Kyll en Ahr eerste week augustus 2008

Started by Herman, December 22, 2010, 10:03:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herman

Van het oude forum: Geplaatst: Ma sep 08, 2008 19:35    Onderwerp: Kyll en Ahr eerste week augustus 2008
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In de eerste week van augustus was het dan eindelijk weer eens zo ver. Ons eerste tripje naar Duitsland van dit jaar. Eigenlijk doen Hans en ik de twee tripjes verspreid over de zomer heen. Eentje in mei en eentje zo eind augustus.
Omdat er in mei een aantal zaken voorvielen die er voor zorgden dat Hans en ik niet op pad konden hebben we gekozen voor een trip in augustus en eentje in september.

Het moest de Kyll maar weer eens worden. Een meerdaagse trip naar een stuk dat we beide nog niet kenden. We kwamen uit in St. Thomas.
Daar staat een pension dat wel een nieuwe eigenaar kan gebruiken, maar wel erg gezellig (en vooral voor de Ollanders: niet duur) is.

Van te voren gebeld en gereserveerd. Omdat het op de maandag ruhetag was, was dat van te voren bellen wel erg handig........
Aangekomen hebben we de spullen op de kamers gelegd en zijn de vergunning van 10 Euri  wezen halen bij de eigenaresse. Per overnachting mag je één dag vissen (officieel dan  :wink:  ). Daarna snel naar het water om te kijken waar we allemaal zouden gaan vissen. Het is de drie dagen steeds rond de dertig graden, maar dat mag de pret niet drukken, wellicht heeft het de vangsten wel gedrukt.....

Zoals je ziet vlak langs een spoorbaan. Die ligt tussen de rivier en het pension in.
De afgelopen reisjes naar Duitsland met zijn beiden waren voor mij niet al te best verlopen. Behalve een bekeuring voor te snel rijden leverden deze tripjes niets op voor mij. Gelukkig heb ik in Engeland wat les gehad en die lessen leken zich te bewijzen. (Hoewel............ afgelopen weekeinde naar t OVM geweest: geen vis! zondag Meppel: geen vis!)
Hans voorop en ik als tweede door de rivier. In het veel belovende stukje was het inderdaad raak:

een poosje later werd het nog leuker voor mij:

En dat terwijl ik inmiddels ook al eentje heb geland, maar die wilde niet op de foto. Hans heeft deze dan ook keurig voor me geschept.

De tweede dag bij het ontbijt een nieuwe vergunning gekregen. Eerst maar ff naar Gerolstein om mijn duitse vergunning te verlengen. Op de heen weg nog staan praten met een stel nederlanders op een stuk van de Kyll verderop richting Gerolstein. Als je hun moest geloven was dat nu net het stuk waar alle vis van de wereld zich had verzameld. En inderdaad de mannen vingen aardig in de tijd dat we hebben staaan kijken.
Eenmaal terug en op een ander stukje van de Kyll in de vergunning van St. Thomas weer begonnen met vissen.
En ja, ik had weer het geluk om te vangen. Hans word inmiddels wat moedeloos en wil de hele zwik aan de wilgen hangen of verkopen......
Gelukkig wacht hij daar nog ff mee  :P

(ha gemeen lachen naar de fotograaf dat kan ik welv :evil: )
Een poosje later is het weer zo ver, een beetje kromme hengel.

Wat het is weten we niet, maar hij telt wel weer.
En wat te denken van mijn eerste vlagzalm in Duitsland?

En tenslotten nog weer een ander patroon:

ook niet geheel bekend, maar ja wie let daar op.
Helaas heeft Hans nog steeds niets gevangen. Hij verheugt zich al op het voetballen op tv die avond.
Na een hapje eten nog even een uurtje willen vissen. Hans heeft wat last van een oude blessure en gaat mee om te kijken. Met zijn goede vissersoog weet hij mij te vertellen waar ik de vlieg moet plaatsen:

Na een tweede poging op aanwijzen van Hans het resultaat:

Hans heeft inmiddels zijn tijd op en moet terug naar het pension voor de voetbal. Ik besluit gedurende de eerste helft nog even door te vissen. Het gaat zo lekker!
Gelukkig het fototoestel mee, voor een niet onverdienstelijke score in dat uurtje:

en als afsluiting weer een regnboogje:

Na deze vis besluit ik, omdat ook de eerste helft is afgelopen van de voetbal terug te gaan naar het pension om van het lekkere gerstenat te gaan genieten. Aangekomen bij het pension (overzijde spoorbaan weet u nog wel?) komt de waterkeeper er net aangespurt op zijn brommertje. Een verhaaltje heen en weer met Hans, die inmiddels is komen kijken waar ik blijf, en mij hebben we het over de visstand in zijn stukje water. Hij is erg verbaasd dat we in twee dagen twee regenbogen hebben weten te vangen. Die worden er in ieder geval niet door hem ingezet! Na de foto's gezien te hebben moet ie het wel toegeven, het zijn regenbogen....
Zijn advies is wel dat je in september moet komen, dan komen ook de grote vlagzalmen los.......... Helaas voor hem hebben we in september andere plannen (Obere Möhne zie elders).
De volgende morgen wil de dame van het pension al weer een nieuwe vergunning uitschrijven, maar we hebben besloten naar Altenahr te gaan om in de Ahr te vissen.
Een trip met de auto binnendoor naar Altenahr verder komen we aan op de grote parkeerplaats aldaar. Even een blik werpen hier en daar en dan naar de vergunningverstrekker. Daar blijkt dat we toch van te voren hadden moeten reserveren! Alle vergunningen voor die dag vergeven...
Eigelijk is het niet zo erg, de strecke is voor 95% onoverdekt dus met dertig graden erg warm...
De man van de zeg maar VVV heeft ons doorverwezen naar Dernau. Bij de benzinepomp daar een vergunning gehaald en bij de camping begonnen met vissen. De eerste tekenen waren niet zo gunstig. Twee dode forellen op de bodem.
De eerste vis mocht ik weer scoren:

En toen begon het......... Ook Hans ving de ene na de andere. Geen forel, maar wat geeft t! Het blijft lachen toch al dat spul?!

Op enig moment weet Hans toch ook de grotere varianten te vinden:

Leuke kopvoorn toch!
Bij een diepe poel is het weer raak voor Hans:

En om het af te leren nog maar een keertje vangen:

De kleine vissies hebben we maar niet meer op de foto gezet, dat was toch allemaal maar veel van hetzelfde.
De slotvis is nog wel het vermelden waard, een record kopvoorn voor mij:


Het was een reisje dat lang op zich heeft laten wachten, maar dat alles in zich had. Moe maar voldaan (zoals het zo mooi heet) keerden we huiswaarts......... op naar september!

Hans bedankt weer voor deze trip!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..