De zalmforel bestaat echt!

Started by Cornico, April 10, 2014, 10:48:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

 ::delete::

Gerrit72


Oké :), maar is de zalmforel in de putten dan ook genetisch een kruising, of is het gewoon een 'turbo' gevoerde regenboogforel  ::)?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

Bij mijn weten bestaat er wel een arctische zalmforel (Artic Char).

HappyFisherman

Mochten die kruisingen een naam willen krijgen dan zal de soort dusdanig anders moeten zijn dan de twee aparte soorten (het fijne van naamgeving weet ik ook niet).

Het kruisen van deze twee kan alleen doordat het genoom van beide soorten nagenoeg hetzelfde zijn. Daardoor zal bij beide soorten metabole processen door dezelfde eiwitten gereguleerd worden en kunnen er (door homologe recombinatie) levensvatbare nakomelingen ontstaan.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Joost S.

De zalmforellen uit de putten zijn forellen die zo gevoerd worden dat hun vlees roze wordt.

Zijn dus gewoon 100% forel.

Correct me if i am wrong, ;-).

BV

En seffens komen jullie met bewijs dat sinterklaas ...

Hans-oet-remunj

al eeuwen verwarring met dat woord zalmforel :)   

Bij de viskraam is dit veelal een commerciele therm: regenboogforel op een bepaald voer gekweekt (evt ook op zout water ?) zodat ie mooi rose is. Maar het is gewoon regenboogforel. Overigens om de verwarring nog groter te maken, regenboogforel was recent toch als pacifische zalm gere-classificeerd  ?

Tav chars (zo ken ik ze qua naam) ken ik de woorden arctische zalmforel en in sommige oudere literatuur ook  beekridder. In de pacific bv dolly varden en er zijn er nog een stuk of wat varianten. In elk geval een aparte familie van salmoniden (salvelinus fontinalis en co). Over het algemeen erg fraaie en smakelijke vissen ! Altijd bijzonder om te vangen.

En idd ook al een tijdje in noorwegen bekend : hybrides tussen zeeforel en zalm. Die zou je ook best zalmforel kunnen noemen..maar forelzalm zou ook kunnen natuurlijk .... Ik neem overigens  aan dat deze zich niet kunnen voortplanten ?

En wie heeft er nu gelijk ? Sinterklaas ? En wat zegt De dikke van dale ? Geen idee.  ;)






Heintje Davids

Het opnieuw classificeren betrof volgens mij niet de "gewone" regenboogforel Hans, maar ging het om de zgn Steelhead. Dus alleen de trekkende vorm van de regenboogforel. Eigenlijk hetzelfde verhaal dus als bij de bruine forel en de zeeforel.

Hans-oet-remunj

Quote from: Heintje Davids on April 10, 2014, 17:01:31
Het opnieuw classificeren betrof volgens mij niet de "gewone" regenboogforel Hans, maar ging het om de zgn Steelhead. Dus alleen de trekkende vorm van de regenboogforel. Eigenlijk hetzelfde verhaal dus als bij de bruine forel en de zeeforel.

Is dat dan niet uiteindelijk dezelfde soort ? Ik was in de veronderstelling dat gewone regenboog vs stealhead, het zelfde is als beekforel vs zeeforel: uiteindelijk de zelfde soort.

Hans-oet-remunj

Quote from: Cornico on April 10, 2014, 17:24:08
En dan zijn we ook weer gelijk terug bij de reden waarom ik dit plaatste.
Als er een website wordt opgericht onder auspicien van het NIOZ, de Waddenvereniging en Sportvisserij Nederland mag ik toch enige kennis en uitdrukkingsvaardigheid veronderstellen, die de waarheid geen geweld aan doet.
Misschien surft men mee op de golven van het populisme en gebruikt daarom woorden en uitdrukkingen waarin een wetenschapper zich verslikt, maar als ik lees dat zalmen en zeeforellen (is geen aparte soort maar een trekkende vorm van (beek)forel) hybrides voortbrengen die zalmforel heten, dan begin ik me heel hard achter de oren te krabben in de overtuiging dat ik niet meer van deze tijd ben.
Ik geloof er nl. ook helemaal niks van en plaatste daarom ook nogal wat smileys.
Omdat alle soorten latijnse namen hebben die internationaal worden gebruikt en waarvan de verschillende talen hun benaming vaak afleiden, ben ik zeer benieuwd van welke officiële benaming dit trio vooraanstaande organisaties de naam zalmforel hebben afgeleid.

op een of andere manier moet ik telkens denken aan een opmerking over de eskimo taal:
die zou 200 woorden hebben voor sneeuw (in diverse vormen), waar wij er maar een paar hebben. Logisch want ze hebben het in overvloed.  Voor Zalmforel en Nederlands lijkt hier een omgekeerde relatie te liggen:  een tot de verbeelding sprekend woord dat een voor ons behoorlijk schaarse (afwezige !)  lading poogt te dekken...

Zoiets dus...

Hans-oet-remunj

Quote from: Cornico on April 10, 2014, 18:02:04
Dat tot de verbeelding sprekende woord is volgens mij gewoon een handels/product naam, gegeven door de verkopers/kwekers aan  ontiegelijk doorgekweekte regenbogen die Astaxanthine  in het voer erbij hebben gekregen.
Astaxanthine is een carotenoïde, d.w.z. een synthetische verbinding verwant aan caroteen, dat er iets van moet maken dat het niet is en dat, naar ik meen, in Denemarken inmiddels geheel of gedeeltelijk is verboden.

Aha, dat verklaart, Ik had even gegoogled, waar ik  caroteen verwachtte stond idd Astaxanthine , ik snapte 'm al niet .... tja dus weer die voedingsindustrie....  :(


Plantje

De vissen bedoeld in het stukje waar mee geopend werd zullen er toch zeker heel anders uitzien, dan de "zalmforellen" in de forellenputten en bij de visboer?