Kroatie/Porec

Started by Egon, May 01, 2012, 13:58:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Egon

Dit jaar hebben we als gezinnetje gekozen voor een zonnige vakantie op een camping nabij Porec.
En dus helaas niet alleen voor het vliegvissen. :-\
Maar toch wil ik natuurlijk wel wat zwiepen met mijn vis stokkie.
Ik weet niet of dat mogelijk is vanaf het strand of een pier en dan nog wat vangen ook natuurlijk.
De rivieren in het binnenland is niet mogenlijk, dus zal het toch het strand moeten zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat tips?

Groet Egon.

drefter

Ik heb op camping plava lagune gestaan daar met de vaste stok met wat brood lukt het goed mooie visjes maar met de vlieg ben ik ook bezig geweest maar niets kunnen vangen daar en strand ja dat is er weinig zijn alleen maar kiezels en rots blokken.

Gr Martin  en fijne vacantie toegewenst daat maar dat komt goed lekker eten veel voor weinig

NickMSD

ik ga nu voor het derde jaar naar Kroatie, maar heb er nog nooit gevliegvist.
wat ik in Kroatie het leukst vissen vond was met je snorkel en flippers het water in te gaan, met een takje o.i.d. met daaraan een lijn/loodjes/haak.
daar gewoon aas aandoen en je kan zelf zien wat er gebeurd.
beste aas zijn de kokkels die op de stenen te vinden zijn

Mvg. Nick

Egon

Das wel een goeie tip, kheb mijn flippers en snorkel al ingepakt.
Toch neem ik die zwiep hengel ook mee, en ga zo eigenwijs als ik ben het toch proberen.
Garnalen, kreeftjes en een volle vliegendoos, zinklijnen enz. gaan ook mee.
En nu maar hopen dat ze bijten.
Ik laat het nog weten over een maandje ongeveer.

Egon

Ik kan nog altijd met mijn vlieghengel snorkelen ::dance:: dan zie ik de vis ook meteen  ::duim:: en kan ik op het juiste moment aanslaan ::lol::

Gert

Probeer of je ergens een bootje kunt lenen of huren. 2 jaar geleden nog een mooie octupus aan de (werp)hengel gehad, die vlak voor dat ie aan boord was losliet.

Veel plezie in ieder geval!

Groet,
Gert

Nigel

Egon.. Kan je nog vertellen hoe het afgelopen was in kroatie 2012? Ik ben daar toch wel benieuwd naar..  Nog iets gevangen aan de lat???

devliegvisser

De Gacka is een van de mooiste forellen rivieren in het noorden van Kroatie. 20 jaar geleden gevist en was toe prachtig maar al wel duur: 100 mark per dag. Volgens mij staat de rivier nog steeds goed aangeschreven.

Ik ben vorig jaar in het noorden van kroatie op vakantie geweest. Umag niet zo ver van Porec vandaan. Heb toen een dag prachtig gevist in Slovenie in het rivierengebied van de Soca. 6.30 uur vertrokken. 8.00 uur stond ik in de rivier. Daar is het walhalla voor de vliegvisser.

Groet,
Devliegvisser

sjoerd

Je zou het kunnen proberen langs kaden en/of haventjes met kleine streamertjes en nimfen.
Tijdens mijn uitzending naar Bosnie in 94, viste ik nabij Split in de zee met behulp van een meegenomen werphengeltje. Wat ik ving en wat ik anderen heb zien vangen (met brood)  waren hfd kleine zeebrasems en een soort grondels. Grote vissen heb ik er niet zien vangen. Wel éen keer in de vroege ochtend een geweldige kolk gezien. Dat zou van een tonijn kunnen zijn want die schijnen daar oook te zwemmen. Maar dan heb je aan je achtje niet genoeg!!:) :) :) :) :)

Sjoerd

Arno

ik heb drie keer 14 dagen gezeild in Kroatie
maar met de vlieg niets kunnen vangen.
wel met spaghetti aan de haak een soort van lipvissen kunnen vangen en nog een ander soort met stekels bij de borstvinnen
en met brood heb ik ook redelijk gevangen maar met de vlieg ik heb echt van alles geprobeerd maar geen reactie.
en ik had tijdens het zeilen altijd een blinkertje uit liggen op ca 75 meter achter de boot maar nooit iets gevangen
wel een keer een dikke tonijn zien springen als die mijn blinkertje had gepakt had ik de hengel er zo achter aan kunnen gooien
want die had ik nooit binnen gekregen.
nou heb ik me door de locals laten vertellen dat het er van eind mei tot eind september zo druk is met boten(split en omgeving)
dat de grote vissen naar buiten de eilanden trekken en er alleen kleinere vis gevangen word en na september pas weer grotere worden gevangen?

Gr Arno

Wie niet waagt die niet wint dus gewoon proberen.

FSCHAMP

Ik ga dit jaar ook naar Kroatië en wel naar Rijeka vlak bij de zee, zodat mijn vrouw en dochter kunnen zonnen en zwemmen in de zee.  Vandaaruit ga ik naar het binnen land en wel naar de Kupa, Kupica en de Curac (zo'n 40 min. rijden).  Dit zijn zeer prachtige rivieren waar je vooral vlagzalm kan vangen. Ik ben er in 2009 geweest en heb me er rot gevangen (50 à 80 vlagzalmen per dag waren geen uitzonderingen met uitschieters tot 45 cm).
Verder heb ik ook een dagje op de Gacka gevist, pracht van een chalckstream en heb er op zo'n 2h ongeveer een 50-tal olijf kleurige beekforellen gevangen (er was ongeveer twee uur aan een stuk een hatch van kleine eendagsvliegjes en je zag duizende kringen zonder overdrijven en mijn super emerger was het zeer gemakkelijk, mijn drie andere vismaats kwamen bedelen om ook een exemplaar te krijgen). De prijzen voor een vergunning vielen mee nl. zo'n 35 euro voor de Gacka en voor de Kupa, Kupica en Curac 20 euro per dag.
Dit jaar ga ik waarschijnlijk twee minder bekende rivieren aandoen samen met mijn Kroatische vliegvis vriend, die ik in 2009 heb leren kennen. Hij is visgids en ex professioneel flytyer geweest en hij heeft me beloofd er vlagzalmen van 50+ en 60+ rondzwemmen en gevangen worden. Hij heeft me al enkele foto's gestuurd waarbij de kwijl  :P uit mijn mond loopt als ik ze bekijk. Dus ik kijk vol verwachting uit.  :)
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Nigel

Nog altijd niemand die wat aanmoedigende ervaringen kan delen over zout vliegvissen in Kroatië ? Ik hoor het graag