niet-zinkende leaders..

Started by sebas-vh, November 04, 2011, 17:23:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sebas-vh

Hallo allemaal,

Ik vliegvis nu al een tijdje, en de laatste tijd steeds meer met de nimf.
Het gaat eigenlijk allemaal prima. Ik vang genoeg en ik vind het leuk, is weer even anders dan de droge vlieg.
Nu heb ik alleen een vraag:
Ik vis altijd met een tappered leader, waar ik op het laatst stukje tippet aanknoop(gewoon standaard dus)
Nu zinkt mijn leader niet goed, terwijl mijn tippet dat wel doet.. Ik weet dat ik deze dan moet ontvetten met afwasmiddel, maar dat werkt niet.
Ik kan natuurlijk ook gewoon geen leader gebruiken en gewoon 1 stuk nylon aan me braided loop knopen. Maar dat gooit niet zo lekker.(vind ik)
En nu vroeg ik me af of er mss nog een ander trucje is:)
Of zijn zinkleaders de enige optie?

Wie kan me helpen:)

Gr Sebas

BV

Hey Sebas,

Je koopt je één fluocarbon leader en bind er op het einde een klein ringetje aan vanwaar je dan verder vertrekt met gewone nylon voor je tippet.
of je neemt een kortere leader en een langere tippet of er zijn echte intermedium leaders , maar die vind ik heel erg dik voor op kleine visjes.

marc

#2
grt marc

karelgol

Getwijnde leaders van polyester garen? Ik kreeg van wat testers het commentaar dat deze moeilijk drijvend te maken en te houden zijn, vandaar.

Karel

Rossie69

klein stukkie braided kan wel maar niet langer als 30 cm,dan slaat het nog wel een beetje over.

zoals marc het al aangeeft,gewoon zo doen.
de vissen die diep zitten, zie je niet ,dus die letten ook niet op de presentatie ;)


sebas-vh

dus gewoon een stuk nylon. ga ik dat de volgende keer proberen
Ik twijfelde nml, maar iedereen vist dus gewoon zo:)

Gebruiken jullie dit ook als jullie bijvoorbeeld maar 1.8 meter diep willen vissen?
Gr Sebas

Plantje

3 à 4 meter is wel lang! Maar op zich klinkt het wel logisch.

Als je met nimfen last hebt met werpen mag je je arm best iets meer in een boog naar boven brengen bij de voorwaartse worp. Dat kan het een stuk gemakkelijker maken!

Troutbuster

Hou het simpel Sebas,
1 meter 26/100, ringetje 2 m(rvs) en je tippet (lengte en dikte is aan jou en aan de waterdiepte/vissoort)
Ik vis eigenlijk het hele jaar zo, waar ook (plas, rivier etc)
bevalt mij (en een boel andere vliegvissers) prima!!

succes

Jan
"Petri Heil"


geert

Troutbuster,
Wil je dit even beter uitleggen?

sebas-vh

Quote from: Troutbuster on November 05, 2011, 13:37:07
Hou het simpel Sebas,
1 meter 26/100, ringetje 2 m(rvs) en je tippet (lengte en dikte is aan jou en aan de waterdiepte/vissoort)
Ik vis eigenlijk het hele jaar zo, waar ook (plas, rivier etc)
bevalt mij (en een boel andere vliegvissers) prima!!

succes

Jan

Jan bedoelt:
- Eerst 1 meter 26/100 nylon/fluorcarbon
- dan een een 2mm roestvrij staal ringetje. zoals bijv dezehttp://www.korda.co.uk/products/view.php?id=98
- dan de tippet. Lengte en dikte bepaal je zelf. bijvoorbeeld voor voorn 12/100 maar voor grote windes weer 16/100.

bedankt voor de tip ga ik zeker gebruiken.
heb je toch nog een heel klein beetje tapse overgang van vliegenlijn naar nimf.
Gr Sebas

Koen

hmm dat van dat ringetje vind ik een goeie tip. scheelt weer leaders die kleiner worden na mate het vissen vordert :P