Eerste ervaring Noorwegen!

Started by Kampie, September 25, 2016, 20:34:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kampie

Beste Lezer,

De afgelopen 3 weken zijn wij voor het eerst naar Noorwegen geweest. Het was geen visvakantie maar gewoon onze zomervakantie. Rondreis geboekt om vanaf Stavanger langzaam noordelijk tot aan de Geirangerfjord en vanaf daar via het binnenland naar Oslo te reizen.
Natuurlijk moet er ook gevist worden, de voorbereidingen bestonden uit, hier rond neuzen op de Flyfair vragen stellen en een avondje koffie drinken bij Erik de Noorman. Vliegvissen in zoutwater leek me niks maar Erik verzekerde mij ervan dat dit erg gaaf is, hij gaf me wat tips en nam wat spullen mee om ook in de fjorden te kunnen vissen.

5 september 's morgens om 6.30 uur reden we van de boot af in Stavanger, eerst even een ontbijtje gescoord bij de locale bakker, daarna wat door Stavanger getoerd. Op en gegeven moment zagen we water wij even stoppen en naar het water gelopen, het eerste wat ik zag was een schooltje jagende makrelen, maar ja de hengels lagen helemaal achterin en het even snel pakken ging niet.
Daarna doorgereden naar ons eerste huisje, helaas kon ik daar niet vissen, daar was het seizoen gesloten op 1 september.

Ons tweede huisje lag net iets ten noorden van Oystese, we kwamen daar na een lange dag vermoeid aan, we reden het terrein op, de weg ging een stukje naar beneden en daar zag ik een meertje, zo fantastisch mooi! En ik zag zoveel kringen zodat het leek alsof het zachtjes regende, maarre het was droog, dus dat betekend....,
de vermoeidheid was gelijk verdwenen het werd een snelle maaltijd en toen vissen, een vergunning was niet nodig zei de eigenaar van het huisje.
De eerste avond had ik een stuk of 8 steenkoude mooie kleine beek/bron forellen, de twee andere avonden had ik mijn waadpak aan waarmee ik net iets verder kon komen en wat beter op de plekjes waar de iets grotere forellen zaten, allemaal even mooi tot max zo'n 22-23 centimeter. Fantastische ervaring.

Het derde huisje lag pal aan een fjord, dus daar heb ik geprobeerd om in de zee te vissen, Erik had me verteld wat te doen maar ik had er nog weinig gevoel bij. Ik wachtte tot de vlieg op de bodem was en daarna moest ik het snel/ of langzaam omhoog halen. Ik heb het een uurtje of 2 geprobeerd maar helaas geen succes, ik moet dit maar eens doen met iemand met ervaring. Was zeker leuk om te doen, maar zoals ik al zei geen gevoel erbij.

Ons laatste huisje stond in Jotunheimen NP. Daar heb ik in een mooie rivier gevist (staat geen naam bij) de avond ervoor zag ik veel vlinders/motjes vliegen ook op de dag zelf zag ik ze vliegen, verder nagenoeg geen insecten, en dat was te merken, heb maar 1 klein forelletje gevangen die er vlak voor dat ik hem pakte  van de haak viel. Het vissen was erg mooi, rustige stukken afgewisseld met hele heftige stukken en delen waar veel verschillende stromen liepen.
Vind het wel erg jammer dat ik in de rivier bijna niks heb gevangen, had graag een mooi grote forel gevangen en een vlagzalm, maar ja je kunt niet alles hebben, als het zo makkelijk was had het wel vangen geheten in plaats van vissen...,

Ervaring Noorwegen was super, hebben fantastisch weer gehad nagenoeg geen regen en een heerlijke temperatuur. Wie weet wordt het vervolgd....,

Groet,
Martin,