Informatie gezocht over de Finnmark / Finnmarksvidda

Started by boardron, September 09, 2016, 20:42:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

boardron

Hoi Allemaal,

In 2017 wil ik in de zomer een visreis maken naar de Finnmarksvidda. Ik ben benieuwd of iemand me daar wat meer over kan vertellen.
Het idee is dat ik met mijn "hebben en houden" (camping gear en visspullen) op mijn rug een week lang ga rondtrekken langs leuke rivieren om daar lekker te vliegvissen.

Een soortgelijke reis heb ik 2014 gemaakt in de hardangervidda, een groot succes.
De "retry"  van de hardangervidda reis in 2015, dit keer samen met een vriend van mij viel helaas door een te koud voorseizoen in het water, of liever gezegd in de kniediepe sneeuw. Plan B was ook niet slecht: nog 5 dagen aan de Otra gevist en prima gevangen.
Nu in 2016 ben ik net terug van een weekje aan de Glomma (Koppang camping), samen met een vriend en zijn zoon. Ook erg leuk, maar ik merk dat ik toch weer graag de echte wildernis op wil zoeken.

Dus, wie kan mij meer vertellen? Ik ben niet op zoek naar zalm, maar char, forel en vlagzalm is meer mijn visserij.

Ik heb al gevonden dat er diverse "guided" organisaties zijn voor dat gebied, dus ervaring daarmee zijn uiteraard ook welkom.

Ben benieuwd!

Mvg

Ronald Stolk

DocSalmo

#1
Ik was er in 2011 met een gids. We lieten ons afzetten aan de bovenloop van een rivier door een Laplander. We hadden al ons kampeer materiaal en twee opblaasbare kano's mee.

Vissen, varen en kamperen. Onderweg vingen we ongelooflijk veel grote vlagzalm, af en toe een forel en zelfs enkele snoeken. Char hebben we niet gehad. We waren er halverwege augustus en volgens onze gids was de beste tijd voor char in april/mei...

Dat varen met die kano's is me heel goed bevallen. Je stopt waar je wil, je kan een hele rivier verkennen in een week tijd en het is een leuk alternatief om je bagage te vervoeren.

Ook heel veel lemmingen gezien. Dat inspireerde me om eens met een muis-imitatie te vissen en warempel dat werkte ook. Enkele grote vlagzalmen gingen er vol op.

Mijn artikel over deze reis staat in de Nederlandse Vliegvisser van enkele jaren geleden.

Ik overweeg om deze reis volgend jaar opnieuw te doen. (Zonder gids dan)

boardron