Sinktip en booby op forel

Started by W3stland, January 26, 2013, 13:45:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W3stland

Ik vis al sinds eeuwig op forelputten en had me voorgenomen nooit met iets anders dan drijvende lijnen te vissen maar zoals altijd wint de nieuwsgierigheid het weer van mijn mooie voornemens. Zou ik aan een sinklijn ook een forel kunnen vangen.. Ik heb dus inmiddels een sinktip van A&M gekocht en vroeg mij af of er hier iemand mij kan vertellen of ik met sinktip ook met een booby kan vissen ipv een volledige sinklijn. En hoe lang moet mijn leader in dit geval zijn? Hoe vissen jullie deze binnen? Mijn plan is zodra t even iets opwarmt naar de eemhof te gaan (achterste vijver) en dit eens te gaan proberen. Vorige twee jaar met buzzer bezig geweest en daarvoor met streamer en droge vlieg dus dit lijkt mij weer een mooie verrijking van mijn viskennis..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

R.S.N Flyfisher

Daar kan Jeroen je van alles over vertellen, ik vis zelf nu ook met sink-tip, maar echt leuk vissen is het niet..
Kans op vangen is op deze manier wel groter, ik gebruik verder een tungsten streamer om de bodem te bombarderen.
Booby werkt ook wel om iets hoger te gaan zitten, maar is vaak toch gewoon proberen

W3stland

In dit geval eemhof is tussen de twee en drie meter max, denk dat ik eerst maar eens 75 cm ga proberen dan..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

vliegvisgek

dan zou je de airflo di5 of di3 moeten aanschaffen kun je alle dieptes bevissen en die trekt de booby,s wel onder
en zo,n sinktip krijgt de booby,s niet onder die ik heb dan de booby,s :)

vliegvisgek

ik heb zinktip lijn van s.a maar die krijgt ze niet onder de lijn van de sponser ook niet bram heeft hem ook en kreeg hem
niet onder eigenlijk de lijn zelf ook niet hahaha maar tuurlijk zijn er tips die hem onder krijgen weet ik ook maar welke geen idee
wel weet ik dat de airflo,s voor de booby,s top zijn of de teeny  :P :P

gijsie20

#5
Ik vis in de winter ook met een sinktip, royal wulff drijvende lijn met sinktip. Trekt een booby echt wel onder. Vist prima!
Booby laten afzinken, en heel rustig binnen halen.

vliegvisgek

Quote from: gijsie20 on January 26, 2013, 23:58:50
Ik vis in de winter ook met een sinktip, royal wulff drijvende lijn met sinktip. Trekt een booby echt wel onder. Vist prima!
Booby laten afzinken, en heel rustig binnen halen.
\

dat snap ik dat die lijn dat lukt maar denk dat de a&m lijn sinktip de booby niet onder krijgt  ???

johannes

mijn gedachte is dat een hele zinklijn veel meer voor vanuit de boot/bellyboot is en een zinktip meer om vanaf de kant te vissen.

die teeny tserie zinkt inderdaat als een baksteen maar werpt als een draak (vind ik dan met mijn beperkte werpkunsten)

gijsie20

Quote from: vliegvisgek on January 27, 2013, 10:12:39
\

dat snap ik dat die lijn dat lukt maar denk dat de a&m lijn sinktip de booby niet onder krijgt  ???

Ik ben benieuwd. We gaan het horen van W3stland hoop ik  :D

Mike

Ik vis erg veel op forellenvijvers en vis ook heel veel met zinklijnen.
Ik ben jaren geleden begonnen met Orvis wonderlines met zinktip, dat lukt wel maar is verre van ideaal.
Daarna heb ik een paar verschillende Teeny's geprobeerd, een verschrikking!
Toen Ben ik over gegaan op de oude series van Airflo, dit werkte erg goed. Het gooid prettig en je hebt goed lijncontact.

Nu vis ik al weer een aantal jaren met de sixth sence lijnen van Airflo en idd de di 3 en de di 5, dat zijn wmb de meest efficiente lijnen voor dit soort visserij.
Het lijncontact is met volledige zinklijnen echt vele malen beter dan met zinktips.
Dat kan je op dagen dat ze voorzichtig toe happen echt heel erg veel vis schelen.

De lengte van je onderlijn hangt af van een aantal factoren, aller eerst, waar zit de vis, daarna is het belangrijk om het drijfvermogen van je booby te weten.
Het idee van de booby is dat ie langzaam opstijgd als je niet binnen stript, de ene booby doet dit veel sneller dan de ander.
Dit is erg belangrijk.
En dan kan begroeiing ook nog een rol spelen bij de lengte van je leader.
Bij veel begroeiing is het bv beter om je leader Langer te maken zodat ie boven de planten blijft.
Maar ook hier is het drijfvermogen van je booby een belangrijke factor, ook het gewicht van je zinklijn kan hierbij veel verschil maken.

Afgezien van wat een hoop andere mensen zeggen vind ik het vissen met zinklijnen ook erg spannend en leuk, je moet er alleen even vertrouwd mee raken en dat is in het begin vaak even wennen.

Succes!



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

W3stland

Ik ben gister eindelijk ( op mn 31e) afgestudeerd dus heb nu naast werk en mn gezin tijd om a.s. zaterdag naar de eemhof te gaan. Hoop dat er geen ijs meer ligt. Is er iemand onlangs nog geweest? Zal meteen laten weten of de a&m sinktip een booby onder trekt..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

ben

Hoi Allemaal, ik heb veel succes met de sinktip 200gram van Rio, deze zinkt prima en deze vis ik het liefs met een goed drijvende Booby, want dan krijg je de beste actie, leader of tip tussen de 60 cm en 120 cm lang, zeer goeie resultaten bij de Eemhof, Wild Reutum en De Woldstek, trouwens dit weekend kunnen we weer los, mooi he ::goodjob:: :P :P :P :P ::top:: ;) ;) ;) 

Rossie69

gebruik bollen voor mn boobs
hahaha je zou denken dat die niet vergaan,nou mn teeny gaat dat echt wel lukken.
wel ff wachten.

airflo depthfinder is ook een zeer goeie lijn.
das ook een baksteen van een lijn.

mudlers vis dr graag mee in de winter.
ook handig als je ff een bakkie wilt doen,hengel neer leggen en je lijn in de gaten houden,groot kans dat je zo ook een vis vangt ;)


ben

Zekers bij de woldstek Henk
Quote from: Rossie69 on January 31, 2013, 20:24:47
gebruik bollen voor mn boobs
hahaha je zou denken dat die niet vergaan,nou mn teeny gaat dat echt wel lukken.
wel ff wachten.

airflo depthfinder is ook een zeer goeie lijn.
das ook een baksteen van een lijn.

mudlers vis dr graag mee in de winter.
ook handig als je ff een bakkie wilt doen,hengel neer leggen en je lijn in de gaten houden,groot kans dat je zo ook een vis van


Zekers bij de woldstek Henk

Rossie69

Ja ben 4 de vijver.

dikke blauw/witte mudler eraan,en aju.
slurp

ben


Rossie69

van die kleur combi wist je niet

;)

ben

Dat benne toch je huiskleuren, zie de Rossie Special!!! ::goodjob:: ::goodjob:: ::goodjob::

W3stland

Morgen eindelijk op weg, lekker ochtendje eemhof.. Ik doe loop in loop tippet van 75 cm aan mn A&M sinktip. Wel even booby kopen daar want die heb ik niet en ik heb ook geen foam in mn bindbak. Mocht het niet lukken ga verder diep vissen met streamers daar heb ik de hele studie genoeg van kunnen binden. En ik neem voor de zekerheid natuurlijk wel mn drijflijn mee. Ben ik toch gewend he. Zal kijken of er nog wat foto's vanaf kunnen ;) Iedereen iig bedankt voor de tips en info!
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Nootjez

Ik heb nog maar één vis gevangen op de booby en de zinklijn, een visje van 86 cm op DRB op de laatste dag van vorig jaar.

Op naar de volgende :D

W3stland

Vanochtend wezen vissen, was eerst erg koud maar toen het zonnetje kwam was het heerlijk. Vissen was erg moeizaam en er weed voornamelijk met zinklijn gevist. Mijn nieuwe sinktip van A&M drijft prima maar zinken doet ie niet.. Niet met de booby kunnen vissen helaas dus. Ga inderdaad maar een duurdere lijn halen want dit is ook zonde. Wel met mn drijflijn een mooie forel weten te vangen gelukkig.. Maar t was taai allemaal..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Hilco

Vorige keer hebben we geleerd dat als spullen van A&M het niet doen ze dat graag van je horen !!

Maar ik ben blij dat je er nog wat hebt in laten zitten voor morgen  :P

W3stland

Tja hilco maar dit ga ik niet melden, wat verwacht je van een lijn van een tientje? Ik had er gewoon al rekening mee gehouden, vind de lijn voor zn prijs verder prima om een streamer mee te vissen, maar voorlopig blijf ik bij mn Cortland trout lijntje. Die is echt heerlijk.. Ik heb verder een super dag gehad hoor eindelijk weer gevist en nog wat gevangen ook. Neem voor morgen ofwel een zinklijn mee of ga lekker met de buzzer/nimf met een verklikkertje op 2m diep. Ik zag een bellyboater die ze langs het eiland er uit trok die had er wel meer dan tien. Succes morgen!
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Koen

heb je al geprobeerd je zinklijn schoon te maken met afwas middel?

W3stland

Nee het is een nieuwe lijn, lijkt mij niet nodig, maar denk dat al zou dat werken dat ie zeker geen booby onder gaat kunnen trekken.
"A bad day's fishing is better than a good day at work."