tippet/nylon

Started by A{b}r{a}xa{s}, February 07, 2011, 17:08:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

De vraag is al eens voorbij gekomen maar ik kan het onderwerp zo snel niet meer vinden.
Punt is dat ik voor een paar lijndiktes door mijn tippet/nylon materiaal heen ben en met het voorjaar 'in het vooruitzicht' die voorraad dus weer wil aanvullen.
Alleen weet ik niet goed welk tippet/nylon materiaal ik moet/zal gaan aanschaffen.
Heb nu een poos lijn van Berkeley gebruikt, extra strong en weinig/geen rek, en die bevalt maar deels.
Dus..... welke zouden jullie nemen én waarom ??  ???

dartmayor

Probeer eens de lijnen van JVS (vulcan)

Vis ik erg veel mee.
Super dun, erg sterk, weinig rek.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

pas

ik gebruik het goedkoopste tippet van orvis bevalt mij erg goed
gr pas
::wtf::

A{b}r{a}xa{s}

zou je afh. van het soort vissen, water, etc... nog kiezen voor een nylon met juist veel of juist weinig rek ?

(los van de keuze voor fluocarbon, de voordelen daarvan daar ben ik nog niet zo van overtuigd)

pas

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on February 07, 2011, 17:22:31
zou je afh. van het soort vissen, water, etc... nog kiezen voor een nylon met juist veel of juist weinig rek ?

(los van de keuze voor fluocarbon, de voordelen daarvan daar ben ik nog niet zo van overtuigd)

ik niet, wel met de dikte en de groote van de vlieg
::wtf::

dartmayor

Spey, is er een mogelijkheid om goed de diameter te kunnen meten?
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

HappyFisherman

#6
Dat de data die op de verpakking van een lijntje staan niet kloppen zal allemaal best, maar als je een vis aan het drillen bent is dat ook geen dood gewicht. De manier waarop er mee omgegaan wordt tijdens een dril of ander gebruik, heeft volgens mij veel meer invloed op het maximumgewicht van de vis dan de paar ons verschil tussen aangegeven en werkelijkheid...
Voor mij is de dikte die een lijn heeft alleen maar een richtlijn en niet iets absoluuts waar je 1 op 1 van uit kunt gaan. Afgelopen jaren ook de lijnen van JVS gaan gebruiken en ik ben er erg tevreden over...

@Klaas, hadden ze in dat experiment ook aangegeven hoe vaak het getest was?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

weerwolf

Lijnen zijn niet over de hele lengte van de spoel even dik. De treksterkte is voor zover ik weet gebasseerd op de dunste plekken. Slechte lijn zal dus meer dunnere plekken hebben en sneller breken. Hoe beter de lijn hoe minder dunne plekken hoe minder kans op lijnbreuk.

Zelf vis ik ook met jvs en dan zal de lijndikte niet helemaal kloppen maar het blijft goede lijn. dan zal .10 maar .12 zijn sowhat? dan vis ik met .12

Ik had een tijdje wat meer last van lijnbreuk en dat was toen ik met kleine ringetjes aan de leader ging vissen voor het snelle wisselen van de tippet. Verschillende ringetjes gebruikt maar bleef meer lijnbreuk houden en steeds het ringetje nog aan de leader, ben ik dus maar mee gestopt.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

A{b}r{a}xa{s}

Even zoveel voorkeuren als er merken zijn :)
laat ik de vraag wat nuanceren, gebruiken jullie lijn met 'gewone' rek, veel rek of juist weinig/geen rek ?
en waarom ? ...of beide, afh. van de omstandigheden ??

Sieger

Ik gebruik gewoon tippet materiaal van bekende merken... Rio/Fulling Mill etc... Volgens mij zit daar wel iets rek op... 

Ik heb behalve 1 keer op de Ronde Bleek (slechte knoop losgeschoten..) nog nooit lijnbreuk gehad.... Maar ik vis ook niet perse ultra-dun...


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

Evert, in welk opzicht ben je er niet tevreden mee ?

sebastiaan

De gewone G-Line heb ik veel gebruikt, is me nooit tegengevallen.
Met G-Line competition en G-Line Super (UV) heb ik geen ervaring, heb ik nooit durven kopen omdat het harder is.
Ik heb slechte ervaring het harder nylonsoorten; het kinkt bij mij sneller en is niet erg knoopvast.
De 'gewone' G-Line is steeds slechter te krijgen.

Bas

vliegvisgek

stroft en froghair en zelfs berkley ondanks zo nu en dan een knoop er in knapt hij daar niet  ;)

Rossie69

g-line heb ik allemaal in de bindtas gegooid wat een butlijn.(ronde hoeken) :)

berkley gold geloof ik die is ook lekker sterk.

froghair heb ik ook nog een klosje van.

en heb nog een lijn van berkley maar weet niet exact meer de naam van dit merk.
is ook een fijne lijn.

jvs heb ik ook veel gebruikt,beviel me ook wel.
maar zou deze absoluut niet nemen voor het snoeken.
ga ik eerder voor amnesia.

toch voor het snoeken 35/00 of ook wel 40/00,vang wel niks maar haak ook rommel :) en als er is een keer die dikke hangt wil ik hem ook zekers vast houden hahaha


Gert

Als het allemaal niet te kritisch hoeft qua omstandigheden gebruik ik Drennan Double Strength. Heeft niet van die hoge treksterkes, maar bevalt me gewoon goed.
En anders toch weer terug overgestapt op Froghair.

Groet,
Gert

A{b}r{a}xa{s}

na alle reacties en wat zoeken ga ik komend seizoen G-line en Stroft gewoon allebei uitproberen :)

Troutbuster

Heren vliegvissers
Om het gebruik van fluorocarbon te benadrukken meld ik u dit;
Ik gebruik al enkele jaren het fluo van Shimano te weten de Antares Fluorocarbon in div. diktes (of duntes zoals je wil!!)
Bevalt me prima en de prijs voor dit kwaliteits Fluo is allezins redelijk te noemen
€ 12,95 voor 50 meter!

Klasse Fluo

(Bas, Mega Fish R'daal heeft het!!)

Olééééé'

Jan

[attachment deleted by admin]
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

Is fluocarbon nu echt zoveel handiger/beter in bepaalde gevallen (welke ?) dan gewoon nylon.
Ik ben er nog niet aan uit of ik dat wel wil gebruiken, paar keer (kort) gedaan en vond het niet lekker knopen en gevoelig voor plotselinge schokken.

Troutbuster

Bas, ik moet zeggen, in het begin had ik ook zoiets van..... tsja is het wel een verbetering maar momenteel kan ik volmondig zeggen JAAAAA!!!!!
Waarom?
Ten eerste minder rek dus aanbeten komen  beter voelbaar door.
Bij het nymphen is het belangrijk dat de leader zinkt, nou dat doet het stukken beter dan mono!!!
moet het toch drijven?? gewoon lichtjes invetten bij tijd en wijlen!!
de "low visability" of in gewoon Nederlands de onzichtbaarheid, hoeft niet maar kan een voordeel zijn vooral in helder water!!
Geen nadelen??
Jawel, de geringe rek!! maar dat is een kwestie van gevoel en vistechniek!!

Ik vliegvis nooit meer zonder Fluo!!

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

jij gebruikt geen 'gewoon' nylon meer ??

Troutbuster

Nope!!!
Soms als leader "butt" en bij het snoeken.
Tippet bij al het andere vliegvissen altijd Fluo!!

Oléééé'

Jan
"Petri Heil"


Jan Bruins

Stroft GTM, vindt ik nog steeds een superprodukt!

Mooie soepele lijn en sterk op de knopen.

Volgens mij is dat hele Fluorcarbon verhaal (onzichtbaar) allemaal dikke onzin.

Ik heb vorig jaar een hele voorraad (diverse dikte's) besteld rechtstreeks bij de fabrikant.
Gaat prima, wordt keurig netjes door tante Post thuisbezorgd.

http://www.aspo-gmbh.de/shop/index.htm

Suk6
I don't drink water, fish f*ck in it...

Troutbuster

Broeders!!
Zoals altijd smaken en ook ervaringen verschillen!
Ook de kwaliteit van zowel mono als fluo varieerd nogal!
Ik heb reeds diverse merken gebruikt en getest en er zit bij zowel mono als fluo nogal wat kaf onder het koren.
Uiteindelijk ben ik wat betreft fluo bij 2 merken blijven " hangen"  zeg maar, gewoon omdat deze het best bevallen.
Favo is wel de Shimano Antares ennehhh.... lijnbreuk?? geen last van terwijl er recentelijk nog een zeeeer forse brasem, en ook behoorlijk forse en stevig knokkende voorns aan mijn 12/100 fluo gehangen hebben!!

Maar tsja, het is met zoveel, smaken verschillen en dat is maar goed ook.

Ik hou het bij fluo maar dat is duidelijk mijn persoonlijke mening en zeker niet zaligmakend!!

Jan.
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

't blijft vooral waarmee je zelf een goed gevoel hebt,
dat moet wel gezien de brede keuze :)
maar ondertussen ben ik er nog niet helemaal uit..lol

Rossie69

oke albatros nylon,wit klosje rooie letters :)

gekheid,g force nou voor het vliegvissen niet meer.
voor het deegvissen zomers,met mn zoontje oke.
de actie van aanslaan zal dan toch ook iets ermee te maken hebben ?

want met het spinstokkie geen breuk en met vliegvissen wel.
of ben we dan toch zo lomp