Wij gaan op vakantie in Noorwegen dit jaar!

Started by Bekeerling, February 01, 2013, 18:25:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bekeerling

Waarde medevissers,

Dit jaar gaan mijn vrouw en ik 3 weken op vakantie in Noorwegen (begin tot eind augustus), we gaan lekker met de auto dus zijn lekker mobiel en vrij.
We verblijven in het plaatsje Svelvik in de buurt van Drammen, dit omdat mijn vrouw in Drammen woonde en ook omdat we elkaar daar voor het eerst in het "echt" ontmoetten.

Nou ben ik al wat aan het rond zoeken op internet waar ik mooi kan vliegvissen in die omgeving.
We verblijven in een appartement dat aan het Drammen Fjord ligt dus hoop ik hier fatsoenlijk te kunnen vissen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe er te vissen, ik las dat er volgens wikipedia ook zalm en zeeforel zit en ook nog wat zoutwater vissoorten.
Tevens komt de Drammenselva uit op dit fjord.
Iemand ervaring met het vissen op het Drammensfjord of de Drammenselva?
Ik sprak ook wat mensen van de VNV op de hengelsport en boten beurs maar die wisten niet gek veel te vertellen over die omgeving.

Ook wil ik graag op andere wateren vissen, lekker dagjes weg om te vissen lijkt me heerlijk, het mag gerust een uur of 3 a 4 rijden zijn, de Glomma is wel haalbaar wat afstand betreft en ook de Rena schijnt goed te doen te zijn.

Het is alleen wel een enorme sprong in het diepe dat vissen op stromend water in Noorwegen zeker voor een beginner als ik die al moeite heeft met vliegvissen op stilstaand water.

Kortom, ik hoop dat iemand me tips kan geven hoe ik de boel het beste aan kan pakken, ik ben geen luie gast die te beroerd is dingen zelf uit te zoeken maar hier kom ik even niet echt uit dus vandaar dit topic.

Hartelijk dank vast mensen  :)

Groet,

Harmen.

Koen

Mijn noors is niet zo goed, maar ziet er naar uit dat er bij Drammen genoeg te doen is!

http://www.finnemarka.com/kart/

Bekeerling

#2
Thanks! Leuk kaartje en erg informatief!  ::duim::
Wat me ook verteld werd is dat het in de Drammen/Oslo etc omgeving nogal druk is qua vissers omdat veel Noren in die omgeving wonen en dus ook vissen dus ik zoek ook wat stillere stekjes  :)

Koen

haha, wat is stil, Noorwegen is zooooo groot, met zo weinig inwoners. Denk dat je blij mag zijn als je een collega vliegvisser tegenkomt. En das handig als je der voor het eerst bent. Lokale hebben altijd veel info van wat hoe en waar :)

Gerrit72



::goodjob:: Goed bezig bekeerling! Drie weken Noorwegen :P, lijkt me geweldig!

Veel plezier daar!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bekeerling

Thanks! Gaat vast wel goedkomen! Ik heb er in ieder geval zin in alleen geen idee wat betreft het vissen, ik zal de eigenaar van Villa Rorvik eens een mail sturen of hij meer weet.
Hier gaan we heen,

http://www.villarorvik.no/index.html

In appartement nr 2 met uitzicht op het water (Drammensfjord).

http://www.villarorvik.no/leil2.html

Zo'n fjord lijkt me wel wat groot/diep om te vliegvissen.

Bekeerling

Dankzij bericht van Rena weer wat op weg geholpen  ;D Bedankt!
Verder veel aan het googlen geslagen en het blijkt dat je heel mooi op zeeforel kan vissen bij Svelvik (bevestigde nog eens wat Rena al schreef in pbtje).
Ook Youtube filmpjes gezien, wat een drils zegt ongelooflijk! Heb wel de indruk dat je ver moet kunnen werpen in een fjord dus ik ga een basiscursus doen van de fly fish academy om meer aan m'n werp technieken te werken, kan alleen maar goed voor me zijn.
Ik heb ook een hengelsportzaak gemaild met wat vragen omtrent vergunningen etc, gaat allemaal wel goed komen me dunkt  :)

harlin

Quote from: Bekeerling on February 01, 2013, 18:25:04
Dit jaar gaan mijn vrouw en ik 3 weken op vakantie in Noorwegen
Je kan beter alleen gaan.

Quote from: Bekeerling on February 12, 2013, 19:04:42
Verder veel aan het googlen geslagen en het blijkt dat je heel mooi op zeeforel kan vissen bij Svelvik
Bij Svelvik loopt of liep een kerel op de pont rond.
Het is net stuifmeel waar de bij op af komt, laat je vrouw tijdens de overtocht maar een tukje doen in de auto.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bekeerling

#8
Lol @ Harlin, we gaan naar Noorwegen omdat m'n vrouw daar vandaan komt  ;) Anders had ik nog wel even gewacht met gaan totdat ik wat meer pro zou zijn geweest  ;)

Over dat tweede punt maak ik me geen zorgen, ik ben vrij groot en breed dus 1 keer gevaarlijk kijken en dan blijft die gast wel uit de buurt  ;D

maurice

Harr hij kan haar niet in de auto laten, ze gaan op de brommert ;D ;D

je vrouw komt uit noorwegen?
wat doe je dan hier?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

harlin

Quote from: Bekeerling on February 12, 2013, 21:15:42
Over dat tweede punt maak ik me geen zorgen, ik ben vrij groot en breed dus 1 keer gevaarlijk kijken en dan blijft die gast wel uit de buurt  ;D
Maakt geen moer uit of je breed of groot bent, maar misschien heb je het voordeel dat ze Noorse is.
Hollandse vrouwen vallen wel meer op buitenlanders.  ::)

zei net tegen |Lin: weet je nog dat rondje in Noorwegen .... van zus en zo met die pont?
Was even stil, o, die kaartenknipper met die mooie benen.
Ben maar weer achter de pc gekropen omdat ze alsnog weer amechtig begon te gillen & te hijgen.  :-X

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bekeerling

Quote from: maurice on February 12, 2013, 21:24:14
Harr hij kan haar niet in de auto laten, ze gaan op de brommert ;D ;D

je vrouw komt uit noorwegen?
wat doe je dan hier?

Klopt! Hardcore Snorfiets People!!
Ik had een appartement en vaste baan, zij geen van beiden dus was de keuze snel gemaakt, had het ook liever andersom gehad  :'(
Willen met een jaar of 2 a 3 weer in Noorwegen gaan wonen, daarom doe ik ook die kranten erbij zodat we goed kunnen sparen  ;D

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

harlin

Quote from: Bekeerling on February 12, 2013, 22:52:49
Willen met een jaar of 2 a 3 weer in Noorwegen gaan wonen, daarom doe ik ook die kranten erbij zodat we goed kunnen sparen  ;D
Neem aan dat je ze bezorgt.
Maar kan je dan niet vragen of ze de volgende dag  de krant weer terug willen geven
zodat je weer een extraatje heb met oud papiergeld er bij.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bekeerling

Hahahaha! Dat zou wel vet zijn inderdaad  ;D ;)

Bekeerling

Heb me ingeschreven voor de cursus! Is 1 dag (23 maart) van 9 tot 1630  :)
Heb er super veel zin in aan m'n werp en vis kunsten te werken!
Hier is het, ik doe de basiscursus.

http://flyfishingacademy.nl/index.html

Bekeerling

Precies  :) Het is erg makkelijk dingen fout te doen zonder je hiervan bewust te zijn dus zal erg leerzaam worden  ;D
Plus dat ze ook zeggen dat ze je leren hoe je toch fatsoenlijk kan werpen ondanks dat het waait dat is ook prettig want dat vind ik extra lastig.

Patrick(WF)

Vroeger ooit 1 keer in Noorwegen geweest dus daar kan ik je niet mee helpen, maar
je inschrijven voor een werpcursus is een goeie zet geweest. Heb een paar jaar terug
ook een werpcursus gedaan bij Ar Ritmeester en daar wel veel van opgestoken. Zoals
Bert al aangaf, de dingen afleren is het moeilijkst. Wel gaaf dat je in Noorwegen
wil gaan wonen. Maar niet erg handig dat als je wil sparen dat je begint met binden, want
dat gaat serieus geld kosten  ;)
Groet Patrick

Vassenden

Een bezoek aan de site van Erik de Noorman is vast verhelderend als je (min of meer als beginneling) naar Noorwegen wilt om te vissen. Daarnaast: als je behalve zeevissen iets meer wilt, dan is bijvoorbeeld het vlagzalm/forel vissen in de Glomma een "aanrader". Vanuit de regio Oslo gemakkelijk aan te rijden in een aantal uren. En, nou ja, eerst maar eens orienteren op wat je wilt in die drie weken!

Mvgr.

Hans

Bekeerling

Quote from: Patrick(WF) on February 14, 2013, 08:41:23
Wel gaaf dat je in Noorwegen
wil gaan wonen. Maar niet erg handig dat als je wil sparen dat je begint met binden, want
dat gaat serieus geld kosten  ;)

Ik zal gewoon mijn best moeten doen om me in te houden  ;)
Komt vast wel goed want het is voor een zeer goed doel.

Quote from: Vassenden on February 14, 2013, 09:21:29
Een bezoek aan de site van Erik de Noorman is vast verhelderend als je (min of meer als beginneling) naar Noorwegen wilt om te vissen. Daarnaast: als je behalve zeevissen iets meer wilt, dan is bijvoorbeeld het vlagzalm/forel vissen in de Glomma een "aanrader". Vanuit de regio Oslo gemakkelijk aan te rijden in een aantal uren. En, nou ja, eerst maar eens orienteren op wat je wilt in die drie weken!

Mvgr.

Hans

Bedankt voor je tip Hans, inderdaad belangrijk om me goed te oriënteren, zoveel mogelijkheden daar in Noorwegen!
De site van Erik heb ik al regelmatig bekeken inderdaad  :)


Vassenden

Zoals het op mij overkomt ben je geen "eendags vlieg" als het om vliegvissen gaat, maar ben je van plan om er heel wat van te maken. Gezien de duidelijke "link" met Noorwegen zou ik je adviseren om met ervaren vliegvissers eens op pad te gaan.  Via dit forum moet je maar eens een lijntje uitwerpen........ Les nemen is ook zinvol. Als je voldoende tijd kunt vrijmaken is het absoluut de moeite waard om de workshop vliegvissen op stromend water te doen. Deze workshop wordt gehouden in Koppang; naar ik dacht in de week van 8 september. Via "meeloop" dagen en een workshop neemt je kennis en ervaring met flinke sprongen toe; daar kun je zodoende heel wat profijt van hebben.

Met vriendelijke groet,

Hans

Bekeerling

Elders op het forum heb ik een topic over die cursus op de koppang camping gelezen, erg balen dat we net een paar weken te vroeg die kant op gaan maar wellicht is het iets voor volgend jaar als ze die cursus dan weer geven.
Ik zou als we na de vakantie nog wat euro's over hebben ook nog een gevorderden cursus kunnen doen bij de FFA en dan kan ik daarna een cursus riviervissen doen bij ze (moet je eerst de gevorderden cursus voor volgen) of ik kijk even of ik elders een stromend water cursus kan vinden. Ik moet nog even kijken hoe dat gaat lopen.

Ik ben inderdaad van plan ook richting de Rena en Glomma te rijden, wie weet kunnen we een nacht op de koppang camping verblijven zodat ik er zo lang mogelijk kan vissen, honden zijn er toegestaan dus komt mooi uit dan kunnen de vrouw en hond ook mee. Wellicht kan ik daar ook iemand "huren" die me wegwijs kan maken op het riviervissen gebied? Zal de eigenaars eens een mail sturen.

Ik ben zeer zeker van plan de rest van m'n leven te blijven vliegvissen dus inderdaad geen eendagsvlieg  ;D

Vassenden

Edward van Koppang camping kan je vast en zeker verder helpen met "guiding" aan de Glomma. Lijkt mij wel een "aanrader" om dat te regelen voordat je op de camping arriveert.

Mvgr.

Hans

Bekeerling

Ga ik zeker tijdig aangeven ja  :)
Ik krijg al veel adviezen dmv pbtjes  ::goodjob::
Veel dank daarvoor mensen!

Gert

Met dank aan Ted van het Prikbord heb ik deze vijver voor een week afgehuurd voor 4 man  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=C05TrzVCEF8&feature=player_embedded

Groet,
Gert