loops, vraagje aan sebastiaan

Started by A{b}r{a}xa{s}, April 01, 2011, 13:03:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

@Sebastiaan, heb je met die krimpkous loop geen kans dat de lijn nog gaat glijden ?
Ik heb vorig jaar titanium-onderlijntjes gemaakt, eerst dichtknijpen en daarna krimpkous er overheen.
Door het dichtknijpen in de sleeves krijg je dan ook sterkte, is krimpkous alleen voldoende ?

sebastiaan

Hoi naamgenoot,

Ik zal proberen te laten zien hoe dat werkt; lusjes smelten mbv krimpkous.
Ik ben niet zo'n fotograaf, maar ik hoop dat 't duidelijk is.

Wat je nodig hebt is doorzichtige dunwandige krimpkous, een hittebron (kaars, aansteker of regelbaar hittepistool) en een schaartje.



Het puntje van de vliegenlijn knip je schuin af. Door de lijn door de krimpkous te halen en terug te steken vorm je een lusje.



Haal de krimpkous heel kort door de vlam zodat de kous krimt en de lijn die erin zit versmelt, alleen de lijn hoeft te smelten, NIET TE VERBRANDEN!



Als de lijn mooi versmolten is knip je de krimpkous in en dan kun je de krimpkous zo eraf trekken. Wat overblijft is een lusje in een versmolten lijn.

Voor dikke lijnen (Shooting Heads boven #7) gebruik ik een klein stukje dunne lijn om het lusje te maken.











Ik hoop dat 't zo duidelijk is.

Bas




Sieger

Ziet er goed uit Bas, is al een beproefde methode, maar nu alles in 1 set... Handig...  ga zo ff bestellen....  :D


Sieger

sebastiaan

Setjes worden al jaren door Loop op de markt gebracht. Of Sepp het van Loop heeft of Loop van Sepp durf ik niet te zeggen. Ik ken deze manier van lusjes maken ook van Sepp. Krimpkous is overal te koop, de perfecte krimpkous voor dit werk is lastiger te vinden. Tussen bruikbaar en optimaal zit wat ruimte.

Bas

A{b}r{a}xa{s}

oke, dat is idd heel anders als met de onderlijntjes waaraan ik dacht.
daar liet ik de krimpkous er alleen omheen krimpen
nu moet het plastic van de vliegenlijn ook versmelten.

peter

Bert wat is die andere manier dan als ik vragen mag
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Rossie69

ja das weer een workshop voor een forum dag ;)

van Bert heb ik het ook geleerd om die lussen,te maken.
weet wel in begin blaren aan je fikken hahahaha.


wim

Ik denk dat ik iets verkeer doe met het maken van een loop ,gedaan als opgegeven met een kaars als
hittebron,de ene keer te lang (trek de lijn kapot)en als ik de loop kort verhit is hij niet goed samengesmolten.Heel apart maar zal wel door die lompen klauwen van me komen :-[.

Rossie69

hahaha moet je die lompe klauwen van speycast is kijken.
die maakt e zelfs met een aansteker :)

en ik ja brand dee blaren eraan .

blijven bewegen in het vlammetje niet te dicht bij en niet te lang op een plek.
oude lijn beter eerst testen proberen.
gaat je echt wel lukken.

mij lukt het nu ook :)

succes

wim

hmm toch nog maar een poging wagen,hoop dat het nu lukt anders bang dat ik de hele klerezooi een gooi geef  ;)

Rossie69

nee dat ga je niet doen Wim

dan gewoon de eerste de beste dag die je evt kan met een forumdag of daggie vissen met mannen van het forum of club ?
vragen of die het voor je kunnen doen.

nooit opgeven,een leven van een vliegvisser gaat ook niet altijd over rozen.
en mega vangsten ;)

en anders gewoon een klein loopje eraan zetten van Roman Moser ;)

wim

zo gelukt,zijn niet zo mooi als op het plaatje maar mot maar,trek het in ieder geval niet meer kapot,
wel lastig om dat plastic er af te krijgen na branden moest makkelijk gaan vlg zeggen maar goed..
a.s. zaterdag ff uitproberen.

glenn

Om maar even te zeggen dat ik mijn soldeerboutje gebruik als warmtebron; ik rol de lijn/lus/krimpkous wel geregeld tussen duim en wijsvinger gedurende het hele proces. Tot nu toe geen problemen achteraf  ;)

peter

Dat mot ik ook kunnen ff halen die zooi
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Rossie69


HappyFisherman

Tijdens de Tour kreeg ik te horen dat een braided loop aan een #2 lijntje een beetje overkill is (en ik vond em zelf ook te lomp). Dus op zoek naar alternatieven en kwam op youtube (had dit topic natuurlijk beter kunnen lezen...) ook deze methode met krimpkous tegen. Spul gekocht, alles klaargezet om eens te oefenen op een ouwe lijn. Heb ik verkeerde krimpkous gekocht  :o Spul krimpt prachtig, maar niet ver genoeg HAHA! Straks maar ff langs de elektrozaak andere halen.

@Bert: Vraag ik me alleen nog af hoe je het nu doet...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

Ok, ga ik ook proberen. Heb nog 26,7 m oefenlijn over dus... ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...