Topic voor vragen die niet echt een topic nodig hebben.

Started by Joost S., March 13, 2013, 21:56:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Ik fiets dan vaak met de opgetuigde hengel naar de visstek.

jur606

ik neem mijn 4 delige hengel opgetuigd en in 2 delen gewoon mee (koker e.d. laat ik thuis de rest van mijn zooi in mijn vliegvis vest?)
stek aangekomen in elkaar en hoppa vissen.


Gert

Ik ben niet echt bang dat ze de koker zullen stelen, maar soms is verstoppen in hoog gras, achter een muurtje, onder een bruggetje etc.  wel een mogelijkheid.
Ik heb een hoesje van een kampeerstoel waar ik m'n hengelkoker(s) en opvouwbaar schepnet in meeneem op de fiets en motor. Als je de boel in die hoes achterop laat zitten of aan de stang van je (heren)fiets vastmaakt valt het ook niet zo op.

Groet,
Gert

wouter veuger

ik neem de hengel gewoon mee zonder koker,afgetuigd en met een neopreenbandje eromheen als ik naar mn stekken fiets.

van stek naar stek fiets ik gewoon met een opgetuigde hengel ;D

Joost S.

Ok, bedankt weer. Heb meteen maar de proef op de som genomen. Zonder koker in een hoesje, en.... Voor niks druk gemaakt, dat gaat prima zo. (Ik zit overigens op een snorfiets)

Was een beetje bang dat je dan zit te pielen op je fiets met die hengel met het gevaar dat ie dan valt en of kapot gaat, maar het gaat goed.

Vestje voor het eerst aan, en man, wat een vrijheid ineens. Niet steeds tas pakken, weg zetten etc etc. en het werpen gaat ook al iets beter weer.

Niks  gevangen, maar dat mag de pret niet drukken.

Joost S.

#55
Ik heb een danielsson 6nine besteld. Bij profly shop, ik geloof dat dat een oude sponsor is van dit forum. Hoop dat ie snel binnen komt.

Nu wil ik deze lijn bestellen, in aftma 7.

https://www.flyandspin.nl/flyfishing/guideline-fly-lines/guideline-pike-series.html

Dat is een prima drijvende lijn he?

Zal voornamelijk in de polder gaan snoeken.


Mocht ik een keer op OVM gaan, kan dat dan ook met deze lijn? Of op zeebaars ergens.  (Zout water)

Of heb je daar weer een andere lijn nodig? Of zelfs een ander type lijn, zoals bv zinkend?

MarcelN

Ik vind dat een beetje té heftig voor het OVM maar goed, stuur voortaan eens een pm als je wat wilt bestellen, een beetje zoekwerk bespaart veel geld al is het maar tientjes. Voor de spoelen ben je wél op het juiste adres daar, voor de reel had ik de Dyckers way gegaan.
Maar misschien heeft Arjan die tientjes al recht getrokken, liever 1 adres dan 2.
Als je een keer naar het OVM wilt moet je maar een bericht sturen, ben die snoeken nu wel zat, maar een 5 of 6 hengel is zat daar.

Joost S.

#57
Ik heb een vijfje.

Maar ik dacht dat voor zeebaars je wel een zeven kan gebruiken. Ook omdat het zelden windstil is aan zee. En ook voor ovm zijn de meningen wel verdeeld moet ik eerlijk zeggen.

Heb me wel behoorlijk goed geinformeerd. Alleen die link van pro fly shop zit al in mijn favorieten sinds die korting had op die molen, een jaar geleden of zo. Die korting niet meer geldig natuurlijk.

Heb idd niet meer verder gezocht voor een betere prijs. Ach ja....

Heeft zijn sponsorship toch weer wat opgeleverd, ;-). Misschien komt ie ooit terug.


Edit

Ik weet niet waarom, maar ik dacht ook dat pro fly shop van dyckers is.

Arjan Maat

Quote from: MarcelN on January 07, 2014, 21:15:27
Ik vind dat een beetje té heftig voor het OVM maar goed, stuur voortaan eens een pm als je wat wilt bestellen, een beetje zoekwerk bespaart veel geld al is het maar tientjes. Voor de spoelen ben je wél op het juiste adres daar, voor de reel had ik de Dyckers way gegaan.
Maar misschien heeft Arjan die tientjes al recht getrokken, liever 1 adres dan 2.
Als je een keer naar het OVM wilt moet je maar een bericht sturen, ben die snoeken nu wel zat, maar een 5 of 6 hengel is zat daar.

Arjan is zelfs 1 Euro goedkoper :-) en idd de spoelen zijn ook voordeliger. . . . .

Sieger

Ik gebruik de Guideline Pike nu een jaar (zowel de drijvende als de intermediate) en vind het heerlijke lijnen. Niet te lompe belly en ik krijg de streamer er prima mee op de plek....

Niet vergeten er ook leaderloops bij te bestellen, er zit geen gesmolten lus aan... Voor je de loop erop zet, even een tipje lijm/bugbond op de tip van de lijn smeren... Dan zuigt de kern zich niet vol...


Sieger

Sieger

Quote from: Arjan Maat on January 07, 2014, 22:40:36
Arjan is zelfs 1 Euro goedkoper :-) en idd de spoelen zijn ook voordeliger. . . . .

::goodjob::


Sieger

Arjan Maat

Quote from: Natte vlieg on January 07, 2014, 22:25:51
Ik heb een vijfje.

Maar ik dacht dat voor zeebaars je wel een zeven kan gebruiken. Ook omdat het zelden windstil is aan zee. En ook voor ovm zijn de meningen wel verdeeld moet ik eerlijk zeggen.

Heb me wel behoorlijk goed geinformeerd. Alleen die link van pro fly shop zit al in mijn favorieten sinds die korting had op die molen, een jaar geleden of zo. Die korting niet meer geldig natuurlijk.

Heb idd niet meer verder gezocht voor een betere prijs. Ach ja....

Heeft zijn sponsorship toch weer wat opgeleverd, ;-). Misschien komt ie ooit terug.


Edit

Ik weet niet waarom, maar ik dacht ook dat pro fly shop van dyckers is.



Gelukkig is Pro-Flyshop niet van Dyckers, en bedankt voor je bestelling Joost  ::goodjob:: je hebt email :-)

Joost S.

#62
Goede tip sieger, want daar had ik niet aan gedacht. Ik weet eigenlijk niet of ik dat wel wil. Nog even over verder informeren en denken.

-

Ik heb een bevestiging email gehad arjan. Van de shop, weet niet of je dat bedoelt.

Heintje Davids

Net als Sieger gebruik ik ook een Guideline pike-lijn en dat bevalt (op een Zpey Z1#7) prima. Ideale lijn om streamers zonder veel moeite mee weg te zetten.
En een #7 op Oostvoorne is wat mij betreft een beetje aan de zware kant maar kan natuurlijk best. Hou er wel rekening mee dat de pikelijn gemaakt is voor zware vliegen dus een (droge) vlieg subtiel neerleggen wordt een beetje problematisch, maar goed, alles kan. Voor zeebaars vind ik een #7 juist weer een beetje aan de lichte kant. Niet zozeer omdat je een zeebaars niet aan een #7 zou kunnen binnenhalen maar meer omdat deze vissen meteen proberen om tussen de stenen in te duiken en je een hengel nodig hebt om vanaf het begin flink wat druk uit te oefenen om ze daar weg te houden, wat met een #8 net even makkelijker gaat. Daarbij komt dat je met een drijvende lijn best een kansje hebt om er eens eentje te haken maar een zinkende lijn is dan toch wat gepaster en vergroot de vangkansen behoorlijk.

Joost S.

#64
Ok duidelijk. Verschillende lijnen boor de verschillende visserijen. Voor snoek ga ik voor de guideline met leaderloop.

--

Ik twijfel toch nog steeds heel erg of ik een 7 of 8 hengel en lijn moet nemen. Ik wil graag met EP streamers vissen, zoals die vele op de site van Dykers staan.

Maar wat is nu de maximum maat op een aftma 7, en op een 8?

Er staat bij niet een streamer welke maat ideaal is. Ik heb echt geen enkel idee tot welke maat streamer verantwoord is op een 7 dan wel 8.

Deze bv, kan dat op een 7?

http://www.dyckers.com/Streamers_Pike/Dyckers_EP_GM_17

Zonee, kan dat wel op een 8?

Of is deze maat meer voor een 7?


http://www.dyckers.com/Streamers/EP_GreenZebra_11


(De reel kan 7 en 8 hebben, hengel moet ik nog halen)


Ps. Sorry hoor, veel vragen, maar een jaar sparen, dan wil je niet een kat in de zak kopen, ik hoop dat daar enig begrip voor is, ;-).

Arjan Maat

Je vragen zijn heel normaal Joost, je hebt een PM van me ontvangen  :)


Groeten Arjan Maat



FSCHAMP

Voor de 17 cm streamer zou ik opteren voor een #8, de 11cm kan nog met de #7, volgens mij.  De EP streamers zijn niet zo zwaar (water is onmiddellijk uit de streamer bij het werpen) en kunnen wat groter zijn dan andere streamers (met zonkerstrips, raccoon, ...) voor je problemen krijgt met het gooien. Dit is mijn persoonlijke visie en ik vis ze ook zo zonder problemen.  Echter veel hangt ook af van je werpcapaciteiten.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

BV

En welke afstanden je wil werpen.
Een EP van 20cm krijg je met een #7 makkelijk 10 à 15m ver.   
Dus ga je vissen op groot water of klein water.
Dat bepaald volgens mij mee.

Maar , vandaag wil je EP's gooien , en morgen zonkers... en dan is die #8 wel handiger..

Joost S.

#68
Net Arjan aan de lijn gehad (telefoonlijn, :-) )


En ik ben er helemaal uit. Het wordt toch een 8. Die past het beste bij mijn wensen, en is eigenlijk precies wat ik wil kwa stekken en visserijen. (Ovm pak ik de 5 en windstille dagen)

Super bedankt Arjan en de rest!


Joost S.

Net een guidelinetje besteld, maat 8. En ik lees dat dat een blauwe lijn is. De zinkende en inter varianten zijn groen.

Nu komt bij mij meteen de vraag op, de kleur van de vliegenlijn. Welk nut dient die?

Zichtbaarheid voor de visser? Of onzichtbaarheid voor de vissen? Of is het niks meer dan persoonlijke smaak? Of kies jij voor helder water liever een andere kleur vliegenlijn dan op troebel water? Of misschien het weertype, zonnig of regenachtig bepaald de kleur.

Typisch een vraag voor dit topic dus;

Waar dient de kleur van de vliegenlijn voor?




Zelf denk ik dat het niets meer is dan wat je zelf het mooist vind. Maar dit kan wel eens een hele domme gedachte zijn.  ;)

FSCHAMP

Voor helder water ga ik altijd voor een olijfkleurige drijvende lijn of een bruin getinte lijn omdat deze meer natuurlijker over komen voor de vissen en deze ook minder afschrikken.  Ik spreek dan wel voor drijvende lijnen.  Voor zinkende lijnen opteer ik voor clear, bruin of zwart bij voorkeur ook omdat ze minder afschrikkend zijn. Beide gelden voor helder en druk bezocht water.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Joost S.

#71
Hmmm..... Ok.... Dankjewel voor de info.

--

Zo, alles is nu onderweg, lijnen, loopconnectors, en heb wat EP streamertjes van 11 centimeter bij dyckers besteld. Eerst maar eens leren gooien voor de grotere er aan mogen.

Maar kom nu al ogen tekort op die site. Mooi spul. Maar eens rustig een mooi voorraadje op bouwen.

Ben er nu wel zo een beetje klaar voor. Wellicht een eerste snoekvangstverslagje binnenkort.

Iedereen wederom bedankt, ;-).

Joost S.

Ik heb een bind vraag, over de kostenbesparing tov zelf kopen.

Vorig jaar voor relatief weinig geld veel vliegen gehaald, voor forel, voorn en zo. Maar nu met de streamers, die zijn toch wel een stuk duurder. Tussen de 4 en 10 euro ongeveer.

Ik vraag me af, als je zelf streamers bindt, hoeveel bespaar je dan tov kopen?

Even er vanuit gaan dat je al een vice hebt. Het gaat me puur om het materiaal.


Stel ik koop voor 100 euro streamers van 5 euro. Zijn er 20.

Als ik zelf bind, hoeveel streamers kan ik dan maken als ik voor 100 euro aan materiaal aan schaf?

(Voor het gemak even dezelfde materialen als de gekochte streamer)

Kan iemand daar, indien mogelijk,  een soort van indicatie van geven? Scheelt dat echt veel?




Hilco de Visser

Was je al op de hoogte van de website van Gerrit Elberse ?   snoekstreamers

Beertje

Jammer dat je over geld en berekenen begint, als je denkt aan zelf binden. Ja, waarschijnlijk is zelf binden goedkoper. Maar als je het daar voor doet, laat het dan maar. Je moet er n.l. wel lol aan hebben.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.