Schotland forel voor beginner

Started by Bertil, June 28, 2015, 17:09:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bertil

Hallo allen  ::new::,

Ik ga over 1,5 week met ega en zoonlief (3,5) met camperbusje naar Schotland.
Dit jaar heb ik de leuke en leerzame cursus gevolgd bij NNVV op  Baggelhuizen. Inmiddels al een aantal keren een forel proberen te haken maar helaas nog niet gelukt, lag niet aan de curcus  ;)

Nu wil een hengeltje (4/5) meenemen naar Schotland en tijdens de reis twee dagen of dagdelen het meteen maar in het wild proberen  8).
Na al een tijdje internet te hebben afgestruind kom ik steeds niet uit, er is teveel te kiezen.

Ik zoek eigenlijk een viswater waar ik een dagje met vergunning een forel kan proberen te vangen. Meest ideaal is dat ik met ega en zoonlief ergens in de buurt van water zou kunnen staan zodat die zich ook kunnen vermaken. Het gaat mij puur om het ontspannen en wellicht een kans op een forel of anders.

Wellicht weten jullie een leuke plek waar we naar toe kunnen.
Zijn er nog vliegen die ik echt moet meenemen? Of kan ik die het beste ergens kopen ter plekke waar ik ook een vergunning moet halen?

Ga zelf ook nog verder zoeken, maar een succesplek (hoef geen vangstgarantie  :)) is welkom.

Vriendelijke groet,

Bertil





Jan Damman

Kijk maar eens op http://www.fishpal.com daar staat alle info over vissen in scotland.

Als vliegen zou ik de standaard vliegjes meenemen en ter plaatse de daar meest gebruikte vliegen kopen.

Suc6.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Jan Damman

Wat kamperen aan het water betreft; toestemming aan de landlord, Gamekeeper of Ghillie vragen, in de meeste gevallen mag het dan wel.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Bertil

Hallo Jan,

Die site had ik nog niet gevonden, dank daarvoor.

Vriendelijke groet,

Bertil

Scaramouche

Waar ergens in Schotland? Komende tijd kan het vervelend zijn met de midges. De windstille vochtige plekjes, daar moet je dan echt uit de buurt blijven.

Qua vissen, de beste kans op mooie vissen heb je op reservoirs waar ze regenbogen hebben uitgezet. Dat is niet te vergelijken met de forelputten hier, vaak zijn het natuurlijke meren in een geweldig landschap. Daar kun je gewoon een day ticket kopen. Voor veel lochs heb je ook een vergunning nodig, informeer bij de plaatselijke VVV of outdoorshop. Op de meer afgelegen plekken kom je ook wel eens een 'honesty box' tegen. Een soort brievenbus waar je dan geld in deponeert en dan in het plaatselijke stroompje of meertje kunt vissen.

Vissen op de grote lochs is een sport op zich, er zit veel kleine bruine forel maar die zijn lastig te vangen, meestal doen natte vliegen die je vlak onder het oppervlak met felle rukjes binnenvist het wel. Ook buzzers zijn heel populair. Je kunt op zo'n loch ook heel grote forel vangen, maar dat gebeurt meestal met diep getrolde lepels.

De meeste lol heb ik zelf beleefd aan het vissen op de rivieren daar. Ik heb mijn eerste rivierforelletjes gevangen op de Garry, tussen Fort Augustus en Fort William. Daar in de buurt heb je heel veel van dat soort riviertjes; Glass, Moriston, Cannich. Sommige zijn ook zalmrivieren, daar betaal je goeie prijzen voor, maar dan zijn de forelvergunning meestal weer heel schappelijk. Op de Glass was het forelvissen zelfs vrij toen ik er 3 jaar terug was.

En overal spectaculair mooi landschap natuurlijk, blanken doe je daar haast voor je plezier :-)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

Twee jaar geleden nog een overnachting gehad in Invergarry. Die rivier Garry is toch niet bepaald een kleintje, gaat wel wat water doorheen. Ook een overnachting gehad in Invermark, daar stroomt een riviertje genoemd Mark en dat zit bom en bomvol forel. Er wordt volgens de locals niet gevist omdat iedereen op de North Esk op zalm vist, die begint daar vanuit Loch Lee en water of Lee. Ik kreeg, nadat ik vroeg of het mogelijk is om op forel te vissen op de Mark als antwoord, je kunt beter op zalm vissen. Voor 150 pond per dag kun je met ons op de Dee vissen. Tja...

Maar met andere woorden, er zijn veel mogelijkheden. Heel veel mogelijkheden.
::wtf::

Scaramouche

Dat is wel iets om op te letten, als je daar vist; heel veel rivieren zijn ergens afgedamd ten behoeve van een waterkrachtcentrale en dan wordt 1 dag per week de boel 'doorgespoeld'. Hieronder een foto van de Garry toen ik er was, maar een dag later kon je de stenen niet meer zien en was er niet meer te waden en kwam er inderdaad een enorme bak water doorheen. Altijd even checken of je op een 'normale' dag wilt gaan vissen.

Sowieso kun je met Google streetview de boel aardig verkennen en alvast een route uitstippelen.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bertil

Dank allen voor de info en tips :)

We gaan helemaal rond en zijn flexibel qua plekken.
Ik neem gewoon mijn hengelsetje mee en we zullen zien hoe het verloopt.
We zijn 29 dagen in Schotland dus dagje vissen moet lukken stal ik ega en zoonlief ergens in speelgelegenheid.
Ik vind de vijvers ook nog wel interessant, zeker als starter.

Ik laat nog wel even weten hoe het me vergaan is.
Ik heb ook zonder het vissen erg zin om Schotland te doorkruisen.

Fijne zomer gewenst iedereen.

Groet Bertil

Gert

En aan de rotskusten (op Skye bijvoorbeeld) kun je ook heel leuk vliegvissen met een streamertje. Als het mee zit heb je elke worp een koolvis of pollak, gewoon vlak onder de oppervlakte. Zijn niet groot, maar wel een leuke sport. De grotere jongens zitten wat dieper.

Groet,
Gert