Vises

Started by Bone F, March 03, 2019, 18:21:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jo flyfishing

Toen ik deze gekocht heb, in een bakstenen winkel :-) , het advies gekregen van de bek inderdaad heel goed af te stellen in functie van de haak (vooral niet harder aanspannen dan nodig), net om dit te vermijden.

Doe nu al meer dan 5 jaar met de originele bek, haakje 18 (denk dat dat het kleinste is dat ik gebruik, kan wellicht nog kleiner) tot 6/0.

Quote from: JB on March 05, 2019, 15:12:23
Heb ook nog de Danvise, helaas al twee keer de bekken gemold, vind de puntjes van de bekken vrij zwak.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Beertje

Ik gebruik 2 vices. 1 imitatie regal vice voor streamers. en een TMC voor het fijnere werk. Zo verpest ik de bek van de TMC niet met zware streamers binden.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

#27
Ik weet niet of (de meeste) andere merken dat ook hebben, maar ik heb een Dyna King rotary vise en die heeft standaard een paar groeven in de bek; een voor grote en een voor hele grote haken. Daarmee wordt het gedeelte wat is bestemd voor de kleinere haakjes gespaard.



Die andere bek kun je als extra accessoire erbij kopen - is blijkbaar bedoeld voor als je uitsluitend op hele kleine haakjes bindt.

Maar de vraag van Bone F ging ook en vooral over de aanschaf van een rotary vise. En daar ga je denk ik geen spijt van krijgen.
Ik zie anderen niet altijd de volledige functionaliteit van de "rotary" gebruiken - die gebruiken het alleen om de haak af en toe in een andere positie te zetten, maar ik gebruik het ook voor het op de haak wikkelen van diverse bindmateriaal (ook hackelen bijvoorbeeld), en dat vind ik echt ideaal.

Edit:
Nog ff een filmpje erbij gezocht - dit is dus GEEN Dyna King, maar gaat ff om het principe.
https://howtoflyfish.orvis.com/fly-tying-videos/techniques/1059-why-use-a-rotary-vise

Ochi

Bind al een jaar of 8 met volle tevredenheid met de Dynaking indexer rotary vise.
Gebruik alleen nog de bek met inkepingen.

Voor tubeflies klem ik een extra tool in de bek van Futurefly.

Geen idee meer wat ik er voor betaald heb, hij komt uit de US toen douane nog niet zo op de import zaten.

Greetz Ochi

Bone F

#29
@JB heb je ook 3 auto's  :D
Ik hoop dat ik bij deze vise ook de haakpunt in de bek kan weg werken. Met dat binddraad van Veevus heb je meteen problemen als je bij het binden de haakpunt raakt. Zo niet dan moet ik daar maar aan wennen!

JB

Quote from: Bone F on March 05, 2019, 22:57:29
@JB heb je ook 3 auto's  :D
Nee heb er twee tot mijn beschikking  ;D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

sjo

Ik kocht in 1992 een Renzetti traveler, de goedkoopste versie. Ik bind er nog steeds met veel plezier mee. Heb twee jaar een Norvise van een vriend geleend, maar ik kon er niet aan wennen. Ook die bobbinhouders vond ik een crime. Dat is natuurlijk maar mijn persoonlijke mening. De traveler doet het nog steeds prima al is het wat lastig om aan reserveonderdelen te komen. Vanuit de USA moest ik $78 porto betalen voor een nieuwe kop die $10 kostte. Ik heb na het fiasco met de Norvise doorgezocht en betaalbaar aan nieuwe koppen kunnen komen ergens in Duitsland.
Let the fly be with you....

Bone F

Nou ik ben er nu helemaal uit. Ik heb vandaag mijn Danvise ontvangen. Dat viel mij dus erg tegen, wel erg "plastiekerig", die gaat dus retour Polen alle waarde naar z'n geld gaat hier zeker op. Het wordt een Stonfo Elite, wat een verschil!

jo flyfishing

Plastic doet hier al 6 jaar z'n ding.
Maar elk zijn goesting (zoals ze hier plegen te zeggen).
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Ben Tabak

Zit op dit moment zelfs heerlijk achter m'n Danvise....

Bone F

#35
Ja mooi dat de Danvise bezitters daar tevreden mee zijn. Als iemand 'm over wil nemen be my guest, moet je wel snel zijn, € 55,-  is een stuk goedkoper dan de aanschafprjs in NL.

p.forel

Waarom dan niet gelijk voor de ultime zalmbind vice gegaan

[attachment id=1 msg=178245]

Bone F

Haha ja dat is wel weer een beetje overdreven, zo vast hoeven ze nou ook weer niet te zitten.

p.forel

Voorkomt juist dat je dure 50 dollar haak verschuift en zodoende beschadigt

Bone F

Zo dan gebruik je wel erg dure haken. Ik doe het nooit, heb nog geen negatieve ervaringen daar mee, maar ik zie ook veel dat ze de haak vastzetten met een stukje plastic, stuk goedkoper 😊

jo flyfishing

Oh, dan is plastic wel goed?  8) ;D 8)
Quote from: Bone F on March 13, 2019, 22:43:53
Zo dan gebruik je wel erg dure haken. Ik doe het nooit, heb nog geen negatieve ervaringen daar mee, maar ik zie ook veel dat ze de haak vastzetten met een stukje plastic, stuk goedkoper 😊
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

p.forel

#41
Plastic. Ja deed ik ook hoor maar je moet zoveel kracht op haak zetten om niet te verschuiven

50 dollar haken nee die waren ook niet aan mij besteed maar wel super mooi 
En dan zou het toch zonde zijn dat ze beschadigen
[attachment id=1 msg=178253]

Gert

Quote from: jo flyfishing on March 13, 2019, 23:05:00
Oh, dan is plastic wel goed?  8) ;D 8)

::slaugh::

En dat voor een haak die bijna net zo duur is als die vise. ;D

p.forel

Plastic of niet die danvice  de bek is ook niet echt hard  zou er geen zalm haken in doen
Dat wordt telkens nieuwe bek aanschaffen

Bone F

 Piet, ik schreef toch Stonfo Elite  ;D en Jo voor jouw gemoedsrust je kunt ook een stukje papier gebruiken  ;)

JB

#45
$ 50,00 haak en niet eens oogjes eraan  ::slaugh::
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

jo flyfishing

Beetje stangen mag af en toe wel.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Bone F

Absoluut!! Anders wordt het veel te saai.

p.forel

Quote from: Bone F on March 14, 2019, 09:53:04
Piet, ik schreef toch Stonfo Elite  ;D en Jo voor jouw gemoedsrust je kunt ook een stukje papier gebruiken  ;)
Was ook niet voor jouw he

Maar ja beetje de danvice mensen pesten mag toch