vraagje Denemarken

Started by Useless, March 25, 2011, 11:21:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Useless

Over een week ga ik weer met een paar vismaatjes naar Denemarken achter de zeeforel aan. Gezien alle verhalen over de algengroei en het daaruitvoortvloeiende troebele water zijn de vooruitzichten niet heel erg gunstig.
Ik vroeg me dan ook af of het zin heeft om de bellyboot mee te nemen en op deze manier te proberen om iets verder uit de kust wat schoner water te vinden. Heeft iemand enig idee hoever die algengroei zich aan de kust uitstrekt en of dit zinvol is?

Arno

Volgens de berichten zit het overal ook op de diepere stukken(in denk wel dat het daar minder is)maar als de temperatuur zo blijft
heb je kans dat tegen de tijd dat je er bent de algengroei alweer een stuk minder is. het schijn dat bij een zeewatertemparatuur van ca. 4/5 graden
de algengroei stopt. Mag van mij een hitte golf komen daar. wij gaan namelijk volgende week zaterdag die kant ook op.

Gr Arno

Useless

Quote from: Evert on March 25, 2011, 11:46:01
Ruud had het er over dat de algen met een temp van boven de 5 graden dood gaat.

Bij mij is het precies andersom; onder de 5 graden heb ik altijd het idee dat sommige delen van mijn lichaam afsterven!

Wij zitten in de buurt van Middelfart en ik ben er bijna van overtuigd dat we jullie vast wel ergens tegenkomen.
Normaliter zoekt iedereen een plek in de luwte waardoor je vaak op dezelfde stekken uitkomt en nu het visgebied misschien nog wat kleiner wordt agv de algen zal je zien dat je uiteindelijk allemaal bij elkaar in de buurt zit.

Als je een ouwe indo met overgewicht tegenkomt met een Zpey-switchrod dan zal ik het hoogstwaarschijnlijk zijn  ::).

sebastiaan

Bericht van 't Blog van Go-Fishing;

Algen er en koldtvandsalge der kun lever i saltvand.
Alle alger kræver lys. Derfor er også denne koncentreret fra overflade og 4 – 5 meter ned.
Algen har været overvåget siden 1998, og mønsteret hvert år har været ganske klart. Den topper i uge 11 – 13 og dør forbavsende hurtigt ud i løbet af uge 14 – 15. Uge 16 og frem har Fyn været stort set fri for Chantonella alle årene.
Hvis algen optræder i store mængder, og fiskene ikke kan finde enten fersk eller dybt vand at søge hen til. Så er der en chance for at den bliver kvalt. Døde fisk er i skrivende stund kun set i Gamborg Fjord og Helnæs Bugten for Fyns vedkommende. Dog ikke store mængder Det samme skete i 2007.
På den åbne kyst vil fisken opsøge dybere vand, men vender tilbage så snart algerne atter er væk (forventet iløbet af uge 15). Fiskeriet efter uge 16 var f.eks. fremragende i 2007.
For Fyns vedkommende er det det sydfynske øhav ca. fra Nyborg rundt Langeland – Ærø og hele vejen op gennem Lillebælt der er ramt. Ca. til og med Æbelø. Her vil jeg ikke anbefale at lægge fiskedagen. Odense Fjord – Hindsholm og Kerteminde – Nyborg ser dog udtil at gå mere eller mindre fri af algerne, og der fanges fisk på disse stræk iøjeblikket. Nøjagtig det samme mønster så vi i 2007.
Der er altså ikke grund til at fortvivle. Gamborg Fjord og Helnæs Bugten vil nok halte noget bagefter rent fangstmæssigt dette forår, men den åbne kyst burde snart fiske normalt igen.
Hvis du vil læse mere om algeopblomsteringen i Danske farvande så er denne rapport ganske interessant


Vertaling met Bing Translator:

Algen is een koldtvandsalge die alleen in de zout water leven.
Alle algen vereist licht. Het is daarom ook dit geconcentreerd van het oppervlak en 4-5 meter naar beneden.
Algen heeft gevolgd sinds 1998 is, en het patroon elk jaar heel duidelijk. De toppen van week 11-13 en verbazingwekkend snel sterft uit in de loop van de week (14-15). Week 16 en boven al die jaren grotendeels Fyn gratis van Chantonella zijn geweest.
Als algen vindt plaats in grote hoeveelheden, en de vis niet kan of verse of diep water vinden naar. Is er een kans om te worden gewurgd. Dode vissen is op het moment van schrijven alleen gezien in Gamborg Fjord en de Helnæs baai van Funen. Echter, geen grote hoeveelheden van het zelfde ding gebeurde in 2007.
Op de open kust zal maken voor dieper water vissen, maar zal terugkeren zodra algen zijn weer weg (verwacht binnen de week 15). Visserij na week 16 was, bijvoorbeeld. uitstekende in 2007.
Van Funen is het de Zuid-Fyn archipel ongeveer van Nyborg rond Langeland en Ærø-helemaal door de kleine belt dat wordt beïnvloed. Ongeveer tot en met inbegrip van Æbelø. Hier, zou ik niet aanbevelen zetten visdag. Odense Fjord-Hindsholm kerteminde en Nyborg kijkt echter udtil – te gaan min of meer gratis van algen, en gevangen vis op deze stretch iøjeblikket. Precies het zelfde patroon we in 2007 zagen.
Er is dus geen reden tot wanhoop. Gamborg Fjord en de baai van Helnæs zal waarschijnlijk niet aan iets daarna zuiver fangstmæssigt dit voorjaar, maar het moet spoedig kust vissen normaal opnieuw openen.
Als u meer lezen wilt over wateren algeopblomsteringen in de Deense dan dit verslag heel interessant


Ik hoop dat je er wat van kunt brouwen, vertaling is een beetje krom.

Bas



mrproper


mrproper

HIer nog een uitzending op TV-2 ( Deense tv zender ) over de algen

http://nyhederne.tv2.dk/video/index/id/38417957/

mrproper

Ja ik weet het ........ je verstaat er geen ruk van  .

Tenminste de meeste dan . :)

vliegvisgek

dus als ik het goed lees zit ik er eesrte week van mei beter bij hoop ik dan maar ;D

Rossie69

kunnen jullie ook doenu everte.

:)

succes,ziet er niet best uit dus,jammer.


mrproper

Je kan ook komen garnalen pellen evert...

Ga volgende week ook weer aan de slag....

Bert J.

Baal als een stekker van die algenplaag. Ik heb nog even met de gedachte gespeeld om alles een paar weken te verzetten.
Mocht het al lukken met het huisje, dan is het nog de vraag of het lukt om zes man hun vakantieweek te laten verzetten.
We zullen er maar het beste er van maken.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

vliegvisgek

ach evert de een vind dat mooi de ander dit gelukkig heeft ieder ze eigen ding anders was het veel te druk op de zeeforel of putjes toch ;)

Arno

Ik kan mijn vakantie wel verzetten hoor geen probleem.
niks als ellende die kl.te algen had er vroeger in de vijver in de tuin ook al een sch..t hekel aan.
maar die rivieren trekken mij ook wel we zullen zie volgende week zaterdag.

Gr Arno

vliegvisgek

toch zijn er ook putten waar erg veel alg is b.v arrild niet normaal zoveel maar evert ik vis tegen woordig ook veel op konga ,a en moet zeggen dat dat ook erg mooi is helaas ving ik ze nog niet echt groot de meeste 20 tot 30 cm soms kleiner maar goed het is forel :)

maar ondanks de alg verhalen wens ik jullie heel veel plezier in denemarken ;)

johannes

Veel succes daar

is de algenplaag te gek kun je altijd nog een stukkie hoger rijden/bellyboten hier geen algen en meer dan genoeg zeeforel ;D ;D

vliegvisgek

ja dat is klote evert maar dat wist ik niet dat de vis er onder leed maar goed heb gisteren met denemarken gebeld en er komt de aan komende week veel mooi weer aan daar dus hoop voor jullie dat het goed komt anders de konga ,a proberen ook mooi hoor ;)( of toch op een put die zoutwater put op funen moooooooi) ;D

Useless

Hey Evert,

Volgende keer beter. Is trouwens nu de tweede keer dat ik met mijn getinte huid en zwarte haar voor een duitser wordt versleten  ;D. Heb toch niet echt dat arische uiterlijk.
Was je wel een beetje dankbaar. Je had je hielen nauwelijks gelicht of ik kreeg 4 aanbeten op rij in krap 3 kwartier tijd. De eerste ramde na twee runs dwars door mijn 0,26 heen, vervolgens ving ik een dikke veertiger, daarna nog een redelijke vis verspeelt en nog een 40+ gevangen. Was ook meteen zo'n beetje het enige wapenfeit van de hele week. Al met al had het vissen deze keer een hoog arbeidsgehalte met gering succes.
Was leuk om Auke en Arno te ontmoeten. Zo kun je bij berichtjes ineens een gezicht erbij voorstellen.

Jammer dat jullie de trip plotseling moesten afbreken maar klasse dat het samen uit, samen thuis was en zo hoort het eigenlijk ook.

Bert J.

Useless, ik durf het bijna niet te vragen...... Maar, verslagje met foto's misschien? :D :D :D ;)
Die van ons ligt al bij Bas.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Useless

Quote from: Bert J. on April 11, 2011, 14:12:00
Useless, ik durf het bijna niet te vragen...... Maar, verslagje met foto's misschien? :D :D :D ;)
Die van ons ligt al bij Bas.

Zal ik nog doen maar ik moet even wachten tot mijn maatje alle foto's heeft opgestuurd.

Enne Evert, ik geloof dat ik net als jij een ernstig gesprek met Hem van boven heb gehad na het verspelen van de vis. Het hielp niet maar luchtte wel op.

A{b}r{a}xa{s}

verslag van Evert en consorten komt vanavond als het goed is op de website,
daar ga ik zo mee aan de gang