Noorwegen en zweden 2018

Started by markpiet, February 03, 2018, 21:24:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

markpiet

Het is weer zover.
Mijn vrouw heeft voor de zomervakantie een rondrit Noorwegen en zweden geboekt en daarbij ook weer rekening met mijn visdrang gehouden.  ::goodjob::

We beginnen in Noorwegen. Eerst een aantal dagen bij mijn zus in de buurt maar wel een dal verder op. Het dal van de Etne dit jaar. Een mooie camping direct aan het riviertje de Etne dat stroomt tussen de Steinsetfjorden en Dokka in de regio Valdres. Hier zwemt alleen forel volgens het informatieboekje wat ik bij mijn vorige bezoek aan deze regio heb meegenomen.

Vervolgens gaan we naar het oosten. "Nu heb ik echt een camping voor jou gevonden" zegt mijn vrouw. "Er is zelfs éénmaal per week een visgids op de camping die je alles kunt vragen". Het blijkt hier om Trysil te gaan. Dat worden dus vlagzalmen en forellen. Nu maar hopen dat ik niet schouder aan schouder hoef te staan.

Hierna door naar zweden. naar de plaatsen Hestra aan een groot merensysteem ( snoek en baars schat ik zo in) en Stöllet (forel en vlagzalm denk ik) aan een flinke stromende rivier de klarälven. Wat vissen betreft heb ik hier nog maar weinig informatie over kunnen vinden. Dus mocht iemand daar bekend zijn. Laat het me maar weten.

Uiteraard mogen jullie van mij na terugkomst weer een verslag en filmpje verwachten.
groeten van Mark
><((((0>

fly only

De Etna heb ik meermaals gevist. Visstand is de laatste jaren achteruit gegaan. Vorig jaar kleine bruine forel gevangen. Gemeente liet onderzoek doen naar achteruitgang visstand. Tijdens het vissen ben ik aalscholvers tegen
gekomen. Gezien de kleine omvang van de rivier. Oorzaak gevonden denk ik.
Trysil spreekt voor zich toch. Vergeet de bergmeren niet te bevissen.

Groetend.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Team

 Waar vindt je z,n vrouw??  ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM

Marco B

Ik ben diverse keren op een camping, direct aan de Etna, geweest die door een Nederlands gezin werd gerund. heb daar in het verleden ook wel eens wat over geschreven op de website die ik vroeger runde. Wellicht hebben we het over dezelfde camping.
Mijn ervaring was een beetje hetzelfde als de voorgaande schrijver. Ik heb er veel forel gevangen maar vrijwel allemaal relatief klein, ca 20 25 cm,  maar als bezigheidstherapie wel een hele leuke bezigheid op een #2. Je moest er overigens wel een behoorlijk eind voor lopen want vlak bij de camping was het zoals vrijwel overal niet zo geweldig.
Overigens heb ik daar ook best forse forellen gevangen maar moest daarvoor wel de auto pakken en behoorlijk veel zoeken.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Wolf

stroomopwaarts van Stollet net boven Syssleback is goed vlagzalm te vangen.
het stroomt stevig, maar voor en na de eilandjes is met culard (18,20), kgv tje en yellow sally (wondervliegen style) goed droog te vissen.

Marco B

In de omgeving van Hestra zal je je inderdaad voornamelijk moeten beperken tot het vissen op de diverse meren in de omgeving waar je altijd wel snoek en baars kunt vangen. In dit deel van Zweden zal je geen vlagzalm of forelwater vinden. Wel vaak 'put and take' meertjes. Qua ligging altijd best mooi maar n.m.m een visserij die je thuis ook kan doen.

Stöllet heb ik nooit gevist. Wel een stukje hoger bij Sysslebäck. Ik vond het niet geweldig. De daar van nature voorkomende forel is door de Zweden allang de hersens ingeslagen. Wel kon je er redelijk vlagzalm vangen maar ook dat vond ik nou niet om over naar huis te schrijven. Veelal relatief kleine vis, maar als bezigheidstherapie natuurlijk best leuk om te doen. Ik ben een aantal jaren geleden ooit door een Zweed meegenomen naar een stuk dat een heel stuk hoger lag waar de visserij vele malen beter was, maar vermoed eigenlijk dat we daarbij al de grens met Noorwegen over waren.
Vergeet overigens niet dat op de traag stromende stukken van de Klarälven ook enorme grote snoeken zwemmen. De Zweden vissen er eigenlijk nooit op. Ik heb er jaren geleden mooie exemplaren van tussen de 80 en 110 cm gevangen.

Overigens, als je van buitensportkleding houdt; vlakbij in Ekshäred zit een winkel genaamd Route 62 (https://www.route62.eu/). Ik dacht zelfs van een Nederlandse eigenaar. Ze hebben op buitensportgebied vaak leuke aanbiedingen en is soms best de moeite waard om een kijkje te nemen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Jan

Quote from: Team on February 04, 2018, 10:56:51
Waar vindt je z,n vrouw??  ;D
Gelukkig heb ik die 50 jaar geleden al gevonden, misschien een kwestie van smaak.? ;)
Weliswaar moet ik zelf boeken, maar we gaan we altijd zo'n 6 weken naar Noorwegen en dan ben ik wel zo verstandig om niet hele dagen en nachten te vissen.
Vroeger alleen het tweede deel van de nacht maar tegenwoordig maakt dat haar niks meer uit. ;) ;D :P

markpiet

Quote from: Team on February 04, 2018, 10:56:51
Waar vindt je z,n vrouw??  ;D
20 jaar geleden in Hoogmade. 1 exemplaar op 1500 inwoners. Geen catch en release voor deze dame.  ;)
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Nou dan neem ik voor Hestra de bb. maar mee. mijn ervaring met meren in Zweden is dat je eerst door 30 meter waterlelies moet om te kunnen vissen.

@Marco. deze bezigheidstherapie is wel mijn favoriete soort natuurlijk. Snoek op de Klarälven lijkt me ook wel fantastisch. goede tip.
Misschien nog de mogelijkheid om nieuwe vissoorten aan mijn lijstje toe te voegen. Marene heb ik bijvoorbeeld nog nooit gevangen. Die wordt in Scandinavië vaak af gedaan als gewoon witvis.
groeten van Mark
><((((0>

Floor

De meest succesvolle visserij in Zweden heb ik gekend in de buurt van Arvidsjaur. Verschillende grote meren, rivieren en beken. Je kan met je bb rond peddelen tot je een ons weegt.
Ik heb er snoek tot 120cm, baars, zalm, marene en forel gevangen.
Dus misschien een idee....
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Flyweight

Hallo Mark,

Ik ben afgelopen zomer op Camping Alevi in Fastnäs aan de Klaralven geweest. Een kwartiertje stroomafwaarts van Stöllet. De camping zelf is mij erg goed bevallen. De eigenaren zijn Nederlands. In de buurt is overigens een mooie waterval die zeker de moeite waard is te bezoeken. Deze ligt in een beek die vroeger gebruikt is om gekapte bomen door middel van waterkracht naar de Klarälven te vervoeren. Ik heb daarnaast een kanotocht vanaf Stöllet naar Fastnäs gemaakt en onderweg vele mooie visstekken gezien. Genoeg water om te ontdekken.

Ik heb voornamelijk kleine vlagzalmen gevangen in de Klarälven. Onderstaande vis ving ik in Idre, een heel stuk noordelijker. Voor forel zul je of verder naar het noorden moeten of richting de Noorse grens. Maar ik heb mij in de avonduren prima vermaakt met het verschalken van kleine vlagzalmen op de droge vlieg!

Succes met de voorpret!

Ik quote even een stukje tekst dat ik eerder hebben geschreven:
Ik heb zelf gevist in de Klarälven ter hoogte van Fastnas en Eksharad. Dit is volgens mij de meest zuidelijke rivier waar vlagzalm voorkomt. De Klarälven is een brede rustige rivier met veel ondiepe stukken en een vlakke zandbodem. Een waadpak is hier wel een pré om bij de vis te komen. Ik heb hier in de avonduren mooie (veelal kleinere) vlagzalmen op de droge vlieg gevangen. Het stijgen van de vis komt en gaat op een avond, het kan per halfuur verschillen.
In de buurt zitten ook een aantal meren waar forel is uitgezet, niet mijn 'cup-of-tea' maar ik hoorde er goede verhalen over op de camping. Ook begreep ik dat er mooie snoeken en baarzen te vinden zijn, maar hier heb ik zelf niet gericht op gevist.

De mooiste vliegviservaring had ik nabij Idre in het Berget. Ik heb hier in een ochtend rond de 15 vlagzalmen van mooi formaat gevangen op de droge vlieg. Alle op een eigen gebonden Super Puppan variant. De Soralven is een bekende vliegvisrivier en mondt in deze rivier uit. De waterstand in de Soralven zelf was echter dusdanig hoog dat vissen bijna onmogelijk was.

Flyweight





markpiet

Hallo Rick,

Alevi is de camping waar wij ook heen gaan.
Idre daar zijn we een aantal jaren terug geweest. In de rivier toen niets gevangen door mijn eigen onervarenheid. Wel in een hoger gelegen meertje toen een snoekje die een streamertje voor de forel pakte.

Bedankt voor de tips.
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Zo. We zijn al weer een paar weken terug De hoogste tijd dus voor een verslag.

Laten we bij het begin beginnen. De reis ging dus in omgekeerde volgorde als ik gedacht had. Als eerste Naar Zweden.
Hestra. Camping mountain resort. Echt een camping voor de sportieve vakantievierders. Volop mogelijkheden tot mountainbiken, klimmen en andere outdoor activiteiten.
Voor de camping aan de overzijde van de weg een redelijk merensysteem waar je door een tunneltje eenvoudig kon komen vanaf de camping. Omdat het water door de aanhoudende droogte erg laag stond kon je vrij eenvoudig langs de oevers lopen en ad je dus geen last van de struiken. Zo was er vanaf de kant behoorlijk wat water bereikbaar. Na de aanschaf van een weekvergunning ben ik gelijk op de eerste avond al een uurtje of twee geweest met als resultaat een 4-tal snoekjes en een handvol baarsjes. Toegegeven. Dit was met de spinhengel die ik voor mijn dochter had meegenomen. Maar dat beloofde toch wel veel goeds voor de rest van de week.
De volgende ochtend vroeg er maar gelijk met de bellyboat erop uit. #8 met grote streamers. Nou, dat viel tegen. In drie uur tijd alleen een aanbeet van een overmoedige baars. Andere tactiek dan maar. met de #6 en kleine streamers (haakmaat 6 matuka stijl) . Hiermee kwamen de aanbeten weer terug. volop snoek en baars maar wel allemaal van klein formaat. De grootste snoek van de week was hooguit 50cm en ik heb geen baars groter dan 25cm gevangen. Gelukkig maakten de aantallen een hoop goed. Waar ik in Nederland al blij ben als ik op een dag 3 snoeken vang, heb ik er hier maar een uurtje voor nodig. Maar dan vang ik er tussendoor ook nog een hand vol baarsjes bij.
Voor een visvakantie kan ik je deze locatie niet aanraden. Bij de receptie moesten ze ook even zoeken naar waar de vergunningen ook al weer lagen. En op mijn vraag naar wat ik hier voor vis kan verwachten moest er toch echt even navraag gedaan worden bij collega's. Hierop kreeg ik een briefje met afbeeldingen van vissen waarbij aangekruist was welke er voorkwamen. Maar voor een familievakantie is het een uitstekende locatie. Mooie huisjes, mooie omgeving, leuk zwemmen in het meertje met duikplanken en glijbaan. In de winter is dit een ski gebied. In de zomer een sportief activiteiten park waar in het weekend ook heel veel Zweden naar toe komen.

Het volgende verslag Fastnäs camping Alevi.
groeten van Mark
><((((0>

henkverhaar

Dat lijkt me een 'hongervorm' van een snoepje - dat doet vermoeden dat het betreffende water erg voedselarm is - of een veel te grote populatie vis heeft.

markpiet

Dat zou goed kunnen dat het water nogal voedselarm was. Er was ook niet zo veel beplanting in het water.
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Tijd voor het volgende deel van het verslag.
Camping Alevi bij het plaatsje Fastnäs. Een leuke kleine familiecamping met een entertainment team voor de kinderen. De camping ligt direct aan de rivier Klarälven. Om bij de camping te mogen vissen heb je geen vergunning nodig. En met de zeer lage waterstand vroeg ik mij af of er in de rest van de rivier nog wel wat te vangen was.
De eerste ochtend gelijk maar op pad. Ademend waadpak aan en er dan achter komen dat dat veel te warm was. De rest van de week gewoon in mijn zwembroek gevist.
Hoewel het water bijna niet stroomde zag ik een stukje stroomafwaarts bijna aan de overkant toch een stroomnaad. Aangezien ik tot op een paar meter naar de overkant kon waden lukte het mij om bij die stroomnaad te komen. En na drie driften van een klein bruin nymphje werd deze gepakt op het eind van de swing. Een forel van zeker dik over de 50cm sprong uit het water nam daarna een run en liet mij achter met een gebroken tippet. Tja de avond hiervoor had ik alleen wat klein grut gevangen. En omdat ik dacht dat het niet beter zou worden viste ik met 10/00. De hele week heb ik nog geprobeerd om die forel te pakken te krijgen maar helaas heb ik die niet meer gezien.
's-middags vroeg de campingeigenaar of het nog wat was. Nadat ik hem van die forel verteld had vertelde hij me dat ik dan de derde zou zijn die in de afgelopen 9 jaar bij de camping een forel gevangen zou hebben als ik hem geland had. Ook de plek was normaal onbereikbaar. Normaal zou daar het water 5 meter diep zijn. Toch heb ik tegen het schemeren nog wel forellen zien jagen. Ik heb er 1 over het water zien ketsen zoals je vroeger platte steentjes op het water keilde. Echt een behoorlijk exemplaar. Helaas, de streamertjes die ik daarop in zette daar hadden ze geen interesse in.

De visserij beleefde ik vooral in de avond vanwege de hitte overdag. droge vliegen, nymphen. ze deden voor elkaar niet onder. midden op de rivier vooral vlagzalm tot ten hoogste 20cm en veel alvers. In de luwte onder de kant daar ving ik vooral baars en blankvoorn. Ik ving er ook nog een sneep. Dat was er toch één die ik even moest opzoeken. Gelukkig bood de vissengids app van svn uitkomst en kon ik met zekerheid zeggen dat ik mijn eerst sneep gevangen had.
Ook zag ik nogal wat snoek onder de kant. Deze heb ik dit keer met rust gelaten.
De Klarälven heeft op deze locatie een zandbodem. Dit maakte het waden zeer eenvoudig. Af en toe zakte ik wel eens weg als was het een soort drijfzand. Dat was de eerste keer wel schrikken toen ik bijna tot mijn knie in het zand zakte. Maar omdat ik op mijn blote voeten liep kon ik mijn voeten er makkelijk uit trekken. Toch iets om rekening mee te houden als je met schoenen waad. Ook lagen er zandbankjes haaks op de stroming waar je zomaar een centimeter of 50 naar beneden stapte. Met de polaroid bril was dit goed te zien. Maar je kan toch net even te die stappen met je waadpak als er wat meer water zou staan.
De riviertjes uit de bergen die de Klarälven instromen stonden nu helemaal droog. Bovendien lijken die mij zeer moeilijk bewaadbaar nu ik al die gladde ronden stenen kon zien liggen.
Het was natuurlijk pech dat het water dit jaar zo laag stond voor de visserij. Voor de kinderen was het een enorm geluk. De oever was veranderd in een enorm zandstrand en de stroming was gering zodat er veilig over de gehele breedte van de rivier veilig gezwommen kon worden. Ik kan deze camping echt wel aanbevelen voor zowel een gezinsvakantie als ook een visvakantie. De aantallen logen er namelijk niet om. Ook de blankvoorns in de stroming gaven enorm veel sport op de #4.
De camping werkt ook samen met een andere Nederlander (Geco) die een basiscursus vliegvissen geeft. verder doet hij ook aan bushcraft, abseilen en beversafari's. Die bevers waren helaas met het water meegetrokken. Met een vergunning kun je natuurlijk ook andere plekken van de rivier proberen. Ik heb het deze week gewoon bij de camping gehouden. Wel jammer dat ik helemaal lek geprikt werd door de muggen. Nou ja dat moet je maar voor lief nemen als je in je zwembroek kan vissen.
Nu nog wat sfeerfoto's.
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Helaas. Het lukt niet met de foto's.
Vorig keer ging het nog goed. Bij het volgende verslag doe ik er een link naar youtube bij van een filmpje dat ik gemaakt heb.
groeten van Mark
><((((0>

Gerrit59

In ieder geval een mooi verslag Mark.
De foto's komen nog wel.

Gerrit

markpiet

Tijd voor het laatste deel van het verslag.
Vanuit Fastnäs door naar Trysil. Dezelfde rivier maar onder een andere naam. Hier noemen ze de rivier Trysilelva. We hadden hier een authentieke blokhut op Trysil hyttegrent met uitzicht op de rivier. [attachment id=1 msg=176169]
één keer per week komt hier een visgids op de camping Chris Hendriks. Een Nederlander die je dan een uur lang tijdens het zogenoemde viscafé over van alles kan vragen. Je kan hier op de camping een kaartje krijgen waar veel visstekken op aangegeven staan. Om het nog makkelijker te maken zijn de stekken langs de weg met een bordje aangegeven. [attachment id=2 msg=176169] Op de locatie vindt je er een grilplaats en een poepdoos. Ook je auto kun je er makkelijk kwijt. Ook hier was de droogte en de hitte niet bevorderlijk voor het vissen. Overdag ving ik hier wel vis. Vooral kleine vlagzalm, alver en elrits. Dat ondervond ook een andere vliegvisser die ik tijdens het viscafé ontmoette. Hij was sinds 2 jaar bezig met onze prachtige hobby en stond op het punt om er de brui aan te geven. Vorig jaar ving hij wel wat vis samen met de gids Maar sindsdien was het bergafwaarts gegaan. En als hij dan zag hoe ik wat klein grut ving bij de camping waar het hem maar niet lukte om ook maar een aanbeet te krijgen dat hielp niet mee. Hij was erg gefrustreerd en vertelde me dat hij alles na de vakantie op marktplaats zou zetten. Nu ligt er voor de camping een diepe pool en met ons uitzicht daarop bij het ontbijt bemerkte ik opeens een stijgende vis. Al snel daarop weer één en nog één. Dit was mijn kans. Direct naar beneden en de vlagzalmen lieten zich eenvoudig vangen. Hierop heb ik direct de man geroepen met het nieuws dat de vis stijgt bij de camping. Ondanks wat gesputter dat het wel over zou zijn als hij eenmaal in het water stond en dat hij ze toch niet zou vangen kreeg ik hem toch zo ver dat hij mee zou gaan. Ik vertelde hem er een flinke drijvende vlieg aan te doen en al snel stond hij met een kromme hengel en een vrouw die een volledige reportage van hem schoot. Tegen de tijd dat het over was met de stijgende vis had hij toch maar mooi een stuk of 6 mooie vlagzalmen van rond de 30 cm gevangen. Maar niet minder belangrijk zijn zelfvertrouwen had ook weer een flinke boost gekregen. Deze ervaring pakt niemand hem meer af en ik denk dat hij nu voorlopig niet meer stopt.
Maar vanwege de warmte was de avond toch weer de tijd om te vissen. Eerst maar de stekken die Chris had geadviseerd. Die leverde inderdaad wel vis op. Maar door de flinke en zeer gladde keien voelde ik me hier toch niet op mijn gemak. Je staat tenslotte toch alleen in een behoorlijk stromende rivier tegen het schemeren te vissen. De waarde van mijn waadstok werd mij hier goed duidelijk. Ook lagen de stekken behoorlijk ver weg vond ik. Uiteindelijk vond ik mijn plekje op de dichtstbijzijnde stek. 5km van de camping, geen al te gekke stroming kleinere keien en redelijk te waden. Steeds aantallen van een stuk of 20 vlagzalmen van gemiddeld 30 cm. En bijna alles op de droge vlieg. Een enkele op de nymph die ik eronder gebonden had. Maar de laatste avond was echt een droom afscheid. Nu ik me aardig thuis voelde op deze stek durfde ik ook verder te waden waardoor dieper water binnen mijn bereik kwam. En gelijk vanaf de eerste worp ging het los. Mijn forse klinkhamer maakte een drift en na een paar tellen werd deze gepakt met zoveel geweld dat de vis hierbij volledig uit het water kwam. Een mooie vlagzalm van 42 cm kwam na een flinke dril in het net. Dat is een evenaring van mijn pb. Hier ging ik op deze avond zeker over heen. Maar omdat het zo lang duurde voordat de vis was bijgekomen heb ik ze niet meer gemeten en in het water onthaakt. Zeker 20 vlagzalmen van gemiddeld 40cm ving ik deze avond. Mijn #4 was hier ook niet op berekend waardoor de drills te lang duurde naar mijn zin. Maar wie verwacht nou dat na een week vissen de vissen op de laatste dag allemaal zoveel groter zijn. Toch maar een uurtje eerder gestopt. Mijn klinkhamertje was ook helemaal gesloopt. De hackle hing samen met de body als een sliert achter de vlieg. Alleen de goed ingevette pluk antron hield de vlieg nog aan het oppervlak. En toch bleven ze met  even veel geweld als de eerste vis er op knallen. Meerdere vissen volledig uit het water bij de aanbeet. Een beleving die mij voorlopig nog bij zal blijven. [attachment id=3 msg=176169]

In de omgeving is er ook nog de mogelijkheid om in de bergmeertjes te vissen. Dit heb ik nog een half uurtje geprobeerd maar ik was meer bezig met de vele muggen dan met het vangen van forel. 2 kleintjes en 20 bulten op armen en benen. Ook lastig om te bepalen of je op het trilveen kan lopen. Hier wil je natuurlijk niet doorheen zakken. Zonder hulp kom je er niet meer uit en wordt je over 1000 jaar teruggevonden als veenlijk. [attachment id=4 msg=176169]

Op naar de laatste locatie Etne familiecamping in het Etnedal. Dit leek hopeloos. Nauwelijks water en nog grijs ook. Totdat er een flinke regenbui viel. Toen veranderde dit stroompje in woest kolkende rivier. Waar ik eerst nog droog op de oever stond kwam het water nu tot boven mijn middel. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan heb ik toch nog een dagvergunning gekocht. Behoorlijk wat kilometers gemaakt maar er was maar weinig mogelijkheid om vanaf de oever te vissen. Het water instappen was eigenlijk niet te doen. Het was te diep en stroomde veel te hard. Uiteindelijk op de terugweg bij een grote diepe pool had ik een klein plekje waar ik met wat kunst en vliegwerk mijn vlieg een redelijke drift kon laten maken. Tot mijn verbazing miste ik een aanbeet bij het binnen strippen van de vlieg voor een volgende worp. Na behoorlijk wat lange driften moest ik toch wat anders proberen. Strippen met een droge vlieg. Volgens sommige puristen een doodzonde. Het was niet eens een sedge imitatie. Maar het werkte wel. Na enkele rustige stripjes werd de vlieg heel rustig van het oppervlak gepakt. En na een flinke dril lande ik een hele mooie bruine forel. En dat was meteen de laatste vis van deze vakantie. [attachment id=5 msg=176169]



groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Ik heb ook weer een filmpje gemaakt van deze vakantie.
Hier de link. https://www.youtube.com/watch?v=UiQpCb6BA5M
groeten van Mark
><((((0>

John


Gerrit59


Marco B

Leuk verslag Mark. Is de Etna-camping nog steeds van Jos en Gea Hoekstra?
Ben daar diverse keren geweest en herken wel een aantal zaken. Lastig toegankelijk door de zware oeverbegroeiing en als de waterstand aan de hoge kant is, wordt het erg lastig om er in te stappen want het is dan behoorlijk diep.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

markpiet

Inderdaad Marco. Aardig stel.
En die oeverbegroeiing was echt een ramp. Af en toe vond ik een reeënwissel naar beneden om er dan met de waadstok achter te komen dat het daar dan weer te diep was. Langs het kantje lopen was dan ook niet mogelijk. Had ik na 4 kilometer wandelen eindelijk een plek gevonden waar ik het water in kon stappen dan kon ik van daar weer niet bij de interessante plekken vissen. Eigenlijk nodigde de zwemplek nog het meest uit om te vissen Maar daar hebben de vissen alles ondertussen wel gezien.
groeten van Mark
><((((0>

Plantje