Het hoeft niet altijd duur te zijn..

Started by Sieger, May 11, 2011, 20:59:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Even weer een stukje op mijn blog gekrabbeld...
Hier even een kopietje daarvan...

Na mijn trip naar Ierland 'miste' ik toch iets in mijn collectie vliegenhengels.... 10 voeters (ing. 330 cm..).. Op het meer heb ik de hele dag zitten vissen met een 9 voets hengel en op zich gaat dat wel, maar een 10 voet kan net even iets gemakkelijker een lange lijn van het water oppikken... Je zit toch best weg laag en dan is dat extra stukje 'hevel' erg lekker en het casten wordt daardoor makkelijker.


Forelvissen vanuit de boot... Leuk!

Naast het vissen vanaf de zijn we ook erg in de weer geweest met het vissen met Spiders (Soft hackle flies)... Echt een heel leuke vorm van vliegvissen en op dat moment heel succesvol.... Ook hier gebruikte ik een 9 voets hengel... dat ging prima, maar een 10 voeter helpt je net even iets meer om de lijn te kunnen menden en de vliegen op de plek te laten driften waar jij het wilt...


Downstream Spiderfishing... Great Fun...

Kortom... op zoek naar alternatieven. Omdat ik geen zin had weer veel geld uit te gaan geven ben ik op zoek gegaan naar redelijke alternatieven... En die heb ik gevonden.

Boothengel



Voor uit de boot is het een 10 voets aftma 6 hengel van Flextec de Streamtec geworden. Een verrassend mooie hengel voor slechts € 90,00. De eerste test worpen op het droge beloven veel. Hij is lekker licht en de lijn laat zich goed leiden en vliegt lekker uit de hengel... De hengel heeft een medium-fast actie en de handgreep ligt mij heerlijk in de hand...

Spider-hengel (of Czech-nymphen)



Hiervoor heb ik een 10 voets aftma 4 hengel gevonden, de Cortland  Brook ( € 139,00)... Ik ken Cortland eigenlijk alleen maar van de vliegenlijnen, maar men levert ook hengels onder deze naam. De hengel is iets "stijver" dan ik normaal heb, maar heeft nog steeds een mooie medium-fast actie en buigt mooi parabolisch door. Heel erg mooi afgewerkt trouwens, met mooi kurk voor het handvat en uitlijnstipjes om de hengel makkelijk in elkaar te zetten....

Ik hoop dat ik de hengels binnenkort al eens uit kan proberen. De #4 gaat in elk geval mee naar Duitsland binnen kort en de #6 krijgt denk ik vanuit de Bellyboot een vuurdoop...

Ik laat jullie weten hoe ze het in de praktijk doen...


Sieger

christianvt

#1
Mooie hengels Sieger!!

Veel plezier er mee! ;)

HappyFisherman

Blijft leuk nieuw spul uitproberen! Ik ben benieuwd naar de vangsten ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

DMeijer

Zo te lezen lijkt het spiderfishing op Czech-nymphen. Je vist met een korte opslag en laat de lijn/leader door de stroming meevoeren. Vandaar dat een langere hengel dan ook prettiger is.
Bij het Czech-nymphen gebruik je zware nymphen, imitaties van vlokreeften, om vlak boven de bodem te kunnen vissen.
Is het met spiderfishing dan ook net zo?

Sieger

#4
Hoi Dick... Nee ik bedoelde dat de hengel voor zowel Spider vissen als voor Czech-nymphen te gebruiken is...

Bij het down-stream spider vissen maak je gebruik van een relatief lange lijn die je diagonaal over de stroming gooit... De vlieg meelaten driften en sturen met de hengel en dan als de lijn in het verlengde van je hengel ligt, langzaam de hengel liften en wiggelen... En dan opnieuw..

Je gebruikt een combinatie van spider(s) net onder de wateroppervlakte en/of nymph en spider voor dieper vissen... Bij de combi nymph/spider komt de nymph aan de dropper... die schuift lager in het water (of over de bodem). De spider zwabbert er achteraan en wil richting oppervlakte...

Bij up-stream gebruik je eigelijk vooral spiders die minder hackles hebben dan bij downstream... De lijn is vaak ook wat korter en je vist op relatief korte afstand.. Staat een leuk filmpje van Oliver Edwards op Youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=w-hQAD1A2FI

Een lange hengel helpt dan met het menden van de lijn....

En bij Czech dan met de korte lijn en lange leader en zware nymphen alle diepere stukken uit peuren...


Sieger

hendri

veel plezier van je nieuwe hengels sieger.
ps, ik hoor wisselende verhalen over wel of geen lange hengel voor in de boot/bellyboat. zelf was ik ook op zoek naar een 10 voeter en dat is me echter afgeraden om dat ik hem hoofdzakelijk vanuit de bb wil gebruiken.

DMeijer

Sieger, dank je voor de uitleg.

je ziet in het filmpje hoe een hengel wordt gehanteerd bij het spideren. Dat gebeurt bij het Czech-nymphen net zo, alleen wordt de aas dan anders aangeboden, namelijk vlak boven de bodem. Waarbij aan het eind van de lijn een hele zware nymph wordt geknoopt, meestal een attractor (bijv. Pink Harry) en de tweede en/of derde een imitatie is.
Zelf laat ik de vliegenlijn wel eens vieren en even vasthouden, zodat de nymph van de bodem gaat. Dat zijn vaak de momenten waarop de vis toehapt.
Ok, tot zover het verschil tussen spideren en czechnymphen. Ben benieuwd naar jou ervaringen met de hengel?!
Zelf ben ik op zoek naar een specifieke hengel voor czechnymphing.

A{b}r{a}xa{s}

Sieger, met die prijzen kun je je verzameling nog véél verder laten groeien :)

Sieger

 ;D ;D Nou moest ik maar niet doen (denk ik...) hoewel ik heb een heel mooie Beulah gezien... ::)


Sieger

A{b}r{a}xa{s}


Sieger

Een 11,6 voets 6/7 Spey... Ook mooi voor op de Nederlandse grote rivieren (grensmaas, ijssel....) Waarschijnlijk komen ze straks ook bij Rolf...  ::)


Sieger

A{b}r{a}xa{s}


HappyFisherman

Proef ik hier een gevalltje "pot verwijt ketel"???  :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

gheehehe....ik pleit onschuldig :)

Sieger

Ik voel me ook helemaaaaal niet aangesproken... :P


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

't is natuurlijk ook wel leuk om (een beetje  ::) ::) ::) ) te verzamelen...toch ? ;)

Sieger

Yep zo is dat... en de postzegels zijn toch de deur uit, dus ruimte zat...  ???


Sieger