Oostvoornse Meer 2019 - 2020

Started by Franky Boy, December 01, 2019, 12:44:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Quote from: Jan on January 28, 2020, 22:22:37
Ben het voor nu overigens wel eens met voorgaande sprekers, maar houdt de religie erbuiten.

Als u van mening bent dat religie geen relevante factor is in deze discussie en er derhalve geen onderdeel van uit zou moeten maken, denk ik dat u er verstandig aan doet om uit te leggen waarom dat zo is.
Anders zie ik geen enkele reden om het hier niet over te hebben.

Verder lijkt het me een goed idee om meneer Wilkin den Boer goed in de gaten te houden.
Mocht je zien dat hij z'n netten ledigd of wat dan ook, kijk of je hem kunt betrappen op strafbare feiten.
Noteer tijd datum en maak indien mogelijk foto's.
Niet zelf de confrontatie opzoeken maar speel direct informatie door aan politie en medlpunt http://www.meldvisstroperij.nl
En laat je niet intimideren door dit stuk tuig.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Jan

Quote from: Mike on January 28, 2020, 23:45:12
Als u van mening bent dat religie geen relevante factor is in deze discussie en er derhalve geen onderdeel van uit zou moeten maken, denk ik dat u er verstandig aan doet om uit te leggen waarom dat zo is.
Heb geprobeerd uit te leggen dat het ook en vooral om verworven rechten als organisatie gaat.
Als jij wel exact weet te verklaren waarom de religie hierin de hoofdfactor is mag jij dat uitleggen, maar ik ben blij dat in dit land verworven rechten niet van de ene op de andere dag door wie dan ook kunnen worden gewijzigd.
Zou je bv. je woonhypotheek maar moeten ophoesten bij een nieuw bewind omdat die dat niet meer willen.
Mijn voorbeeld was Marjanne Thieme t.o.v. sportvissers, maar dat interesseert je blijkbaar niet.
Laatste opmerking van mijn kant!

Menno_siemensma

Quote from: Jan on January 29, 2020, 00:18:58
Heb geprobeerd uit te leggen dat het ook en vooral om verworven rechten als organisatie gaat.
Als jij wel exact weet te verklaren waarom de religie hierin de hoofdfactor is mag jij dat uitleggen, maar ik ben blij dat in dit land verworven rechten niet van de ene op de andere dag door wie dan ook kunnen worden gewijzigd.
Zou je bv. je woonhypotheek maar moeten ophoesten bij een nieuw bewind omdat die dat niet meer willen.
Mijn voorbeeld was Marjanne Thieme t.o.v. sportvissers, maar dat interesseert je blijkbaar niet.
Laatste opmerking van mijn kant!
uhm, kuch kuch, boeren, kuch kuch. Om maar even een 'kleine' dwarsstraat in te slaan... Als je denkt dat religie hier niks mee te maken heeft, sorry hoor, dan heb je gewoon oogkleppen op.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Nou ja, één ding is zeker: Wilkin lacht zich rot als hij deze discussie op het forum leest: "Ik behoef me geen zorgen te maken", zal hij denken... :)
::goodjob::

wh82

@Streamer, feit of niet, er post hier haast geen hond over het daadwerkelijke vissen op het OVM. Het is inderdaad mijn hobby en om dat ook al onderdeel te maken van politiek gedoe en discussies over religie vind ik jammer. Dat W. den B beroepsvisser is en beroepsvissers vaak op CDA stemmen en dat, net als andere mensen, daar mensen tussen zitten die vooral hun eigen (korte termijn) belang op het oog hebben toont vooral aan dat ze mensen zijn. Een instelling die overigens haaks staat op wat Christelijk zijn zou moeten zijn. Daar een algemene discussie aan wijden heeft niet zoveel met onze hobby te maken. Laten we daarom zien wat we zelf kunnen doen.

Onder veel sportvissers is het overigens niet veel beter met het houden aan regels. De hoeveelheid sportvissers die vissen vanaf de loswal of andere plekken waar vissen niet is toegestaan is niet te tellen.

Dat gezegd hebbende, ja, W den B zou niet op OVM moeten vissen. Overigens zou geen hond het in zijn hoofd moeten halen momenteel paling te eten, dan zou er ook geen vraag zijn naar zijn aanbod. Eet gewoon een andere niet bedreigde vis.

Ben het eens met Mike dat de betreffende organisaties hun rol mogen pakken. Wanneer met duidelijk bewijs wordt aangetoond dat W den B weer de fout in gaat lijkt een simpele aangifte en een melding bij het waterschap me voldoende? Hij is al veroordeeld en nieuwe fouten zouden gerechtelijke gevolgen moeten hebben?

@troutbuster mooi.


Streamer

#105
Ik neem aan dat je de link naar TotalFishing niet hebt gelezen. Dat zou een hoop duidelijkheid brengen. En die publicatie is maar een druppeltje van hoe het werkelijk gaat. Het gaat mij niet om welk geloof iemand aanhangt, die keuze is voor een ieder vrij en tot een zekere hoogte respecteer ik dat. Maar roof niet alles uit de natuur inde het mom van " ons dagelijks brood ".
En wat voor bijdrage levert de schubvisserij in economisch  opzicht ? 60 miljoen per jaar, dat is een habbekrats t.o.v de sportvisserij.

Oja, welke niet bedreigde vis ?


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Rode_Lijst_(vissen)
IHYT

feragen

Misschien is het zaak om het een en ander op een rijtje te zetten.

- wat is de economische waarde van de palingvisserij in het OVM
- wat is de economische waarde van de andere gebruikers van het OVM
- wat zijn de consequenties van het vissen op paling in het OVM, denk miljø, dierenwelzijn en faunawetgeving
- hoe kunnen sportvissers en broodvisser het OVM gebruiken zonder conflicten
- zijn er mogelijkheden to dialoog tussen deze conflicterende groepen
- hoe kunnen de belangen van de belanghebbende zo goed mogelijk worden behartigt
- welke overheden, verenigingen etc. kunnen een rol spelen om tot een oplossing te komen
- wat zijn de andere gebruikers (duikers...) van het OVM en hoe staan die tegenover de broodvisserij
- hoe kunnen alle belanghebbende samen werken aan een oplossing
- ... vul zelf in ...


Als invulling van de bovenstaande vragen niet lukt kunnen we nog zoveel menen, maar komt het niet tot concrete actie.

Wellicht kan hier een nieuw topic voor in het leven worden geroepen en dit topic worden gebruikt voor OVM visserslatijn.
---
The fly is the limit!

JEVDE

Quote from: Wilco on January 28, 2020, 22:03:13
Als dit een openbaring is voor een aantal dan hebben die de afgelopen jaren veel geslapen. Dit speelt al zolang de vis en politiek samen zijn en het is niet alleen bij de visserij maar het huidige politiek stelsel is zo corrupt als wat. De partijen die belangen en geld hebben gaan lobbyen bij de politiek voor hun zaak en dan zullen wij simpele kiezers altijd het aan het kortste eind trekken. Dat is voor de schub visserij net zo. Die hebben dan ook nog het voordeel dat visserij, politiek en het christelijke geloof een drie eenheid vormen en zeer lastig te doorbreken zijn.

Plantje en Wilco zijn het duidelijk niet met elkaar eens over de vraag of deze thread teveel over geloof gaat of niet ;-)

Streamer

Quote from: Jan on January 29, 2020, 00:18:58
Heb geprobeerd uit te leggen dat het ook en vooral om verworven rechten als organisatie gaat.
Als jij wel exact weet te verklaren waarom de religie hierin de hoofdfactor is mag jij dat uitleggen, maar ik ben blij dat in dit land verworven rechten niet van de ene op de andere dag door wie dan ook kunnen worden gewijzigd.
Zou je bv. je woonhypotheek maar moeten ophoesten bij een nieuw bewind omdat die dat niet meer willen.
Mijn voorbeeld was Marjanne Thieme t.o.v. sportvissers, maar dat interesseert je blijkbaar niet.
Laatste opmerking van mijn kant!

Volgens mij is een hypotheek een zakelijke transactie die je absoluut niet kan vergelijken met verworven rechten. De beroeps vissers hebben geen verworven rechten, maar vergunningen die onder druk van de christelijke lobby verstrekt worden. Die lobby werkt voor de beroepsvissers uitstekend en ze komen, hoe slecht het ook met de visstand gaat, er mee weg.

Marianne Thieme is natuurlijk een loser van de bovenste plank, daarom is ze hem ook gepeerd. Een echte politica, zakken vullen met 70% kul verhalen en weg wezen.

Ik bedoel maar, een beroepsvisser op een forellenput ? Er word keer op keer vis uitgezet maar een gedeelte van die vis is een zinloze investering, die sterven in een fuik. Dat is niet de bedoeling van het uitzetten, toch ?
Het OVM is een beperkt water, een afgesloten put die een mooi habitat vormt de forel, die kan zich prima staande houden, eten zat. Ze worden bevist en terug gezet door de meeste sportvissers. Daar heeft een beroepsvisser niets te zoeken. Die is niet alleen dodelijk voor de visstand, maar hij steekt ook nog een dolk in de rug van de mensen die het mogelijk maken om op forel te vissen.

IHYT

henkverhaar

Quote from: Mike on January 28, 2020, 23:45:12
Als u van mening bent dat religie geen relevante factor is in deze discussie en er derhalve geen onderdeel van uit zou moeten maken, denk ik dat u er verstandig aan doet om uit te leggen waarom dat zo is.
Anders zie ik geen enkele reden om het hier niet over te hebben.
Volgens mij is de argumentatie duidelijk - het gaat niet om religie als zodanig - het gaat volgens mij om verzuiling en clientelisme

Joost S.

Ik kan het gewoon amper geloven dat die man nog steeds mag vissen daar. Snap daar echt helemaal niks van. Zelf ben ik voorstander van als mensen slecht met dieren om gaan ze alle rechten verspelen op het houden van dieren.

Maar dit gaat daar zo ver overheen... ik kan tig redenen verzinnen waarom het debiel zou zijn om iemand een visvergunning te geven voor dat meer, zelfs als je alles netjes en perfect doet. Laat staan deze halve crimineel. Die kans op kans krijgt....


Nu las ik net dit...

https://nos.nl/artikel/2320818-kabinet-gaat-vissers-uitkopen.html

Is het geen idee deze man daar bij te betrekken, gewoon ook uitkopen. Want via de 'normale' weg lijkt hij eeuwig zijn gang te mogen gaan. Welke machten en of misstanden hier nu ook spelen, denk dat je via een andere weg naar een oplossing moet, en wie weet is dit een optie.

Of is dat naïef heren?

sjoerd

Dat NOS artikel over uitkopen van beroepsvissers gaat over Noordzeevissers, dus niet die van het binnenwater.🤔🤔

Franky Boy

#112
Quote from: feragen on January 29, 2020, 11:34:22
Misschien is het zaak om het een en ander op een rijtje te zetten.

- wat is de economische waarde van de palingvisserij in het OVM
- wat is de economische waarde van de andere gebruikers van het OVM
- wat zijn de consequenties van het vissen op paling in het OVM, denk miljø, dierenwelzijn en faunawetgeving
- hoe kunnen sportvissers en broodvisser het OVM gebruiken zonder conflicten
- zijn er mogelijkheden to dialoog tussen deze conflicterende groepen
- hoe kunnen de belangen van de belanghebbende zo goed mogelijk worden behartigt
- welke overheden, verenigingen etc. kunnen een rol spelen om tot een oplossing te komen
- wat zijn de andere gebruikers (duikers...) van het OVM en hoe staan die tegenover de broodvisserij
- hoe kunnen alle belanghebbende samen werken aan een oplossing
- ... vul zelf in ...

Als invulling van de bovenstaande vragen niet lukt kunnen we nog zoveel menen, maar komt het niet tot concrete actie.

Kijk, daar kunnen we wat mee!
Indien mogelijk vul ik enkele vragen hier in:
- wat is de economische waarde van de palingvisserij in het OVM
Geen idee!
Zelfs de Belastingdienst kent niet de werkelijke financiële opbrengst van de visserij van beroepsvissers. :o
Als ze beroepsvissers willen uitkopen, claimen die opeens een veel hogere opbrengst dan in de belastingaangifte stond! :)
- wat is de economische waarde van de andere gebruikers van het OVM
Dat is ook een moeilijke zaak.
Daar moet dan een onderzoek naar worden ingesteld.
Duikers: Aanschaf van materieel en zuurstof en dan verrekend met het aandeel duikuren dat zij in het OVM maken t.o.v. hun totale aantal duikuren per jaar.
Sportvissers: Jaarlijkse aanschaf van hengelsportmaterieel en dan verrekend met het aandeel visuren dat op/in het OVM gemaakt wordt t.o.v. hun totale aantal visuren; totaal kosten huur van huisjes door sportvissers en totaalbedrag dat jaarlijks door sportvissers in hotels en restaurants rond het OVM wordt besteed.
Voor windsurfers geldt een soorteglijk verhaal.
Overige recreanten: De totale jaarlijkse besteding van strandgebonden recreanten in hotels en restaurants rond het Oostvoornse Meer.
- wat zijn de consequenties van het vissen op paling in het OVM, denk miljø, dierenwelzijn en faunawetgeving
De consequenties zijn een bijvangst van andere vissoorten dan paling. Die bijvangst heeft een kleine kans op overleving in de fuiken. Indien de fuiken te lang blijven staan is er sprake van een aantasting van het welzijn van de dieren culminerend in 100% sterfte.
De gedode onttrokken forellen vertegenwoordigen ook een marktwaarde van pootvis.
De gedode onttrokken forellen hebben bovendien tot gevolg dat de grondels onvoldoende worden weggegeten (gepredeerd). Die grondels veroorzaken aanzienlijke problemen voor de waterkwaliteit in het OVM.
- hoe kunnen sportvissers en broodvisser het OVM gebruiken zonder conflicten
W. den B. is weinig inschikkelijk. Als je over uitkoop begint, noemt hij al gauw bedragen van een paar ton!
Aanpassingen van zijn fuiken zodat hij alleen paling kan vangen, gaan volgens hem ten koste van de effectiviteit van zijn fuiken om paling te vangen.
- zijn er mogelijkheden tot dialoog tussen deze conflicterende groepen?
In het verleden bleek die dialoog al moeizaam te verlopen en dat is er na een rechtszaak niet beter op geworden.
- hoe kunnen de belangen van de belanghebbende zo goed mogelijk worden behartigd?
Zie voorgaande punt...
- welke overheden, verenigingen etc. kunnen een rol spelen om tot een oplossing te komen
Gemeente Westvoorne, Staatsbosbeheer, Waterschap Hollandse Delta, Sportvisserij Zuidwest Nederland, VNV en groepjes duikers.
- wat zijn de andere gebruikers (duikers...) van het OVM en hoe staan die tegenover de broodvisserij.
Een groep duikers staat zeer vijandig t.o.v. W. den B.
- hoe kunnen alle belanghebbende samen werken aan een oplossing?
Zie voorgaande vragen



Joost S.

Quote from: sjoerd on January 29, 2020, 20:17:52
Dat NOS artikel over uitkopen van beroepsvissers gaat over Noordzeevissers, dus niet die van het binnenwater.🤔🤔

Klopt, maar wie weet komen daar ook nog kustwateren bij. En volgens mij zijn er ook dergelijke plannen geweest voor Ijsselmeervissers. Dus wie weet komt daar ergens een ingang in die richting in de toekomst. Ik neem aan als de migratie rivier in de Afsluitdijk een feit is, dat hier zeker over wordt gesproken. Dat is het moment om Oostvoorne aan te kaarten denk. En alle overige binnenwateren ook.

Gewoon helemaal mee kappen! Maar ja... dat is jaren weg, wellicht naïef en misschien ook wel kansloos.

Denk als we hier serieus over brainstormen, we gezamenlijk toch wel iets kunnen verzinnen wat echt een oplossing biedt?


Streamer

Dat wegsaneren van de Nederlandse vloot heeft een gizwart randje. De vloot van Stellendam werd gesaneerd er waren te veel scheeps pk's. De meeste boten verdwenen met hun ( ja, daar zijn ze weer, christelijke eigenaren ) richting afrikaanse kust om daar verder de boel leeg te halen. Dat ten koste van de lokale vissers. Dan nog een zak subsidie vanuit Nederland er bij, niets aan het handje.
O, wat waren onze beleidsmakers tevreden. 10 vissers boten weg uit Nederland. Deze 10 schepen zijn vervangen door 2 of 3 andere schepen met veel meer pk's. Kortom, geld vangen van de staat en door..........
Het is al met al een zeer moeilijke materie, die wij, simpele zielen, oplossen tussen twee glazen bier ( volgens de vader ) maar beleidsmakers bewandelen eerst alle verkeerde zijpaden en als het 1 minuut voor 12 is komen ze met een foute oplossing.
IHYT

wh82

Dit was dus wat ik bedoelde met mijn eerste post. Wat heeft dit met OVM te maken? Moet er nou echt worden gehamerd op het christelijk zijn? Doe aangifte tegen de beroepsvisser als er bewijs is en vis lekker verder. Wat heeft iemand die wil vissen op het OVM aan gewauwel met halve waarheden, zwartmakerij en dat soort ellende. Kan je aanraden te gaan vliegvissen op het OVM. heerlijk ontspannen en geen gedoe aan je hoofd.

Franky Boy

Quote from: wh82 on January 30, 2020, 09:01:14
Dit was dus wat ik bedoelde met mijn eerste post. Wat heeft dit met OVM te maken? Moet er nou echt worden gehamerd op het christelijk zijn? Doe aangifte tegen de beroepsvisser als er bewijs is en vis lekker verder. Wat heeft iemand die wil vissen op het OVM aan gewauwel met halve waarheden, zwartmakerij en dat soort ellende. Kan je aanraden te gaan vliegvissen op het OVM. heerlijk ontspannen en geen gedoe aan je hoofd.
::agree::
Iemand commentaar op mijn reactie op de posting van 'feragen'?

feragen

Quote from: wh82 on January 30, 2020, 09:01:14
Dit was dus wat ik bedoelde met mijn eerste post. Wat heeft dit met OVM te maken? Moet er nou echt worden gehamerd op het christelijk zijn? Doe aangifte tegen de beroepsvisser als er bewijs is en vis lekker verder. Wat heeft iemand die wil vissen op het OVM aan gewauwel met halve waarheden, zwartmakerij en dat soort ellende. Kan je aanraden te gaan vliegvissen op het OVM. heerlijk ontspannen en geen gedoe aan je hoofd.

Is het niet de reden dat we hier op het forum zijn, om elkaar te informeren over onze passie, het vliegvissen.
Er is overigens niets mis met een inhoudelijke discussie, dit is wellicht interessanter voor het merendeel van de forum gebruikers.

: P
---
The fly is the limit!

Franky Boy

Quote from: feragen on January 30, 2020, 10:21:54
Is het niet de reden dat we hier op het forum zijn, om elkaar te informeren over onze passie, het vliegvissen.
Er is overigens niets mis met een inhoudelijke discussie, dit is wellicht interessanter voor het merendeel van de forum gebruikers.

: P
Ja, misschien elders op dit forum...
Ik ben deze thread vorig jaar primair gestart om informatie over vangsten (in 2019 - 2020) te krijgen en ervaringen van vliegvissers op/aan het Oostvoornse Meer te vernemen, alsmede interessante biologische informatie uit te wisselen.
Nu wordt zelfs al de bijzonder destructieve visserij bij Afrika erbij gehaald! ::)
Uitkoop van de beroepsvisserij en hun bijzonder effectieve (Christelijke?) lobby alsmede onze falende overheid zijn heel belangrijke onderwerpen, maar dan liever op een andere plek van dit forum.
Ik heb bij nader inzien spijt dat ik de activiteiten van beroepsvisser W. den B. in deze thread onder de aandacht heb gebracht... ???
Ik zal me dan ook drie keer bedenken alvorens ik hier informatie over drijvende zonnepanelen in het OVM ga plaatsen... 8)

feragen

Sluit me aan bij Franky Boy.
Feragen gaat weer in zijn standaard forum status; horen, zien en zwijgen.
---
The fly is the limit!

Streamer

Ik leg alleen uit hoe die saneringen gaan FB meer niet. Ik had je toch iets wijzer ingeschat betreft dit soort problematiek. Maar het word me nu wel duidelijk, wat jij niet ziet is er niet.
De roze OVM bril zal pas af gaan als er straks niet meer gevist kan worden  ::delete:: lijkt me wel zo verstandig.
IHYT

Wilco


Wilco

Foutje van mijn kant. Is weer geopend.
Sorry.

Franky Boy

#123
Aan alle deelnemers en volgers aan/van deze 'thread':
Hier graag alleen meldingen van vangsten en uitzettingen alsmede biologische bijzonderheden van de vissen in het Oostvoornse Meer plaatsen. (Of vragen daarover...)
Nieuws over de beroepsvisser, beroepsvisserij in het algemeen, stroperij en politiek alsmede de plannen om zonnepanelen te plaatsen, kunt u voortaan in de nieuw thread in Plassen & Meren kwijt!

ferdinand

Ik heb in de (soms hilarische) discussie over de beroepsvisser nog geen zinnige reactie gezien op de zeer zinnige suggestie van Franky Boy om een brief te schrijven aan het Waterschap. Ik ga dat wel doen en roep eenieder op om hetzelfde te doen. Het adres is: Bestuur Waterschap Hollandse Delta, Handelsweg 100, 2988 DC Ridderkerk. Enkele suggesties voor de inhoud:
- We weten dat er (met gemeenschapsgeld uitgezette) forellen terecht komen in de fuiken van een beroepsvisser, wat serieuze gevolgen heeft voor het sterftepercentage
- We weten ook dat deze beroepsvisser is veroordeeld tot een gevangenisstraf wegens handelen in strijd met de vergunningsvoorschriften
- Het particuliere belang van 1 beroepsvisser kan niet opwegen tegen het publieke belang van dit water voor de sportvisserij
- Gezien de ontwikkeling van de palingstand (die nog steeds terugloopt) is de fuikenvisserij op paling (die wordt "opgefokt" uit aan het wild onttrokken glasaal) een achterhaalde, onduurzame en onverantwoorde visserij
- Conclusie: er moet z.s.m. een eind komen aan de palingvisserij op het OVM en het bestuur wordt dringend verzocht de hiervoor verleende vergunning z.s.m. in te trekken danwel te beëindigen.