ijsland

Started by maurice, March 26, 2014, 11:46:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

Kreeg net een berichtje van mijn broer die nu in IJsland zit.
Ze hebben net een mooie stroom gezien vol met Charr.
100den vissen die de stroom op trekken
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Wilco

Maurice,

Met het busje naar IJsland gaat je helaas niet lukken ;D

Lijkt me wel gaaf daar een keer te vissen en als je dat soort berichten hoort helemaal.

Bone F

Vissen daar alleen voor een "happy few" vrees ik..........

Gert

Quote from: Bone F on March 26, 2014, 21:40:29
Vissen daar alleen voor een "happy few" vrees ik..........

Ik denk dat het voor forel nog wel te betalen is, maar zalm vissen kost wel een paar centen ja.

Maurice, vist je broer (daar) ook?

Groet,
Gert

maurice

Nee Gert hij kan niet vissen ::ban::

Maar ze hebben er met de groep 1 gekocht van een gids.
25 euro hadden ze met 7 man genoeg aan.
Ze hadden nog nooit z'n lekkere vis gehad. (Wel bereid door een chef)

Dagje vissen kost ongeveer 800 euro op dat stuk.
2 vissen mag je meenemen.
Zaten nu Amerikaanse en Japanse vissers voor 10 dagen vissen.
Kosten voor deze mensen voor de 10 dagen ongeveer 12000 euro.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Da's dan een duur stuk inderdaad, en ook een beste vis geweest waarschijnlijk.
Maar er zijn ook wel goedkope watertjes heb ik gehoord en gelezen - misschien dat daar dan ook weinig te vangen valt, of hooguit wat klein spul...
Mijn broer gaat overigens in juni/juli naar IJsland, en die kan wel een beetje vissen. Paar weken daarvoor mag ie dan ook mee naar Oostenrijk ;). Maar in IJsland zal het er voor hem niet van komen denk ik.

DocSalmo

IJsland is best betaalbaar om te vissen als je een beetje oplet wat je doet.

Zalm vissen is voor de happy few. Voor een goede rivier betaal je al gauw 1000 - 1500 euro voor een dag!  Lodge (eten en overnachting) inbegrepen.  De kwaliteit van de visserij is er zodanig goed dat je dan bijna gegarandeerd 5 wilde zalmen op 1 dag vangt!  Ik heb gasten gezien die er meer dan 25 vingen.  Op een dag.  Die waren zo voldaan dat ze een dag eerder terug naar huis in Engeland vertrokken.  De riverkeeper gaf die ene dag dan aan ons cadeau.  "It was  paid for by someone else anyway..."  Nou, dat moest hij ons geen twee keer zeggen!  We haakten 17 zalmen waarvan we er 15 konden landen.  De grootste twee waren 89 en 93cm.

Voor en na het zalm seizoen kan je op dezelfde rivieren vissen op zeeforel.  Niet te onderschatten die vissen. Best met een gids.  En dus ook niet zo goedkoop.

Forel en char vissen op bekende rivieren (bvb Minnivallalaekur) is ook niet goedkoop.  Reken daar toch op 200 euro voor een dagvergunning, inclusief je verblijf.  Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar dat zijn gekweekte en uitgezette vissen.  Wij hebben die kweekbakken gevonden en gefilmd.  Op die beroemde rivieren vang je enkel grote vissen.  Er zitten geen kleintjes.  Die ontbreken er.  Als ik dit schrijf op het Engels vliegvisforum dan word ik verketterd en gecensureerd.  Ik krijg zelfs dreigtelefoontjes en -brieven!  Toevallig van gidsen en organisaties die daar commerciële belangen hebben.  Volgens hun zijn die gekweekte vissen voor restaurants.  Nu ken ik de restaurant sector toevallig heel goed: die willen geen grote vissen.  Die willen gewoon een vis die mooi op je bord past.  En ondertussen heb ik een IJslandse documentaire op DVD waarop je heel duidelijk kan zien dat die vissen speciaal voor de vissers worden gekweekt en uitgezet.  Die verhalen van die "ice age brown trout" zijn fabeltjes.  We hebben het gewoon over put 'n take.

Maar een goed bewaard geheim zijn de highland lakes in IJsland.  Niet zo duur: 20 tot 50 euro per dag voor de vergunning en daarbij is ook een cabin (houten chalet waar je slaapt en kookt) inbegrepen.  Plaatsen zoals Skagaheidi, Arnarvatnsheidi en zo.  Daar barst het echt van de mooie sterke bruine forellen en chars.  Buitenlandse vissers komen meestal voor de zalm en laten deze plekken meestal links liggen.  Deze highland lakes zijn moeilijk bereikbaar. Je geraakt er enkel met 4x4.  Dat is nog een reden dat er weinig gevist wordt.  Beste visperiode is juni - juli.  We hebben pools gezien waarin misschien meer dan 500 chars lagen.

Er zijn dus goedkope watertjes. De vissen zijn er groot en er zijn er veel.  Maar je moet er kunnen geraken.

De grootste kosten voor een reis naar IJsland zijn dus:
  - je vliegticket (300 - 350 euro)
  - de huur van een deftige 4x4 (minstens 160 euro per dag)

Wij zijn in 2009 en 2010 naar IJsland geweest.  11 dagen voor een budget (all in) van 1250 euro per persoon.  Zonder gidsen natuurlijk.

http://www.youtube.com/watch?v=DHA8E_AbOi0

(zonder klank omdat youtube die blokkeert)

Wie foto's wil zien:

http://picasaweb.google.com/107665448542195930604/2010Iceland?authuser=0&feat=directlink

http://picasaweb.google.com/107665448542195930604/2009IJsland?authuser=0&feat=directlink


DocSalmo

Kleine nuance : ik vind 1250 euro niet goedkoop, maar wel betaalbaar. Zeker als je ziet wat je ervoor terug krijgt.

Bone F

Nah veel plezier daar, ik vermaak me wel op/in de Kyll ;D

Gerrit72



Doc geweldige foto's! Ziet eruit als een mooi avontuur. Wat een landschap, een mooie wereld daar.
Voor mega bedragen op zo'n super rivier staan, is niet mijn ding (afgezien van dat ik die bedragen niet ophoesten kan).
Jouw 'highlands' optie lijkt me wel geweldig, lekker in de natuur in alle rust je ding doen.
Wie weet als ik ooit weer eens vrije tijd krijg (de kinderen wat ouder zijn...). Voorlopig nog maar even dromen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

Nou ik ga volgend jaar wel 5 weken en 10 X 3 dagen Kyll vissen hoor.

Gewoon omdat het kan  :-[ :P  ;D
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hans-oet-remunj

Kyll ?  :o

Smaken verschillen zeg ik maar  ;)

Ijsland is geweldig, maar kan wel wel pittig en duur zijn. Mijn ervaring (long ago) : hoe goedkoper, hoe pittiger, ergens zit de grens waarachter het bij vlagen niet leuk meer is....

Voor de sportieveling is de mountainbike wellicht nog een optie.. Scheelt een slok op een borrel... Overigens is het wel zeer pittig mountainbiken daarboven, met name naar de moeilijk bereikbare gebieden. Idd af en toe niet leuk meer... Maar wel een superbe experience ! Achteraf natuurlijk. ;)

Heeft overigens iemand nog redelijk recente info over de forelvisserij bij Laxa / myvatn ? Ik was er ooit 23 jaar geleden, en het was en niet verkeerd qua beekforel. Ook toen al 100 fl voor een halve dag vissen. En als ze je aardig vonden mocht je ook wel een paar uur langer ...  Vraag me af hoe de visserij daar nu is (zowel op Laxa / myvatn),  sluit nl niet uit  dat ik  het nog een keer vanuit de kayak op Myvatn  wil proberen...





maurice

1 dag IJsland vissen of minimaal 80 dagverginningen Kyll!!!
Dan weet ik het wel.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hans-oet-remunj

jep de prijs is ronduit belachelijk



DocSalmo

Quote from: maurice on March 27, 2014, 11:36:43
1 dag IJsland vissen of minimaal 80 dagverginningen Kyll!!!
Dan weet ik het wel.

Volgens mij focus je te hard op die buitensporige prijzen van het zalmvissen  :)  Wij hadden "hoeren chance" dat we een dagje gratis mochten vissen op dat stuk.  Zoveel geld hadden we ook niet kunnen / willen betalen.

Ieder diertje zijn pleziertje. Ik ga graag 1 keer per jaar op verkenning, de lokroep van het avontuur.  Dan is er een stemmetje in mij dat schreeuwt: "ik wil nog verder, ik wil nog extremer dan de vorige keer!"  De Kyll is lekker dichtbij en ook leuk, begrijp me niet verkeerd.  Maar af en toe zoek ik het graag wat verder. En het is ook het totale beeldje dat belangrijk is: de reis, het avontuur, samen zijn met je kameraden, kampvuren, de prachtige natuur, de gok of je vis gaat kunnen vangen of niet, etc.  Zelfs de voorbereiding is dan een groot deel van de fun.  Geen vrouwen en kinders die je aandacht afleiden van datgene dat echt belangrijk is.  Geen gezeur van bazen en collega's.

Hans-oet-remunj

Buiten de prijzen helemaal mee eens, wat dat betreft biedt ijsland voor de liefhebber zeker prachtige avonturen, absoluut niet te vergelijken met kyll en co  ::agree::


DocSalmo

#16
Quote from: Hans-oet-remunj on March 27, 2014, 11:53:44
jep de prijs is ronduit belachelijk

Ja, ik vind het ook enorm duur.  Voor mezelf onbetaalbaar.  Anderzijds is de visserij is dan ook echt heel goed.  En volgens mij zijn die prijzen toch echt nodig om de zalmstand op dat hoge niveau te houden.

3 rivieren, 10 rods per dag.  Een dagvergunning kost er 1500 euro.  Als die riverkeeper zijn systeem omdraait: 1000 rods per dag en een dagvergunning voor 15 euro, dan is de zalmvisserij binnen de korste keren kapot.  En wat voor vissers ga je dan aantrekken?  Goeie (zoals de leden van dit forum), maar ook veel gasten die elke vis willen meenemen.

Dus door de visserij zo exclusief en duur te houden, bescherm je eigenlijk ook de natuur.  Noem het "de minst slechte oplossing"...

Hans-oet-remunj

Voor 10000 euro per week + overnachting + vlucht kun je toch wel een paar keer naar BC / Kola / Pacifisch siberie  lijkt mij..met mi betere mogelijkheden... hoewel een aantal van die laatste bestemmingen wellicht tgv recente politieke ontwikkelingen iets lastiger zouden kunnen gaan worden...

Blijkbaar is er toch voldoende markt voor dit excusieve ijsland segment. Het is er natuurlijk ook wel erg mooi, dat moet gezegd worden.

Toch maar weer eens een staatslot kopen dus  :)


maurice

Nou nee niet echt.
Weet van me zelf dat ik nog niet aan het vangen van een zalm toe ben.
Ga uit van mijn eigen manier van vissen en dan heb uk nog heelveel te leren voor ik op de zalm ga vissen.

Want wanneer je je droom vis wilt vangen moet je wel weten waar je mee bezig bent.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hans-oet-remunj

wat ik overigens zo irritant vind zijn die reisprogramma's ala  'floortje in ijsland.'

'En je kunt hier ook heel goed vissen'. Gaat ze er een dag vissen met gids en vangt idd een zalm.

Maar dat het kostenplaatje helaas wel heel veel nulletjes bevat....

Dat wordt vervolgens verzwegen.. ???

DocSalmo

 ::agree::

Ik verdedig het niet, ik nuanceer alleen maar :)

Met die 10000 euro voor een week, logeer je in een luxueuze lodge.  5-sterren chef in de keuken.  Alles wordt voor je gedaan.  Minstens 1 gids voor 2 vissers.  Die gids brengt je overal heen met de 4x4. Hij tuigt je hengel op, bindt zelfs de vliegen aan.  Dat is het niveau van service dat je voor die prijs mag verwachten. Persoonlijk vind ik dat er zwaar over...   Dat geld betaal je voor een top-lodge in BC waarschijnlijk ook.

En daar is genoeg markt voor, want die rods/vergunningen zijn meestal lang tevoren uitverkocht.

Beste Maurice, het vangen van een zalm op dat type rivieren is eigenlijk niet zo moeilijk hoor.  Eerlijk gezegd vind ik niet dat er daarover zoveel hype moet gemaakt worden.  Een zalm vangen in Schotland of Noorwegen is volgens mij veel moeilijker. 

Wat we in IJsland geleerd hebben, is dat een sea-run char voor zijn grootte en gewicht veel harder vecht dan een Atlantische zalm.  Voor de IJslandse zeeforellen geldt waarschijnlijk hetzelfde.

DocSalmo

#21
Nogmaals, not my cup of tea :)

Ik hou van DIY en mijn budget is beperkt (dus is DIY sowieso de beste optie).  Ik draai elke euro minstens 5 keer om voordat ik die uitgeef!

Soms beleven we fantastische avonturen. En soms is het een rotvakantie ondanks alle voorbereidingen.  2012 in Noorwegen was eigenlijk zo een tegenvaller...

Iedereen kan voor zichzelf bepalen wat het hem waard is.  Ik ken kerels die het geld hebben en die dat met plezier op tafel leggen.  Ik ken er ook die 10 jaar sparen om 1 keer in hun leven zo een droomreis te maken.  En een vriend van een vriend, die heeft het geld want die is miljonair, maar 10000 euro "om vis te vangen" vindt hij té duur :)  Zo zie je maar.

Hans-oet-remunj

idd die searun chars zijn geweldig fel... :)

Als ik het allemaal optel, dan was het daar in siberie zeker niet verkeerd met 3 soorten searun char, 3 soorten zalm en vlagzalmen waar je U tegen zegt.. met blokhut, sauna, kok, raft en met lokaal transport over het water.....en factoren voordeliger

Alleen die reis ernaartoe, dat was minder .... poeh poeh ...

Bone F

Van mij hoeft het ook allemaal niet zo groot te zijn. 50/60 cm. max vind ik een heel mooi resultaat. Ik heb in Costa Rica staan sleuren aan een Sailfish van zo'n 1,5 m. leuk voor een keertje maar niet echt mijn ding.

gr. Frans

Hans-oet-remunj

Quote from: Bone F on March 27, 2014, 21:17:27
Van mij hoeft het ook allemaal niet zo groot te zijn. 50/60 cm. max vind ik een heel mooi resultaat. Ik heb in Costa Rica staan sleuren aan een Sailfish van zo'n 1,5 m. leuk voor een keertje maar niet echt mijn ding.

gr. Frans
Kan ik me iets bij voorstellen, zo vraag ik me al een tijdje af of het vangen van een flinke King (15 kg+) nog wel leuk is. Op eenhandig #8/9 heb ik nl mijn handen soms al behoorlijk vol gehad aan bv een verse keta of coho van een kilo of 8kg, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid pit die er inzit (hetgeen nogal kan verschillen).