warmte broek

Started by Heintje Davids, November 27, 2013, 14:56:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Heintje Davids

Na jaren trouwe dienst is mijn oude warmtebroek voor onder mijn waadpak nu toch echt overleden en moet ik op zoek naar een nieuwe. Ben van plan om een Polartec 200 fleecebroek van Geoff Anderson aan te schaffen. Weet iemand welke winkelier deze in voorraad heeft want ik wil 'm wel graag eerst passen dus kopen via internet is wat mij betreft geen optie.

Jan Damman

Flysupply.nl heeft de polartec van Geoff Anderson.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Heintje Davids

Dank voor de tip Jan, maar ik zoek een 'gewone' winkelier omdat ik hem graag eerst wil passen.

Beertje

@Heintje Davids, Ik weet niet waar ze deze verkopen. Maar ken jij het pool ondergoed van Helly hansen? Als je dit onder je kleding hebt, krijg je het echt niet meer koud.En dat is tekoop bij de goeie werkleding bedrijven.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Jan Damman

#4
Als je Daniel van Fly supply Maild of belt ( hij heeft ook een winkel ) dan kun je bij hem in Lelystad de kleding passen.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Heintje Davids

Quote from: Beertje on November 27, 2013, 17:10:27
@Heintje Davids, Ik weet niet waar ze deze verkopen. Maar ken jij het pool ondergoed van Helly hansen? Als je dit onder je kleding hebt, krijg je het echt niet meer koud.En dat is tekoop bij de goeie werkleding bedrijven.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Thermo-ondergoed heb ik voldoende. Het gaat mij juist om de zgn. second layer, dus de broek die je over je thermokleding draagt.

@Jan, wist niet dat ze ook een winkel hadden. Bedankt, moet daar maar eens gaan kijken (als ik in de buurt ben).

Koen

ziet er goed uit.

Heb zelf iets soort gelijks van Simms:

http://www.simmsfishing.com/shop/layering/waderwick-fleece-pant.html

Als het echt heel koud begint te worden dan doe ik ook nog de bibs aan:

http://www.simmsfishing.com/shop/layering/guide-fleece-bib.html

En dat ding is echt heeeeel warm, en de prijs valt heel erg mee. Wellicht een alternatief. Ben der zelf ook achter gekomen dat Geoff lastig is om aan te krijgen in nederland.

drefter

Ik heb die broek 2 weken geleden gekocht en kunnen passen bij fauna hengelsport.

Gr Martin

Bone F

In de ANWB winkel een broek, in blauw en groen, die gevoerd is met fleece, twee laagjes dus en daar gaat het om. € 79,-. Kun je ook nog mee over straat!

Sieger

Ik gok op "Preiß/Leistung"....


Sieger

MarcelN

Ik vind dit wel een interessant topic, blijf het graag volgen, want ik heb het soms een partij kkkkkouddd brrrr.
@Koen, is dat spul voor onder de G3 of kan het ook onder een cheapo neopreen pakkie?
Ik gebruik nu een dun wit Craft ondergoedje onder een neopreen pak, maar dat is niet toereikend ben ik bang.
Vond nog een angora wollen broek in de kast, ziet er niet uit, maar wel warm.

Arno

Die Bib heb ik ook van simms.
perfect wat mij betreft eerst craft thermo onderbroek dan de bib en daarover een jogging broek en dan een  adement waadpak
en dan heb ik het niet koud meer(water temperatuur 3 tot 7 graden).
zou ook goed onder een neopreen pak kunnen zit namelijk redelijk strak

Gr Arno

nordbu

Als ik de vraag en antwoorden lees denk: " Is Nederland een 1.000km opgeschoven naar het noorden op de aardkloot? ;)"
Volgens mij is de oorzaak van het koud krijgen tweeledig. In de eerste plaats te weinig bloedstroming en dus bewegen. Ten tweede de windfactor in Nederland. Het eerste is makkelijk op te lossen door tijdig te gaan bewegen. Het tweede door te zorgen dat je kleding hebt die geen wind doorlaat. In sport-, vrije tijd en jachtwinkels  is voldoende kleding te verkrijgen die, al dan niet met membramen, de wind blokkeren.
Aan de andre kant is ieder mens/visser fysiek verschillend
>>fang og slip<<

Gert

Quote from: nordbu on November 28, 2013, 11:31:46
Als ik de vraag en antwoorden lees denk: " Is Nederland een 1.000km opgeschoven naar het noorden op de aardkloot? ;)"

Zoals ik de vraag lees gaat het om een warmtebroek onder een waadpak...
Als daar nog wind doorheen komt wordt het tijd voor een nieuw waadpak :o
En ja, bewegen is wel belangrijk, maar om nou een beetje door de rivier te gaan rennen....
Groet,
Gert

Hans-oet-remunj

Ik ben ooit gaan skien, dus een eenvoudige ski broek gekocht voor 35 goeldensch, bij de bristol meen ik

Skien ging goed maar ook goed mis, had wat spieren aan mn pootje gescheurd...Dus kreeg de broek een second life :

langlaufen / vliegvissen

Ideaal in combinatie met neopreen kayak sokken: ook als eea nat wordt blijf je warm. Dus een klein lek in je waadpak heeft geen al te vervelende consequenties. Je kunt rustig blijven doorvissen in geval van een beperkt lek, ook in kouder water.

werkt erg goed, getest in koude noorse (smeltwater) en siberische rivieren, ik wil niet meer anders...Soms ligt is de winkel nl erg ver weg, en als je waadpak nooit lek is geraakt ben je niet ver genoeg de rimboe ingeweest zeg ik maar  ;)



peterf

#15
Quote from: Heintje Davids on November 27, 2013, 14:56:10
Na jaren trouwe dienst is mijn oude warmtebroek voor onder mijn waadpak nu toch echt overleden en moet ik op zoek naar een nieuwe. Ben van plan om een Polartec 200 fleecebroek van Geoff Anderson aan te schaffen. Weet iemand welke winkelier deze in voorraad heeft want ik wil 'm wel graag eerst passen dus kopen via internet is wat mij betreft geen optie.

heel betrouwbaar en goede adviezen. Snelle reactie op je emails. Ik heb het merk Devolt van 100% Merinowol wat heel goed bevalt en goede pasvorm heeft.
http://www.thermokleding.nl/?utm_source=Thermowear+Nieuwsbrief&utm_campaign=6efd17be12-Thermowear_130614&utm_medium=email&utm_term=0_a8a46f4b9a-6efd17be12-310872361

Heintje Davids

Quote from: Cornico on November 27, 2013, 21:28:32
Omdat ik Heintje ken als materiaal expert ben ik benieuwd waarom zijn keuze toch is voor een Geoff Anderson.

Zoals Marten al vermeldde ben ik een enorme materiaalfreak en vwb fleece gaat er wat mij betreft niets boven fleece van Polartec van Malden Mills. Fleece isoleert geweldig, ademt en voert dus vocht af en blijft ook z'n isolerende waarde houden als het nat is.  Geoff Anderson is een van de weinigen die een fleecebroek van Polartec 200 (classic) heeft voor een aanvaardbare prijs. In de webwinkel van MacFishing kost zo'n broek €80, vandaar mijn keuze voor deze broek en zoals Sieger al gokte: de prijs/kwaliteitverhouding. Vroeger maakte Simms deze ook maar dan tegen een hogere prijs. En waarom Polartec 200? Polartec 100 is dunner en meer geschikt als 1e laag en Polartec 300 is wat mij betreft weer iets te veel van het goede en bedoeld voor hele extreme temperaturen.
Qua kleding gebruik ik tegenwoordig Merinowollen thermo-ondergoed van Icebreaker. Waarom Merinowol? Omdat dit goed isoleert, ademt en de enige wolsoort is die niet op de huid kriebelt. Naast Icebreaker zijn er nog veel meer merken die goede thermokleding maken zoals Odlo, Craft enz. maar zorg er voor dat het niet te ruim zit. Thermokleding hoort strak aan te sluiten wil het de optimale werking hebben. Daarover gebruik ik, afhankelijk van de temperatuur een Bib (in mijn geval van Loop) of, als het kouder wordt een warmtebroek, wat nu dus de Geoff Anderson moet worden. Daaroverheen mijn waadpak of, wanneer ik door de polder struin of vanuit een boot vis, een ademende en winddichte regenbroek van Jack Wolfskin.

Het mooie van deze tijd is dat er, in tegenstelling tot vele jaren geleden, zoveel goede warmtekleding te koop is waarmee je urenlang heel comfortabel buiten je hobby kunt uitoefenen, zonder dat je het idee hebt dat je een soort Michelinmannetje bent dat zich nog nauwelijks kan bewegen van de dikke lagen kleding. Uiteraard zullen er velen zijn die er anders over denken maar voor een chronische koukleum zoals ik, is de nieuwerwetse zgn. 'technische kleding' een zegen.

Koen

Ik ben er iig wel achter dat wat geld uit geven voor goeie kleding echt de moeite waard is, zeker die bibs is echt super. (die trouwens overal onder kan Marcel) Meestal doe ik thermo ondergoed, bibs en dan de fleece broek/trui dan soms nog een tweede trui en dan mijn waadjas, die niet gevoerd is trouwens. (ook een Geoff)

Wat gebruik jij om je voeten warm te houden? Daar ligt bij mij altijd het grootste probleem. Meestal doe ik een noorse wollen sok, of een ski sok aan, maar krijg toch nog kouwe voeten (OVM). Te veel sokken aan trekken is ook slecht want dan krijg je ook koude voeten omdat het dan te strak in je schoen zit.

Heintje Davids

Knellende schoenen maakt inderdaad dat je het snel koud krijgt Koen, maar ook door zweten zal je het sneller koud krijgen. Althans, als het vocht niet weg kan. Ik heb in het verleden wel eens van die neopreen sokken geprobeerd en dat ging eigenlijk altijd goed tot het moment dat je enigszins begon te zweten. Het vocht kon niet weg en binnen de kortste keren kreeg ik een soort Charlie Chaplin-loopje van de kou. Tegenwoordig gebruik ik een paar van die dunne wandelsokken waar ik een paar Merinowollen sokken van Simms overheen doe en dat bevalt mij tot op heden het beste. Ik heb ook wel van die speciale wandelsokken van Falke geprobeerd maar vond dat toch ook geen succes. Uiteindelijk zal je na verloop van tijd toch altijd even het water uitmoeten om een beetje heen en weer te wandelen om de bloedsomloop weer goed op gang te krijgen. Het ei van Columbus heb ik nog steeds niet ontdekt. Ik ga binnenkort die verwarmde dingen eens uit proberen. Ik heb het vermoeden dat het goed werkt maar dat je 2x zo snel koude voeten krijgt als ze zijn uitgewerkt, en dus rekening moet houden met de duur van je visdag, maar wie weet  :)

Arno

laten wij nou een craft winkel waar overjarige en nieuwe spullen die niet naar de winkels gaan hangen en daar ook nog een tussen de 50% en 70%
korting krijgen hier op het industrie terrein hebben(marslanden Zwolle).

Gr Arno

Hans-oet-remunj

Quote from: Cornico on November 28, 2013, 17:15:17
Droog blijven is het belangrijkste, vooral voor je voeten.
Helaas niet mee eens... 'droog' houden  is 1 van de manieren, maar er zijn er meer. 

Gewoon even afkijken bij andere sporten, waar andere oplossingen zijn voor vergelijkbare problemen.
Kayakkers en vliegvissers zitten nogal eens in het zelfde vaarwater zoals bekend. Hoewel actief in de zelfde omgeving, benaderen beide groeperingen het kleding probleem echter vanuit kompleet verschillende invalshoeken.

- Vliegvissers doen er alles aan om droog te blijven, want als je nat wordt dan wordt je koud .... Dat hoeft echter niet zo te zijn.

- Sportieve kayakkers accepteren dat ze kunnen omslaan. Mocht dat aan het begin van de trip gebeuren moeten ze toch nog de hele route uitvaren. Met name in de winter, als de waterstand wat interessanter is. Nat worden is voor hun dus een uitgangspunt, en daar is de kleding op aangepast zodat je niet koud wordt: een strak neopreen pak + waterfilm.

Vandaar die kayak neopreensokken... goud waard die dingen... natte voeten geen enkel probleem.. zelfs niet in ijskoud water !  ;)  Voorbij met dat krampachtige gedoe om droog te blijven, wat een bevrijding....

Werkt goed, kost 15 euro.... Enige nadeel: de geur van die dingen   :o




Arno

Ha hans nu meld ik me toch weer.
Die kayakknakkers zijn wel voortdurend volop fysiek in beweging vandaag dat ze het anders kunnen aanpakken.
Net als surfers die leveren ook continu fysieke inspanning daardoor blijft het vocht wat jij filmlaag noemt warm door toedoen van zweet en lichamelijke inspanning.
zet die jongens maar een kwartiertje in het koude water waar wij in staan te vissen en je kunt ze met de ambulance afvoeren door onderkoeling.
Zeilers daar in tegen zijn minder fysiek bezig en hebben dan ook net als wij isolerende kleding in vele lagen aan en dragen droogpakken en meer van dat soort kleding om ook zo droog mogelijk te blijven
dus wij vliegvissers lopen helemaal niet achter de feiten aan.

Mijn voorzichtige mening.

Gr Arno

Hans-oet-remunj

Ha Arno

Ik kan alleen maar aangeven dat het voor mij erg goed werkt. Wel heb ik een goede doorbloeding en vis ik vrij actief.

Of het ook goed werkt als je de hele dag stil staat in water van 1 graden weet ik niet, ik vis nooit op voorntjes. Heb wel veel in ijskoud stromend water gevist in Noorwegen  of siberie (smeltwater rivieren). Maar dat zal eerder in de 5 a 10 graden zijn geweest, overigens wel behoorlijk stromend.

zo'n natte kayak sok voelt de eerste 3 minuten wat koud en klef aan. Maar daarna is het heérlijk warm.. Kwestie van even door die zure appel heen bijten... je kunt zeggen wat je wil, maar die sportieve kayakkers weten wat ze doen en het zijn geen watjes... kamperen bij flinke nachtvorst geen probleem, en in november nog gaan varen in de alpen... of in januari tussen het ijs in de ardennen...