zeeforel in het Lauwersmeer

Started by Scaramouche, March 01, 2015, 20:41:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Interessant project, hopelijk is het succesvol!

http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/6216/kom_7_maart_zeeforel_vissen_in_het_lauwersmeer.html

Wat ik alleen niet kan vinden is hoe die beessies naar de waddenzee kunnen migreren. Die sluizen zijn toch eenzijdige spuisluizen?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sjoerd

NAAR de Waddenzee kan dus wel! :) :) :) :) :) Maar ik begrijp wat je bedoeld, Hoe kunnen ze weer terug komen. Kennelijk kan dat wel want anders had men niet de moeite genomen om ze daar uit te zetten lijkt mij.


Sjoerd

Scaramouche

hahaha, ja, ik bedoelde van en naar. Maar ik heb het al gevonden: er is een vispassage

http://www.dongeradeel.nl/gemeente-dongeradeel/renovatie-gemaal-dongerdielen_41227/
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Twan


Arno

Denemarken is nog wel een stukje verder Twan??

Twan

#5
Haha ja klopt Arno!!

We knallen dit jaar ook naar lapland en naar Nordland in noorwegen en dat is ook nog stukje verder!!

Plantje

Mooi project! Hopen dat het succesvol is!

Piet Piraat

NAAR de Waddenzee kan dus wel! :) :) :) :) :) Maar ik begrijp wat je bedoeld, Hoe kunnen ze weer terug komen.

Waarom zouden ze terug willen???

Scaramouche

Quote from: Piet Piraat on March 03, 2015, 08:07:31
Waarom zouden ze terug willen???

Het idee is dat ze in de achterliggende beken gaan paaien, dus dan moeten ze kunnen heen-en-weren.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Piet Piraat

Dus ga ik er vanuit dat de zeeforellen van circa 10-15 cm in de beekjes waar ze zich ook moeten voortplanten worden uitgezet.
Waarom zou je er dan al op moeten gaan vissen. Of zijn die 1000 zeeforellen een lokkertje...

FSCHAMP

Volgens mij wel, want hoeveel zeeforellen zullen er terugkeren nadat ze volwassen zijn?????

Ik weet dat in Canada gezegd wordt dat van 2 volwassen zalmen (mannetje en vrouwtje), die de paaigronden bereiken en paaien, het broed dat uitkomt (en dit zijn duizenden zalmeitjes) en naar zee gaat, er slechts 6 volwassen exemplaren terugkeren naar de paaigronden om zich verder te planten.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Bij forel liggen die verhoudingen anders heb ik wel eens gelezen op een Deense site; die kunnen ook meerdere paaitrips maken in hun leven en een forel kan geloof ik meer dan 15 jaar oud worden als hij niet voortijdig wordt opgegeten (door aalscholver, otter, zeehond of mens) dus dat zijn dan veel eitjes die kunnen worden afgezet.

Ergens denk ik dat het inderdaad een lokkertje is om meer toeristen naar het noorden te trekken, maar als dat in combinatie gaat met een parr-programma hoop ik toch dat we in de komende jaren op het lauwersmeer achter de salmoniden aan kunnen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FSCHAMP

@Jan Vlieg : Het gaat over West Canada en het ging over Chinook (King) Salmon en Coho Salmon.

@ Scaramouche : Ik weet dat zeeforel overleeft na de paai, maar daar zullen er ook heel wat van sneuvelen op weg naar zee en als ze terugkomen.

Maar ik bedoelde vooral op de duizend stuks van 10-15 cm, die ze gaan uitzetten, daar zullen er niet veel van overleven en terugkeren om te paaien.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Inderk

Mijn grootste angst is Keuter uit Urk.
Dat is een beroepsvisser die o.a. op het Lauwersmeer zijn netten mag uitzetten.

Ik weet niet wat er allemaal waar is van de geruchten......
maar als die waar zijn, dan worden de zeeforellen voor een groot deel verhandeld op een visafslag.

En kunnen we het wel vergeten dat er geboren en getogen Nederlandse zeeforellen gevangen kunnen worden in Peizerdiep, Hunze, Drentse Aa, Reitdiep etc.....
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69

komen we weer optijd achter dan . dirkkie

Plantje

Inderdaad, dat is wel zorgwekkend als een beroepsvisser ze er weer direct uit mag plukken!

En het is ook wat raar dat ze een vissessie direct na het uitzetten plannen.

Met betrekking tot de verwachte paai en terugkeer heb ik ook wel mijn twijfels (en dat zal vooral met mijn gebrek aan kennis te maken hebben ;) ) Ik zou verwachten dat je enkel broed, eitjes of zeer kleine visjes uit moet zetten op de beoogde paaigronden. Die trekken dan naar zee en daarna pas zullen zij terugtrekken naar die beoogde paaigronden. Of ziet zo'n volwassen zeeforel ook ineens die nieuwe plek waar die neergemikt wordt als zijn paaigrond?

Floor

@ Jan Vlieg, ook ik heb inderdaad het idee dat dit een duidelijk geval is van, 'de (Deense) klok horen slaan, maar niet weten waar de klepel hangt'
Het idéé is natuurlijk fantastisch, maar bij het begin beginnen is waarschijnlijk beter.
Dit soort projecten vragen veel tijd, financiële middelen en uiterst kritische omstandigheden om succesvol te kunnen zijn.
Maar, wie weet wat er komen gaat..?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Inderk

Lutz Jacobi bedoel je denk ik.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Marco B

Je bedoelt waarschijnlijk Sharon Dijksma. Type 'gesjeesde student' dus dan maar de politiek in.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Scaramouche

Vandaag op Vis TV besteedden ze kort aandacht aan de uitzetting. Waren toch wel mooie vissen die daar werden losgelaten hoor!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10