20-1 voor de vissen in de ijssel

Started by iMarco, September 09, 2016, 14:38:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

iMarco

Zo.... Nu toch maar eens jullie mijn probleem voorleggen. Ik begon het jaar in de ijssel goed met mijn eerste roofblei. Inmiddels ben ik een keer of 20 geweest maar nooit meer vis gevangen.

De afgelopen zomer heel veel vis zien draaien vooral rond de stroomnaad. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat dit met name winde is. Zo ook vanmorgen weer. Dit keer heb ik zowel met droge vliegen als met nimf geprobeerd ze te vangen maar tevergeefs. Als ik zie hoeveel kolkjes, staarten en draaien ik zie lijkt het toch mogelijk dat er wat te vangen moet zijn in de bovenste waterlaag. De actie zit niet op één plek maar wisselt van met name de stroomnaad tot tussen de krib vakken en midden in de hoofdstroom. Aangezien er veel actie is in de stroomnaad zou ik denken dat er toch ook wel wordt geaast.

Ik heb er al veel vliegen en Nimfen aan gehad. Ik vis met een leader van 1,5 keer de lengte van de hengel met 12 of 15 /00. Iemand enig idee of deze vis te vangen is?

Floor

Misschien dat je het al hebt geprobeerd maar, kleine streamertjes van zo'n 2 of 3 cm hebben het voor mij wel eens goed gedaan. Snel gevist met korte rukjes of achtjes.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

iMarco

Kleine streamers heb ik al wel eens geprobeerd maar niet zo klein. Ik zal nog eens wat binden.

Menno_siemensma

In ieder geval wat dikkere punt gebruiken, 20/00 minimaal, ze kunnen er hard op klappen en ook grote vissen pakken kleine streamertjes. Voor de rest vroeg in de ochtend of laat op de avond is het beste.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Ik kan het niet met zekerheid opmaken uit je verhaal maar ik denk dat je met een drijflijn vist ?
Probeer het eens met een fast Intermediate.
Ik zou op de punt een klein zwart streamertje doen en een nympje op de dropper. Beide met een 2 / 3 mm tungsten kraal.
Veel variëren met snelheid en manier van binnen strippen en ook ff gewoon een tijdje laten dwarrelen in de stroomnaad zonder binnen te strippen.
Het kan soms ook heel veel verschil maken aan welke kant van de stroomnaad je vist.
Ik heb het al regelmatig meegemaakt dat ik aan een kant van de naad telkens aanbeten krijg en aan andere kant helemaal noppes.

Er zijn soms ook momenten dat brasems heel vreemd gedrag vertonen en telkens naar de oppervlakte komen en head & tails maken.
Wat ze precies doen weet ik niet. Ze lijken te azen maar juist als ze zo doen zijn ze nagenoeg niet te vangen.
Ik heb dat vaak op de Lek meegemaakt.


EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

iMarco

Inderdaad Mike, ik vis met een drijvende lijn. Je voorgestelde setup klinkt interessant. Vis je deze setup doorgaans tegen de hoofdstroom in of juist mee? Of beide?
Het door jou geschetste gedrag van brasems lijkt bij mij van toepassing op de winde.

Dank voor het meedenken. Iets zwaarder tip is inderdaad geen overbodige luxe...

sjoerd

Quote from: iMarco on September 10, 2016, 08:55:56
Inderdaad Mike, ik vis met een drijvende lijn. Je voorgestelde setup klinkt interessant. Vis je deze setup doorgaans tegen de hoofdstroom in of juist mee? Of beide?
Het door jou geschetste gedrag van brasems lijkt bij mij van toepassing op de winde.

Dank voor het meedenken. Iets zwaarder tip is inderdaad geen overbodige luxe...

Als windes hoog zitten zijn ze juist uitstekend te vangen, Ga het aub niet vergelijken met brasems die hoog in het water zwemmen.

Mike

Quote from: iMarco on September 10, 2016, 08:55:56
Vis je deze setup doorgaans tegen de hoofdstroom in of juist mee? Of beide?
Het door jou geschetste gedrag van brasems lijkt bij mij van toepassing op de winde.


Hoi Marco,

Ik vis indien mogelijk met de stroomnaad mee. Op deze manier tegen de stroomnaad invissen is lastig omdat je dan geen goed contact hebt.
Als windes in de oppervlakte azen zijn ze vaak juist makkelijk te vangen maar omdat je aangaf dat je nu al zo vaak hebt geprobeerd zonder resultaat, dacht ik dat het misschien brasems zijn.
Ik zou overigens geen Intermediate tip nemen maar een volledige interemediate of in elk geval een flink stuk Intermediate.  Zo'n Intermediate poly leader levert je in stromend water maar weinig extra diepte op.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

iMarco

Mooi ik ga het snel nog eens proberen.