Natte hengel

Started by Sietzezietzevliege, September 29, 2011, 20:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sietzezietzevliege

Hoe kom je eraan... gewoon onder water houden. Nee bijna goed.

Ik ben al een tijdje opzoek naar een geschikte hengel voor het vissen met natte vliegen. Viste voorheen gewoon met mijn 8' 4#. Maar das toch wat kort. Na wat research uitgevogeld dat er meestal 10 foot lange hengels voor een 4# lijn worden gebruikt op de standaard rivieren voor gemiddelde forellen en vlagzalm. Ook een belangrijk punt volgens sommige bronnen is dat het en zachte hengel moet zijn. Ik kan zelf niets tot weinig vinden. dus als een van jullie hier een fijn hengeltje weet wat uitermate geschikt is voor het vissen met natte vliegen. Bovenstaande is allemaal van horen zeggen dus als je denkt het beter te weten wil ik het graag horen. Qau prijs tja zolang het maar niet echt té gek word.

Bij voorbaat dank,
Sietze

John

volgens mij moet je een hengel hebben die zich leent voor jou werpstijl.
Dat kan een 9" of een 10" zijn en deze kan langzame actie hebben of juist een snelle.

Hierbij vindt ik het zelf belangrijk dat je eerst met een hengel met je eigen lijn kunt gooien of met een passende lijn welk een goed winkelier wel heeft liggen om te testen om zodoende een goede indruk van de hengel te hebben.

Probeer dus eerst eens een hengel indien je er een op het oog hebt en ga niet op de bronnen af.(M.b.t. tot zachte hengel en lengte)
Deze geven blijk van een persoonlijke voorkeur.



Sieger

#2
Ligt er weer aan wat je wilt Sietze....

Heb dit jaar in Ierland op een groot meer vanuit de boot met natte vliegen gevist.... heerlijk werk, maar met veel wind... Dat gaat met een 4-tje toch minder... Daar heb je toch minimaal een 5 of 6 hengel nodig... (de Ieren vissen zelf vaak met een 7  :o )...

Voor het vissen met Spiders op stromend water heb ik dit jaar een Cortland Brook (10 voet #4) gekocht, omdat ik niet te veel geld wilde uitgeven... koste €139,00... Heeft een MF actie. Ik ga hem volgende keer in Ierland echt testen. In Duitsland op de smallere riviertjes kan ik met een 8 of 9 voet ook prima uit de voeten.. De 10 voet heeft met name voordeel als je op wat breder water de spider 'downstream' lekker laat 'swingen' Je hebt dan meer controle...

Het liefst had ik gelijk een Winston gekocht, maar ja weer XXX Euro was me voor die paar keer toch net ff teveel....

Op Marktplaats staan ook Flextec Streamtec hengels voor rond de 100 euro... prima afgewerkte hengel en veel waar voor je geld... zijn er ook in 10 voet #4...

Moet wel zeggen dat ik een 10 voets (enkelhandige) hengel toch behoorlijk zwaarder vind werpen dan de kortere hengel... Is meer werken...

Wat betreft de actie etc. ben ik het met John eens... dat ligt eraan wat bij jou past en wat je zelf lekker vind.... Heeft voor het vissen wat mij betreft minder invloed..

Toevoeging: Ik heb in de UK bladen ook erg goede dingen gelezen over de Greys XF2 Streamflex hengels... ook nog redelijk betaalbaar, maar geen idee waar die in Nederland te koop zijn... http://www.sportfish.co.uk/product/greys-xf2-streamflex-fly-rods

Veel plezier en succes bij je zoektocht... ;)


Sieger


Troutbuster

#4
Sietze
Sieger heeft je de meest juiste en meest volledige info gegeven
10ft?? ik zeg ja!!!
Voor reservoirs een #6
Op de rivier een #3 of #4
De Flextec hengels zijn heel goed
Natuurlijk ook de Streamflex van Greys (volgens mij dezelfde blank als de Flextec!)
Ik heb er een, 'n 10ft #3 Greys Syreamflex, en ik moet zeggen, een heerlijke hengel
Ik heb hem gekocht bij Handy (Bert Schouten)

Precies wat Sieger zegt, het vissen met een natte vlieg (of spiders) down and accross vergt een wat zachtere hengel (Mid flex)
Geen slappe spagettie stengel maar wel eentje met de nodige ruggegraat
De reden is dat als je stroomafwaarts vis, de hele boel redelijk strak staat
Met een strakke hengel verspeel je daardoor veel vis door lijnbreuk of gewoon losschieters juist door dat alles snaarstrak staat!
Een goede bijkomende methode is je slip secuur afstellen
De aanbeet stroomafwaarts komt dan inneerste instantie op je reelslip en voorkomt lijnbreuk of losschieters!

Persoonlijk zou ik je de Streamflex van Greys adviseren voor de natte vliegvisserij!!

Betaalbaar?? het ligt eraan wat je uit wil geven.
Ik vind € 250,- (rond die koers zitten ze!) voor zo'n kwaliteitsstok goed te doen, en je hebt er je leven lang plezier van !!

Ik gebruik trouwens mijn Streamflex 10ft #3 voor vele doeleinden
Polder, forellenputten (met de wat kleinere forel) rivier met breedte(buitenland) of de grote rivieren in NL (o.a. Merwede, Lek etc.)

Succes en alvast veel visplezier Sietze!!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Sieger

Nee Jan vind het gewoon een heel fijne hengel....  :D

Denk je dat op zich gelijk hebt Klaas, maar zoals je zelf al schrijft moet je bij het vissen met natte vliegen of spiders (vooral 'downstream') op heel veel dingen letten...
Een tip-flex is dan toch wat minder vergevingsgezind, met name als je de lijn te strak hebt staan (dus geen bewuste slack laat)... een zachtere hengel vangt dan toch de 'klap' wat meer op....

Verder helemaal eens dat het vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur is... Heb zelf voor het vissen met natte vliegen op het meer een 'strakke' hengel, terwijl ik voor de rivieren (speciaal voor de spiders downstream en swingend...) een zachtere heb... Puur omdat ik dit lekkerder vind werpen...

Wat meer pit voor in de wind en wat zachter om ook wat subtieler te gooien (want dat lukt me met een hardere wat moeilijker...)

Verder kan het volgens mij geen kwaad om mensen wat tips over hengels te geven die mij bevallen.... al was het alleen al om ze in elk geval even te bekijken en voelen... Beslissen doen ze uiteindelijk toch zelf...  ;)


Sieger

Sietzezietzevliege

Ok in ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden. De rivieren die ik wil bevissen en dit gaat puur over stromend water. zijn 10 tot 30 meter. Bij de kleinste kan het makkelijker met mijn gewone 8 foot. Vis veel in de ardennen denk dan aan de ourthe en ambleve de meeste rivieren die ik bevis voldoen aan dat beeld. Mijn werpstijl op rivieren vrij rustig. Vind voor mijn werpstijl even als voorbeeld je de sage zxl of de orvis supefine touch heel fijn werpen. Op zee en groter water werp ik toch een stuk sneller merk ik. Ik woon in nijmegen en de dichtbijzijndste hengelsportzaak met een goed assortiment is de welbekende hengelsportwinkelier in het miden van het land. Of ik moet naar tilburg tuffen. Vandaar dat ik eerst jullie mening vraag en ook graag ook zo veel moeilijk types hengels met merk en al willen weten dan kan ik zoeken welke zaak die het meest verkoopt. Dan kan ik ze tegelijk testen. Dus laat maar horen. En ik weet niet of op de rivieren die ik beschreef een 10' niet voor teveel  vliegbomen zorgt. Prijsklasse maakt me nu niet uit. Als ik echt een mooie hengel zie die het lekker doet vul ik wel wat extra vakjes ;).

Groeten
Sietze

Sieger

#7
De 10 voet kan ook prima op een rivier van 10 meter breed Sietze.... Je werpt je lijn immers schuin stroom afwaarts (of op waarts), maar je hebt met 10 voet op afstand meer lijn controle dan met een 8 voet....

Je kunt altijd nog de 8 en de nieuwe 10 meenemen...  ;D

Als het gaat om welke 10 voets hengel ik nu het liefst zou willen kopen, zou dat de nieuwe Winston Boron 3x in 10 voet aftma 4 zijn.... Maar die is me nu nog ff te duur... Wel een heerlijke hengel, die ik gelukkig heb kunnen proberen....
Ik ben zelf niet (meer) zo trouw aan merken, maar probeer zoveel mogelijk uit en beoordeel dan wat me het best past... en het blijft een afweging van wat me ligt en wat ik wil (of kan) betalen....

Denk dat beide winkeliers je goed voor kunnen lichten...


Sieger

Sietzezietzevliege

Ojaa :P. alleen down&across mag niet vinden een hoop engelse vissers  :P. Achjah zal wel weerhetzelfde gedoe als streamers en weerhaken zijn   ;). Das geen enkel probleem die handige amerikanen van simms hebben in mijn dry creek rugtas een prachtige hengelhouder ingebouwd dus draag eigenlijk altijd een extra hengel bij op de wat langere tochten. En zowiezo vis ik niet alleen met spiders maar ook met nimfen en droog.  Hmm die winston IIIX(zoals zij t zeggen :P) ziet er er op het oog wel errug sexy uit ::). paar uurtjes extra per week vakjes vullen  ;D. Denk dat t geen gek idee is om de cortland brook te nemen om  uit te proberen of het me het geld wel waard is om hier speciaal een hengel voor aan te schaffen als het me aanstaat kan ik altijd nog die 3x kopen  :P en zolang ik de brook gebruik heb ik weer tijd om te sparen  ;D. Weet iemand waar dees te koop is?

Sieger

Quote from: Sietzezietzevliege on September 30, 2011, 22:27:59
Ojaa :P. alleen down&across mag niet vinden een hoop engelse vissers  :P.

Denk dat t geen gek idee is om de cortland brook te nemen om  uit te proberen of het me het geld wel waard is om hier speciaal een hengel voor aan te schaffen als het me aanstaat kan ik altijd nog die 3x kopen  :P en zolang ik de brook gebruik heb ik weer tijd om te sparen  ;D. Weet iemand waar dees te koop is?
Ja die Engelsen zijn wel een beetje doorgeslagen.... Heb het gelukkig van een Ier in Ierland geleerd....  ;D

Ik heb die Cortland bij Bogdan gekocht, maar zie hem daar niet meer op de site staan...http://www.bogdangawlik.pl/index.php/cPath/307_308_643

Weet niet of je haast hebt, maar anders kun je hem bv. in januari op de binddag wel ff voelen en proberen .... Als tussenhengel zou ik die Flextec ook ff bekijken staat op marktplaats... Heb zelf een 10 voet 6 'gehad' maar vond deze toch te zwaar... Is wel een heel mooi afgewerkte hengel, zeker voor het geld....
http://link.marktplaats.nl/465920787

Ik hoor wel of je die van mij een keertje wilt proberen...  ;)


Sieger

Sietzezietzevliege

haast niet. doe ik niet aan ;D. Helaas ben ik er dan niet althans ik zag dat het in apeldoorn was en ik kan daar niet komen en vind het een beeetje ver fietsen uit nijmegen :P. Bij bogdang hebben ze momenteel alleen nog de 8.6' 4#.

Sieger

Quote from: Sietzezietzevliege on September 30, 2011, 23:11:11
haast niet. doe ik niet aan ;D. Helaas ben ik er dan niet althans ik zag dat het in apeldoorn was en ik kan daar niet komen en vind het een beeetje ver fietsen uit nijmegen :P. Bij bogdang hebben ze momenteel alleen nog de 8.6' 4#.

Oh is goed te doen met de trein... duurt 1 uur en 10 minuten... D'r komen zelfs mensen met de trein uit Roosendaal.....  ;)

Of misschien is er wel iemand uit de buurt die met de auto gaat, er is vaak wel wat te regelen... Nou ja.... ik hoor het wel...


Sieger

Sieger

#12
Denk dat dit via letters niet zoveel opschiet, misschien druk ik het verkeerd uit of kan het niet uitleggen... zal toch een poging doen..

Down and cross: Schuin in gooien en de lijn 'op spanning' houden met de hengel... de hengel houdt je dan volgens mij schuin op de lijn lengte, waarbij je hem ook iets hoger houdt... hierdoor komt er een 'bocht' in de lijn (van de hengeltop naar het water), die de eerste aanbeet 'ruimte' geeft...
Als je de hengel lager houdt (of recht naar je vlieg zoals jij al zei) mis je meer aanbeten, door dat de vlieg uit de bek wordt getrokken... (zei jij volgens mij ook al).... Volgens mij heb ik het nergens over lijnbreuk gehad....

Als je de hengel niet helemaal goed houdt, dus lager of wat rechter (maar nog wel in een bocht) heb ik zelf het idee dat een zachtere hengel 'de klap' meer opvangt en zo minder vis verloren zal gaan... Maar vergelijken kan ik natuurlijk niet, ik heb alleen maar hengels die zachter zijn... En dat is puur persoonlijke voorkeur...  :)

Vanuit de boot vis ik daar (ierland) met een 'stijvere' hengel (Winston MX) daar moet je slack in de lijn houden door de hengel schuin boven het water te houden, zodat er een bocht in de lijn zit van de top naar het water... doe je dat niet verlies je geheid veel vis, net als hierboven beschreven...

In januari maar eens met een hengel in de hand doornemen....  ;)


(Overigens wordt in Engelse boeken, (bv. Wet-fly tying and Fishing van Roger Fogg) wel vaak een middle to tip action rod aanbevolen... Misschien de stijl van het land, maar daar heb ik me in eerste instantie ook op gericht. En op het advies van de ghilly die we dit jaar in Ierland hadden...)


Sieger

Sieger

Zit nog ff te lezen Klaas, maar volgens mij zeggen we allebei hetzelfde...  :)


Sieger

Sietzezietzevliege

Wie weet. Maar volgens mij ben ik een van de weinige tot de enige nijmegse forumganger hier. Achjah dan maar de ns :P. Marre om 11 over 12 nog op het forum zitten? Gespannen om de uitslag van de posts ;D.

A{b}r{a}xa{s}

Sietze, met de trein is het goed te doen,
en als er meer met de trein komen (maar ook als dat een enkeling is) is het vlgs mij ook wel te regelen dat iemand je op het station oppikt.
(Geloof trouwens dat de locatie niet eens ver van het station ligt)

Sietzezietzevliege

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on October 01, 2011, 10:25:09
Sietze, met de trein is het goed te doen,
en als er meer met de trein komen (maar ook als dat een enkeling is) is het vlgs mij ook wel te regelen dat iemand je op het station oppikt.
(Geloof trouwens dat de locatie niet eens ver van het station ligt)

OK. Het duurt nog ff dus er zal vast wat te regelen zijn. Ook leuk eens wat mensen achter de nicknames zien  :P. En natuurlijk ff hengeltje testen  ;D.

Herman

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on October 01, 2011, 10:25:09
Sietze, met de trein is het goed te doen,
en als er meer met de trein komen (maar ook als dat een enkeling is) is het vlgs mij ook wel te regelen dat iemand je op het station oppikt.
(Geloof trouwens dat de locatie niet eens ver van het station ligt)

Misschien net als vorig jaar oppikken in Zutphen? Of soort van taxi-dienst opzetten tussen locatie en station Apeldoorn.
Moeten we maar es afspraken over gaan maken in het topic van de binddag!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Sietzezietzevliege

Nog ff over de hengel. Sinds een jaar of 2 gebruik ik ook steeds meer tsjechisch nimfen. Daar worden ook 10 foots hengels voor vaak een 4 of 5# voor gebruikt. Ik vang er heel goed mee en verbaas me iedere keer over het formaat wat voor je voeten rondzwemt. Is het verschil tussen een voor natte vliegen geschikte hengel bevoorbeeld die winston of de streamflex groot in vergelijking met bijvoorbeeld g-loomis czech nymph of sage esn(european style nymphing)?

Sieger

Hoi Sietze,

Ik ken beide hengels niet, maar als ik bv naar de Sage kijk zie ik dat het een medium fast hengel zou zijn... Als je die al hebt, zou ik het daar eerst gewoon mee proberen, bevalt het...prima.... Zo niet kun je altijd nog aanniets nieuws... :)


Sieger

Jan Damman

Hoi Sietse,

Heb dit topic even niet gevolgd maar als je naar de binddag wil kun je wel met mij mee rijden, ik woon in Weurt.
Tegen die tijd maar even een afspraak maken!

Groet,
Jan.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Sieger

Quote from: Jan Damman on October 03, 2011, 13:01:56
Hoi Sietse,

Heb dit topic even niet gevolgd maar als je naar de binddag wil kun je wel met mij mee rijden, ik woon in Weurt.
Tegen die tijd maar even een afspraak maken!

Groet,
Jan.

Goede actie Jan!

Zag dat ik je nog niet op de lijst van aanmeldingen has gezet, maar dat zal ik dan ook gelijk ff doen..toch?


Sieger

Sietzezietzevliege

Nee nog niet. Sinds de dvd van Ollie E. Die over het vissen met spiders en czech nymphing gaat gezien heb heb ik allebei de technieken en vliegen geprobeerd en vind het heel erg leuk en effectief. Maar bedenk me net dat het dezelfde lengtes en aftma`s zijn en dat vind ik een tikkie nutteloos tenzij de acties echt heel erg verschillen.

@ jan damman. Hebben ze in weurt ook al vliegvissers :P. Ik woon aan de overkant van de waal eigenlijk recht tegenover weurt. Nou in ieder geval al 2 mogelijkheden om in apeldoorn te komen. Kweet nog niet of het mag van me ouders( binddag wel) qua meerijden. Anders moet ik toch met de trein. Maar In beide gevallen bedankt voor het aanbod! Oja tis SietZe met een Z.

Sietzezietzevliege

Dat snap ik en het feit dat er esn op staat betekent echt niet dat het geen fijne forelput hengel of spider hengel kan zijn. Of juist droge vliegjes bij rietkragen.