Oostvoornse Meer 2019 - 2020

Started by Franky Boy, December 01, 2019, 12:44:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

zeeforel

Quotein de Botlek kan je gewoon nog wel achter zeeforel aan

Niet geheel on topic, maar hoe succesvol is dat trouwens? Wordt dat veel gedaan?

sjoerd

Quote from: Martijn on January 14, 2020, 20:19:38
Aha, goede tips... de keren dat ik ben geweest, was ik er tussen 10 en 16 ofzo  :-\
[/quotse]

Ook gewoon overdag heb ik daar de bruintjes gevangen. Hoeft dus niet in het donker maar doorvissen tot  in het duister kan sons net nog even een vis opleveren.

wh82

Quote from: Streamer on January 14, 2020, 07:56:50
Hoe je het ook went op keert,FB, het zijn gekweekte vissen, uitgezet om te vangen.
Wat dat betreft gelijk aan 90% van alle meren en rivieren met forel.

Streamer

Quote from: zeeforel on January 14, 2020, 20:26:32
Niet geheel on topic, maar hoe succesvol is dat trouwens? Wordt dat veel gedaan?

Niet door vliegvissers, terwijl ze gewoon binnen werpafstand zwemmen. Ik vis er regematig met de spinhengel / shadhengel op zeebaars en heb ze af en toe als, zeer welkome bijvangst. Veel sterker als een zeebaars.
IHYT

Franky Boy

Quote from: sjoerd on January 14, 2020, 21:27:54

Ook gewoon overdag heb ik daar de bruintjes gevangen. Hoeft dus niet in het donker maar doorvissen tot  in het duister kan sons net nog even een vis opleveren.

Je kunt inderdaad de bruine forellen ook gewoon overdag vangen, maar de echt grote exemplaren hebben een voorkeur voor de donkere uren...
Maar ook daar zijn er uitzonderingen, want de afgelopen weken zijn er ook twee 70-ers midden op de dag gevangen!  ;D

Franky Boy

Quote from: wh82 on January 14, 2020, 21:54:52
Wat dat betreft gelijk aan 90% van alle meren en rivieren met forel.
Volkomen juist!
Of je nou in de Eiffel in Duitsland gaat vissen of in de prachtige rivieren van Slovenië: Veel van de forellen die je daar vangt, zijn ook uitgezet...
In sommige gevallen moet je de in het wild geboren forellen met een lantaarntje zoeken! :o ::)

Streamer

Tja, niet echt spannend om er op te vissen vind ik dan.
IHYT

wh82

Tsja, dan kun je het forum beter opheffen ;) De meeste wilde forel die ik ben tegengekomen was in kleine beekjes, de maat was dan ook dienovereenkomstig. Grotere rivieren zijn dan wel leeggevist of vol met uitzet. Zelfs die zeeforel in de botlek zal lang niet allemaal 100% wilde vis zijn, er wordt best veel energie gestoken in het zorgen voor een gezonde populatie zeeforel (en zalm), dus direct of indirect zijn die vissen ook het gevolg van uitzet.

Streamer

Ik durf daar geen uitspraak over te doen. Ik weet wel dat de zeeforel rond de monding van de waterweg, na de aanleg van de 2e maasvlakte ineens erg aanwezig is.
Zeker in het Beerkanaal en langs de stenen glooing.

Maar dit forum gaat toch niet alleen maar over forel, dus op heffen zou wel heel radicaal zijn. Het is alleen jammer dat andere vissoorten een beetje ondergesneeuwd raken door alle berichtgeving over die forellenput.

IHYT

Jan

 ::agree::
En omdat ik graag mag struinen en zoeken naar wilde bestanden ga ik sinds 1991  vrijwel jaarlijks naar Noorwegen waar je ook niet in geadverteerde en financieel uittputtende wateren moet vissen, maar heb inmiddels daar ook mijn weg gevonden om lekker op wilde zalm en wilde zeeforel te vissen , waar het verplicht is om gekweekte  ontsnapte meezwemmers dood te slaan en te melden.
Ook wel lekker om te eten overigens dat soort ontsnapte zalmen en kun je verder alles gewoon voorzichtig onthaken en weer lekker laten zwemmen.

Martijn

Quote from: Streamer on January 15, 2020, 18:02:01
Het is alleen jammer dat andere vissoorten een beetje ondergesneeuwd raken door alle berichtgeving over die forellenput.

Ja.. maar... dit topic gaat toch over OVM, en dan is refereren aan forel logisch toch?   ::)

Mocht er een wens zijn om over andere vissoorten of dingen te praten kunnen we ook een nieuw topic starten  8)

wh82

Quote from: Streamer on January 15, 2020, 18:02:01
Ik durf daar geen uitspraak over te doen. Ik weet wel dat de zeeforel rond de monding van de waterweg, na de aanleg van de 2e maasvlakte ineens erg aanwezig is.
Zeker in het Beerkanaal en langs de stenen glooing.

Maar dit forum gaat toch niet alleen maar over forel, dus op heffen zou wel heel radicaal zijn. Het is alleen jammer dat andere vissoorten een beetje ondergesneeuwd raken door alle berichtgeving over die forellenput.
Doe er wat aan? In dit topic blijven posten zal dat niet veranderen.

Streamer

Nee, ik post eigenlijk nu al te veel. Ik ga weer mee lezen, dat vind ik wel weer even genoeg.
IHYT

Franky Boy

Quote from: Streamer on January 16, 2020, 07:51:19
Nee, ik post eigenlijk nu al te veel. Ik ga weer mee lezen, dat vind ik wel weer even genoeg.
::goodjob::

Streamer

Kijk FB, dat is zo'n reactie van iemand die geen tegen geluid wil horen. Zielig hoor, maar wel één van de redenen waarom mensen weinig reageren op topics.
Ik ventileer mijn eigen mening, maar je mag in jou ogen duidelijk geen eigen visie hebben op die forellenput, misschien een puntje voor wat zelf reflexie ?
Ik ga nu lekker naar het ovm, lekker vissen en vogels spotten. Misschien wel wat voor jou ook, dat vissen.
IHYT

Franky Boy

#65
Quote from: Streamer on January 17, 2020, 09:48:03
Kijk FB, dat is zo'n reactie van iemand die geen tegen geluid wil horen. Zielig hoor, maar wel één van de redenen waarom mensen weinig reageren op topics.
Ik ventileer mijn eigen mening, maar je mag in jou ogen duidelijk geen eigen visie hebben op die forellenput, misschien een puntje voor wat zelf reflexie ?
Ik ga nu lekker naar het ovm, lekker vissen en vogels spotten. Misschien wel wat voor jou ook, dat vissen.
Kijk dat is nu weer jammer...
Ik hoopte dat jij de daad bij het woord zou voegen, maar de verleiding was misschien toch iets te groot. :)
Ik kan best tegengeluiden hebben hoor. Graag zelfs!
Maar jouw 'geklaag' over uitgezette forellen voegde niets aan dit forum toe.
Zo is het nu eenmaal en niet anders: Forellen planten zich niet in dit brakke water met succes voort en moeten dus worden uitgezet...
Dat laatste is al zo'n veertig jaar geleden besloten toen uitgezette regenboogforellen in het OVM verrassend goed bleken te groeien en er onder spinvissers en vliegvissers een grote behoefte bleek te bestaan aan nog een groot water (in de Grote Vergunning) om op forel te vissen. Het Veerse Meer was in die tijd nog een echte topstek, maar voor de meeste vissers wel wat uit de buurt.
Zolang er onder sportvissers animo blijft bestaan om op grote forel te vissen, zal de hengelsportfederatie doorgaan met het uitzetten van forellen.
Ik heb je overigens minstens één zinnige opmerking over het Oostvoornse Meer zien maken (Kort samengevat): "Sportvissers moeten niet zo klagen over de botten". Helemaal mee eens!
Nog afgezien van het feit dat de botten gewoon in het OVM thuishoren, zijn het gewoon verschrikkelijk leuke vissen om met de hengel te belagen en te vangen!
Ik hoop dat je vandaag (?) lekker hebt gevist en van de omgeving hebt genoten.
Niet teveel forellen vangen, want dat geeft alleen maar ergernis...  8)
Als ik over een paar maanden helemaal van de komende medische ingreep ben hersteld, hoop ik jouw tip op te volgen en eindelijk weer eens in het Oostvoornse Meer te gaan vissen!  ;D

Ben Tabak

Goed gesproken Franklin, en sterkte.

Franky Boy

Voor de liefhebbers: Een meerforel met een erg mooi vlekkenpatroon.
(Foto: Jack 'Flyflashy' Verschoor)
[attachment id=1 msg=180703]

Martijn


Franky Boy

Nog een foto voor de liefhebbers...
Dit keer een beekforel die in september al een keer door Bob Mihaylov was gevangen.
Was toen de evenaring van zijn persoonlijk record van 74 cm.
Vandaag heeft hij diezelfde forel weer in topconditie gevangen!
Waarschijnlijk heeft hij met deze vis zijn PR verbeterd, maar hij had geen meetlint bij zich ;D :o
Weer een bewijs dat Catch & Release in de praktijk werkt!
(Foto: Jack Verschoor)
[attachment id=1 msg=180733]

Streamer

Ik zie de berichten over dressuur al voor me.
IHYT

Franky Boy

Jordy van der Tien toont fraai getekende meerforel die in het Oostvoornse Meer is gevangen.

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Ik moet zeggen dat die ferox forellen wel een schot in de roos zijn voor het op frissen van de vis die je kunt vangen op het ovm, Natuurlijk blijft het het mooiste als de tijd van dikke 70 plus regenbogen weer terug komt maar tot die tijd zijn dit ook erg mooie forellen om te vangen. De 'gewone' bruine forellen is natuurlijk niks mis mee maar ik ben wel voorstander van wat variatie. :) ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82

Zo ver weg is dat niet. 70 min een heel klein beetje wordt gevangen.