een paar ERNs (Effective Rod Numbers)

Started by Scaramouche, December 13, 2015, 23:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Quote from: henkverhaar on January 03, 2017, 10:03:09
Of als een keukenweegschaal waar nodig een nieuwe batterij in moet...

haha, ja, dat is ook nog eens waar. Even een pakje er op zetten om te checken of hij nog wel goed weegt is altijd een goed idee.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Quote from: Scaramouche on January 03, 2017, 09:27:27
het kan zijn dat de running line van de 4 een stuk zwaarder is dan die van de 9, maar het is wel een heel dramatisch verschil!

Misschien is het al aan het verschil in dikte van de running lines te zien?
Ik heb bijvoorbeeld een Barrio lijntje van Bas overgenomen ter vervanging van een versleten  Scientific Anglers, en de Barrio is denk ik wel 2x zo dik. Heb dus een heleboel backing eraf moeten halen anders paste de lijn niet op de reel.


johan1965

Toch eerst maar even mn keukenweegschaal batterijen controleren. 😂

p.forel


johan1965

Ik heb vanavond nog 4 lijnen op mn keukenweegschaal gelegd, nl. Wf3f SA 15gr, wf4 orvis 18gr, wf8 airflo 31gr en een orvis wf9 31gr allemaal floating en hele lijn gewogen. Dit lijken me normale verhoudingen. Wat denken jullie?

p.forel

Ja leuk nu weet je wat hele lijn weegt. Of je er iets aan heb weet ik niet.




Floor

Wat je hele lijn weegt zegt niets over aftma klasse, ern of zelfs maar over de lijn zelf.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

johan1965

Het probleem wat ik constateerde was dat de Airflo wf4f 26 gr weegt en de orvis wf9f 22gr. Dus volgens mij is de orvis geen 9 en de airflo geen 4. Een 4 moet toch minder wegen dan een 9? Of snap ik er helemaal niks van😀

Floor

Niets zal ik niet zeggen 😀 Maar, als je weet dat je alleen het voorste deel van de lijn moet meten zal er wel wat veranderen in je conclusies. Dat niet iedere #4 lijn ook echt een #4 lijn is volgens deze manier van meten klopt wel.

http://www.common-cents.info/
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

p.forel

Nog 1 keer dan ALLEEEEEN DE HEAD WEGEN !!!!!!!!!


henkverhaar

De klassificatie van een lijn wordt bepaald door het gewicht van de eerste 30 voet - formeel ook nog zonder de tip, maar met de front taper.

p.forel

Oude aftma systeem gaat van eerste 30 ft uit ja
Maar is achterhaalt door de nieuwere type lijnen

henkverhaar

Quote from: p.forel on January 07, 2017, 12:26:59
Oude aftma systeem gaat van eerste 30 ft uit ja
Maar is achterhaalt door de nieuwere type lijnen

Het systeem mag dan achterhaald zijn (dat ben ik op zich wel met je eens), het systeem zelf is nog steeds actueel en ongewijzigd (zie b.v. http://www.affta.org/wp-content/uploads/2012/01/fly_line_weight_specs.pdf). Dus als je een lijn (als producent) als aftma X classificeert, dan moet die lijn ook aan de 'eisen' voor een astma X voldoen, dwz een bepaald gewicht voor de eerste 30 voet minus de (level) tip.

p.forel

Kunnen het beter in prullenbak knikkeren  je valt binnen de aftma als je op de eerste 30ft maar goed zit
Al maak je daarna de lijn een kilo in  3 meter en heb je een boothengel nodig om te gooien het valt binnen de aftma

Ik geloof nog eerder in sinterklaas dan de affta

Zou er bijna astma x van krijgen

Floor

Quote from: p.forel on January 07, 2017, 17:42:35
Kunnen het beter in prullenbak knikkeren  je valt binnen de aftma als je op de eerste 30ft maar goed zit
Al maak je daarna de lijn een kilo in  3 meter en heb je een boothengel nodig om te gooien het valt binnen de aftma

Ik geloof nog eerder in sinterklaas dan de affta

Zou er bijna astma x van krijgen

Ik begon pas echt wantrouwend te worden toen ze opeens met blanke 'zwartepieten' op de propoen kwamen, maar het is inderdaad sterk achterhaald, long belly, schort belly, very short belly, shooting head, windcutter enz, enz, met zoveel verschillende lijnen kan 1 ouderwets systeem gebaseerd op DT lijntjes nooit goed functioneren.  Veel mensen willen graag blindelings ergens op kunnen vertrouwen, maarja zo simpel steekt de wereld ook weer niet in elkaar.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

holla999

waarom is P.Forel zo tegen het prima AFTMA systeem?
in combinatie met het common-cents systeem kun je er iedere hengel/lijn combinatie mee sturen.
je moet begrijpen dat er een systeem nodig is om bij een bepaalde hengel aan te geven dat het een drietje is en geen achtje.
daar gebruik je nu de AFTMA codering voor, heel de wereld weet dan dat je bij de codering #3 er op kunt rekenen dat dit een licht vliegvishengeltje is.
en niet een pook om te gaan snoeken, wat is daar nu mis mee?
als er lijnen zijn die niet passen in dit 9 mtr. gewicht verhaal, dan vermeld men dit toch gewoon.
een short belly van 6 meter valt wel binnen dit 9 mtr. gebied en een long belly ook, immers je meet 9 mtr. en de long belly is dan op zijn belly van 11 of 12 mtr. natuurlijk zwaarder, daar heb je hem ook voor gekocht.
je wilt met zo'n lijn lange worpen maken en toch de lijn mooi in de lucht hebben hangen, neem dan wel een hengel die i.p.v. dat zachte drietje een wat steviger karakter heeft.
kun je dus allemaal zien aan de AFTMa code eventueel in combinatie met C-C.
wel even doordenken voordat je een systeem dat al zo lang prima functioneert onderuit probeert te schoppen, of kom met een nieuw super systeem en laat dat dan door de vakorganisatie AFFTA in Amerika homologeren.
succes en groeten uut Drenthe
Peter
 

p.forel

#191
Holla : misschien je eigen toch beter verdiepen in het CCS.
Zacht 3 tje. Steviger 3tje.  Die meer kan hebben Is het dan nog wel een 3tje ?????????????

Misschien de filmpies van mel krieger eens kijken. Hoe je verder werp met juiste gewicht


https://paracaddis.wordpress.com/2012/03/15/an-aftma-fairy-tale/

johan1965

Nogmaals mannen, het was een heel makkelijke vraag : Kan een wf4f meer wegen dan een wf9f. Graag antwoorden met JA of NEE . Dank

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

JA.
Maar heb je nou al eens goed gewogen? Dus alleen de belly, of alleen de eerste 30 ft (9 meter?)
Zijn wij tenminste ook gerustgesteld......

Floor

Waarom is die vraag zo belangrijk voor je? Wat wil met het antwoord doen? Als je wil gaan vissen heb je niets aan deze informatie. Als je de link die ik eerder al heb gegeven aanklikt en doorleest kan je precies vinden wat en hoe je moet meten om de benodigde informatie te verkrijgen. Ik heb al mijn hengels en lijnen gemeten en kan je zeggen dat de aftma codering op hengels en lijnen zeer vaak afwijkt van de gemeten waardes. En ja, een 4 kan zwaarder zijn dan een 9 maar, ook langer of korter of dikker of dunner.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

weerwolf

ga je naar de binddag? neem de lijn maar mee neem ik een nauwkeurige weegschaal mee. Kijk even wat het merk van de lijn is en zoek de specs erbij (soms op de doos te vinden) dan gaan we dan goed meten.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Bone F

Quote from: Floor on January 07, 2017, 23:23:20
Waarom is die vraag zo belangrijk voor je? Wat wil met het antwoord doen? Als je wil gaan vissen heb je niets aan deze informatie. Als je de link die ik eerder al heb gegeven aanklikt en doorleest kan je precies vinden wat en hoe je moet meten om de benodigde informatie te verkrijgen. Ik heb al mijn hengels en lijnen gemeten en kan je zeggen dat de aftma codering op hengels en lijnen zeer vaak afwijkt van de gemeten waardes. En ja, een 4 kan zwaarder zijn dan een 9 maar, ook langer of korter of dikker of dunner.

Sjoemelinfo in de vliegvisbusiness! ;D

Floor

Ohhh, nu snap ik het; een 2 lijn vol met sjoemmel software weegt natuurlijk meer dan een 9 zonder.
Hier geen 'terugroepacties' helaas.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Wim59

Quote from: Floor on January 08, 2017, 11:09:11
Ohhh, nu snap ik het; een 2 lijn vol met sjoemmel software weegt natuurlijk meer dan een 9 zonder.
Hier geen 'terugroepacties' helaas.

Wat zijn we leuk.