocht en kost dan bijna niks.!!!(Waarom kan dat in Nederland niet en moet je van die dure braided loops kopen???)
Zijn nog meer winkeliers die het verkopen, volgens mij Taimen of Bogdan Gawlik. Heb daar ooit 20 en 30 lbs gekocht voor leaderloops en om snakefly achtige vliegen te maken.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

JB

Quote from: JB on February 16, 2016, 09:48:55
Zijn nog meer winkeliers die het verkopen, volgens mij Taimen of Bogdan Gawlik. Heb daar ooit 20 en 30 lbs gekocht voor leaderloops en om snakefly achtige vliegen te maken.

Taimen was het dushttp://www.taimen.com/nl/nl/product/airflo-braid-mono-backing_99931255/103717
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Wader

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een leaderloopje rechtstreeks in de "braided" kern van je vliegenlijn te maken.
Ik heb aan al m'n lijnen zo'n loopje gemaakt, en lus daar een getwijnde leader aan.
Een mooiere overgang van lijn naar leader moet ik nog tegenkomen .....

JB

Quote from: Wader on February 19, 2016, 00:56:02
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een leaderloopje rechtstreeks in de "braided" kern van je vliegenlijn
niet iedere vliegenlijn heeft volgens mij een braided core
Een mooiere overgang van lijn naar leader moet ik nog tegenkomen .....
overgang zonder lusjes werkt nog mooier
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Zweden1963

Principe van Braided-line-loops..........is hoe harder men trekt hoe vaster het gaat zitten,mits je de goede line dikte en Braided loop op elkaar heb afgestemd staat meestal wel op de verpakking dit is dus wel belangrijk.
Voorbeeld!heb je dus een te dunne lijn en en een te grote Braided loop klemt hij dus niet genoeg en is het effect dus niet optimaal.
In principe als alles klop linedikte en de Braided loop van bijvoorbeeld 20 lbs kun je dus gewoon 20 lbs er mee trekken.............. Zelfs zonder de siliconen tube of stukje krimpkouse.
Dit doen wij niet omdat het spul rafelt als een gek op het eind,en we het netjes afgewerkt willen hebben drupje sec lijm en een klein stukje tubing/krimpkous is genoeg.
Wij trekken wel een staalkabels omhoog met een"kabelvlieter" is exact het zelf als Braided Chinese vinger dus alleen van staaldraad...........en niks geen borging alleen de kous hoe harder men trekt hoe vaster het gaat zitten het gewicht wat we er mee kunnen trekken is 1.8 ton 😉.
Rein.

Gert

Quote from: Zweden1963 on February 19, 2016, 22:55:05
Dit doen wij niet omdat het spul rafelt als een gek op het eind,en we het netjes afgewerkt willen hebben drupje sec lijm en een klein stukje tubing/krimpkous is genoeg.

Ja, daarom, maar ook omdat je het in tegengestelde richting er zo vanaf veegt (Als je bijvoorbeeld je lijn schoonmaakt of invet etc.) . En met een beetje pech kan het zelfs gebeuren dat je (top)oog de braided loop van je lijn af veegt.