Windevliegenswap 2018

Started by Herman, January 06, 2018, 11:45:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herman

Bij deze wil ik een windevliegenswap openen.
In principe open voor 10 deelnemers.
Inzenden tot 31 maart 2018
Wie doet er mee?

1. Peterf (binnen)
2. Chaisedieu (binnen)
3. Menno Siemensma (binnen)
4. Scaramouche (binnen)
5. Sjo (binnen)
6. Plantje (binnen)
7. Lozevisserrje (drop out zonder bericht)
8.
9.
10.

Swapmeister: Herman
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

peterf

Herman noteer mij voor de winde vlieg.

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Chaisedieu


Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

Ik doe ook mee. Zal eens op Youtube gaan kijken naar veelbelovende patroontjes.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

sjo

Let the fly be with you....

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Menno_siemensma

Niet meer mensen die willen meedoen?? nog kleine 2 maand en dan begint het hier vaak al met de trek :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje


Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Plantje

De eerste swap waar ik aan meegedaan heb vond ik nogal lastig en het leek me niet echt iets voor mij. Dit is een stok achter de deur om achter de windes aan te gaan dit jaar! :)

Menno_siemensma

Je kant het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil. Windevliegen hoeven echt geen hoogstandjes te zijn. Mijn vlieg zal ook het toppunt van simpelheid zijn  8)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

FSCHAMP

Ik heb geen idee welke vliegen te gebruiken voor op winde te vissen. Ik ben benieuwd naar de foto's van de vliegen.

Dit is nl. een vissoort, die bij ons in de buurt niet veel voorkomt.  Ik heb er wel eentje gevangen gehad op een streamertje op de Waal in Nederland tijdens het vissen op snoekbaars.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Menno_siemensma

Flinke ruige natte en droge vliegen, alles qua streamertjes wat ook voor forel en kleinere baars werkt, flinke nimfen zoals montana nimf en damsels werken prima. In wat dieper water vaak boobie fly  met zink(tip)lijn. Haak 6 tot 10 werkt vaak wel.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

Hebben windes nog voorkeur voor bepaalde kleuren? Her en der zie ik adviezen om natte red tag vliegen op maatje 8 te binden. Is rood een kleur waar ze op triggeren?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

idd rood staartje, lijfje van bv spectra dubbing no.53 zilver/blauw en zwarte grote hackle van achter naar voor met een ±4 slagen leggen.
Verzwaring niet te veel, wat lood eronder of tungsten kraaltje. Werkt hier in de waterweg super, menig 50+er al aan de kant gehad en ook erg grote brasems.
Zal morgen eens kijken in de doosjes...

Menno_siemensma

Quote from: Scaramouche on January 20, 2018, 21:15:31
Hebben windes nog voorkeur voor bepaalde kleuren? Her en der zie ik adviezen om natte red tag vliegen op maatje 8 te binden. Is rood een kleur waar ze op triggeren?
Vast wel voorkeur maar gelukkig ook weer niet heel kieskeurig, vooral in de lente niet echt zo na de wintertijd. In de zomer kan het wel wat lastiger zijn maar ook dan is meestal een flinke natte vlieg of evt goede droge vlieg wel genoeg om er een paar te vangen.
Red tags in droog en natte versie, green tags(mijn favoriet) met cactus chenille, damselvliegen, klinkhamers, sedges, grote ijsselvlieg/groene/rode kokerjuffer imitaties, kleine streamertjes van marabou, 
squirmy worms, etc.
Gezien het feit dat een beetje winde formaat diadoosje qua bek heeft vis je echt niet te snel met een te grote vlieg. Wat wel handig is om niet te lang uitstekende vliegen te maken. Dan krijg je toch vaker staartbijters. Compact en ruig zijn de sleutelwoorden.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Lozevissertje

Tot wanneer kan ik me eigen hier voor opgeven?
Moet nog bind spullen aanschaffen en weet niet precies wanneer dat haalbaar is.

Chaisedieu

De vliegen moeten voor 31 maart opgestuurd worden ( zie eerste post )

peterf

Quote from: FSCHAMP on January 20, 2018, 16:30:25
Ik heb geen idee welke vliegen te gebruiken voor op winde te vissen. Ik ben benieuwd naar de foto's van de vliegen.

Dit is nl. een vissoort, die bij ons in de buurt niet veel voorkomt.  Ik heb er wel eentje gevangen gehad op een streamertje op de Waal in Nederland tijdens het vissen op snoekbaars.

Kan je hier wat mee?  http://www.erikdenoorman.com/index.php/8-vliegvissen/26-een-dozijn-winde-nimfen

FSCHAMP

Bedankt PETERF   ::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Ik heb vandaag een paar probeersels gemaakt. Met de klok mee:

- koperkleurig staartje, bruine dubbing, roodkoperen rib, grijze hackle, goudkopje
- roze staartje, pauwenfibers, roodkoperen rib, grijze hackle
- haak compleet volgewikkeld met rood koperdraad, grijze hackel gepalmerd, koperkleurige dubbing, goudkopje
- met 12 slagen lood verzwaarde haak, wollen dubbing, roodkoperen rib, zwarte hanenhackle (eigenlijk een heel dikke spider)

Heeft er eentje de voorkeur bij de doorgewinterde windevangers, of moet ik nog wat verder knutselen?

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sjoerd

Een beetje afhankelijk waar en wanneer je ermee wilt gaan windevissen Scaramouche. Rivier of groot water, of welk jaargetijde. In de rivieren vis ik meestal met een grote verzwaarde goudkopnimf maar in de warme maanden graag droog of een gesopte vlieg. Mijn favoriete kleuren zijn toch wel zwart met rood staartje, dus red tag en dergelijke. Maar bekangrijk is dat je vlieg opvalt in het niet altijd heldere water in het voorjaar. Succes.