het resultaat van een middagje knooien

Started by Robin Weijn, September 27, 2012, 18:46:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robin Weijn

ik heb de fliegen in het water laten vallen zoals dat in het tijdens het vissen ook zal gebeuren en de vliegen zijn niet behandeld met een drijf kracht verhogend middel. ( vet, olie of silicone )

golddigger

Hoi Robin

Het grote nadeel van geknipte hackles is dat de fibers stug/hard en stekelig zijn
De fibers zijn in verhouding ook wat te dik voor het formaat van de vlieg

Ook het oog wil wat,het ziet er niet zo mooi uit
Suc6 (je bent al wel goed vooruitgegaan na de eerste serie)
Perry

A{b}r{a}xa{s}

De vliegen zijn op de foto 'gesopt', ze 'staan niet op het water'.
Lijkt er op dat de dubbing ze drijvend houdt.
Welke hackle heb je gebruikt voor de vliegen ?

edit : zo veel dubbing zit er niet op...hmz..blijft een beetje vreemd :)

A{b}r{a}xa{s}


Robin Weijn

Bedankt voor de complimenten allemaal  ;D

Maar er zullen vast nog wel wat verbeter puntjes zijn die hoor ik ook graag.

(Ik ga proberen de bind dag in Apeldoorn er bij te zijn en of de cursus  van Johan en André)

A{b}r{a}xa{s}

Je moet maar denken dat het allemaal opbouwende kritiek is :)
De vliegen zien er echt al wel vangerig uit !

Robin Weijn

#31
Bas ik weet niet hoe als die veren heten maar ik zal zo er even een foto van maken. Volgens mij is het van het borst stuk van een haan.

Op de foto van de link zie je dat de hackles over het hele ligaam zit verspreid en bij mij zie je dat de haak punt door het wateropper vlak zakt en uit eindelijk met de staart  op het opper vlak komt te liggen

Ps is dat witte bind draad te vergelijken met UNI binddraad Trico wit 17/0 ?


A{b}r{a}xa{s}

Dat witte binddraad, daar kan ik de naam nooit van onthouden...'t is geen kevlar... 'gsp' zou het kunnen zijn.
Is sterk spul, meerdraads, beste is omdat met een scheermesje te snijden i.p.v. te knippen, want dat lukt niet altijd even makkelijk :)
Is volgens mij niet vergelijkbaar met UNI trico wit 17/00 (ken ik niet)...dat is vlgs mij (veel) minder sterk.

A{b}r{a}xa{s}

Vaak 'leunt' de vlieg op de hackles vooraan en op een staartje achteraan, zo blijft hij dan mooi op het oppervlak staan.

Robin Weijn

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on September 30, 2012, 09:22:48
Vaak 'leunt' de vlieg op de hackles vooraan en op een staartje achteraan, zo blijft hij dan mooi op het oppervlak staan.


??  :o ik zie bij de (meeste) drooge vliegen dat de staart naar boven word ge knoopt dus de tegen gestelde richting van de haak punt

A{b}r{a}xa{s}


Robin Weijn

als ik naar deze vliegen kijk klopt het schema van mrproper niet de hakles is op het schema 1 keer de haak bocht en deze vliegen hebben (bijna) allemaal 1,5 tot 2 x de haak bocht  :o (snap je de verwarring) het zelfde geld voor de staart. Deze vliegen zullen hoogst waarschijnlijk wel op de water film drijven want ze hebben meer draag vlak 

bas hier een foto van de veren die ik heb gebruikt 



A{b}r{a}xa{s}

Dat is inderdaad een cape(je) waar wel geschikte veren op zitten, maar waar ook 'minder geschikte veren' op zitten voor droge vliegen.
De 'fiberdichtheid' op deze veren is niet zo groot, waardoor ze niet super zijn voor droge vliegen. Voor natte vliegen weer wel.

hier nog een aantal sites met (véél) bindpatronen :

A{b}r{a}xa{s}

Robin, er zaten als ik het goed heb ook saddle veren bij (bruine en zwarte)...lange dunne veren.
Moet je daar eens dezelfde vlieg mee binden.

Robin Weijn

oke dit ga ik vanmiddag proberen ik ga nu eerst even een paar voorntjes haken  ;) het is nu nog mooi weer.

Bone F

Jaha je schopt natuurlijk wel een "heilig" huisje om met je foto's over het drijfvermogen maar je zult in de praktijk merken dat door de oppervlaktespanning van het water een ongeknipte hackle veel beter drijft. Onderzoek op "binnenwater" in huis is niet hetzelfde als de praktijk.
Maar ga door, je bent goed bezig..............en je houdt ons ook lekker bezig ;D

Robin Weijn

Er moet toch iemand ergens tegen aan schoppen

( Mijn motto is ook je moet doen waar je goed in bent😜)

Robin Weijn



Robin Weijn

zat je er op te wachten of zo lol

ik heb hier verschillende varianten mee gemaakt maar ze zakken allemaal door het oppervlak

Ron-O

Wat een mooie vliegen allemaal,
Ik zou ook nog wat gaan binden, teminste proberen, en dan zou ik Bas ook wat sturen, maar helaas is dit niet gebeurt, mijn schoonmoeder is overleden, dus verlopig komt het er niet van, sorrie Bas, ik hoop over een tijdje als ik weer de zin kan opbrengen je vliegjes op te sturen.

Gr, Ron-O

Robin Weijn