nieuwe lijn

Started by charl, January 30, 2011, 20:54:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

charl

hallo luitjes ik ben van plan om er een lijntje bij te kopen om dat ik aleen drijvende lijnen bezit
maar wat voor  lijn is beter

sinktip lijn
intermediate lijn of
een zink lijn

alle tips zijn welkom

Sieger

Tsja Charl... ik ga toch even een wedervraag stellen... Wat wil je ermee gaan doen... Het hangt van het type visserij af welke lijn het meest geschikt is...

Zo is er niet echt een goed antwoord te geven...


Sieger

charl

in ieder geval voor de forel

Sieger

#3
Da's nou niet echt een antwoord waar je heel veel verder mee komt... Forel ok.. maar welk type water... stromend, op de put.... Grote rivieren, kleine slootjes... Zee-forel...

En ook niet onbelangrijk... waar ga je mee vissen.... Droog, nat, nymph, streamer.... Allemaal dingen die je bij je keuze mee kunt nemen...

Maar vooral de diepte waarop je wilt vissen ... dus op welk water...?

Ik heb in Duitsland trouwens nog nooit iets anders gebruikt dan een drijvende lijn, waar ik dan soms een poly-leader (zinkend) aanzet... Daarmee probeer ik dan wat sneller op diepte te komen als de vis diep lijkt te zitten... Voor de rest... of een tapse leader bij droge/natte vliegen of gewoon een stuk nylon....

Tot nu toe maar 1 keer gehad dat ik een zinkende lijn miste en dat was op de Ronde Bleek...


Sieger

charl

#4
het is voor op de forellen put sieger

drijvende lijn heb ik al dus droog gaat wel lukken

Sieger

Ah... Als ik daarvoor iets zinkends zou willen, dan een echte zink-lijn... niet een die heel snel afzinkt, maar een met een gemiddelde zinksnelheid zodat je met 'tellen' de diepte kunt bepalen...

Zinktip of intermediate voegt volgens mij op de put niet veel toe... daarvoor kun je ook een poly-leader gebruiken...


Sieger

Arno

Ik vind het toch altijd lastig om bij zo iets te adviseren
Het is namelijk ook afhankelijk als je naar een forellen put toegaat hoe de situatie ter plaatse is.
Voorbeeld De Haere en de Kool zijn putten van wel 6 tot 12 meter diep daar doe je met een intermediate lijn op dit moment niet zo veel.
een zinktip is beter maar duurt ook even voor die beneden is en volle zinklijn is hier op dit moment een goede optie.
maar als je dan een maandje verder bent en het water word wat warmer dan kan een zinktip of intermediate ook prima
ga je naar de Eemhof of Smallert of de Woldstek dan heb je al een heel andere situatie minder diep en ook minder groot(eemhof bovenste vijver)
hier kun je ook nu goed met een intermediate uit de voeten alleen sta je iets langer te wachten,zinktip kan ook goed, zinklijn misschien iets overdreven.
Ik vis zelf veel met een intermediate lijn zowel in de zomer net onder de oppervlakte en je kan als je wat lange wacht ook verschillende dieptes vissen.
met een zinktip en of volle zinklijn ga je altijd voor de diepere vissen.
Dit is hoe ik het zie met verschillende lijnen op een forelput.

Gr Arno

Rossie69

zou ik toch voor de intermediate gaan.
neem aan datje swinters toch lekker bij de kachel blijft,of vliegies bind.

dan kan je beter een zinkleader erbij kopen is goedkoper en heb je ook een soort van zinktip.

inter wil zomers ook wel,en heel goed zelfs.

mini eitje eraan en slepen maar.