Hoe dood jij je vis?

Started by Plantje, August 11, 2011, 10:48:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Ik las op nu.nl een stuk over het doodknuppelen van vissen.
Uiteraard vond 90% dat dat niet kan! Er komen kamervragen over!

Dat zette me aan het denken....hoe doden jullie vis als je een hapje wil eten? Gewoon met een knuppeltje (ik heb er zo'n speciaal ding voor) een tik op de kop van de vis lijkt mij juist een prima manier!

En als ze zich hier zo druk om maken...wat wordt dan de volgende stap? En komen ze ook met een goed alternatief hoe je dan wél vissen zou moeten dood maken? En hoe gebeurt dit dan (volgens hen) in de voedselindustrie?

Rossie69

snap het niet dat er altijd zo heftig op gereageerd wordt door zulk volk.

laat ze maar stil staan,waarom doden we mensen.

ik heb een priest(eigenbouw) vang ik een vis die ik wil eten dan krijgt ie een knal op de kop.
dan pas haal ik de haak eruit.

en stop hem in een gekoelde koelbox(forelput) .
verder van het zoete water kanaal en meren neem ik haast geen vis mee,alhoewel snoekbaars af en toe best heerlijk kan wezen.


maurice

gebruik ook een priest.
is deze 1 2 3 niet voorhanden dat breek ik zijn nek en haal de haak uit de vis.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje

Quote from: Rossie69 on August 11, 2011, 11:25:40
ik heb een priest(eigenbouw) vang ik een vis die ik wil eten dan krijgt ie een knal op de kop.
dan pas haal ik de haak eruit.

Inderdaad...een priest heet zo'n ding. Die heb ik ook één.

En eigenlijk wel slim om te onthaken als je het beestje een tik hebt verkocht. Dan is lijden ook niet meer nodig.

Troutbuster

Dit artikel ging blijkbaar niet over het doden van forel zoals wij dat wel eens doen (weidelijk met een deugdelijke priest), maar over een 500 st. forel, welke tijdens en na een wedstrijd in Dwingeloo met een rubber hamer doodgeknuppeld werden in het bijzijn van (zeer jonge) kinderen!!
Kinderen die na afloop van deze slachting behoorlijk gefrustreerd en getraumatiseerd waren over een dergelijke dierenbeulerij!!

Ik kan mij daarover, als rechtgeaarde sportvisser, enorm over opwinden ja!!

Dit soort praktijken hoort niet en het haalt de goede naam van de echte sportvisser door het slijk!!

Ja natuurlijk hoort het zo te zijn dat een forel, of welke vis dan ook, die gevangen wordt en meegenomen wordt voor consumptie, eerst gedood dient te worden, echter altijd op een weidelijke manier!!

Ik vind dan ook de manier om met een rubber hamer een slachting van 500 forellen te veroorzaken, ook nog in het bijzijn van kinderen een WALGELIJKE manier van doen, en heeft niks te maken met sportvisserij!!

Jan.
"Petri Heil"


Plantje

Ok, bedankt voor de toelichting. Die achtergrond had ik niet helemaal begrepen uit het artikel.

Maar waar zit 'm nu het probleem?
Was de rubberen hamer niet deugdelijk waardoor er meerdere keren geslagen moest worden en er te hard of te zacht geslagen werd?
Was het het grote aantal vissen ineens dat afgemaakt werd? (Hoe denken mensen dan dat dat gaat bij de kabeljauw en koolvis die overal gevangen wordt?)
Was het het feit, dat vissen (in grote aantallen) doodgemaakt werden in het bijzijn van kinderen? (Mijn vader heeft me bij het jagen al op jonge leeftijd bijgebracht dat het belangrijk is dieren niet te laten lijden. Ook met het vissen heeft hij er altijd op gehamerd, dat ik een vis snel weer losliet en anders snel met een gerichte tik met een deugdelijke priest uit zijn lijden verloste.)
Of was het het totaalplaatje?

Ik ben het er mee eens dat het weidelijk moet gebeuren! Mijn pa heeft eens behoorlijke ruzie gehad met een vent bij een forellenput. Dat is al zo'n 20 jaar geleden. Die vent had zelf een viswinkel, maar had geen deugdelijke priest bij zich en stond forellen met een lichte steen tikken op de kop te verkopen. Een waardeloze vertoning!

Troutbuster

Je laatste zinnen doen er dus toe!!
Natuurlijk weet ik en velen met ons hoe het er aan toe gaat op een visafslag!
Natuurlijk moet een vis welke voor consumtie dient eerst gedood worden alvorens.... etc etc

Maar om nou open en bloot bij een viswedstrijd, welke waarschijnlijk voor jongeren georganisserd werd, een slachting te houden met een rubber hamer gaat mij, en waarschijnlijk velen met mij echt veel te ver!!

Daar leren die jonge knapen niks goeds van, en daar de jeugd de toekomst heeft ben ik inderdaad nogal verbolgen over dit fenomeen!!

De "groenen" zitten ons sportvissers toch al behoorlijk op onze huid, en dit geeft hun alleen maar voer om hun afkeer jegens de sportvisserij kracht bij te zetten!!

Nogmaals WALGELIJK!!

Jan.
"Petri Heil"


Plantje

Quote from: Troutbuster on August 11, 2011, 12:09:48
Daar leren die jonge knapen niks goeds van, en daar de jeugd de toekomst heeft ben ik inderdaad nogal verbolgen over dit fenomeen!!
Een goed voorbeeld is inderdaad ontzettend belangrijk!

Quote from: Troutbuster on August 11, 2011, 12:09:48
De "groenen" zitten ons sportvissers toch al behoorlijk op onze huid, en dit geeft hun alleen maar voer om hun afkeer jegens de sportvisserij kracht bij te zetten!!
Ook daar ben ik het mee eens. Ik kan niet begrijpen hoe sommige jagers en vissers zich gedragen en het dan nog vreemd vinden dat er geen begrip is voor hun hobby/sport.

dartmayor

Ik doe hetzelfde als Rossie.

Alleen heb ik een stuk steel van een schoffel.
Één tik en het vissie is dood.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Wilco

Wanneer je vis meeneemt voor comsumptie dan zul je een tikje moeten uitdelen. Ik ben wel van mening dat wanneer jeugd vist zij ook geleerd zal moeten worden hoe je een vis moet doden. Daar moet men niet al te spastisch over doen.
Wanneer je op die fabrieksschepen kijkt hoe de vis wordt gedood dan schaam ik mij diep dat ik mens ben en als je dat afzet tegen dat kleine beetje dat de sportvissers doden voor consumptie dan wordt er heeeel erg spastisch gereageerd door juist die groene geiten wollen broekenpoepers.
Je ziet al steeds meer en daar ben ik niet blij mee dat de jeugd geen link meer kan leggen tussen dat visfiletje en een levende vis,  melk in een pak dat van de koe komt en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
De mens raakt het gevoel met zijn omgeving kwijt en dat wordt dan weer extra aangewakkert door die wolle sokken mutsen. We moeten gewoon weer terug naar de natuur. Je eigen potje vangen of schieten en dan klaar maken voor consumptie hmmmmmmmm.
Wanneer ik vis meeneem dan heb ik een stukje RVS buis 25 cm en daarmee kan je een mooie tik uitdelen.

catchem

Ik dood de vis met een priest. Ik eet eigenlijk alleen zelfgevangen vis en ben al bijna 20 jaar vegetarisch, dit vanuit de dierenliefde, maar vooral omdat in viskwekerijen en veehouderijen erg veel antibiotica gebruikt wordt, de mest / afval een grote druk zet op de natuur.
Ik ben dus een van die gevreesde 'groenen' en zal mensen ook aanspreken als zij natuur (dus ook vissen) maar ik ben er van overtuigt dat een sportvisser met het hart op de goede plaats weinig verstoort aan de natuur.

Als ik mijn priest gebruik kijk ik tegenwoordig welk volk in de buurt is. Een keer een baars meegenomen vlak bij een pont en tijdens het gebruik van mijn priest klonken er van de pont geschrokken geluiden, terwijl ik van sommige van hun weet dat het echte vleeseters zijn en geen maaltijd zonder vlees (of vis) eten.

A{b}r{a}xa{s}

Respect voor mensen en dieren, natuurlijk.
Maar sommigen gaan wel erg ver in het toedichten van 'menselijke' waarden en eigenschappen aan dieren.
Geen onnodig leed veroorzaken, een ferme tik op de kop (idd met een priest) werkt vlgs mij voldoende diervriendelijk.

Er zijn trouwens wel forellenvijvers waar in de regels staat dat vis die meegenomen wordt voor consumptie,
eerst gedood moet worden voordat de haak verwijderd wordt.
Dat zouden alle vijvers wel in de regels mogen zetten...want je ziet soms mensen de vreemdste handelingen uithalen om persé éérst hun haakje terug te hebben.

maurice

hoe halen ze het in hun botte hersens, een rubberen hamer!!!!!!!!
sukkels.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

waren stratenmakers zeker ;)

uh Dwingeloo zal mn maat is mailen.
of hij hier ook betrokken bij was ;)

toppiedus

Als ik vis meeneem dan eerst in een teiltje met een verdovend middel, daarna meet ik met een hartslagmeter of de vis inderdaad tot rust is gekomen, zo ja dan komt eerst de vis dominee erbij voor de noodzakelijke laatste sacrementen
na nogmaals in het teiltje, en nog een controle met de spectrometer kan de vis d.m.v. een humane cocktail met een spuitje zonder pijn en stress aan zijn einde worden gebracht.

Maar ja Ik lust geen vis dus neem ik ook nooit vis mee.


Zo`n artikel in een dagblad kan natuurlijk ook behoorlijk gekleurd zijn, en dan blijkt de zogenaamde hamer in werkelijkheid een priest te zijn!
het lijkt me dat we voor de kamer van het zomer reces terughalen maar beter eerst het hoor en wederhoor toe te passen.

vliegvisserdorian

ik dood mijn vis op forelputten met een stuk je buis, wat ik wel zielig vind is als je je gevangen forellen eerst een paar uur in een (vaak veel te klein) leefnet stopt en aan het einde het leefnet ophaalt en de nog spartelend vissen met een priest dood maakt en in het wild neem ik al helemaal nooit een vis mee.

Bert J.

Ik eet geen vis. Maar als ik een paar forelletjes meeneem voor m'n moeder, gewoon een klap op t koppie.
Doe ik niet moeilijk over. Eten en gegeten worden...
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

hendri

ik probeer ze altijd te verzuipen door middel van koppie onder te drukken. is niet de beste manier, meestal zwemmen ze weer weg. ;D ;D

Plantje

Haha! Bedankt voor de vrolijke noot in dit topic Hendri! Episch! :D

John

Niet....Ik vis voor mijn hobby en daarbij hoef ik geen vis te doden,

Forelvissen op zo'n put is daarom ook niet mijn ding.

Groet,

John

Rossie69

ieder z,n ding.

wij wel :)

vandaag ook zekers Woldstek.
goed gevangen

30 keer raak dus 30 keer de priest moeten gebruiken :)

en jawel op een poppert  :P

Patrick(WF)

Heel zelden zal ik maar zeggen. Alleen op de forellenput sporadisch een
paar forellen mee en de rest terug. In de natuur gaat alles terug.
Maar als er wat gedood moet worden dan inderdaad met een priest.
Groet Patrick

mrproper

Meteen mes derin en ontdoen van ingewanden is het beste.
Dit is voor de doorbloeding .
Hoe meer bloed er achter blijft in de vis des te sneller kan er bederf onstaan.

En ja das nou niet echt diervriendelijk . maar das een tik met een stuk staal aluminium etc.etc.etc ook niet...

Rene V.

Mes erin en 3 keer Allah Akbar roepen en voor de zekerheid nog 3 rondjes langs de kerk lopen.Je weet maar nooit.

Met eerbiedige groet Rene V.

Herman

tik tussen de ogen..............
behalve als ik de vis niet meeneem, dan gaan ze gelijk terug.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..