Ambleve 2013

Started by sietzedevisser, June 27, 2013, 10:38:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sietzedevisser

Heren,

Ook dit jaar verblijf ik weer een week in het altijd mooie stavelot. Normaal gesproken staat dit weekje op domaine long pre 101% in het teken van vliegvissen voor mij. Helaas heb ik een tijd terug mijn 5# gebroken en dat in combinatie met een andere financiele tegenvaller en dat het financiele leven van een 18 jarige niet over rozen gaat maakt dat die nog niet vervangen is.

Helaas zal ik dus deze vakantie voornamelijk steentjes aan het keilen zijn   .

Mijn vraag is of er iemand van het forum vanaf 5 juli ergens in de omgeving verkeerd en het leuk lijkt om een dagje samen te vissen en gedurende die visdag een hengeltje te leen heeft. Ik ben er van vrijdag tot vrijdag, beschik over een waadpak en natuurlijk een vergunning.

Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen/willen helpen.

Groeten,

Sietze.

P.S: Dit staat ook op het belgische forum.

Team

Weet niet waar je woont, maar je mag van mij een Snowbee   8FT    #4  lenen
NUNC  AUT  NUNQUAM

sietzedevisser


Plantje

Komt vast wel goed! Mocht je geen passende oplossing vinden geef dan even een seintje.

Gerrit72



En mocht ook dat geen passende oplossing geven, geef dan mij maar een seintje  ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sietzedevisser

Tjow! Fantastisch heren!! ik denk dat ik er met team wel uitkom maar anders weet ik bij wie ik aan moet kloppen  8). Nogmaals echt super bedankt voor jullie aanbod!

Nol1978

Ik was graag een dagje met je mee gegaan sietze, helaas ben ik er pas vanaf 15 juli.
Wil je me tegen die tijd wel even laten weten hoe het is gegaan?

gr nol

sietzedevisser

Zal ik zeker doen! Ga je ook naar long pre?

Nol1978

ja voor 1 week.

Kijken of er wat te vangen vald, tips zijn welkom.

sietzedevisser

Kom er al jaren. Vis zat en een prachtige omgeving. Als ik terugkom zal ik je inlichten over hoe het erbij ligt. Als je alvast info wilt kan je altijd ff een pm'tje sturen

Wouter573

Wat een toffe reacties! Dat is ook vliegvissen he!  :D mooi hoor! Sietze je moet ons ook inlichten via een verslagje!!!  ;D

sietzedevisser

Inderdaad! Word ook echt enorm gewaardeerd. Ja dat ga ik zeker doen. Laptop gaat me dus zal savonds een update houden. Ik zal proberen fotos te maken. Voor de geintresseerden mijn verslag van 2 jaar terug staat ook op het forum.

Nol1978

Heb je mss een link van dat verslag Sietze, ik kan namelijk niets vinden.

sietzedevisser

verslagjeweek ardennen

Was een paar jaar terug. Toen was mijn schrijfstijl nog wat minder  :-X

sietzedevisser

Nou, kwestie is opgelost ik kan vissen van de vakantie  8). Ton, echt duizendmaal dank!

sietzedevisser

Zo, Ik heb een hengel voor de vakantie, de eerste 30 killer bugs zijn al gebonden in maatje 12 en 14 morgen ingredienten voor de red tags, fazantenstaartjes en hazenoortjes(alle drie worden goudkopjes) scoren en het doosje aanvullen. Buisje indicators & een rolletje nylon scoren en ik ben helemaal klaar om te gaan.

Ik ga proberen zoveel mogelijk fotos te maken. Ik zal in dit topic iedere avond een update plaatsen hoe de vangsten gaan en dergelijke. Ik heb er in elk geval ongelofelijk veel zin in  8).

sietzedevisser

Zo ff een kleine update tussendoor. Helaas komen er geen fotos. Het is erg warm en het is een heel gedoe om steeds camera te pakken dus in het kader van viswelzijn zet ik ze z.s.m terug.

Teller staat ergens rond de 15. gemiddeld fomraat 10-20 cm maar heb gelukkig al 4 van 25+ en 3 van 35+. Op 1 aasvis na alles op de nimf. Ik vis met een lange leader, 2 goudkopnimfjes(pt & hares ear) en een indicator. Vangsten gaan erg goed dus. Ben nog niet eens van het park afgeweest. Daar ga ik morgen mijn vliegjes laten zwemmen. Het is heerlijk weer en je kan zwemmen in je waadpak  ;D.

Verdere updates volgen!!

appie78

#17
Gisteren voor het eerst in de Ambleve gestaan. Beetje verkeerde tijd ivm waterstand maar vakantie is vissen. Vanuit Nederland op naar Camping Eau Rouge om vergunning te kopen, daarna maar eens langs de rivier gereden om wat te verkennen, was er voor het eerst. Even op Domaines Long Pre gekeken, ziet er mooi uit daar. Toch gekozen om te gaan vissen vanaf de samenvloeiing Eau Rouge/Ambleve en dan stroomopwaarts. Was even zoeken, maar uiteindelijk gevonden (voor degene met de vergunning van Le Truite Stavelot, het is punt 5 op het parcours).

Erg mooie omgeving, alleen erg weinig water.... Op dit moment ongeveer enkeldiep en de pools (voor zover je daar over kunt spreken) kniediep. Heb uiteindelijk het parcours afgestruind tot iets voor punt 4 op het parcour.

Na ongeveer 3 uur vissen zonder enkele aanbeet en veel verschillende goudkopjes te hebben geprobeerd ben ik eens even op een omgevallen boom gaan zitten en eens 15 minuten de rivier geobserveerd. Niet veel insecten viel mij op, zeker niet op het water. Van zichtbare vis sowieso geen sprake. Ik meende toch een kleine beweging in het water aan de andere oever te zien waar het water net wat dieper was tegen een oude boomstronk. Ik leg m'n zwarte goudkop haak 14 op de goede plek en BOEM hangen! Nu niet verspelen want het zou wel eens m'n enigste kans kunnen zijn. Met net een nieuwe 12 honderdste leader duurde het even voor ik een prachtige dikke forel van ongeveer 35cm in m'n netje kon landen. Voor mij dag geslaagd!

Uiteindelijk na verder geen beetje te hebben gehad weer stroomafwaarts richting auto. Als ik weer terug ben op punt 5 van het parcours zie ik vanaf punt 5 stroomafwaarts wat vis stijgen. Op dat stuk blijkt het wat dieper, langzaamstromend te zijn en ik besluit om toch nog even te blijven staan. Daar nog 3 beetjes gehad op goudkopje en BWO maar helaas niet gehaakt. Was volgens mij wat kleiner spul, maar nadat ik m'n laatste leader in een boom had hangen was het ook tijd om weer terug te gaan. Ik moest toch nog 3 uur rijden.

Mijn eerste Ambleve ervaring? Mooie rivier, af en toe lastig waden ivm grote keien op bodem en in augustus weinig water. Over visbestand kan ik weinig zeggen. Op het stuk waar ik geweest ben (van punt 5 naar 4) heb ik geen vis zien zwemmen, en zijn er nu weinig pools. De vis die ik gevangen heb was overigens uitzonderlijk sterk en zo gezond als een vis.

Als iemand mij nog kan voorzien van tips en trucks voor dat gedeelte hoor ik dat graag want ik kom er zeker terug. Zondag eerst richting de Ahr bij Insul, kijken of er daar meer willen bijten...

Albert
(edit: hieronder 3 foto's: foto 1 parcours, foto 2 forel, foto 3 beeld van Ambleve)







Troutbuster

Goed gevist Appie ::goodjob::
Mooie foto's van een mooie omgeving
Gave vis ook!!

Laag water is momenteel overal een issue helaas!!

Ambleve blijft boeiend, ik had er mijn eerste vliegvis ervaring eind jaren '90 en die vergeet ik nooit meer!

Bedankt voor het delen

Gr

Jan
"Petri Heil"


sietzedevisser

Ik had de vergunning van le pecheurs reunis. Daarmee mag je ook vlak boven en stroomafwaarts van domaine long pre vissen. Zoals je al zegt is de ambleve een best moeilijke rivier om te waden(waadstok is aan te raden). Vis spotten is me op 2 kopvoorns na nog nooit gelukt. Vis zien stijgen echter wel.

Ik vis daar meestal met een of 2 goudkopjes met als favorieten de grhe, pheasant tail, red tag en een soort van caddis pupa gemaakt van chartreuse en zwarte ice dub. Haakmaten 12 en 14.

Qua droge vliegen gebruik ik eigenlijk alleen nog de elk hair caddis daar.

Probeer de diepe plekken uit te vissen en het vooral in de vroege en late uurtjes te proberen. Meeste succes had ik rond 6/7 uur en 22/23 uur.

Stavelot en de ambleve heb ik mijn aller eerste forel op stromend water gevangen op en nog op een droge vlieg ook(elk hair caddis). Kenissen van ons hebben een huisje gekocht ooit op long pre en sindsdien komen wij daar minimaal 1 keer per jaar en soms vaker zelfs. Ken onderhand iedere stukje rivier als mijn broekzak en vang er altijd erg goed. Soms vang ik zelfs bekende vissen van eerdere jaren.

Jorrit W

Idd. goed gevist Appie!

Ziet er super uit! Nu hopen dat we zondag op De Ahr ook een paar van dat formaat mogen vangen.