lichte st croix hengel...

Started by wouter veuger, August 09, 2012, 10:47:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wouter veuger

 beste vliegervrienden.

mijn vliegviskoorts is volledig aangewakkerd sinds ik met de streamer op snoek vis,nu zal ik dat de komende 2 maanden niet zoveel doen,want ik vind snoeken toch iets meer voor het najaar en de winter( er zijn nu zoveel mooie andere visserijen te doen ook !)

ik vis vaak met de UL spinhengel op baars en wil graag ook met de vlieghengel gaan baarzen,ik ben in het bezit van een #6/7 en een #9 hengel,vind ik beide te zwaar.

nu ben ik op zoek gegaan naar een lichter hengeltje die ik kan gebruiken voor baars en ook voor voorn.
in mijn zoektocht ben ik een st croix hengeltje tegengekomen,het gaat om de st croix premier pf7645 (225cm,#4/5) is dit een mooie hengelklasse voor voor baars/voorn of zouden jullie nog lichter gaan??

nu vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met dit stokje ,en mij kan vertellen wat de actie en curve van dit hengeltje is(ik kan dit op het net niet vinden) persoonlijk wil ik het liefst een mooi parabolisch hengeltje die ook niet te  strak is met werpen.ik kan het hengeltje niet zelf gaan voelen,omdat hij aan de andere kant van het land ligt...

laat vooral ook weten wat jullie voor hengeltje zouden kiezen voor deze doeleinden!(niet al te duur,ben vorige week vader geworden,dus het budget is wat geslonken :o :D)

alvast bedankt voor de reacties!

vliegvisgek

aller eerst van harte met jullie kleine

maar ik persoonlijk zou qwa actie voor een 3 of 4 gaan geen 4/5 dan heb ik het gevoel dat het een 5 is en lengte vind ik ook niks 7foot beetje
ik heb voor klein spul een 9foot 3 super mooie actie en gooit ook erg goed  ook leuk voor op de forelletjes met 3tje ::goodjob::

Gert

Allereerst gefeliciteerd natuurlijk.

Ik ben het met Jeroen eens: liever wat lichter, en eventueel ook langer. Bovendien schijnt die hengel die je op het oog hebt juist eerder een snelle actie te hebben volgens deze verkoper, zie http://www.reelreports.com/store/St-Croix-Pro-Fly-Rod-PF7645-Fly-Rod-260951113452.html (hij heeft het over moderate-fast).

Succes met de zoektocht verder. Mijn advies: Als je niet al te veel te besteden hebt moet je ook niet al te gehaast een beslissing nemen.

Groet,
Gert



Rossie69

Zou zelf ook voor een 9 ft gaan of als je het tjech nimfen leuk vindt zou ik een 10 ft nemen,maar 9 ft eerder.
Heb nu zelf een cane die 7 ft is,kom ik toch voor de langere afstand,iets te kort,maar dat ligt meer aan me zelf dan aan de hengel :)

dus 9 ft #3 of 4 is mooi werk.

wouter veuger

heren,bedankt voor de felicitaties en de input.

ik zat zelf al te twijfelen inderdaad of 225 cm niet te kort was,gezien jullie reacties zal ik dan denk ik voor een 9ft gaan,in #3 of #4.
uiteraard zijn meer meningen en suggesties welkom!

vliegvisgek

ligt er aan wat je wil besteden en welk merk je favo is

wouter veuger

nou ik kan niet echt spreken van een favo merk omdat ik neit zo een ervaren vliegvisser ben,maar een lol dat ik erin heb.

budget ,zon 150 eurootjes voor hengel/reeltje/lijn.ik zal ook niet het hele jaar voorn en baars vissen,maar is echt voor erbij nog...

moet eerst thuis nog even uitleggen dat ik nog een hengel nodig heb,ik heb er tenslotte pas 18,ahum... 8)

verder wil ik wel perse een lekker parabolisch hengeltje,sport moeten we hebben!

hendri

Als je sport wil, zou ik voor de voorn een #2tje nemen en voor de baars een #4. ;-)

vliegvisgek

weet zeker dat je voor 150 euro set vind bij de sponsoren  ::goodjob::

Inderk

St. Croix zijn hele fijne hengeltjes, Ik heb er zelf ook een waar ik nog graag gebruik van maak (Legend Ultra #5 9ft)
De premier zijn hele lekkere hengeltjes die in een redelijk gunstige prijsklasse zaten.
Ik kan er echt niets verkeerds over zeggen.

Maar net als wat de anderen zeggen een 7ft is wel aan de korte kant zeker voor een beginner.
een #4 / 5 kan wel voor een beginner!
Maar als je echt voorntjes wilt vangen, ga dan voor een #3  8.6 รก 9ft.
Dan kan je later er nog, als je het echt leuk vindt een #5 er bij nemen. Dan kom je al behoorlijk beslagen aan de waterkant.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


weerwolf

Ik heb ook zo'n st croix gehad welliswaar 2 delig en is wel een fijn hengeltje. beetje aan de zware kant.


Ik zelf zou ook wat lichter gaan en wat langer. Als ik zo lees wat je omschrijft zou ik eens naar een tfo finesse kijken. Denk dat die je wel aan staat qua actie.



Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

wouter veuger

ok,het is mij duidelijk geworden dat het hengeltje dat ik kon kopen hem niet gaat worden.
ook al is het een mooi stokje,maar niet voor mijn doeleinden dus.

ik ga kijken of ik iets kan vinden van rond de 9 ft en #3 of #4, en als ik het niet in het budget kan passen,moet ik maar beetje verder sparen dus.

allen vriendelijk bedankt voor de reacties,ben er erg mee geholpen! :)

Inderk

Ik heb ook nog een 2 delige st. croix legend ultra #3 9ft.
Die heb ik ooit eens op de kop getikt in Amerika via het forum van fly anglers online.
http://www.flyanglersonline.com
Die heeft mij, inclusief verzendkosten iets van 70 euro gekost.

Dat vind ik ook een heel lekker stokkie voor hier in Nederland.

Hou anders dit ook eens goed in de gaten. Goede service en snelle levering!
http://www.foxons.com/second-user-tackle/second-user-single-handed-fly-rods

succes met het zoeken
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit