Waadschoenen met vibramzool?

Started by guidogast, September 08, 2017, 18:15:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

guidogast

Beste mensen, vanmorgen heb ik waadschoenen gekocht, de vriendelijke verkoper wist mij te overtuigen dat vibramzolen beter zijn dan viltzolen, hij vertelde dat het rubber is wat op een bepaalde manier gegoten/gemaakt is (met kleine 'hoekjes' in alle richtingen), en dat je hiermee in een rivier op gladde stenen net zoveel grip hebt als met vilt. Maar dat je ook buiten de rivier, op zand, nat gras, steile hellingen etc. veel meer grip hebt dan met vilt. En het gaat ook nog eens langer mee. Nu reageert een vismaat met veel ervaring op dat verhaal van 'net zo veel grip op gladde stenen als met vilt' met de woorden "ik geloof er geen $%^& van". Als ik ze ga testen kan ik ze denk ik niet meer ruilen, dus daarom ben ik benieuwd: wie van jullie gebruikt vibramzolen? en hoe bevalt dat, op gladde stenen / rivieren / oostvoornse meer ed.? (ik heb overigens de Airtex wading boot vibramsole van Airflo)
::agree::

jo flyfishing

Vilt schuift duidelijk minder op gladde stenen.
Ik heb er zelf nog niet veel geluk mee gehad (vilt) na een paar keer gebruiken komt de zool los.
1 maal omgeruild, zelfde fenomeen. Ander merk instap model, zelfde verhaal.
Vooral problematisch met zout water en / of modderige bodem die 'zuigt' aan de zolen.
Heb nu de Vision Loikka, rubber (geen vibram!) met studs.
Tot hier to bevallen ze goed, maar vilt toch beter.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Mike

Ik heb vroeger altijd op vilt gelopen en qua grip op gladde stenen is dat veruit het beste.
Andere ondergronden is het niet belangrijk. Het gaat puur om gladde stenen met alg erop.
Het enige nadeel is idd dat het gewoon snel slijt.

Ik heb mij vorig jaar ook laten overhalen om de Simms G3 schoenen te kopen en de Star Cleat studs eronder te bevestigen.
Dit doe ik dus nooit meer, miskoop van de eeuw!!
Ik was een godsvermogen kwijt en het werkt voor geen meter.
De grip op gladde stenen is gewoon bagger slecht vergeleken met vilt.
Daarnaast kan ik bijna elke keer dat ik ben wezen vissen op de rivier of op andere plekken waarbij ik veel over stenen en rotsen loop, een paar studs vervangen.
De tungsten deeltjes breken erg makkelijk af en regelmatig zijn er gewoon hele studs verdwenen omdat ze gewoon uit de zool loskomen  ::wtf::
Ik vind bovendien dat ze ook veel te diep in het reliëf van de zool zitten waardoor ze bij minimale slijtage niet meer uitsteken en dus niet meer zorgen voor grip.
Die Simms studs zijn ook nog eens schofterig duur.

Ik koop in t vervolg alleen nog waadschoenen met viltzolen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

JurjenF

Gewone rubberen zolen onder mijn DAM waadschoenen. Als het glad is kijk ik beter uit  ;).
Fishing is cheaper than therapy

Floor

Dat geneuzel over vibram hier, vibram daar, vibram is een merknaam, het gaat over rubber maargoed. Mijn vision rubber met studs bevallen zeer goed, al jaren op stenen, grind, modder, gras enz enz. Maar ik geloof best dat er veel verschil zit in verschillende merken.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

gijsie20

#5
Na altijd op vilt te hebben gelopen,vorig jaar schoenen met rubberen zool gekocht. Vision hoppers, na 3 x op mn plaat te zijn gegaan en een vol waadpak, en ook niet elke stap die ik doe wil checken heb ik er tungsten simms krammen onder gezet..en dat gaat prima.

Maar goed wat mij betreft gaat er niks boven vilt op gladde stenen.

gijsie20

#6
Correctie..ik heb van die orvis studs



Koen

heb ook vibram nu, volgende worden dat ook weer. Stenen zijn gewoon altijd glad, met vilt en ook met vibram, al vindt ik vibram wel beter. Echter, vibram geeft veel meer grip om en rond de rivier. Modder, gras, zand, blubber. Vilt is gewoon glibberen geblazen op modder.

Die studs van simms zijn inderdaad ruk. Als ze nieuw zijn, zijn ze inderdaad goed. veel grip. maar oh man wat slijten die dingen hard en zijn ze duur, niet normaal. Ik heb idd ook dat ze makkelijk los komen.

Mike

Je zal met de vibram / rubber zolen vast meer grip hebben in modder of gras maar op gladde stenen in de rivier ben je met vilt absoluut in t voordeel.
Ik heb altijd met viltzolen gevist en ik ging zelden of nooit onderuit en ik hopte van de ene steen naar de ander.
Sinds ik met vibram / rubber zolen loop, ben ik al zo vaak gevallen en ik loop nota benen veel voorzichtiger.
Ook doordat ik nu vaak bijna val en continu plotseling moet corrigeren doordat ik telkens weg glij, heb ik nu vaak last van mn rug na een dagje Duitsland.
De grip op gras en modder vind ik veel minder belangrijk dan de grip op gladde stenen.
Ik loop tijdens het vissen veel vaker over gladde stenen dan op gras of modder.
En pijnlijk vallen op gras of modder gebeurt ook niet zo snel.
Pijnlijk vallen in de rivier gebeurt veel sneller.
2 maanden geleden ben ik dankzij die vibram zolen onderuit gegaan in de Wupper waarbij ik met mn linker knie op een puntige steen viel en ik heb er nog steeds last van  :-[
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

golddigger

Ik heb zelf simms schoenen met vibram zolen.
Na jaren schoenen met vilt te hebben gehad
Ik ben er erg tevreden over
De goede grip op gras en modder is erg prettig als ik naar het water loop
Dat was met vilt zolen een drama
Ook heb ik niet het gevoel dat ik minder grip heb op stenen in het water
Het is natuurlijk allemaal persoonlijk, maar ik hoef geen vilt meer


Raymond

Sinds een jaar of drie heb ik schoenen van Orvis met Vibramzool en studs (model River Guard Ultra Light). Wonderbaarlijk hoe weinig die tungsten studs van Orvis maar slijten, ondanks de vele kilometers over verhard terrein. Voorheen had ik schoenen van Simms met vilt en ik kan niet echt zeggen dat ik daar nou zoveel meer grip mee had. Wel kan ik er van zeggen dat ik op (modderige) oevers die, zoals we allemaal weten, ook nogal eens stijl kunnen zijn totaal geen grip had. Met die rubber zolen met studs is dat echt fantastisch, het is niet meer glijden en glibberen.

Als het echt zo is dat vilt een betere grip heeft, moet je voor jezelf de afweging maken of je betere grip op gladde stenen verkiest boven grip op modderige oevers. Ik persoonlijk wil geen andere zolen meer dan rubber met studs.
::wtf::

guidogast

Oké bedankt voor alle reacties. Ik ga ze dan toch maar proberen, en als ik te weinig grip heb, kan ik er nog studs onder (laten) zetten.
::agree::

gijsie20

Beter koop je gelijk studs  ;) moet zeggen dat die van orvis bij mij niet echt slijten ondanks de vele meters ook op verhard terrein. Ben er ook nog geen een kwijt geraakt.

p.forel

Rubber met alu studs geven mij de beste grip
Wel even epoxy lijm moeten gebruiken in gaatje voor de studs anders elke trip alles kwijt

Hans-oet-remunj

hoe zit het eigenlijk met het geluid van die studs als je gaat waden ? (op steen / grind bodem, sneaky waden)





Ben Tabak

Die Epoxytip is super Piet!
Ik raakte die studs ook altijd kwijt.....nu niet meer ;)
Grt. Ben

p.forel

Quote from: Ben Tabak on September 10, 2017, 19:02:36
Die Epoxytip is super Piet!
Ik raakte die studs ook altijd kwijt.....nu niet meer ;)
Grt. Ben

Ben even met een injectie spuit het gaatje vullen met epoxy  en dan de studs er in draaien
Voorheen elke trip nieuw doosje studs aanschaffen nu doe ik aljaar mat reserve doosje studs
Heel soms verlies ik er nog ene

Ik heb de alu studs van simms die liggen veel hoger dan de star cleats

Ben Tabak


Menno_siemensma

#18
Ik heb ook rubberzolen, eind september in Europoort en omgeving testen en in begin oktober testen in Denemarken. Nog geen studs maar die ga ik nog wel even halen. Ik ben er nog niet echt van onder de indruk qua grip zonder namelijk.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ben Tabak

Heb altijd viltzolen gehad. Nu Patagonia met rubberzolen en studs.
Ik wil nooit meer wat anders (vis wekelijks in de Europoort en.....begin oktober ook naar DK).
Grt. Ben

Mike

Het verbaasd me echt dat er zo veel mensen enthousiast zijn over die rubber / vibram zolen met studs.
Ik snap er geen bal van en ga dan toch ook maar ff door met experimenteren.
Vandaag ben ik op de Maasvlakte geweest en het was echt weer een ramp.
Mn grip tov vilt is zo extreem veel slechter en ik snap niet waarom velen van jullie daar kennelijk geen last van hebben.
In DL heb ik er nog meer last van.

Ik ga dan ook maar een stel van die Simms alu studs bestellen en die erbij schroeven om te kijken of dat helpt.
Dan heb ik 3 soorten studs in mn zolen  ???
Als het dan nog niet werkt gebruik ik deze schoenen wel voor plekken waar ik niet uit glij en koop ik schoenen met vilt voor de gladde stenen want het is gewoon weg niet te doen.
Ik glij echt continu van de stenen af.

Zo zien mijn zolen er nu uit.
Ik bestel morgen die alu studs en schroef die er ook bij.
Ik ben echt heel benieuwd of het dan beter gaat...

[attachment id=1 msg=171790]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

p.forel

Ik heb alleen alu studs 
Geen andere meer in mijn schoenen
Voorheen de star cleats  maar  die gaven mij op schone stenen wel grip maar op mos / stenen nee daar totaal geen grip

Mike

Ja daar heb ik dus ook last van.
Die studs die jij gebruikt, passen die er nog bij of denk je dat ik die oude er beter uit kan schroeven en die andere ervoor in de plaats kan doen ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

p.forel

Hebben de zelfde vorm al de star cleats  dus daar kunnen er maar enkele van in schoen

holla999

hallo Mike,
jouw probleem met uitglijden op bealgde stenen komt mij heel erg bekend voor.
enkele maanden geleden ook flink op mijn plaat gegaan in de Kyll.
wegglijden ondanks studs in de zolen van mijn Le Chamoix lieslaarzen.
thuis de lieslaarzen gedumpt en weer terug naar viltzolen, inmiddels al weer 2x naar de Eifel geweest.
je moet het verschil zelf ervaren hebben om te geloven wat voor verschil het maakt, met vilt sta je weer lekker stevig op die gladde stenen.
alleen als je uit de beek naar boven moet klimmen wil je dan eigenlijk wel weer wat meer grip hebben.
nu zoek ik maar een mooi geleidelijk oplopende kant op.
als je toch met studs werkt moet je er maar heel weinig in je zool schroeven, 2 op de hak en 4 in de voorzool.
het gaat om de druk die je uitoefent met je gewicht op deze studs, met veel studs is de druk per stud gewoon te laag en zal die niet "bijten" in de steen.
succes en blijf staan!
gr. Peter