Vliegvissen op forel in Lauwersmeer

Started by Franky Boy, March 26, 2016, 12:05:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Wader

Quote from: Franky Boy on May 03, 2016, 20:54:40
Klaar jongens!
We worden het blijkbaar niet eens... :-[
Iemand nog op het Lauwersmeer (of elders) gevist?

Ja hoor, zondag nog even naar het Lauwersmeer getogen.
Heb zelf geen forel activiteit waargenomen, en dus ook niet gevangen. Wel 2 knappe snoekbaarzen gehaakt, die zo op het oog richting de 70 cm. gingen en nog net in het netje pasten. Daarna nog een 3e aanbeet gehad, maar die loste vóór ik kon zien wat het was.
Alles op een met koperdraad verzwaarde goudkopnimf maat 8, met fluo geel staartje uit een sportschoenveter, pauw fiber lijfje met koper geribd, en fluo geel kraagje van cactus-chenille.
Al met al een leuke zondag, met een weertje wat er op begint te lijken .....

Franky Boy

Aan Sjoerd en Wader:
::goodjob::

Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on May 01, 2016, 08:59:10
Niet schrikken; het was te verwachten.
Waar je het ongeveer moet zoeken?
Ik ben daar ook niet bekend...
Maar als je op de kaart kijkt, zie je dat er maar enkele delen met de auto (en daarmee komen vliegvissers!) benaderbaar zijn.
Aan de westkant (Friese oever) bij Oostmahorn.
En aan de Groningse kant (Zuid-Oosten) via de N-361 en de Strandweg.
Hier is een kaartje (je kunt inzoomen):
https://www.google.nl/maps/place/Lauwersmeer/@53.3744179,6.1730239,12z/data=!4m2!3m1!1s0x47c9b04660ca281f:0x22815cb8940e4dc2

Overigens meldde Menno op facebook dat hij gisteren weer twee mooie forellen had gevangen (waaronder een van meer dan 60 cm!) en enkele vissen had gemist.
Lijkt me idd afdoende info, de plekken heb ik wat dat betreft ook zo zelf gezocht en afgevist. Afgelopen keer was het 6 uur vissen voor een enkele mogelijke aanbeet die ik miste. Pas na 4 uur in de middag en een heel stuk ergens anders dan ik begon, had ik de vis gevonden waaronder een van 62cm :)

Wondje op zijn kieuwplaat was er al, gevangen op yellow tag natte vlieg.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Floor

Goed bezig! ziet er uit als een mooie gezonde vis.

je zou bijna een groter net moeten kopen  :D
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Franky Boy

Een prachtvis!
En wat een bijzondere tekening (stippen) heeft deze forel...
Dat uitklapbare schepnet (stalen veer) komt me erg bekend voor; heb je die van je vader overgenomen of heb je een soortgelijk schepnet aangeschaft?
In het eerste geval is het misschien nog het schepnetje van wijlen Ab Hesp, de eerste penningmeester van de VNV en een goede vriend van mij.

sjoerd

Quote from: Franky Boy on May 05, 2016, 08:06:29
Een prachtvis!
En wat een bijzondere tekening (stippen) heeft deze forel...
Dat uitklapbare schepnet (stalen veer) komt me erg bekend voor; heb je die van je vader overgenomen of heb je een soortgelijk schepnet aangeschaft?
In het eerste geval is het misschien nog het schepnetje van wijlen Ab Hesp, de eerste penningmeester van de VNV en een goede vriend van mij.

Deze netten worden weer opnieuw gemaakt. Ik was de mijne in Canada kwijtgeraakt(was niet van Ab) en heb een nieuwe gehad van Menno voor mijn verjaardag. Het zijn zeer handige netjes, die nooit in de weg zitten, nergens aan blijven haken en ook nog eens licht van gewicht zijn.Dit in tegenstelling tot die (fraaie) houten netten die je weer op je rug moet hangen.Kortom voor het wadend vliegvissen vind ik ze ideaal.

Sjoerd

Koen

heerlijke netjes zijn dat! ik had er een van Fly and Spin

https://www.flyandspin.nl/guideline-easy-fold-net-serie.html

Sjoerd, waar heb je die van jou vandaan? Ben de mijne kwijt geraakt  :'(

sjoerd

Quote from: Koen on May 05, 2016, 09:33:39
heerlijke netjes zijn dat! ik had er een van Fly and Spin

https://www.flyandspin.nl/guideline-easy-fold-net-serie.html

Sjoerd, waar heb je die van jou vandaan? Ben de mijne kwijt geraakt  :'(

Zoals gezegd, was het mijn verjaardagskadootje. Ik dacht dat Menno deze had besteld bij een vliegviszaak in het Zuiden des lands, die niet meer bestaat. Poseidon verkoopt ze zag ik net via even googelen op opvouwbaar waadnet. HandyPak Insta-nets

Koen


Menno_siemensma

#109
Quote from: Floor on May 05, 2016, 01:17:15
Goed bezig! ziet er uit als een mooie gezonde vis.

je zou bijna een groter net moeten kopen  :D
Deze paste er idd voor geen meter in, ik moest de staart met de andere hand vastpakken om de vis veilig te kunnen neerleggen en de lijn en vlieg los te halen.  ;D
Maar zijn vooral handig voor vis tot ong 40 cm en vooral als je veel lopen moet of veel spul mee moet zoals rugzak etc waarbij een schepnet op de rug niet werkt. er zijn ook wel grotere schepnetten die inklapbaar zijn maar die wegen toch behoorlijk wat meer dan deze kleine dingetjes. Ik heb (beide netjes) bij een internetzaakje gekocht die inmiddels ter ziele is.

http://www.poseidonflyfishing.nl/index_bestanden/Page3461.htm heeft ze nog, vanuit handy pak insta nets die de makers zijn.
http://www.handypaknetco.com/
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Rossie69

heb nog wel een opvouwbaar netje van Kees Ketting :)

Menno_siemensma

#111
Vandaag in weer en wind maar naar het Lauwersmeer geweest, moeilijke omstandigheden en hele harde wind, maar toch een kunnen haken en landen. Andere vis gehaakt, was geen forel maar wat wel is een gok, winde, brasem of snoekbaars denk ik gezien de wat langzame bewegingen maar het mocht niet zo zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=SOZfEipbanw
Ik krijg die preview hier niet werkend, hoezo zit hier niet gewoon een voeg video knopje ergens? ::hulp::nvm. :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gerrit59


Plantje


sjoerd

Mooi Menno,
toch weer een Lauwerse forel gevangen ondanks de barre omstandigheden!
Maar verdiend gezien de nodige uren vissen en de pittige fietstocht heen en terug naar Groningen.

Rossie69


Hans-oet-remunj

heel mooie vis

wel hoop ik voor m en al zijn/haar potentiele nakomelingen dat het gras nat was ........

Menno_siemensma

Quote from: Hans-oet-remunj on May 19, 2016, 10:56:52
heel mooie vis

wel hoop ik voor m en al zijn/haar potentiele nakomelingen dat het gras nat was ........
Niet speciaal natgemaakt nee, maar leek me beter dan de stenen direct aan de kant, aangezien ik de leader nog even los moest halen waar die in gewikkeld zat, ik wilde niet dat die wegschoot en dan wellicht met een halve leader rond zou zwemmen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hans-oet-remunj

was het dan achteraf niet beter om uberhaupt helemaal geen foto te maken ?

Menno_siemensma

#119
Quote from: Hans-oet-remunj on May 19, 2016, 22:50:26
was het dan achteraf niet beter om uberhaupt helemaal geen foto te maken ?
Met de camera om mijn nek de vis onthaakt, foto gemaakt, het was toch een PR bruine forel voor mij, zou het hooguit 3 sec minder tijd gekost hebben. Ik denk dat dat weinig zal hebben uitgemaakt. Snap niet helemaal waarom je hier zo over doorgaat?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hans-oet-remunj

#120
grote kans dat ie over een paar dagen dood is aan de schimmel, vandaar

doet me denken aan  een vismaatje van Roman Moser.  Die ving gruwelijk veel maar maakte nooit foto's.
"niet goed voor de vis, als je het niet veilig voor de vis kunt doen maak dan maar geen foto. helaas knippen de meeste vissers er lustig op los, omdat er gescoord moet worden op de social media"

de slijmhuid is erg gevoelig, als je ooit een aquarium hebt gehad met nederlandse zoetwater vis weet je wat er tgv een beschadigde slijmhuid gebeurt na een paar dagen .....schimmel tot de dood er op volgt.

Als dat ook voor deze forel geldt denk ik zonde, het was toch ook een herintroductie project?  :o 

Dit gezegd hebbende zal ik wel weer iedereen over me heen krijgen... pfff  :-X











Arno

ik zeg niks ,maar denk er wel heel veel over PPFFFF


Menno_siemensma

Quote from: Hans-oet-remunj on May 19, 2016, 23:35:53
grote kans dat ie over een paar dagen dood is aan de schimmel, vandaar

doet me denken aan  een vismaatje van Roman Moser.  Die ving gruwelijk veel maar maakte nooit foto's.
"niet goed voor de vis, als je het niet veilig voor de vis kunt doen maak dan maar geen foto. helaas knippen de meeste vissers er lustig op los, omdat er gescoord moet worden op de social media"

de slijmhuid is erg gevoelig, als je ooit een aquarium hebt gehad met nederlandse zoetwater vis weet je wat er tgv een beschadigde slijmhuid gebeurt na een paar dagen .....schimmel tot de dood er op volgt.

Als dat ook voor deze forel geldt denk ik zonde, het was toch ook een herintroductie project?  :o 

Dit gezegd hebbende zal ik wel weer iedereen over me heen krijgen... pfff  :-X
Ik heb een aantal jaar geleden in een slootje karpers tig keer gevangen, onthaakt in het gras, ook 's zomers en nog nooit een met schimmel zien rondzwemmen, ook andere vissoorten niet. Ik denk dat dat best wel meevalt, maar je moet zeker niet meer aanraken of verlies van slijmlaag veroorzaken dan nodig is. Dat is hier ook niet het geval geweest, ik moest de leader loshalen, ik had de camera al tijdens het vissen omgedaan zodat dit zo goed als geen extra tijd kost. De vis voorzichtig teruggezet na paar minuten laten bijkomen zodat die op eigen kracht rustig kon weg zwemmen.
Ik ken een filmpje waar ze die 'tailing gloves' testen op een brook trout, en ja nadat ze die vis 20 sec heel stevig in zijn staartwortel vasthielden terwijl die weg probeerde te komen, zie je na een tijdje schimmel op die plek ontstaan. Die dingen moeten verboden worden voorin ieder geval de salmoniden. De stof trekt die slijmlaag er compleet af waardoor je die schimmel vrij spel geeft.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Met gras als ondergrond voor het onthaken van vissen heb ik op zich geen problemen.
Een kokosmat of stortsteen is wat anders.
Of, nog erger, zand...
(Zoals in dit - op zich - leuke filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=a_vP1p_RVY8

Plantje

In dit soort discussies komt het er uiteindelijk altijd op neer dat je beter helemaal niet kunt vissen. Dat is pas écht goed voor de vis!