drilvraag

Started by Scaramouche, August 15, 2016, 09:50:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Ik doe iets fout. Maar wat?

Gisteren voor een nimfworkshop naar de Ambleve gegaan. Heerlijk gevist, en ook gevangen. Maarrr.... het merendeel van wat ik haak, lost, en volgens mij verspeel ik bovengemiddeld veel. Bij de hele kleine visjes snap ik dat: die hebben zo weinig massa dat het moeilijk is om druk op de haak te houden. En visjes van onder de 20cm hoef ik ook niet te landen.

Het probleem is alleen dat ik ook veel grote vissen verspeel; gisteren een paar mooie vlagzalmpjes die na een seconde of vijf weg weten te komen en ook een paar 30+ forellen die de (weerhaakloze) haak los weten te schudden.

Wat ik doe, is de lijn uiteraard steeds op spanning houden, met de maximale druk die ik aandurf. De vis laag houden omdat bij het springen de kans op lossen natuurlijk het grootst is. Het lijkt erop dat de vissen de haak uit de bek draaien bij het kopschudden. Een maand geleden had ik datzelfde op de Vesdre met twee 50+ forellen (slapeloze nachten nog steeds :'(...), en ook op het OVM heb ik de grootste vissen die ik daar heb gehaakt nooit kunnen landen door dat soort geintjes.

Klinkt dit bekend en zijn er bepaalde technieken tijdens de dril die het risico op lossen verminderen?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Ciniq

#1
Ik vis op veel op de Vesdre (LRPE) en ik moet zeggen dat ik niet heel veel kwijt raak, ook de kleintjes niet.
En juist de grotere zouden zoals je al zegt makkelijker moeten blijven hangen door dat hun bewegingsfrequentie veel lager ligt. Waar dat door komt is natuurlijk niet makkelijk te zeggen aangezien iedere vis en iedere situatie anders is.

Ik heb wel wat theorien hierover, maar dat is geen harde wetenschap :)

1. Gebruik een zachte hengel.
Ik vis met een Grey's 10' #2, hiermee verspeel ik veel minder vis dan met hardere hengels in het verleden.
Je zou je kunnen afvragen of het misschien aan de lichte kant is, maar mijn ervaring verteld mij dat ik ook grotere vis net zo snel kan drillen als op een zwaardere. Er is maar een beperkte druk mogelijk op 10-12/00 en deze.
Wel moet je er rekening mee houden dat het sturen van vis moeilijker is!

Hierbij ligt het er volgens mij dus aan, dat je met een zachte hengel veel geleidelijker druk geeft waardoor er minder plotselinge veranderingen van druk op de vlieg voorkomen waardoor deze los kan schieten.

2. De maat van de vliegen
Een kleinere vlieg lijkt veel lastiger uit een bek te springen dan een grote. Ik vis zelden groter dan maat 16.
En als ik het al doe, dan is dat meestal om sneller dieper te komen op een snel stromend of erg diep stuk.
Hoe groter de vlieg hoe groter de hefboom, en daarnaast werkt het gewicht van de gebruikte kraal ook mee.

Hiernaast is het natuurlijk belangrijk dat je de vis niet gaat laten springen aangezien dat er voor zorgt dat de bewegingsfrequentie ineens heel hoog ligt (schudden) maar dat gaf je zelf al aan.

Meer kan ik er qua theorie ook niet echt van kwijt, ik denk dat het, zoals altijd bij vissen, heel erg aan ervaring en gevoel ligt.

*edit*
Een klein maar misschien wel belangrijk detail is dat ik met een 9 meter nylon leader vis.
Vliegenlijn is dikker en zwaarder waardoor het wat meer 'wappert' tijdens het drillen van voral kleinere vis.
Dit kan natuurlijk ook behoorlijk van invloed zijn.

Mike

Ik merkte een zeer groot verschil toen ik van hengel switchte.
Eerst viste ik bijna altijd met mn Sage ESN 10 ft #2 en had ik mn Grey's Streamflex 10 ft #2 meer mee als reserve hengel.
Tegenwoordig is dat precies andersom.
Met de parabolische en veel zachtere Grey's los ik een stuk minder dan met de veel hardere ESN.

Verder controleer ik continu mn haakpunt.  Elke keer als ik ff vast zit wrijf ik met m'n nagel over de haak punt naar beneden. Heel vaak voel je dan heel ff een klein klikje aan het haak puntje en dan haal ik m even langs mn slijpertje of ik vervang m.

Het is ook belangrijk stevige dundradige haken te gebruiken met lange punten. Ik vind de Hanak 450 BL bv echt een topper. Deze is ook nog een stuk krom gebogen en dat voorkomt ook lossers.

Soms binden mensen ook te veel materiaal in en daarmee heb je minder haak kans. Hou daarom je nymphen dun en maak de lijfjes slank.

Zware kralen kunnen ook van invloed zijn. Deze hebben veel massa en gewicht. Daardoor komen ze vaak makkelijker los met schudden.

Verder is het niet gek dat je bij het nymphen meer vis lost, simpelweg om t feit dat je er veel meer haakt.
Bij mij zijn t vaak de hele kleine vissen die lossen maar ik los ook regelmatig grote vis.
Ik denk dat dat er gewoon een beetje bij hoort.
Tijdens wedstrijden worden de visjes vaak meteen uit t water, de lucht in gefloept om zo met een boog in t netje te worden opgevangen. Dan is je kans op verspelen minimaal maar met grote vissen kan dat natuurlijk niet.

Vissen met weerhaak maakt t in mijn beleving alleen maar erger. Zeker als je heel dun vist met zachte hengels.
Je moet veel meer kracht gebruiken om de weerhaak in t vlees te krijgen en dat zorgt voor nog meer lossers als je 't mij vraagt.

Een goed uitgebalanceerde hengel is ook erg belangrijk.
Zo is mn Sage te strak en een andere maat viste in t beging met de a&m czech nymph hengel. Hij had ook continu lossers omdat de hengel te log is en ook een totaal verkeerde actie heeft.
Gebruik bij voorkeur een lange, dunne en lichte hengel.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Dank voor de tips. Ik moet zeggen dat ik al veel van de suggesties doe: ik vis op forel met vrij zachte hengels. Voor het nimfen gebruik ik een Vision Vipu 9'6" #3, een vrij zachte hengel, al is die niet helemaal parabolisch maar licht progressief. Ik heb ook met een paar hengels van wedstrijdvissers gevist, die hengels waren iets lichter maar vooral beter in balans met hun reel; daar zou nog winst te boeken zijn voor wat betreft het reageren op de aanbeet. Maar tijdens de dril vind ik de demping van mijn Vipu heel goed. De nimfen die ik gebruik zijn gebonden met een 2.8mm tungsten bead, op mooi dundradige Hanak haken zonder weerhaak. De haakbocht zelf is mooi vrij.

en bij het nimfen zit de vliegenlijn gewoon op de reel, dus dat gewicht kan het verschil ook niet maken.

Ik ben dus bang dat het gewoon een gebrek aan ervaring is. Wat ik nu vermoed is dat ik te 'lief' ben voor de vis en ik meer druk op de lijn moet houden. Enfin, in september ga ik een week naar Oostenrijk en slovenie, hopelijk krijg ik dan heel veel kansen om het spelletje beter te leren spelen. In ieder geval heb ik de smaak van het nimfen wel aardig te pakken, het is een mooie aanvulling op de trukendoos voor wanneer de vissen niet willen stijgen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Ik heb voornamelijk met droge vliegen staan vissen, maar de Trabucco T-Force Comp Pro in 10/100e beviel mij uitstekend qua kracht en zeker vwb rek ::agree::
Bijna niets verspeeld met eraf vallen, dat ik na elke forel(tandjes) beter de tippet kan checken werd mij al snel duidelijk >:(
Vergeet niet de parachute adams, wat een feest was dat daar zeg 8) zelfs mooie 45+ vlagzalmen slurpten ze op ;)
Ik zelf twijfel nog voor dit najaar wederom Slovenië of de Caraïben ::) have fun.

gijsie20

Quote from: Ciniq on August 15, 2016, 11:59:19
*edit*
Een klein maar misschien wel belangrijk detail is dat ik met een 9 meter nylon leader vis.
Vliegenlijn is dikker en zwaarder waardoor het wat meer 'wappert' tijdens het drillen van voral kleinere vis.
Dit kan natuurlijk ook behoorlijk van invloed zijn.

9 meter leader?? Hoe krijg je dat weg op een riviertje?

MarcelN

Quote from: gijsie20 on August 15, 2016, 22:53:36
9 meter leader?? Hoe krijg je dat weg op een riviertje?
Met dat 'domme' nimfen hangt die praktisch onder je top, weinig werpen zo :-\ wél effectief

Scaramouche

Precies, met nimfen werp je eigenlijk helemaal niet, je mept de nimfjes (meestal twee of 3) stroomopwaarts en maakt dan heel precieze drifts. Dat is een techniek die je even onder de knie moet krijgen. Het is qua beleving niet zo mooi als het presenteren van een droge vlieg die dan van het oppervlak wordt genomen, maar het is zeker wel een leuke manier van vissen. Je moet het water heel goed lezen, heel scherp zijn op iedere verstoring van je drift en de aanbeten zijn altijd dichtbij. En het is echt dodelijk effectief en op sommige plekken de enige manier om de grote vissen te haken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Vissen zonder weerhaak, vooral met kleinere vliegen gaat je gewoon vissen kosten, dat is niet anders. beter is weerhaak platdrukken, zodat hij er niet met elke nies eruit vliegt maar wel gemakkelijk te verwijderen is zonder noemenswaardige schade aan de vis.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Grotendeels vis je op deze manier idd vrij dichtbij maar zeker niet altijd.
Ik gebruik ook de 9 m leaders en vaak heb ik toch de vliegen lijn in mn hengel hand.
Zeker op de grote rivieren in bv Slovenië is er wel degelijk sprake van echt werpen. Je kan met zo'n 9 m lange, getaperde leader namelijk gewoon werpen, net als met een vliegenlijn.
Kost ff wat tijd om dat onder de knie te krijgen omdat je m niet voelt laden maar het kan prima.
Harde wind is wel een probleem want met deze manier van vissen is de leader helemaal boven water. Een flinke windvlaag trekt dan je vlieg omhoog en dat is irritant.

Je kan op deze manier ook bloed effectief quarter down stream vissen. Daarbij heb je geen last meer van de wind en het is ook weer een mooie toevoeging en kan soms een hele hoop vis triggeren toe te happen, die met gewoon french leader vissen niet reageren.
Het is echt bizar hoeveel vis er soms uit een poel komt als je m op deze 2 manieren uitvist.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ciniq

Zoals Mike al aangeeft, die 9 meter gaan er met regelmaat echt wel uit.
Bedenk ook dat een riviertje misschien maar 6 meter breed is...  maar best wel behoorlijk lang.
Ik vis dan ook vaak een aantal meter stroomopwaards om vis niet te verjagen, de nylon leader kan in die gevallen
van het water gehouden worden zodat je nimfen wel op de juiste diepte en snelheid afzakken.
Ook is het op die manier goed mogelijk om over een brede stroomversnelling heen te vissen in het stilstaande water
wat aan de overkant staat.

De theorie waarom een kleine haak beter zou haken met weerhaak wil ik graag eens onderbouwd zien.
Want afgaande van mijn eigen ervaringen is dit dus niet het geval.

wh82

Controleer ook ff of je haak goed scherp is. Ik heb pas een paar vissen verspeeld tot mijn grote verbazing. Achteraf bleek dat de haak bot was en de punt enigszins verbogen. Moest wel goed voelen en heel goed kijken..
Vlieg vervangen en weer als vanouds.

Menno_siemensma

Quote from: wh82 on August 16, 2016, 08:48:41
Controleer ook ff of je haak goed scherp is. Ik heb pas een paar vissen verspeeld tot mijn grote verbazing. Achteraf bleek dat de haak bot was en de punt enigszins verbogen. Moest wel goed voelen en heel goed kijken..
Vlieg vervangen en weer als vanouds.
Dat is ook zeker zo, plakkerig scherp als het kan, als je die onderwater beelden ziet, verbaas je hoe vaak vis het aas in de bek neemt, en weer gezellig uit spuugt zonder weerstand. Met scherpe haak heb je meer kans dat die blijft hangen tijdens dat proces. Tevens zijn lang niet alle haakjes op hun scherpst uit de verpakking.

Wat betreft kleine haakjes en met weerhaak beter haken/vangen, zit het mijns inziens in 2 zaken: 1 het haken zelf, dat zou iets makkelijker moeten zijn met een weerhaakloze haak want minder weerstand dan een met een weerhaak. Het verschil lijkt me niet heel erg groot maar natuurkundig lijkt me dat niet heel moeilijk in te zien.

Het vangen lijkt me juist door het makkelijkere inhaken wat moeilijker, als we puur even naar de haak kijken, want wat er makkelijker in gaat, gaat er namelijk ook makkelijker weer uit.
Het blijft voor mij dus een afweging of je het wat gemiddeld gezien vaker verliezen van vissen tijdens de dril wilt of iets minder snel vis haken maar wat meer kans op het landen van de gehaakte vis. Mijn compromis is dus met platte weerhaak vissen die voor mij het beste van beide werelden biedt :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ciniq

Misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar ik bedoelde een weerhaakloze haak tegenover een met een platgedrukte weerhaak.
Het is logisch dat een haak met weerhaak moeilijker erin gaat dan een zonder. De tussenvorm is dan idd een platgedrukte weerhaak,
maar ik hou het zelf dan zo clean mogelijk en laat ook dit weg omdat ik geen verschil merk tussen de twee.

Je tweede stelling is inderdaad logisch, een kort haakje gaat er makkelijker in en uit dan een lange grotere haak.
Maar van de andere kant kan je ook zeggen dat een grotere haak meet heen en weer slingert (zeker met kraal) en meer hefboom heeft dan een kleine. Hierdoor zou het gat waar de haak in zit sneller groter gemaakt kunnen worden waardoor deze er makkelijk uitvalt.

Allemaal aannames en theorie natuurlijk. Hoe het echt zit zullen we waarschijnlijk wel nooit weten.
Daarom vist iedereen op zijn manier en dat is prima zo.

Menno_siemensma

Gister nog maar eens in de praktijk getest, eerst even met weerhaak, stuk of  5 ruisvoorns gevangen, als ze goed hapten was het ook 100% gehaakt en geland. Daarna de weerhaak geplet omdat ik eentje lastig eraf kreeg en dat is zonde van de vis. Hierna heb ik van de 20 die ik heb gehaakt, 10 kunnen landen, en 10 dus niet, waaronder, uiteraard, 2 van 30+ .... >:( Dus afgaande op deze beperkte 'test' merkte ik gewoon dat vis al kopschuddend de vlieg veel sneller lossen zonder de weerhaak, zelfs als je het bobbeltje van platgedrukte weerhaak nog overhield.
Maar ik heb liever een vis gehaakt en gelost dan schade aan de vis. (NB, de rest van de met weerhaak gevangen vis ging wel gewoon snel van de haak zonder problemen)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ciniq

Leuke test, ik kan hem helaas niet nadoen want ik heb geloof ik geen vliegen meer met weerhaak :)

Zou het niet ook nog aan de soort vis kunnen liggen?
Ik bedoel, ik vang bijna uitsluitend forel en vlagzalm, deze hebben toch een andere bek dan voorns.
Vergelijk het met baars en snoekbaars, de eerste verlies je een stuk sneller vanwege de zachte bek.

Ik zal morgenavond de vangst/los verhouding eens bijhouden.

Scaramouche

Hoe zetten jullie de haak als je op forel/vlagzalm vist? Ik sla niet echt aan maar vertrouw op de kracht van de vis om zichzelf te haken als hij vlucht nadat hij zich prikt, maar misschien is dat wel de oorzaak en moet ik toch aanslaan/harder strip-striken?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

#17
Ik heb nog te weinig vlagzalm gevangen (3 of 4 kleintjes van cm of 25 helaas) om dat te weten, forel wel genoeg gevangen, die haak je meestal wel goed, al kunnen die ook erg goed haken lossen. Ik denk wel dat voorntjes wat sneller losgaan ivm de kleine haakjes en zachtere bekjes.

Qua aanslaan doe ik met alles onder water gewoon stripstrike en dan hengel vloeiend omhoog, met droge vlieg 1 sec wachten als die hem pakt en en dan hengel kromtrekken, niet te hard, want dat heb ik met schade en schande nogal eens te enthousiast gedaan... met alle gevolgen van dien.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ciniq

MBT nimfen:
Aangezien dat ik maar weinig tot geen slack in de lijn heb, zit ik de haak met een heel licht tikje van de hengeltop.
Met scherpe weerhaakloze haken is dat meer dan genoeg.
Als ze dowstream pakken hoef je trouwens uberhaubt niets te doen, dan haken ze zichzelf.

Ik hou de aanslag altijd zo zacht mogelijk eigenlijk, vooral omdat je bij een gemiste beet anders achter of boven je in de bomen hangt.
Hierom probeer ik het dus zo te doen dat als ik mis sla, de nimfen niet uit het water komen.
Dat is op ondiepe stukken wel lastig.