Vissen lokken?

Started by Hilco, September 01, 2011, 21:54:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harlin

Quote from: goswit on September 04, 2011, 00:14:37
mijn favorite stek een voerplaats gemaakt van  bloedmeel etc gestopt in een stuk vitrage en vastgebonden aan een steen voorhet wegdrijven , het zelfde resultaat.   
Kees Ketting deed dit in de polder en maakte overal voerplekken volgens hem werkte dit.
Nu maar een oude poepdoos boven het water plaatsen??
Daar kwamen de vissen ook op af.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

Quote from: Sieger on September 04, 2011, 21:09:33
;D ;D Misschien zou het vangen hier beter mee gaan....  ;) ;)

Soms op een forellenput wel ja, vooral met warm weer HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

johannes

gave foto sieger ;D ;D

harry: opa gebruikt een lange stok met een blikje en een paar gaatjes in de onderkant deze plaatste hij midden in de poldersloten hierin ging elke maand een klein beetje slachtafval. een perfekte stek om te vissen

Hilco

Quote from: Troutbuster on May 26, 2012, 12:42:11
"the Dog biscuit" Stoffel!!

Immiteerd een "hondekoekje" gemaakt uit Hertehaar
Voeren met echte hondekoekjes helpt!!

as. Dinsdag zal ik je het patroon wel ff voordoen Stoffel!

Gr.

Jan


Dus voeren zou toch wel helpen???????????

rein

tuurlijk zal voeren helpen,  evenals geurstof op de je vlieg, maar het gaat tegen de ongeschreven regels van het vliegvissen in! :D De kunst is om juist die plekken op te zoeken waar vis zich van nature ophoud. Met andere woorden waar de natuur zelf lokvoer in het water gooit of naar toe laat stromen is OK, maar zelf lokvoer ingooien niet  ;D, zelf een made binden en aan de haak doen mag, maar een echte made aan een haakje weer niet...........  ;)

Hilco

Dat vind ik nou mooi verwoord !!!!!!!!!!!!

Dus het helpt wel , maar we doen het niet  .

Bij deze besloten !!

Franky Boy

Kees Ketting zei altijd: "Als gij wilt vangen, zult gij voeren".
Hij heeft eens een artikeltje met die strekking voor De Nederlandse Vliegvisser geschreven. Dat kostte de VNV toen enkele tientallen leden... en een hoop boze brieven.
Je kunt dus wel stellen dat dit onderwerp onder vliegvissers nogal 'controversieel' ligt!
Logisch is het wel (om te voeren, bedoel ik...). Ik kende iemand die in de polder de grote ruisvoorns eerst lokte door stukjes witbrood naast de plompebladeren te gooien en als er een ware 'feeding frenzy' met flinke kolken ontstond, vervolgens een flinke droge vlieg op die plek deponeerde. Met het resultaat dat er vaak een grote ruisvoorn aan de haak hing!
In de Hollandse polder zoek je je vaak rot naar azende voorns. Door wat brood op mooie plekken te gooien, zie je vanzelf of daar vis op afkomt of niet. Geen activiteit: doorlopen naar de volgende plek of sloot!
Ik denk dat ieder voor zich maar moet uitmaken of dit nog bij het vliegvissen hoort of niet. Of dit echt leuk is of niet. Of het vangen van meer vis belangrijk is of niet.
Houd er wel rekening mee dat het in sommige wateren verboden is. Ik meen me te herinneren dat het in het Oostvoornse Meer verboden is om de forellen met vispellets te voeren (lokken). datzelfde geldt ook voor veel forelputten.

A{b}r{a}xa{s}

In de beek hier zit (vrijwel) dagelijks een oudere man te vissen met de vaste stok.
Rond 17uur vertrekt hij..... etenstijd :)
Als ik dan uit mn werk kom en aan het begin van de avond ga vissen, probeer ik het altijd even op 'zijn stek'.
Ik heb vaak het idee dat de vis nog wel op de stek aanwezig is, maar niet echt sneller/beter bijt op de vlieg dan een stek een stuk verder.
(Soms levert die stek wel leuke vis op trouwens.)
Misschien dat ik 'te laat' op de stek ben, maar heel veel voordeel van het voeren heb ik nog niet gemerkt.


HappyFisherman

Als er bij mij voor brood in de vijver ligt willen de voorns alleen dat nog vreten. Vlieg laten ze liggen en een broodvliegje spugen ze zo snel weer uit dat je er niet op kunt slaan!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

oud brood nemen dan Bram dat smaakt ze misschien minder goed :)

rein

Een vliegvisser is een apart persoon. Hij (of zij) deelt de passie met vrijwel iedere andere sportvisser als het om mooie (gezonde) vissen gaat, langs of op het water, bijvoorkeur rust die alleen verstoord wordt door wat vogels of een in de verte loeiende koe. We hebben de zelfde vijanden als beroepsvissers, aalschrovers of controleurs (grapje). Maar daar houdt het dan voor veel vliegvissers op. Net als dat snoekvissers zich over het algemeen niet laten vergelijken met karpervissers of andersom, zien vliegvissers zich helemaal als een apart clubje. Met onze eigen techniek hebben we alle disciplines in huis, waar de "gewone"visser zijn techniek of hengel en zelfs gehele uitrusting voor moet vervangen. Met de "vlieg" kan karper gevangen worden, bijna net zo makkelijk als snoek, baars, of voorn enz. Daarnaast zal je niet zo snel een witvis-visser vinden met zijn dobber, wadend in zee, opzoek naar een scholletje.
Ook het onder de knie hebben van een kunst dat vliegvissen heet, plaatst ons, in onze mening, in een hoger segment van de sportvisserij. Met alle moeite (vooral in het begin) wordt een lijn in de lucht gehouden om deze vervolgens zonder knopen, een met draad en veren gebonden haakje, op een plek te krijgen die we waar we zojuist een mooie vis gezien hebben. Daar waar witvissers met gemak tussen de bomen hun hengel uitschuiven en de het aas rustig presenteren aan de vis, wringen wij ons in alle bochten. We passen rolworpen toe, speyworpen, of zelf pijl en boog technieken om met een diepe zucht of harde vloek de vlieg meer uit de bomen te houden dan te presenteren op de juiste plek. En waarom gaat een vliegvisser nu in Nederland/Vlaanderen, de land van wind, zo'n techniek toepassen. Simpel, als Harley Davidson-rijders onder de motoren genieten we ervan dat dat steekje los zit en zijn er trots op. Het is niet alleen nog de vis, maar ook het onder de knie krijgen van de verschillende worpen. Het vriendelijk groeten of een praatje maken andere vliegvissers en makkelijk informatie uitdelen of elkaar helpen. Alles wat ons weer als gewone vissers maakt distantiëren we ons dan ook liever van. Het gebruik van levend aas, lokvoer, stilzitten op een kruk aan de waterkant, of vissen met een dobber. (Wij hebben geen dobbers, wij hebben beetverklikkers). Nee, wij vliegvissers genieten er van om het ons zelf zo moeilijk mogelijk te maken en dan genieten we nog des te meer. Maar voor die vliegvissers die wel geniet van een wasmot op zijn haak, het gooien van lokvoer of lekker stilzitten aan de kant, wens ik je als medevliegvisser een goede vangst.


had effe last van de warmte vandaag :)

Mr. Tinus

Hoe wist je dat ik met wasmotten vis ^--^

ok ik moet eerlijk toegeven... Op een forellenput als de vlieg echt niet meer wil, dan wil ik het geheime wapen nog wel eens inzetten.   Met een rolworp blijven ze prima aan de haak zitten.

Maar in de vrije natuur...nehhh.

Maar lokvoer of niet... Het zal mij een biet zijn. Het gaat om lekker buiten te vertoeven geen gezeur aan de kop en alleen denkend aan de volgende worp, vlieg of vis.  En als het weer niet meewerkt zijn we lid van de grootste handwerk club van nederland (waarvan het de meeste leden mannen zijn). Prachtig toch.
Ik kan me herinneren in frankrijk gevist te hebben met wier/alg iig groene drab. Zo van de stenen afgeplukt en aan het haakje.  Mee laten driften door de stroming. En bijna iedere drift vis.   Ik hou wel van een beetje creativiteit,  en als het vis oplevert.... Why not :-)




Gewo

Voor mij mag lokvoer, ik gebruik het bij 'stokvissen' wat ik af en toe ook nog doe. Ben ook bezig met de feeder methode. Ben tenslotte bestuurslid van een hengelsportvereniging en vind dat je dan mee moet kunnen praten en begrijpen wat mensen soms beweegt om op die bepaalde methode te vissen. Alleen aan karperen heb ik echter een broertje dood, al begrijp ik de karpervissers best.

Mijn hart ligt echter bij het vliegvissen, dit is zo prachtig. In mijn situatie zou ik best eens lokvoer willen gebruiken bij het vliegvissen. Ik ben nu eenmaal gebonden aan mijn rolstoel, kan niet even snel een ander plekje opzoeken. Op veel plekken kan ik niet eens terecht en nee ik ben niet zielig, ik kies zelf voor deze tak van de sport.

Echter lokvoer gebruiken bij het vliegvissen druist geheel tegen mijn natuur in, deze moet zoveel mogelijk 'puur' blijven voor zover je van 'puur' kunt spreken.

Wat ik echter wil is het vliegvissen promoten binnen onze club (2600 leden) echter zal dit enige tijd in beslag nemen. Wat wel leuk is, is dat één van de ouders van kinderen waaraan ik jeugdviscursus geef wilde weten hoe je nu een 'vislijn aan een vlieglijn bevestigd.'

Wat een filosofies gelul van mijn kant, ja ben nu eenmaal een vliegvisser, in een rolstoel en volgens mij ook nog een paar steekjes los.

A{b}r{a}xa{s}

off-topic : Gert, stuur die 2600 gewoon in toerbeurt langs op 't forum ;)

willyzuid

mooi verhaal rein,en volgens mij zie je het goed.
ik zie ook geen probleem in mensen die wel willen voeren,een vliegvisser die vier kilo boilies mee zeult zal een zeldzaamheid zijn.
Maar creatief zijn??? Och lekker doen.
De grootste meuk vliegvissers geeft het een kick,om met het zelf geknutselde bultje veren een visje te vangen.
Voordeel vind ik zelf,vestje aan,hengeltje mee,en je kan elke plekje bevissen waar leven in het water zit.