Ik ben nieuw hier

Started by chris33, April 12, 2013, 10:11:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chris33

eerlijk gezegd, heb ik paar vliegen en nimfen, staan wel de namen bij,. maar ben nog onbekend in het wereldje van hakenmaten en type vliegen.. en binnen strippen is? Gewoon met korte rukjes binnenhalen?

8tjes maken moet ik nog eens gaan oefenen. Is dat dan andere manier van binnenhalen..

Raymond

Probeer eens met een ervaren vliegvisser mee te gaan, daar leer je zoveel van. Het is eigenlijk haast niet uit te leggen hier op het forum...
::wtf::

Beertje

Met 8-tjes kun je langzaam binnen strippen.Ik zal het proberen uit teleggen.Pak de lijn met duim en wijsvinger beet,buig nu je pols naar boven en pik de lijn op met je pink en klem dat stukje lijn weer tussen duim en wijsvinger, dit steeds herhalen. heb je op een gegeven moment teveel lijn in je hand,laat het dan vallen en ga gewoon door zoals je deed.Pffffftt
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

chris33

Dankje mannen. Vandaag mijn eerste vis gevangen op een droge vlieg..

YES! ::wave::

Hoe kan ik een foto toevoegen?

[attachment deleted by admin]

Raymond

::wtf::

chris33

Dolblij! 1 van de doelen voor 2013 al gehaald; dat was namelijk een vis vangen met de vliegenlat :-D


Troutbuster

 ::klappen::
::goodjob::
Gefeliciteerd Chris!!

In ieder geval beter dan "zwabberen met de lat"  ;) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


chris33

Dankjewel.  Erg blij!

Zwabberen. Is dat vliegvissers latijn?

Op naar de volgende vis.

Troutbuster

Nee Chris, dat is een vorm van schoonmaken met een bepaald soort bezem, heeft niks met vliegvissen te maken (al denken sommigen onder ons daar anders over! ;))

Gr

Jan
"Petri Heil"


chris33

Maar wordt hier gebruikt als wordt voor slecht werpen of..? Gewoon zomaar :-)


chris33

Hier nog een linkje over vliegen, wel interessant ; http://www.redington.com/fly-fishing/flies/

Vraagje; Wat is nou verschil tussen leader en tippet? Heb nu een tapered leader.. waarvan het eind van de lijn als stuk is ingekort (het dunne gedeelte die je aan de vlieg knoopt) dit door vliegen verwisselen en knopen etc..

Vanaf wel gedeelte kan ik er eventueel een nieuw stuk nylon aan knopen? En moet dit aan bepaalde voorwaarde voldoen, qua diktes..?

catchem

Het nieuwe stuk nylon dat je aan je leader wilt knopen is de tippet. Je kan ook gelijk aan een nieuwe tapered leader een tippet knopen. Ongeveer een meter nylon (of flourocarbon) dat je eraan knoopt. Let op het moet wel dezelfde dikte of iets dunner zijn dan het einde van je leader.

chris33

Quote from: catchem on April 24, 2013, 18:37:46
Het nieuwe stuk nylon dat je aan je leader wilt knopen is de tippet. Je kan ook gelijk aan een nieuwe tapered leader een tippet knopen. Ongeveer een meter nylon (of flourocarbon) dat je eraan knoopt. Let op het moet wel dezelfde dikte of iets dunner zijn dan het einde van je leader.

dus halverwege mijn tapered leader, kan ik in principe een stuk nylon knopen, dat zelfde dikte heeft of dunner.. maar vanaf wanneer knoop je zoiets vast... als het hele dunne stuk (einde van je leader) op is.. Of?

wouter veuger

wat makkelijker werkt,is een nieuwe tapered leader nemen,aan het eind een klein tippet ringetje knopen,en daaraan je tippet.
als je een paar keer een vlieg heb willen/moeten aanknopen en je tippet is op,knoop je een nieuw stuk aan het ringetje,zo gaat je getaperde leader een stuk langer mee.

chris33

Dus als ik goed begrijp helemaal geen vlieg aan je leader knopen, maar een ring en dan je tippet? Tippet is toch stuk nylon? Zo n ring zinkt dat niet?

wouter veuger

juist,eigenlijk verleng je dus je leader met een stuk tippet,dat is idd gwoon een lengte nylon,je tippet moet wel gelijke dikte zijn als het eind van je leader of dunner.
als je nu je vlieg wil verwisselen hoef je dus niet je leader stuk te knippen,maar alleen je tippet.

en die tippet ringetjes zijn heullll klein die zinken niet.

catchem

Ik begin vaak met een tapered leader te vissen. Als er ongeveer 50 cm opgebruikt is door vlieg verwisselen knoop ik er een stuk tippet aan. Soms knoop ik de tippet aan een nieuwe leader, maar dan om een extra lange leader te maken. Gedoe met ringetjes doe ik niet. Om een ringetje vast te zetten heb je een extra knoopje nodig en elk knoopje in de lijn vergroot de kans dat er iets mis kan gaan (breken, losraken) een knoop blijft altijd het zwakste van de lijn. Voor de besparing van het geld??? De leaders die ik gebruik kosten 99 cent.

Gerrit72


Catchem, waar haal/bestel je die leaders?

Jouw redenatie daar kan ik me wel in vinden.
Ben door die berichten over scherpe randjes aan het ringetje niet zo zeker meer van die bevestiging.
Ook al heb ik nog geen problemen gehad, je kan het beter voor zijn.
Zou zonde zijn als juist na het haken van een flinke vis gaat blijken dat de ring toch het zwakste
punt was :(
The only difference between men and boys is the price of their toys.

chris33

Bedankt mannen. Maar zonder zo n ringetje moet ik de lijnnen knopen, uiteindelijk ontkom ik er niet aan eems in de zoveel tijd ook mijn leader te knippen, want tippet raakt ook eens op... Dus als eind van de leader 25 honderste is, moet begin tippet ook 25 honderse of kleiner zijn (voorbeeld). Ideaal zo n forum.

catchem

Quote from: Gerrit72 on April 25, 2013, 18:56:34
Catchem, waar haal/bestel je die leaders?

AMfishingtackle

Gerrit72



Ik had het kunnen weten :-[

Bedankt voor de tip!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

chris33

heb van forrester fly (dam) twee tapered leaders gekocht.. eenvan 0.23mm 2x en een van 0.18 mm 4x..

Hier ben ik dus van plan om 0.18 aan te knopen wanneer het dunne gedeelte van mijn leader op is..

Denk dat het een goede oplossing is. Morgen hopelijk vissen, nu even kijken wat een goede stek is? Haventjes, of toch al polder?


Raymond

18/00 Is toch nog best dik. Waar ga je eigenlijk op vissen? Ga je met een nimfje op witvis dan ga zo dun mogelijk, 12/00 of 10/00. Alleen met een droge vlieg moet je oppassen, dan moet je sowieso al dikker gaan, afhankelijk van de grootte van de vlieg. Die gaat namelijk tijdens het werpen je lijn 'kurkentrekkeren'.

Succes!
::wtf::

chris33

Goedenavond vismaten; vandaag weer even de polder in geweest. Lekker oefenen met werpen en e.e.a. proberen. Zo was er een visser met zoon. Zoontje ving met netje een kreeftje. TOen vroeg hij aan mij wat ik in mijn vliegen doosje had (lees 20 stuks maar) dat ik niet zoiets had. Dus gaf hij mij een kreeft imitaties. Ik weer blij, dat ik ondertussen ook weer bij leer. Weinig vis aan het oppervlakte (top laag ) gezien. dus helaas geblankt.

Ik weet niet of ik zo in mijn koffer dunne lijn heb, deze lijn had ik toevallig nog liggen. Maar kan kijken idd of er nog dunne lijn aanwezig is.

Ik probeer eigenlijk met vliegvissen voorntjes te vangen. En alles wat daar om heen gevangen kan worden is ook mooi. Ik zou bijv ook wel Winde, roofblij, karper of brasem willen vangen in de toekomst. Maar wil gewoon eerst alles beetje proberen. Dus vis niet echt gericht. vandaag een goudkopje er aan gehad en kreeft imitaties. Daarna met droge vlieg geprobeerd, maar weinig beweging in het water.

En aan dehand van jullie tips, heb ik aan mijn leader (tapered) waar het zichtbaar.voelbaar dikker lijn wordt die 0.18mm nylon geknoopt en dat ging in principe prima.

Gr