Braided Loops

Started by OlafB, January 08, 2018, 18:20:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

OlafB

In de loop die vast zat aan mijn oorspronkelijke vliegenlijn zat een scheur dus heb ik hem eraf geknipt. Ik dacht ik fix het wel met zo'n losse braided loop. Echter heb ik problemen met het bevestigen van de loop. Ik denk dat hij te wijd is omdat ik de vliegenlijn te makkelijk door de 'sleeve' heen kan duwen, op de site staat alleen wel dat de 30LB variant die ik heb gekocht geschikt is voor 3wt tot 9wt lines (ik heb 5wt). Zal ik de 20LB variant bestellen en het daarmee proberen of weten jullie een andere/betere oplossing?

holla999

even netjes een smeltloopje maken.
gr. Peter

Gert

#2
Advies van Peter is sowieso goed, mits je daar de middelen voor hebt.
Maar als je de braided loop wil gebruiken is het vooral van belang dat de tube (slangetje) niet te makkelijk over de sleeve en lijn gaat. Eventueel kun je die tube vervangen door bijvoorbeeld een stukje scoobidoo. En het allerbelangrijkste: doe een beetje UV bond of secondenlijm onder de tube. ALTIJD!, ook al zit het nog zo strak....

Groet,
Gert

Gerrit59

In aanvulling op de al genoemde waardevolle adviezen: extra zekeren met binddraad en een drupje lijm kan ook geen kwaad.

Gerrit

OlafB

Hmm dat smeltloopje klinkt ook wel slim, ga ik dat eens proberen binnekort. In dit topic zag ik dat je er alleen een stukje dunne krimpkous voor nodig hebt. loops, vraagje aan sebastiaan

Bedankt voor de tips en adviezen!

Bone F

Zoals bekend/onbekend is ben ik een fan van het samensmelten van lijnen dus haak ik maar even aan met een paar tips. Zink/lijnen/tips laten weleens moeilijk smelten omdat er te weinig mantel op zit. Bij het maken van bv. een lus doe ik er een stukje droge vliegenlijn bij waardoor je meer body krijgt. Een zinktip/schietkop monteer ik aan elkaar door door elkaar te lussen en vervolgens te smelten. Je krijgt dan een mooie egale verbinding die je bijna niet door de ogen van je hengel voel gaan en dus geen remmende werking heeft. Sommige goedkope zinktips hebben een nylon/mono kern en zijn niet te aan elkaar te smelten. Nog ff een tip, bij de Action, jaja daar is ie weer :), kun je voor iets van €2 een brandertje kopen = een keuken attribuut, die prima te gebruiken is. Je moet er wel ff mee leren omgaan anders verbrandt de boel, heel voorzichtig warm stoken dus. De kwaliteit van de gebruikte krimpkous is ook belangrijk, liefst een zo laag mogelijke krimptemperatuur. Succes als het lukt krijg je een mooi resultaat.

Steelhead

Quote from: Bone F on January 09, 2018, 10:20:58
De kwaliteit van de gebruikte krimpkous is ook belangrijk, liefst een zo laag mogelijke krimptemperatuur. Succes als het lukt krijg je een mooi resultaat.
Ik ben erg nieuwsgierig waar jij je krimpkous vandaan haalt!
Ik heb dat geprobeerd met standaard elektra krimpkous, maar dat ging dus niet goed!
Later bij een hengelsportzaak krimpkous gehaald en dat ging prima.
Maar dat is weer belachelijk duur uiteraard.

Bram
my best memories are not that old!

jo flyfishing

Sommige krimkous bevat ook lijm aan de binnenkant.
Dan gaat het niet goed...
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JB

Voor krimpkous kijk eens op de site van Conrad.
Bij een braided loop gebruik ik geen sleeves, gewoon een wikkeling op leggen met een klein druppeltje lijm of uv-resin.
Je kan ook kijken of de kern van je lijn braided is en daar een loopje van maken.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Redtagcees

Gewoon met tandenflos de mantel er gedeeltelijk afhalen en een kleine loop maken in de kern[emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀

Bone F

#10
Ja Bram dat is soms ff zoeken op het net. Probeer Velleman.eu eens. Daar heb ik een keer een hele bos gekocht voor een paar euro's. Helaas gaan ze maar tot 2,4mm. maar het krimpt 50%  dus daar kom je een heel eind mee en deze vind ik erg geschikt. Waar je ook nog wel eens kunt scoren is bij zo'n kleinschalig elektronica winketje. Koop alleen transparant want dan kun je zien wat je doet. Smelt wel vanuit het midden of naar 1 kant toe anders krijg je luchtbellen. Na het smelten inknippen en losscheuren.

Para

Bone ,

Ik heb blijkbaar toch al eens een loop gelast met een nylon core .
Wist niet dat het blijkbaar niet zou werken tot dat u dat hier schrijft.
Heb er tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden.
Misschien heb ik geluk gehad ???


sjoerd

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik heb nog niet succeslvol dan wel vertrouwensvol een smeltlus kunnen maken. Ik zou het iig nooit gebruiken voor het zwaardere werk, op snoek zalm e.d. dan altijd een losse braided loop die met een druppeltje  lijm en een takeling met binddraad .wordt  gezekerd. Heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Bone F

Ik vang nooit zulke grote vissen ;D

henkverhaar

Ik doe niet meer aan smeltlusjes... Ik maak OF een splice van de kern van de lijn (mantel afstrippen, lus maken van de kern en die door de mantel heen terughalen, zoals je ook een lus in braid zou maken), OF ik maak er met een naaldknoop een lus van dik nylon aan. Op het moment is dat mijn voorkeursmethode, omdat het maken van een splice van kernmateriaal zo'n ***gepriegel is, en ik inmiddels een failsafe manier heb ontdekt om naaldknopen te maken - met een dun koperen buisje.

Steelhead

#15
Quote from: Bone F on January 09, 2018, 16:07:39
Ja Bram dat is soms ff zoeken op het net. Probeer Velleman.eu eens. Daar heb ik een keer een hele bos gekocht voor een paar euro's. Helaas gaan ze maar tot 2,4mm. maar het krimpt 50%  dus daar kom je een heel eind mee en deze vind ik erg geschikt. Waar je ook nog wel eens kunt scoren is bij zo'n kleinschalig elektronica winketje. Koop alleen transparant want dan kun je zien wat je doet. Smelt wel vanuit het midden of naar 1 kant toe anders krijg je luchtbellen. Na het smelten inknippen en losscheuren.

thanx, ik ga het eens proberen.
Maar zo te zien hebben ze toch krimpkous transparant tot 25,4 mm
my best memories are not that old!

Bone F

#16
Ja klopt maar dan vis je wel met een erg zware lijn :) (Bram)

Para


peterf

Dit is mijn montage van vliegenlijn en leader.


Voldoet voor mij goed.
Leader verwisselen iets omslachtiger.

Huib

Voor wat betreft leader verbindingen , welke dan ook, als je lijm gebruikt, geen uv of secondelijm, wordt keihard en de lijn coating breekt daar, 100% Pattex blijft soepel, watervast en geen oplosmiddelen erin die schade doen. echt top!
Zelf knoop ik mn leader graag direct op de vliegenlijn met een uniknoop ipv naaldknoop, supermakkelijk en bombenfest. klein ringetje op de leader als hij wat korter wordt ter verlenging. Als je de uniknoop legt in de leader over de vliegenlijn en je hem licht aantrekt (nat maken, windingen net naast mekaar krijgen), kun je de vliegenlijn er nog steeds door trekken, naar de tip toe, aantrekken (alleen aan nylon) en zo verlies je maar een knoopbreedte vliegenlijn als je hem vervangt.
Voor zinklijnen die dunner zijn en voor zware visserij gebuik ik de allbright knoop met relatief dik mono en maak ik een lusje (of evt dun ringetje) waar ik mn leader aan knoop.
Daarna evt een beetje pattex 100% erover om glad te maken.

ja ik heb ook lusjes gesmolten, maar er is er weer 1 losgegaan... na een paar jaar. ook gaat zo'n loop niet zo makkelijk door mn ogen met een braided leader eraan... dikke vis verloren hierdoor...
toch vind ik het wel een mooie manier om lusjes te maken, gebruik het ook wel voor verbinding tussen shooting head en running line. Elk systeem heeft zn voordelen en nadelen, zoek wat bij jou past.

succes!